ETA: ik kan niet typen, sorry voor de typo's maar ik heb haast...
quote:
en waar ga je een scriptie over schrijven, hoe lang staat ervoor, wat (indien van toepassing) voor onderzoek moet je doen?
Er staan 21 ECTS voor mijn scriptie, normaal gesproken dus een semester met 1 vak erbij, maar ik moet veel sneller klaar zijn.
Ik schrijf over een sociale netwerk cluster in de correspondentie van Horace Walpole (18e eeuwse aristocraat). Ik ga daarvoor een literatuurstudie doen van de ideeen omstrent sociale netwerk theorie en de toepassingen op 18e eeuwse persoonlijke brieven. Ik combineer of ontwikkel daaruit een methode die aan de hand van de 18e eeuwse brieven en de summiere biografische informatie over de groep mensen de meest betrouwbare representatie van het sociale netwerk kan geven.
Waarschijnlijk betrek ik in mijn methode de brief aanhef en afsluit formules.
Vervolgens zal ik het sociale netwerk/de cluster die ik denk bloot te leggen relevant maken voor verder onderzoek, door aan te geven (middels een kleine literatuurstudie) hoe sociale netwerken relevant zijn voor taalveranderings en distributie processen, weer toegepast op de 18e eeuw.
Ik kan de methode en literatuurstudie die ik hier doe waarschijnlijk goed gebruiken bij mijn dissertatie (ik begin 1 december met een promotie traject/aiochap). Dat is namelijk een case study van de taal van Horace Walpole en al zijn correspondenten (3000 brieven) in relatie tot de grammatica van Robert Lowth. Onderdeel van die analyse zal waarschijnlijk een complete sociale netwerk analyse zijn, als kader voor de distributie van grammaticale patronen binnen dat netwerk (wie houdt zich wel aan de regels, wie niet, is er verschil in het taalgebruik naar gelang naar wie ze schrijven, etc.)
Dit valt dan weer binnen een groot vici project over de invloed van de 18e eeuse normatieve grammatica's. Mijn case study moet de rol/invloed/basis daarvan binnen de aristocratie aantonen en tegelijekrtijd de relevantie van sociale netwerken voor die analyse duidelijk maken.
Mijn scriptie moet dus wel bhoorlijk degelijk onderzoek bevatten (ik moet bovendien een 8 of hoger halen ander gaat het hele aio feets neit door) zodat ik het als een soort kleine pilot kan gebruiken voor mijn dissertatie, en het eventueel als artikel kkan publiceren. De aristocratie is momenteel nog ene beetje het ondergeschoven kindje van de sociohistorische taalkunde...
maar goed...erm...die scriptie binnen 2 maanden en een week of wat af krijgen wordt nog best een kluif...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.