quote:
Op zondag 19 juni 2005 22:52 schreef BliksemSchigt het volgende:Kan iemand me in het kort een beetje uitleggen met welke kaarten mee te gaan en met welke absoluut niet? ik heb het wel al een beetje door, maar nog niet echt hoe ik het beste kan spelen.
Misschien iets voor in de OP?
Bekend pokerboekenschrijver Sklansky heeft de volgende rangorde opgesteld:
Groep 1: AA, KK, QQ, JJ, AKs
Groep 2: TT, AQs, AJs, KQs, AK
Groep 3: 99, JTs, QJs, KJs, ATs, AQ
Groep 4: T9s, KQ, 88, QTs, 98s, J9s, AJ, KTs
Groep 5: 77, 87s, Q9s, T8s, KJ, QJ, JT, 76s, 97s, Axs, 65s
Groep 6: 66, AT, 55, 86s, KT, QT, 54s, K9s, J8s, 75s
Groep 7: 44, J9, 64s, T9, 53s, 33, 98, 43s, 22, Kxs, T7s, Q8s
Groep 8: 87, A9, Q9, 76, 42s, 32s, 96s, 85s, J8, J7s, 65, 54, 74s, K9, T8
(T = 10, s = suited)
Met Groep 1 moet je vrijwel altijd raisen en ook reraisen. Datzelfde geldt ook voor groep 2, alhoewel ik niet tot het uiterste zou raisen (zeker niet als je in early position zit). Groep 3 moet je ook vaak raisen, behalve als je in early positie zit. Dan is callen verstandiger, omdat er achter je altijd nog een raise kan komen van betere kaarten uit de eerste twee groepen bijvoorbeeld.
Bij groep 4 is het meer callen en misschien een raise doen als je in late position zit. De kaarten van groep 5 kun je ook callen, alhoewel je dat niet klakkeloos in early position moet doen. Als die kaarten geraised worden kun je meestal nog wel die callen. Bij groep 6 is dat echter anders. Deze kaarten zijn niet allemaal echt super (raises zou ik niet snel callen) en ik zou ook eerder geneigd zijn om ze in early position te folden.
Groep 7 zou ik alleen callen als je in late position zit en hopen dat je dan de flop super hit (dwz trips, two pair maken of een goeie draw). Groep 8 en alles wat nog meer bagger is dan dat zou ik vaak weggooien, alhoewel een incidentele call in late position an sich geen kwaad kan.
Deze indeling is bedoeld voor limited ring games. Bij tournaments zit het weer net wat anders en zijn bepaalde kaarten toch minder waard en andere weer meer waard. Zo zou je als je op de button zit in een tournament gerust flink kunnen raisen met A7 offsuit bijvoorbeeld. Wat je ook ziet in die indeling van boven is dat suited connectors hoog gewaardeerd worden. 87s is bijvoorbeeld in ring games sterker dan KT offsuit volgens Sklansky. Om 87s te spelen moet je wel hebben dat je niet heads up zit tegen iemand, maar dat er toch gauw zo'n 4 opponenten zijn. Je hoopt namelijk dat je veel geld kan verdienen met je flush of straight die je dan maakt.
Verder zou ik niet strict deze richtlijnen volgen maar het af en toe wat opmixen zodat je opponenten niet te gauw doorhebben met wat voor kaarten je bepaalde acties uitvoert.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>