Als de schuldvraag overbodig is voor jou in het licht van het zien wegvoeren van mensen terwijl Nederlandse militairen niets deden, waarom open je er dan een topic over?quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:38 schreef SCH het volgende:
Of het juridisch zo is, zal me worst wezen, het gaat om het morele en militaire aspect. Als je je familie hebt zien wegvoeren terwijl daar Nederlanders bij stonden die het lieten gebeuren, dan is in mijn ogen de discussie over de schuldvraag volkomen overbodig.
Omdat het voor anderen blijkbaar zo moeilijk is om die schuld wel in te zienquote:Op woensdag 22 juni 2005 11:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Als de schuldvraag overbodig is voor jou in het licht van het zien wegvoeren van mensen terwijl Nederlandse militairen niets deden, waarom open je er dan een topic over?
Da's ook schuld, goed dat je het toegeeftquote:En wellicht ten overvloede: Nederland is niet schuldig, hooguit schuldig aan hufterigheid of apathie of verzin maar iets leuks, maar niet aan een massamoord.
Ik snap de vergelijking niet. Eric O. schoot iemand dood en deze mensen hadden juist de moslims moeten beschermen. De regels zouden toch moeten zijn dat je mensenlevens spaar? Ik zie geen tegenstelling in mijn gedachtengang.quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:53 schreef RonaldV het volgende:
Uit deze link, die ik al eerder postte:
UNPROFOR troops were permitted to use force only in self-defence, and not in defence of the civilians they had been sent to protect.
Ik kan me een topic herinneren waarin jij boos was over het feit dat Eric O. zich niet aan de regels zou hebben gehouden, en nu wil je dat Dutchbatters zich niet aan de regels hadden gehouden?
Dit is dus de struisvogelmanier. Blijven ontkennen tot in het kwadraat. Laten we dat nou juist niet doen.quote:Verder hier over de twijfelachtige reputatie die de moslims zelf al hadden, en hier over de vraag of wat er gezegd wordt dat gebeurd is ook wel echt gebeurd is. Google wat rond, en je zult zien dat er met betrekking tot de massamoord nog heel veel vragen openstaan, en dat allerminst bewezen is dat het inderdaad om executies gaat. Voor de goede orde: ik beweer niet dat er geen duizenden doden zijn gevallen. Ik merk op dat nogal wat mannen bij een nachtelijke militaire uitbraak uit de enclave zijn gestorven. Maar een militaire uitbraak is een militaire operatie waarbij doden kunnen vallen, op een catastrofale wijze. De gevechten bij Arnhem in '44 bewijzen dat.
Eensch.quote:Op woensdag 22 juni 2005 15:59 schreef CeeJee het volgende:
Nederland heeft al genoeg schuld bekend. Laat de VN maar eens toegeven dat er ook zo iets is al te weinig geweld gebruiken.
Bron?quote:Op woensdag 22 juni 2005 15:59 schreef CeeJee het volgende:
Nederland heeft al genoeg schuld bekend.
quote:Op woensdag 22 juni 2005 15:59 schreef CeeJee het volgende:
Nederland heeft al genoeg schuld bekend. Laat de VN maar eens toegeven dat er ook zo iets is al te weinig geweld gebruiken.
quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:04 schreef ErwinRommel het volgende:
Nee, ik voel mee met de slachtoffers en nabestaanden. Maar ook zij moeten weten dat het erger had kunnen aflopen als Dutchbat er helemaal niet was geweest.
Dat is nou precies wat er mis is met jouw gedachtengang. In jouw optiek hadden er mensenlevens gespaard kunnen worden zonder een schot te hoeven lossen. Jij bent immers geweldloos.quote:Op woensdag 22 juni 2005 15:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik snap de vergelijking niet. Eric O. schoot iemand dood en deze mensen hadden juist de moslims moeten beschermen. De regels zouden toch moeten zijn dat je mensenlevens spaar? Ik zie geen tegenstelling in mijn gedachtengang.
Wake up & smell the coffee! Ik (en anderen met mij) draag alleen maar argumenten aan, onderbouwd met links, en het enige wat jij roept is "nee, dat is niet zo, dat is fout". Om jezelf te quoten:quote:[..]
Dit is dus de struisvogelmanier. Blijven ontkennen tot in het kwadraat. Laten we dat nou juist niet doen.
Beken je schuld, dan verraad je dus je eigen Leger, en in dit geval vaak veteranen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:38 schreef SCH het volgende:
Schuld bekennen is voor overheden altijd moeilijk, maar dat is geen reden om het uit de weg te gaan.
Heb jij het boek van Mient Jan Faber gelezen?quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:04 schreef ErwinRommel het volgende:
Ok, forum werkt weer
SCH, heb je wel eens documentatie gelezen over de besluitvorming, de boeken First In van Majoor Jellema en Srebrenica who Cares van Kolonel Karremans?
Lees die boeken eens, en tevens de aangedragen documenten over de besluitvorming.
Dat laatste is zeker waar. Wat niet wegneemt dat het terecht zou zijn om schuld te erkennen voor het feit dat we er waren en erbij stonden te kijken hoe de mannen werden afgevoerd.quote:Hoe wil je in godsnaam een troepenovermacht van de Serven stoppen, die volledig bewapend binnentrokken? Dit zou gewoon zelfmoord zijn geweest, en bovendien als dit gebeurd zou zijn dan zouden na de dood van de laatste nederlandse soldaat de Serven wraak hebben genomen op de burgerbevolking, met wellicht 20000 doden onder burgers.
