abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 januari 2006 @ 21:11:21 #226
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_34061680
Ik kan er vandaag een echte melding aan toevoegen! (zwarte specht dan). Eveneens weer de kleine en grote bonte specht en... dat ga ik morgen nog even een keer bekijken, waarschijnlijk ook een middelste...
Ik ben vanmiddag achter op Zoomland geweest. Daar ligt de zeezuiper. Dit is een stuk bos met hoofdzakelijk berken en beukenbomen maar dit stuk land is onder water gezet dus de meeste bomen zijn afgestorven. Hierdoor krijg je een waar spechtenwalhalla en dat is goed te horen ook...
Het gehamer en geroep is niet van de lucht. Daar zag ik dus ook de zwarte specht. Die middelste bonte specht moet ik morgen nog even zeker stellen. Hoewel de rode kuif er was en de rode / roze stuit, is de vogel dermate zeldzaam dat ik hier better safe than sorry bij heb. Het kan namelijk ook nog een juveniel grote bonte zijn. Die hebben ook een rode kuif. Ik weet alleen niet of ze deze kuif de eerste winter al verliezen.
Verder vandaag barmsijs, sperwer, matkopmezen, boomklever (wat kan dit vogeltje een keel opzetten). En nu zijn buizerds toch al niet de stilste vogels, vanmiddag zag ik een paartje schijngevechten met elkaar voeren en luid roepen. Ze hielden echt niet meer op... Was wel lachen. Er zat een groep van ongeveer 40 huotduiven in de bomen en af en toe scheerden ze rakelings over de duiven heen die dan in paniek alle kanten opfladderden. Ze hadden er blijkbaar lol in want dit herhaalden ze meerdere keren dit tot groot ongenoegen van de duiven
Het leek wel alsof ze al in de baltsstemming waren...
Bijgevoegd twee foto's van de Zeezuiper.

overzichtsfoto

spechtenboom
  zaterdag 14 januari 2006 @ 21:23:40 #227
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_34062243
Uit de afdeling: opmerkelijke waarnemingen.

Mijn ouders wonen al meer dan 30 jaar in het gebied waar Utrecht nu de wijk leidsche rijn bouwt. Langzaam maar zeker verdwijnt het vrij open gebied rond het huis en komen er woonwijken voor in de plaats.
Nou zag mijn moeder vandaag in een esdoorn aan de sloot een vogel zitten met wat oranje. Haar eerste reactie was: een roodborstje. Maar toen het beest naar een andere boom vloog zag ze duidelijk ook een blauwe kleur.
Helaas was mijn vader, vogelkenner en uitgerust met arendsogens, even niet beschikbaar, maar mijn vader en ik vinden dit nog het meest klinken als een ijsvogel

Of heeft iemand hier nog een andere suggestie?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_34066820
Dat van die Zwarte Specht kan ik me nog herinneren ReVolt. Damn scary to want we zaten op een paar meter van de grafkelder van de graaf ^_^!

Dat zijn leuke meldingen StumpleUpon. Vooral die Matkopmezen zijn nice ^_^! En je doet er zeker verstandig aan die Middelste even goed te checken. Goed werk
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  zondag 15 januari 2006 @ 17:53:58 #229
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_34091444
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 21:23 schreef Againzender het volgende:
mijn vader en ik vinden dit nog het meest klinken als een ijsvogel

Of heeft iemand hier nog een andere suggestie?
Zou best een ijsvogel kunnen zijn. Toen ik nog in Meppel woonde zat er ook eentje in de woonwijk. (Daar was een riviertje "de reest" genaamd en die vroor daar niet dicht)
Dus het zou best kunnen

Vandaag was iets te druk in het bos dus ik ben het markiezaat maar weer even ingedoken.
- Kiekendief vrouw laag over het riet scherend en een prooi slaand
- 7 x watersnip
- schatting 3000 wulpen
- putters
- 4 reeen
- 300 grauwe ganzen
- 20 rotganzen
Was erg lekker weer vandaag
pi_34097490
worden er nog wel eens bonte kraaien waargenomen? "Vroeger"zag ik die zowat iedere winter in de streek waar ik woon (west brabant) en nu zie i ze nooit meer (ik zit ook wat minder in het veld helaas).

en hoe zit het met de zuidelijke soorten zoals bijeneter, hop etc?? worden die nu vaker gezien met de milde winters??
pi_34097586
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 21:11 schreef stumbleupon het volgende:

Ik ben vanmiddag achter op Zoomland geweest.
Dat is toch op de Brabantse wal he? ik ga vrije regelmatig wandelen in kortenhoef, maar dan let ik wel voornamelijk op planten. Er is daar een ven met heel veel veenmossen, beenbreek, zonnedauw en zelfs wat oeverkruid.

zijn er trouwens botanisten hier??? (ja, offtopic, sorry )
  maandag 16 januari 2006 @ 03:37:53 #232
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_34111278
Ik zie de bonte kraaien eigenlijk ook nooit nu je het zo zegt.
quote:
Op zondag 15 januari 2006 20:35 schreef attila het volgende:

[..]

