abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_28112015
Over 2 dagen heb ik mijn afstudeer presentatie *slik* aangezien dit toch wel eng is .

Hoe bereiden jullie je altijd voor op presentatie's (ik maak gebruik van Powerpoint) ?
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:35:33 #2
11252 Ultrawuft
Projectfuhrer
pi_28112492
mijn afstudeerpresentatie was eigenlijk vrij simpel. Ik zag super goed in de materie.. presentatie in elkaar draaien in een kleine week en dan 2x oefenen hoppa een 8 voor het afstuderen
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:39:34 #3
17729 SP
I hate my interests
pi_28112623
over 2 dagen en nu pas afvragen? ga maar koffie zetten
even wat regels:
- Reken ongeveer 1 minuut per slide
- Ga NOOIT voor lezen wat er op een slide staat, probeer het minstens anders te verwoorden of extra info erbij te zeggen.
- minder is beter, hou het bij de interessante/succesvolle kanten
- oefen! liefst voor iemand die er verstand van heeft
- praat langzaam
- kijk naar het publiek, niet het scherm
- gebruik GEEN laserpointer, daarmee lijkt iedereen Parkinson te hebben
- etc etc
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:44:05 #4
111836 gemini85
veni, vidi, foetsie
pi_28112782
Nog wat handige punten uit eigen ervaring:
Rustmomenten inbouwen
Druk zelf op de “next” knop om een rustmoment in te bouwen
Neem af en toe een slokje water. (rustmoment)
Geef de aanwezigen de gelegenheid tot het stellen van vragen tijdens de presentatie
Spreek luid en duidelijk
Neem een ontspannen houding aan en praat ook met gebaren (niet te overdreven)
Geef na ieder onderdeel een korte samenvatting
Het dient een vloeiend verhaal te zijn en geen opsomming of ingestudeerde tekst.
Geef de aanwezigen de gelegenheid tot het stellen van vragen tijdens de presentatie
Wees op de hoogte van het laatste nieuws (van het bedrijf) en weet wat er speelt binnen het bedrijf.
Benadruk de punten waarop je gescoord hebt (resultaten)
Geef bij de reflectie je eigen mening en maak deze persoonlijk
Probeer open deuren onderuit te halen…
Waarom is makkelijk denken soms zo vreselijk moeilijk?
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:45:59 #5
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_28112835
Zoek eens in je oude studie spulletjes naar een sylabus " leren presenteren"

je hebt in't verleden vast wel een vergelijkbare cursus gehad
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_28112893
Oeh, lees je slides niet voor, gebruik er alleen kernwoorden op...
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_28113210
Ik heb geen presetatie gehouden, was ook niet de bedoeling bij mijn afstudeer afronding (hbo).

De docent en een expert uit het bedrijfsleven gingen mij "ondervragen". Ik ben nog nooit zo zenuwachtig in mijn leven geweest. Wonder boven wonder bleek de expert een oud student te zijn waarmee ik in de klas gezeten had en waar ik goed mee kon opschieten

Met een 6,5 heb ik het afgerond.

Afschuwelijk, ik wil zoiets nooit meer meemaken in mijn leven. Ik vond het minder eng om meiden uit te vragen, mijn havo examen te doen, mijn huidige vrouw ten huwelijk te vragen etc. etc. Kan je nagaan!

Succes in iedergeval. Bereid je voor op lastige vragen, die krijg je geheid.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 12:06:30 #8
18631 Drazic
Carpe Diem
pi_28113505
Ik had eerst een presentatie en toen een gesrpek.
Wat misschien zou kunnen werken is een andere aanpak dan normaal. Ga niet in op het traject dat is bekend. probeer wat je gedaan/gemaakt heb aan te prijzen.
Dat is wat ik heb gedaan...een soort tell/sell praatje ze vonden dat pakkend en interessant...hadden ze nog niet vaak meegemaakt. Is voorjezelf ook ontspannen en leuk.
Daarna had ik gesprek waarbij vragen gingen stellen op basis van het geschreven rapport...dat is wel pittig..
Maar ik weet dus niet hoe dat bij jou zit....
Maar het belangrijkste is dat je in de materie zit dat het van jou is... JIJ weet er alles van want jij hebt het gemaakt! wees enthousiast...
Draz.
pi_28113682
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:39 schreef SP het volgende:
- Reken ongeveer 1 minuut per slide
1 minuut is veel te kort. 2 a 3 minuten (gemiddeld) is beter.
Voor een presentatie van zo'n 20 minuten is 10 slides echt het maximum.

