abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28047457
Een jaar of 5 geleden heb ik zo'n ding afgesloten.
Kost me elke maand 100 gulden ~ 45 euro en de bedoeling is dan dat je na 30 jaar een zak geld krijgt.
(Gedurende die tijd worden er met je inleg aandelen gekocht (vooral in het begin) die dan later gaan renderen... rente op rente, enzovoort.)
Er staat me nog bij dat, als alles normaal gaat, de polis over 30 jaar ongeveer een miljoen gulden waard is. Wat tegen die tijd natuurlijk veel minder is dan het nu is (inflatie)

Na 30 jaar? dat duurt lang.. ja, maar nou werd me uitgelegd (staat me nog vaag bij) dat stel dat ik een huis koop, dan kan ik deze lijfrentepolis koppelen aan mijn hypotheek. Op zo'n manier dat, ondanks dat zo'n polis zeker de eerste paar jaren nog heel weinig waard is (op papier), het toch is alsof je al jaren rente+aflossing hebt betaald op het moment dat je dit ding aan je gloednieuwe hypotheek koppelt. Zo kun je dus een veel lagere hypotheek nemen, en heb je er dus niet pas na 30 jaar wat aan.

Maar ik zat er laatst aan te denken, en ik weet niet of ik het nou goed begrepen heb zoals het hier staat? Heeft iemand verstand van deze dingen? Ik weet er weinig van.
Een hypotheek/huis kopen is nog niet in zicht trouwens.
  Redactie Frontpage zaterdag 18 juni 2005 @ 18:49:28 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_28048036
Een lijfrente is niet te verpanden. het probleem is dat de uitkering progressief belast dient te worden. De geldverstrekker weet dus niet precies wat hij eraan heeft, omdat de belasting later wel hoger kan zijn, als je inkomsten ook hoger zijn.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_28048652
dus als ik een hypotheek aan zou gaan kan ik hier niks mee?
en begin ik dus gewoon vanaf 0?
pi_28048943
een levensverzekering kun je wel koppelen aan je hypotheek
bij een lijfrente weet ik niet of dat kan
pi_28049915
Met 36.000 gulden cum inleg 1.000.000 gulden maken.
Als je 5% per jaar maakt, rente op rente in acht genomen, houd je er (1,05^30-1)/0,05 = 80.000 gulden aan over, ofwel zo'n 35 mille. Gaat er nog een procent of 10 naar de verzekeringsmaatschappij - en dan heb je een goedkope - dus 30 mille en daarmee een lijfrente aankopen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_28050117
mwhoa weet ik veel of ik me die bedragen nog goed herinner
weet eigenlijk alleen nog zeker dat ik destijds dacht dat het een goede beslissing was

een miljoen, dat was misschien als je de maximale inleg deed ofzo, dat zal het dan wel geweest zijn

en het zal dan wel levensverzekering zijn, geen lijfrente
want het werd me verkocht met het argument dat het aan een hypotheek kon worden gekoppeld

Wat doe ik eigenlijk in dit forum?
ik weet het verschil niet tussen lijfrente en levensverzekering? :-)
  zaterdag 18 juni 2005 @ 20:46:52 #7
72820 3st
immer besser
pi_28050570
Wij (ING) zijn niet zo happig op lijfrentepolissen! Ze zijn heel moeilijk mee te nemen in de fiattering van zo'n postje. Ten eerste moet een inkomen tien jaar bestendig zijn. Stel dat zo lijfrente in een keer wordt uitgekeerd zou je alleen een gedeelte af kunnen lossen zodat je maandlasten dan lager worden. We kunnen het niet meenemen als een soort maandelijks inkomen! Ik heb tenminste nog geen lijfrentepolissen maandelijks uitgekeerd zien worden.
A dirty mind is a joy forever
  zaterdag 18 juni 2005 @ 20:48:48 #8
72820 3st
immer besser
pi_28050614
ja ga eerst maar dat polisblad checken! LIjfrente loopt ook meestal geen derig jaar (kan wel) maar wordt meestal uitgekeerd als je 65 bent ofzo.
A dirty mind is a joy forever
pi_28054786
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 20:48 schreef 3st het volgende:
ja ga eerst maar dat polisblad checken! LIjfrente loopt ook meestal geen derig jaar (kan wel) maar wordt meestal uitgekeerd als je 65 bent ofzo.
Waarde collega, deze opmerking slaat natuurlijk het spreekwoordelijke wal noch kant. Een lijfrentepolis kan een willekeurige looptijd hebben en hoeft zeker niet alleen tot 65 jaar te lopen. (uiterlijk aflopend in het jaar dat het 70e levensjaar wordt bereikt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_28054828
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 20:46 schreef 3st het volgende:
Wij (ING) zijn niet zo happig op lijfrentepolissen! Ze zijn heel moeilijk mee te nemen in de fiattering van zo'n postje. Ten eerste moet een inkomen tien jaar bestendig zijn. Stel dat zo lijfrente in een keer wordt uitgekeerd zou je alleen een gedeelte af kunnen lossen zodat je maandlasten dan lager worden. We kunnen het niet meenemen als een soort maandelijks inkomen! Ik heb tenminste nog geen lijfrentepolissen maandelijks uitgekeerd zien worden.
Een lijfrentepolis keert dan ook niet maandelijks uit, maar met die uitkering koop je een lijfrente aan...

Zoals innisdemon al zei; een lijfrentepolis is niet te verpanden.
pi_28054914
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 20:27 schreef brrrrrrt het volgende:
Wat doe ik eigenlijk in dit forum?
Antwoord krijgen op je vraag
quote:
ik weet het verschil niet tussen lijfrente en levensverzekering? :-)
Een lijfrente is *ook* een levensverzekering (uitkering bij leven en/of bij overlijden), maar dan met *BLINK* een lijfrenteclausule *BLINK* eraan gekoppeld.
Dit wil voor jou zeggen dat je aan specifieke voorwaarden voor de lijfrente moet voldoen. De premies zijn aftrekbaar (mits fiscaal pensioentekort aan te tonen is) en de uitkering is progressief belast (dit laatste wil zeggen dat de uitkering uit de lijfrente die je hebt aangekocht als belastbaar inkomen wordt gezien en je dus volgens de dan geldende belastingschijven belast worden).

Een "levensverzekering": premies niet aftrekbaar, uitkering onbelast.

Dit is wel een notedop, maar voorlopig even voldoende, denk ik...

geen zin om in 1 post te doen
pi_28079580
Bedankt iedereen voor de nuttige informatie over iets wat belangrijk voor me is maar waar ik geen moer vanaf weet.
Ik moet het allemaal nog eens nalezen en wat meer info erbij zoeken... en nog eens diep nadenken waarom ik dit ook weer zo'n goed idee vond destijds.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')