abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29945804
quote:
Op maandag 20 juni 2005 23:15 schreef ChrisJX het volgende:
De enige HBO-opleidingen waarmee je een titel kreeg waren technische opleidingen. De titel daarvan was ingenieur, afgekort ing (itt het universitaire ir). Als je drie jaar geleden klaar was met de HEAO kreeg je helemaal niets
ik krijg ing
pi_29945975
Technische HBO-opleidingen hadden ing., niet-technische HBO-opleidingen mochten wel degelijk een titel voeren en kregen bc. van baccalaureus. Ok, die bc. was dubieus omdat de formele betekenis aangeeft dat het om een academische titel gaat en veel onderwijsinstellingen gaven ook niet aan DAT men het mocht voeren.
quote:
ik krijg ing
Wat is daar mis mee?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30524935
Vanaf vandaag mag ik mij snabbi BSc noemen
pi_30525121
feli
pi_30525747
Bachelor doet mij denken aan een vrijgezel. Toch gefeliciteerd.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30530306
Thnx, neej ik ben geen vrijgezel meer
  dinsdag 13 september 2005 @ 17:27:13 #182
32360 phunc
thinkin of a masterplan
pi_30545695
Hoe zit het met dubbele titels dus als ik master en bachelor heb, is het dan; Naam MA Bsc?
The word "peace" is just an expression,used to say bye when it's time to jet
  dinsdag 13 september 2005 @ 17:58:22 #183
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_30546648
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:27 schreef phunc het volgende:
Hoe zit het met dubbele titels dus als ik master en bachelor heb, is het dan; Naam MA Bsc?
MA BSc zeker niet, dan zou het MA BA of MSc BSc zijn. In het geval je MA of MSc bent voer je echter alleen deze titel, want het impliceert dat je ook BA of BSc bent. Goed, je kunt twee BA-titels en één MA-titel hebben of omgekeerd, maar hoe dat dan zit weet ik ook niet.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_30558517
Natuurlijk mag je niet 2 titels voeren als je na je bachelor gewoon een (aansluit)master in het zelfde vakgebied bent gaan doen. Je kan bijvoorbeeld een BSc halen in de Psychologie en dan een gezondheidsmaster doen die recht geeft op de MA titel, maar dan mag je enkel de master-titel voeren. De bachelor vervalt na het halen van de master.

Dat is ook vrij logisch. Je voerde "vroeger" ook geen kandidaatstitel en doctorandus titel samen. Na het behalen van de kandidaatstitel (eerste 3 jaar van een 5 jarige opleiding) voerde je kant. en na het behalen van de laatste 2 jaar drs. of ir. Na het halen van het doctoraal "verviel" de kandidaatstitel. Ook een ing. (hbo) die op hetzelfde vakgebied een ir. (wo) haalde was gewoon een ir. en geen ir. ing.

Wat wel kan is 2 totaal verschillende studies doen en dan 2 titels achter de naam zetten. Eerst een master sociologie halen, daarna rechten gaan studeren en daar niet verder gaan dan een bachelor geeft recht om een bachelor EN een master te voeren omdat het dan 2 verschillende studies betreft.
  dinsdag 13 september 2005 @ 23:50:47 #185
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30558793
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 23:14 schreef Neuralnet het volgende:
Niveau is tegenwoordig maar een papieren kwestie. Als ik mijn verbazing uitspreek dat afstudeeropdrachten op de universiteit vaak het HBO-niveau niet eens halen krijg ik een grote mond. Als ik aangeef van een post-doctorale opleiding of een promotietraject een hoger niveau te verwachten dan van een master kijken ze me raar aan alsof ze niet weten waar ik over praat.