Met je andere punten ben ik het wel eens.
Nog wat extra tips:
- doe aan time-management: houd bij hoe lang je bezig bent, en bepaal vooraf op welk moment je bij welke slide moet zijn en houd je daar zoveel mogelijk aan; als je veel te kort of veel te lang bezig bent kun je daar op zakken!
- gebruik een 'spiekbriefje': daarop schrijf je in steekwoorden wat je bij welke slide gaat vertellen (en dat is dus niet precies hetzelfde als wat er op je slide staat); zorg dat je briefje overzichtelijk en leesbaar is (geen te kleine lettertjes dus)
- oefenen; als je zelden of nooit presenteert, dan: veel oefenen. Dat kan in je eentje, voor een spiegel, met een taperecorder/videocamera of met publiek
- heel belangrijk: zorg dat je de stof binnenstebuiten kent, en dan ook iets breder dan alleen wat je in je presentatie vertelt zodat je vragen goed kunt beantwoorden

Inhoudelijk:
- geef van tevoren duidelijk aan of je eventuele vragen achteraf of tijdens je presentatie wil hebben; tijdens is moeilijker, met name ook vanwege je time-management
- vermijd cliché's
- zorg voor een goede inleiding en vooral ook afsluiting; als je afsluiting goed is, blijft er veel meer hangen bij je publiek

Denk aan je non-verbale communicatie:
- pobeer rust uit te stralen en doe net alsof je je op je gemak voelt (af en toe een slokje water of koffie wil daarbij wel eens helpen)
- ga niet met je handen staan friemelen (hou desnoods een papiertje of zo vast)
- kijk naar je publiek of als je dat niet goed durft, (iets) over je publiek heen

Voorbereiding:
- check vooraf dat je presentatie het ook echt doet; niets zo vervelend als een kapotte beamer. Hou indien mogelijk een alternatief achter de hand (sheets en een ouderwetse overhead-projector bijvoorbeeld)
- zorg dat je stem is 'warmgedraaid'
pi_28114000
Idd word ik na de presentatie flink doorgezaagd, keuzes verantwoorden waarom geen andere manier gebruikt enz

Ik heb nu iets van 23 slides, echter zijn 10 hiervan meer plaatjes die een kleine toelichting nodig hebben, verstandig?

Kan de ppt hier wel ff posten ofzo?

De stagebegeleider draagde ook voor, om af en toe de presentatie te verlaten en een log-file te laten zien en uitleggen wat ik heb gebruikt, handige tip of niet?

[ Bericht 17% gewijzigd door DaYwALKuR op 21-06-2005 12:47:11 ]
  woensdag 22 juni 2005 @ 11:06:52 #11
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_28127224
ik heb volgende week mijn presentatie, eens kijken of ik genoeg tijd heb om het voor te bereiden
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_28148243
ik heb net mijn afstudeerpresentatie gehad. Ik moest onderzoeken of een dienstenpakket op de markt gezet kon worden. Vanwege geheimhouding kon ik niet veel inhoudelijke informatie erin zetten, dus ik heb gekozen voor een verkooppraatje van het product. Net gedaan of ik bij het bedrijf werk en de uitgelegd wat het bedrijf doet, wat het dienstenpakket inhoudt en hoe het hun zou kunnen helpen. Zij vonden het weer wat anders dan het standaard ge*** over wat ze toch al in het verslag gelezen hebben.

Een aantal tips van mijn kant af:


  • bespreek zaken die je nog niet eerder hebt besproken, bijvoorbeeld in een rapport, niks is zo saai voor mensen om te luisteren naar een opsomming wat ze al weten.
  • zorg voor een aantrekkelijke en verzorgde layout. Dit kan net zo goed zwart- wit zonder plaatjes zijn, als alles maar goed leesbaar is. Zwart op blauw is bijvoorbeeld niet goed leesbaar.
  • weet waar je over praat, ze prikken er toch wel doorheen als je niet weet wat er in je presentatie staat, klakkeloos uit rapporten van het bedrijf kopieren heeft geen zin.
  • zoals bovenstaanden al zeiden, blijf kalm en bouw rustmomenten in, mensen willen niet naar een sneltrein luisteren, een boemeltreintje is ook niet alles trouwens.
  • ik heb bij deze presentatie ongeveer 1 minuut per slide gepraat. De voorpagina, inleiding en zo kosten minder tijd dan de rest.
  • zet aan de linker of rechterkant de gehele agenda neer op elke slide en geef met een andere kleur aan welk onderwerp je behandeld. Hierdoor weten de kijkers hoever je ongeveer bent.
  • gebruik nummering van de slides en geef van te voren aan hoe lang de presentatie ongeveer gaat duren.
  • vragen laat je ook tussendoor stellen! Mijn ervaring is dat mensen het prettig vinden om meteen geholpen te worden, aan het einde zijn ze het misschien weer vergeten en dit vinden ze vaak minder prettig.


