quote:
'Sandra K. is een echte mannenvrouw!'
Door Richard Dubbeld en Dénis van Vliet
Bij de vermoedelijke verkrachtingszaak van Robin van Persie vorige week zaterdag is nog een profvoetballer aanwezig geweest. Het is een 21-jarige speler uit de eerste divisie, die met de speler van Arsenal opgroeide bij Feyenoord.
Samen doorliepen zij ook alle nationale jeugdelftallen. Hij is één van de twee getuigen, die afwijkende verklaringen hebben afgegeven over de gebeurtenissen op de hotelkamer van Tulip Inn in Rotterdam. Ook hij werd opgepakt, maar kort daarop vrijgelaten.
De twee zijn al jaren boezemvrienden en hadden ook gepland deze zomer samen op vakantie te gaan. De 21-jarige getuige staat bekend als de tegenpool van Van Persie. Waar de aanvaller altijd nadrukkelijk aanwezig is, is de getuige juist een tikkeltje teruggetrokken. Hij is bescheiden, waar Van Persie neigt naar onbescheidenheid.
Gisteravond wilde de betreffende speler niet reageren op zijn aanwezigheid in de hotelkamer. ,,Ik had gehoopt buiten schot te blijven'', aldus de Rotterdammer. ,,Ik wil geen commentaar geven. Niet voor Robin en ook niet voor mezelf.''
Op basis van nieuw politieonderzoek meldde De Telegraaf gisteren dat Van Persie wel degelijk seks heeft gehad met de 21-jarige vrouw die hem beschuldigt van verkrachting. De voetballer van de Engelse voetbalclub Arsenal, die vandaag exact een week vastzit in verband met de zaak, had eerst stellig ontkend de Rotterdamse Sandra K. te hebben beroerd.
Justitie in Rotterdam wil niet reageren op het bericht. Van Persies advocaat A. Moszkowicz was gisteravond niet bereikbaar voor commentaar.
Moszkowicz trok de verklaringen van Sandra K. eerder in twijfel omdat zij een beroep van 'bedenkelijk allooi' (nachtclubdanseres) zou hebben. Mensen uit haar vroegere omgeving herinneren Sandra K. vooral als mysterieus. De donkere schone - haar vader is Nederlander, haar moeder Nigeriaanse - werd in 2002 uitgeroepen tot Miss Nigeria Holland. Het jaar daarop schreef ze zich in voor de Miss Universe Nederland verkiezing, waar ze minder succesvol was.
Organisator Hans Konings herinnert zich dat het inschrijfformulier van Sandra niet uitblonk door duidelijkheid. Ze vulde op het formulier achter opleiding 'net afgerond' in, achter beroep stond 'iets in de media' en achter werkervaring 'in een café-restaurant in Rotterdam'.
Contact met haar opnemen was niet eenvoudig: het adres klopte niet en op de vier telefoonnummers die ze had opgegeven, werd niet opgenomen. Met 11 andere deelneemsters stond ze in april 2004 toch in de finale van de Miss Universe Nederland verkiezing die in Turkije werd gehouden. Konings denkt dat het goed is gekomen doordat ze op het laatst zelf contact heeft opgenomen met de organisatie. ,,Ik kan me niet voorstellen dat ze vriendinnen heeft overgehouden aan de reis naar Turkije. Ze was maf, apart en op zichzelf. Echt een mannenvrouw.''
Miss Universe Nederland 2003 Tessa Brix was vorig jaar bij de finale in Turkije aanwezig. Zij en Sandra waren 'geen hartsvriendinnen'. ,,Na de reis heb ik een mailtje van haar gehad. Ze schreef dat ze het leuk had gehad in Turkije. Ik heb gehoord dat ze na de uitverkiezing met een man naar Engeland is vertrokken, maar zeker weten doe ik dat niet.''
Sandra zei in 2002 in het multiculturele weekblad Multined een opleiding toerisme te volgen 'want ik wil stewardess worden'. De aanleiding voor het interview was de aanstaande Miss Nigeria Holland-verkiezing. ,,Ik doe mee omdat ik Nigeriaanse ben, en ik vind het leuk dat zulke evenementen eindelijk voor 'andere' jonge vrouwen in Nederland georganiseerd worden.''
Een van de prijzen die ze met haar uitverkiezing in de wacht sleepte, was een fotoshoot bij modellenfotograaf Piet Jan Blauw. ,,Ik kan me die shoot nog herinneren'', zegt de fotograaf nu. ,,De indruk die ik van haar kreeg, is dat ze een aparte was. Gesloten.''
Bekend van Sandra is ook dat ze zich op internet uitgeeft onder de naam Scorpio_queen6, ofwel schorpioenenkoningin 6. De schuilnaam slaat mogelijk op een ritueel waarbij vrouwen het zo lang mogelijk in een afgesloten ruimte met schorpioenen moeten proberen vol te houden.
Ondanks de nieuwe politie-informatie, waaruit blijkt dat Van Persie seks heeft gehad met Sandra, gelooft diens vrouw Bouchra heilig in zijn onschuld. De verkrachting zou hebben plaatsgevonden in het Rotterdamse Tulip Inn-hotel, op een steenworp van Van Persies appartement.
Van Persie zou Sandra hebben ontmoet toen hij een avondje op stap was met twee vrienden. ,,En over wat er zich dan in die hotelkamer zou hebben afgespeeld, zeg ik niets'', aldus Bouchra gisteren in De Telegraaf. ,,Alleen dat ik Robin voor tweehonderd procent vertrouw als hij zegt dat er niets is gebeurd.''
Kiki, de oudere zuster van Van Persie, valt haar bij: ,,Mijn vader en moeder, mijn andere zusje en ik steunen Robin waar we kunnen. We zijn rotsvast overtuigd van zijn onschuld en de hele familie staat als één blok achter hem!''
Bron