Het erge is dat de overheid het gebruik van een BSc of MSc niet echt kan verbieden. HBO's werken tegenwoordig samen met universiteiten en dan komt zo'n titel toch wel. Er worden zelfs aansluitmasters ontwikkeld waarmee je na 4 jaar HBO in 1 jaar een MSc hebt. De universiteit verbindt dan gewoon zijn naam aan de titel. Ook kan je in 1 jaar een schakelprogramma volgen zodat je toegang hebt tot een MSc. In een aantal gevallen kan je zelfs na het volgen van een totaal andere studie via dat principe in 2 jaar in het bezit zijn van een master. Ter vergelijking: vroeger moest je voor een doctorandus diploma gewoon in het eerste jaar beginnen en de studie van 4 helemaal voltooien (eventueel met vrijstellingen).
ik zie het verschil niet, als het niveau niet zakt(!) is het juist prima dat er minder barrieres opgeworpen worden voor een serieuze titel. Titels wegen nu eenmaal zwaarin je voordeel, zeker als je internationaal solliciteert. Wel vind ik het belangrijk dat een echt universitair niveau gehandhaafd blijft voor een mastertitel. Anders degradeer je uiteindelijk de titel en dat is uiteindelijk weer niet goed voor de employability van de student en de reputatie en waarde van de Nederlandse universitaire opleidingen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_30559415
Minder barrieres lijkt in de praktijk te impliceren dat het niveau daalt. Een HBO-instelling is geen universiteit, maar wat ik zie gebeuren is dat ze in samenwerking met een universiteit een mogelijkheid creëren om het HBO-curriculum op te waarderen tot een master. Daar ben ik fel tegen.

Stel dat je een HBO-opleiding doet. Je krijgt de mogelijkheid om al tijdens die studie vakken te volgen die voorbereiden of horen bij een master. Je studieprogramma bestaat dan uit voornamelijk HBO-vakken met een aantal WO-onderdelen. Dat mag gewoon geen master genoemd worden. Ik vind dat iemand die zich Master noemt en daarmee doet alsof hij een equivalent van het vroegere doctorandus voert minstens 240 ECTS aan wetenschappelijk onderwijs gevolgd moet hebben in een samenhangend geheel.

Dus niet een HBO-opleiding en hooguit 60 ECTS aan WO-vakken. Met alle respect, maar je krijgt met 4 jaar VMBO en schoolonderzoeken op VMBO-niveau en een paar examens op VWO niveau ook geen VWO diploma. Wilde je naar de universiteit, dan moest je altijd vanaf de start beginnen. Op veel opleidingen krijg je geen vrijstelling op basis van HBO-vakken, omdat het niveau lager is. Dat was niet voor niks! Nu stuurt men HBO-bachelors met minimale kennis via een schakeljaar een WO-master in. Er worden nu zoveel masters opgezet dat je zelf je vakken zo'n beetje kan kiezen.

Evenals je het niveau van je vakken kan kiezen. Moeilijke onderzoeken doen ze gewoon niet, maar men laat een scriptie schrijven als afstudeeropdracht. Natuurlijk zit je op een Hogeschool en heb je docenten van een Hogeschool en die beoordelen het op HBO-niveau. Wie controleert dat? Niemand. Vertel jij je docenten op welk niveau je een scriptie schrijft? Wel nee. Gewoon schrijven voor een bepaalde hoeveelheid in ECTS en het vervolgens bij de administratie laten bijschrijven.

Vervolgens wel lekker een Master-titel ophalen. Dat noem ik gewoon het verkrachten en verkwanselen van de waarde van ons onderwijs.
  woensdag 14 september 2005 @ 10:49:14 #187
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_30565994
quote:
Op woensdag 14 september 2005 00:08 schreef Neuralnet het volgende:
Vervolgens wel lekker een Master-titel ophalen. Dat noem ik gewoon het verkrachten en verkwanselen van de waarde van ons onderwijs.
Dat is het ook, maar het is wel een typisch Nederlands fenomeen. Zodra je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt wordt dat er ogenblikkelijk afgeschoten. Het dragen van je zuurverdiende titel wordt hier als elitair gezien, terwijl je er in andere landen juist trots op kunt zijn.

Hier op Fok komt dat ook tot uiting, zodra je ook maar suggereert dat een universitaire opleiding je kansen op een mooie loopbaan verhoogt heb je meteen een heel peloton beledigde MBO'ers achter je aan.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')