    Voorbeeld indeling:

    Voorblad - titel, datum, naam
    Agenda - alle onderwerpen op een rijtje
    Inleiding - het doel van de presentatie
    xxxxxx - de daadwerkelijke tekst
    Conclusie - conclusie van je presentatie en of je het doel bereikt hebt
    Vragen - tijd voor eventuele vragen.
  • Everyone says i have a split personality, me and myself don't agree.
    pi_28158928
    Hoi, ik had toenet de desbetreffende presentatie en ik ben afgestudeerd met een 8

    Echter meer een geflatteerde 8, want de presentatie was echt matig!

    bespreek zaken die je nog niet eerder hebt besproken, bijvoorbeeld in een rapport, niks is zo saai voor mensen om te luisteren naar een opsomming wat ze al weten. Presentatie voegde niks toe kreeg ik als commentaar.

    zoals bovenstaanden al zeiden, blijf kalm en bouw rustmomenten in, mensen willen niet naar een sneltrein luisteren, een boemeltreintje is ook niet alles trouwens. Ik ging veels te snel.

    Naja volgende keer beter goede tip van die agenda
    pi_28289967
    Presentaties, argh ik had er altijd zo'n hekel aan. Vooral als je dan zoooo keihard je best hebt gedaan en je presentatie dan flink afgezeken wordt...
    Tralalalaaa
      woensdag 6 juli 2005 @ 09:08:33 #15
    90061 coz
    laat een bericht achter na de
    pi_28539671
    tvp .... morgen
    Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
    Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
      woensdag 6 juli 2005 @ 09:19:03 #16
    57098 NoT-YouR-MaN
    Drugs are bad mkay?
    pi_28539827
    Een 8 Gefeliciteerd!
    .:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
      woensdag 6 juli 2005 @ 09:56:19 #17
    84244 Scorpie
    Abject en infaam!
    pi_28540494
    een 7
    Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
    Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
    Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
    Klopt. Ik ben een racist.
      woensdag 6 juli 2005 @ 10:23:11 #18
    90061 coz
    laat een bericht achter na de
    pi_28541023
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 09:08 schreef coz het volgende:
    tvp .... morgen
    en nee ik kon niet eerder beginnen met het maken van de presentatie
    gister het verslag ingeleverd
    Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
    Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
      woensdag 6 juli 2005 @ 10:45:09 #19
    122880 Studentplus.nl
    Alles voor de student!
    pi_28541547
    zorg dat je de stof GOED kent (dit geeft vertrouwen) en spreek hier rustig over en vooral enthousiast!
    Studenten gezocht! Ga naar http://www.studentplus.nl
      woensdag 6 juli 2005 @ 12:01:24 #20
    90061 coz
    laat een bericht achter na de
    pi_28543985
    ontopic... netwerk kabel eruit trekken !
    Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
    Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
      donderdag 7 juli 2005 @ 08:21:28 #21
    90061 coz
    laat een bericht achter na de
    pi_28578381
    pak papier uitgeprint gister ...

    verslag (stel dat ik moet spieken) , meerdere handouts, ik heb 2 presentaties gemaakt .. een met 'verhaal' (niet letterlijk zinnen voorlezen enzo) , en een die ik laat zien , de punten versie ..
    achteraf besloten van het verhaal dus een handout te maken zodat ik niet onbenullig met papier sta te morren..