Dat is toch op de Brabantse wal he? ik ga vrije regelmatig wandelen in kortenhoef, maar dan let ik wel voornamelijk op planten. Er is daar een ven met heel veel veenmossen, beenbreek, zonnedauw en zelfs wat oeverkruid.

zijn er trouwens botanisten hier??? (ja, offtopic, sorry )
Dat is het bosgebied tussen jou en mij in zeg maar
Aansluitend op de Wouwsche Plantage, Zurenhoek.
Ik woon tegen Zoomland aan. Twee minuten fietsen en ik zit midden in het bos.
Dit is mijn uitzicht:

[off topic]
Een kennis van mij is erg into alles wat groeit en bloeit. Zij geeft ook regelmatig excursies in het Markiezaatgebied. Onlangs het Goudknopje waargenomen op een paar plaatsen in het Markiezaat bijvoorbeeld. Ook komen er een paar wilde orchideeensoorten voor.
[off topic]
pi_34116774
Gisteren een Waterspreeuw gezien en nog heel wat ander klein gespuis, maar niet het vermelden waard. Had geen fototoestel bij me ^_^ Helaas helaas!
pi_34121143
quote:
Op maandag 16 januari 2006 12:17 schreef ImmovableMind het volgende:
Gisteren een Waterspreeuw gezien
Nice! Waar dan?
pi_34176928
Het kan hier eigenlijk maar op twee plekken, as you know
Twickel en Dinkel, deze was bij de Dinkel. Had hem al jaren niet meer gezien. Blijven me echt boeien deze beestjes. Ze zijn ook lang niet zo schuw als de andere watervogels in de buurt, zoals IJsvogels bijvoorbeeld.
pi_34180729
Da's waar idd. Waar bij de Dinkel dan? Singraven deel of de duiker onder het Almelo-Nordhorn door?
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:42 schreef ImmovableMind het volgende:
Ze zijn ook lang niet zo schuw als de andere watervogels in de buurt, zoals IJsvogels bijvoorbeeld.
Nee maar die zie je veel meer omdat het er hier in twente tegenwoordig ongeveer van stikt.
pi_34206003
Weet niet precies welke gedeelte, iig niet de benaming. Het was bij dat stuk waar wij toen achterna gezeten werden door die kerel toen we jong waren. Langs het Almelo-Nordhorn...dan moet het dus wel de duiker onder het...zijn! We hebben er in het verleden ook die Grote Gele Kwik gezien.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:06:45 #238
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_34528058
quote:
Op zondag 15 januari 2006 20:32 schreef attila het volgende:
worden er nog wel eens bonte kraaien waargenomen? "Vroeger"zag ik die zowat iedere winter in de streek waar ik woon (west brabant) en nu zie i ze nooit meer (ik zit ook wat minder in het veld helaas).

en hoe zit het met de zuidelijke soorten zoals bijeneter, hop etc?? worden die nu vaker gezien met de milde winters??
Bonte kraaien komen hier uberhaupt niet veel voor, volgens mij! In Nederland heb ik ze nooit gezien. Toen ik op vakantie was in Denemarken een paar jaar geleden zag ik er erg veel. Ook in Turkije van de zomer waren het vaste gasten langs de rivieren.
Sue Me
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:06:04 #239
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_34530206
Even een datumaanpassing.
Ik zou op 4 maart a.s. een vogeldag organiseren.
Helaas is het zo dat het bezoekerscentrum dan bezet is en ik helaas ook (IVN-Meeting)

Ik wilde het graag verplaatsen naar 11 maart 2006. Is dat een probleem?
pi_34544184
gisteren zaten er 2 boomkruipers in de bomen aan de andere kant van de straat, was grappig die had ik niet verwacht zo midden in het dorp en op een doodlopend pleintje. daarnet een mooi roodborstje 2 meter van het raam op de voederplank.
kan zien dat het echt koud is nu.
greetzzzzzz ro
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
pi_34573575
Er zaten net 4 vogels in onze tuin waarvan we niet wisten wat het waren, ik zal wat kenmerken ervan geven.

De vleugels waren grijs met een beetje zwart en 1 wit stukje bij de staart. Hun hoofd was heel donker grijs, zeg maar zwart.

En bij 2 van de 4 was hun borst fel rood, roze achtig. Bij de andere 2 was de borst gewoon dof bruinachtig met een heel klein beetje rood.

En ze kwamen met z'n vieren volgens mij af op het stukje water in onze tuin wat nog neit bevroren was, omdat we een fontijntje hebben.

Hefet iemand enig idee wat voor vogels dit zijn? Alvast bedankt!
gr gr
  zondag 29 januari 2006 @ 11:18:44 #242
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_34573932
hoi Quyxz_
Wat nu ook miss. mee zou kunnen werken aan het bepalen welke vogel je omschrijft is je woonomgeving. Bosrijk? Stad? Weideland in de buurt ... enz.
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_34574104
OK. Ik woon in een stad met 20k inwoners ofzo, in de provincie Utrecht. Ik woon een klein beetje aan de rand. En daar om de stad heen liggen vooral weilanden en boomgaarden.
gr gr
  zondag 29 januari 2006 @ 11:58:11 #244
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_34575450
Inderdaad, dat is hem. Hartstikke bedankt!
gr gr
  zondag 29 januari 2006 @ 12:58:23 #246
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_34576669
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:06 schreef stumbleupon het volgende:
Helaas is het zo dat het bezoekerscentrum dan bezet is en ik helaas ook (IVN-Meeting)

niet wat mij betreft, maar ik weet niet hoe het met de andere geinteresseerden zit...
patat ftw :)
pi_34581052
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:06 schreef stumbleupon het volgende:

Waar?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zondag 29 januari 2006 @ 17:05:23 #248
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_34585466
Ik zet het even in een ander topic
  maandag 30 januari 2006 @ 18:35:12 #249
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_34620399
Vanavond in het RTL4 nieuws een stuk over de Oostvaardersplassen en waarschijnlijk ook iets over de aaneensluiting van de moerasgebieden in Nederland.
19:30 RTL4
pi_34625870
quote:
Op maandag 30 januari 2006 18:35 schreef stumbleupon het volgende:
Vanavond in het RTL4 nieuws een stuk over de Oostvaardersplassen en waarschijnlijk ook iets over de aaneensluiting van de moerasgebieden in Nederland.
19:30 RTL4
Was het interessant?Ik zie je post een beetje te laat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')