Minder barrieres lijkt in de praktijk te impliceren dat het niveau daalt. Een HBO-instelling is geen universiteit, maar wat ik zie gebeuren is dat ze in samenwerking met een universiteit een mogelijkheid creëren om het HBO-curriculum op te waarderen tot een master. Daar ben ik fel tegen.
Stel dat je een HBO-opleiding doet. Je krijgt de mogelijkheid om al tijdens die studie vakken te volgen die voorbereiden of horen bij een master. Je studieprogramma bestaat dan uit voornamelijk HBO-vakken met een aantal WO-onderdelen. Dat mag gewoon geen master genoemd worden. Ik vind dat iemand die zich Master noemt en daarmee doet alsof hij een equivalent van het vroegere doctorandus voert minstens 240 ECTS aan wetenschappelijk onderwijs gevolgd moet hebben in een samenhangend geheel.
Dus niet een HBO-opleiding en hooguit 60 ECTS aan WO-vakken. Met alle respect, maar je krijgt met 4 jaar VMBO en schoolonderzoeken op VMBO-niveau en een paar examens op VWO niveau ook geen VWO diploma. Wilde je naar de universiteit, dan moest je altijd vanaf de start beginnen. Op veel opleidingen krijg je geen vrijstelling op basis van HBO-vakken, omdat het niveau lager is. Dat was niet voor niks! Nu stuurt men HBO-bachelors met minimale kennis via een schakeljaar een WO-master in. Er worden nu zoveel masters opgezet dat je zelf je vakken zo'n beetje kan kiezen.
Evenals je het niveau van je vakken kan kiezen. Moeilijke onderzoeken doen ze gewoon niet, maar men laat een scriptie schrijven als afstudeeropdracht. Natuurlijk zit je op een Hogeschool en heb je docenten van een Hogeschool en die beoordelen het op HBO-niveau. Wie controleert dat? Niemand. Vertel jij je docenten op welk niveau je een scriptie schrijft? Wel nee. Gewoon schrijven voor een bepaalde hoeveelheid in ECTS en het vervolgens bij de administratie laten bijschrijven.
Vervolgens wel lekker een Master-titel ophalen. Dat noem ik gewoon het verkrachten en verkwanselen van de waarde van ons onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.