    presentatie mooi op cd , in mooi doosje inclusief alle andere documenten


    oh en de belangrijkste tip .. regel een shot morfine voor je moeder
    pffff .. de mijne zit al weken te stressen , maar vandaag
    Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
    Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
      donderdag 7 juli 2005 @ 11:55:51 #22
    90061 coz
    laat een bericht achter na de
    pi_28583653
    * coz kan binnenkort diploma halen
    Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
    Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
      donderdag 7 juli 2005 @ 12:01:21 #23
    84244 Scorpie
    Abject en infaam!
    pi_28583820
    quote:
    Op donderdag 7 juli 2005 11:55 schreef coz het volgende:
    * coz kan binnenkort diploma halen
    Goed bezig, ik kan hem woensdag gaan halen
    Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
    Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
    Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
    Klopt. Ik ben een racist.
      donderdag 7 juli 2005 @ 12:14:54 #24
    90061 coz
    laat een bericht achter na de
    pi_28584218
    mijn ma heeft meer dan 10 keer gevraagd of ze echt de vlag kon buiten hangen
    Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
    Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
      vrijdag 8 juli 2005 @ 15:15:22 #25
    4756 Kyara
    1 + 1 = 3
    pi_28625355
    quote:
    bespreek zaken die je nog niet eerder hebt besproken, bijvoorbeeld in een rapport, niks is zo saai voor mensen om te luisteren naar een opsomming wat ze al weten.
    Waar denk je dan aan? Ik zou niet weten wat ik nog zou kunnen vertellen wat nog niet in mijn scriptie staat eigenlijk.

    moet trouwens a.s. donderdag verdedigen en daar hoort ook een presentatie bij. Ga daar zondag maar aan beginnen.
    pi_28629266
    quote:
    Op dinsdag 21 juni 2005 11:57 schreef harlingen het volgende:
    Ik heb geen presetatie gehouden, was ook niet de bedoeling bij mijn afstudeer afronding (hbo).

    De docent en een expert uit het bedrijfsleven gingen mij "ondervragen". Ik ben nog nooit zo zenuwachtig in mijn leven geweest. Wonder boven wonder bleek de expert een oud student te zijn waarmee ik in de klas gezeten had en waar ik goed mee kon opschieten

    Met een 6,5 heb ik het afgerond.

    Afschuwelijk, ik wil zoiets nooit meer meemaken in mijn leven. Ik vond het minder eng om meiden uit te vragen, mijn havo examen te doen, mijn huidige vrouw ten huwelijk te vragen etc. etc. Kan je nagaan!

    Succes in iedergeval. Bereid je voor op lastige vragen, die krijg je geheid.
    herkenbaar
      vrijdag 8 juli 2005 @ 17:36:34 #27
    90061 coz
    laat een bericht achter na de
    pi_28630198
    quote:
    Bereid je voor op lastige vragen, die krijg je geheid.
    .. gingen ze bij mij ook vrij ver in
    dorzeuren over de organisatie, hoe je het dan wel zou aanpakken de volgende keer, een specifiek voorbeeld (ik had een sofware advies) een bedacht zich dat het ook anders kon technisch maar dat kon niet door de afspraken (een specifieke ; verkopers mogen geen projecten aanmaken) , zijn die afspraken dan wel goed ?

    ik stond ... lui overleggen ... mij 6- geven
    Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
    Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
    pi_52142740
    quote:
    Op dinsdag 21 juni 2005 11:20 schreef DaYwALKuR het volgende:
    Over 2 dagen heb ik mijn afstudeer presentatie *slik* aangezien dit toch wel eng is .

    Hoe bereiden jullie je altijd voor op presentatie's (ik maak gebruik van Powerpoint) ?
    Hehehehe even een oud topic kicken. Ik heb namelijk over 3 weken een Bedrijfskundige afstudeerpresentatie. Moest erg lachen toen ik de OP las, ik begin namelijk nu al met het voor bereiden en zou ook graag wat tips willen.
    pi_69625610
    Graag ook wat tips over presenteren van een Duo opdracht.
    Het gaat om onderzoek risicomanagement bij een bouwbedrijf van circa 90 werknemers.
    16 juni zal de presentatie plaatsvinden.

    Weet iemand een goede opbouw en/of andere tips?
      dinsdag 2 juni 2009 @ 13:53:44 #30
    241811 Matthijs-
    Nice car, Bob
    pi_69632893
    Wissel een beetje af; als persoon X eerst 10 minuten aan het woord is en persoon Y vervolgens ook, dan oogt dat een beetje knullig.
    Oh really?
      dinsdag 2 juni 2009 @ 15:13:08 #31
    41885 kless
    morgen? waarom niet overmorgen
    pi_69635036
    Als je goed bijelkaar past KAN het heel dynamisch elkaar aanvullende dialoog zijn.

    Maar dat is heel moeilijk.

    Wat ook kan is dat de andere in de ene helft de samenvattingen doet (een andere stem zegt het zelfde als wat er net verteld is) en in het 2de deel andersom. Maar het kost wel tijd en energie om die mooi en vloeiend te krijgen.
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')