Nee, ik voel mee met de slachtoffers en nabestaanden. Maar ook zij moeten weten dat het erger had kunnen aflopen als Dutchbat er helemaal niet was geweest.
Een onzinnige gedachtengang. Waarom val je daarmee je leger af? En je veteranen? Dat is echt bullocks. Zij kunnen er niks aan doen, de schuld ligt bij de overheid.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Beken je schuld, dan verraad je dus je eigen Leger, en in dit geval vaak veteranen.
Een regering behoord achter haar veteranen en soldaten te staan. Dus een schuldbekentenis vanuit de regering is een belediging voor hen die in Srebrenica hebben gedient, dan het ik het nog niet eens over de precedent die is geschapen vanwege die schuldbekentenis.
Wat de veldmaarschalk zegt.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Beken je schuld, dan verraad je dus je eigen Leger, en in dit geval vaak veteranen.
Een regering behoord achter haar veteranen en soldaten te staan. Dus een schuldbekentenis vanuit de regering is een belediging voor hen die in Srebrenica hebben gedient, dan het ik het nog niet eens over de precedent die is geschapen vanwege die schuldbekentenis.
Met die research zit het wel goed hoorquote:Op woensdag 22 juni 2005 16:14 schreef RonaldV het volgende:
Ik stel voor dat je nu eerst eens research gaat doen, en dan nog eens terugkomt. Met valide argumenten.
Omdat het leger een instrument is van de overheid.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Een onzinnige gedachtengang. Waarom val je daarmee je leger af? En je veteranen? Dat is echt bullocks. Zij kunnen er niks aan doen, de schuld ligt bij de overheid.
Ik heb ze nog steeds niet onderbouwd gezien.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Met die research zit het wel goed hoor![]()
Het feit dat jij het niet met me eens bent, betekent niet dat mijn argumenten niet valide zouden zijn.
Precies, de overheid is verantwoordelijk.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat het leger een instrument is van de overheid.
Dan moet je beter lezenquote:Op woensdag 22 juni 2005 16:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik heb ze nog steeds niet onderbouwd gezien.
Dat heb ik ook gelezen. En hij gaat totaal voorbij aan het feit dat hij (als pascifist) geen weet heeft gehad van wat er militair aan de gang was. Dus het is achteraf gelul. Als hij wist waar het over ging zou onze Mient Jan Faber al eerder een belletje hebben laten leiden, dat deed hij niet, en dus is het achteraf makkelijk lullen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Heb jij het boek van Mient Jan Faber gelezen?
[..]
Dat laatste is zeker waar. Wat niet wegneemt dat het terecht zou zijn om schuld te erkennen voor het feit dat we er waren en erbij stonden te kijken hoe de mannen werden afgevoerd.
Enlighten me. Je hebt nog NIETS onderbouwd gepost. Alle posts geven uitsluitend jouw mening en jouw visie op de wereld weer. En die mening is dat de "arme moslims" geholpen/schadeloos gesteld moeten worden. Dat is zoiets als de Arnhemmers die de geallieerden verantwoordelijk gaan houden voor de schade die ze hebben opgelopen in en na de gebeurtenissen van september '44. Een totaal waanzinnig idee.quote:
Beetje flauw. Blijkbaar respecteer je slechts de mening van militairen en ik denk dat je het boek niet hebt gelezen want 1. hij is geen pacifist en 2. hij laat juist de karremansen en frankens e.d. aan het woord. Het is een van de weinige boeken waarin het probleem vanuit de hele breedt wordt belicht.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:25 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gelezen. En hij gaat totaal voorbij aan het feit dat hij (als pascifist) geen weet heeft gehad van wat er militair aan de gang was. Dus het is achteraf gelul. Als hij wist waar het over ging zou onze Mient Jan Faber al eerder een belletje hebben laten leiden, dat deed hij niet, en dus is het achteraf makkelijk lullen.
Het blijft een feit dat we erbij stonden en ernaar keken. Daarvoor moeten we schuld bekennen.quote:"we stonden erbij, en keken ernaar". Wat wil je dan doen? De Serven stoppen met het selecteren van mannen? De wapens oppakken, en nog voordat je dat kan doen een kogel van een AK47 in je hersenpan ontvangen? Zo werkt dat dus niet in de praktijk. dat zou ook nog dom zijn, want reken maar, de Serven konden Dutchbat met gemak doden. Zeer gemakkelijk.
Dus het beste was om erger te voorkomen, en te raporteren, zodat schuldigen later konden worden opgepakt.
We hadden die mannen in veiligheid moeten brengen op alle manieren die maar mogelijk waren. Het is niet eens geprobeerd.quote:Laat ik jou eens een vraag stellen: Wat zou jij doen? Zou je protesteren, en daarmee niet alleen jouzelf en jou eenheid in gevaar brengen, maar tevens ook degene die je zoveel mogelijk probeerd te beschermen de laaste hoop ontneemt? Hoe zou jij het dan aanpakken? Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.
Dat had een wisse dood voor iedereen betekend.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:30 schreef SCH het volgende:
op alle manieren die maar mogelijk waren.
Wel door NL, de VN en met name de Fransen zijn ernstig in gebreke gebleven.quote:Het is niet eens geprobeerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |