FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Krijg de oliedop van mijn Ford Ka 1997 niet los
MissEwoensdag 15 juni 2005 @ 20:38
en ja, ik ben een vrouw....

Probleem: het oliepeil van mijn Ford Ka uit 1997 is te laag en nu moet ik deze zelf voor de eerste keer bijvullen. Volgens het instructieboekje heeft de dop een klemtoepassing (whatever that means). Ik krijg het ding echter met geen mogelijkheid los, heb al met schroevendraaier geprobeerd onder het randje en dan met meer kracht los te krijgen.

Iemand tips?
BaraCudawoensdag 15 juni 2005 @ 20:39
Eerst indrukken ofzo? En de goede kant op draaien
MissEwoensdag 15 juni 2005 @ 20:41
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 20:39 schreef BaraCuda het volgende:
Eerst indrukken ofzo? En de goede kant op draaien
tis geen draaidop....
blackbullywoensdag 15 juni 2005 @ 20:44
koevoet er onder en wrikken maar?
Rev-woensdag 15 juni 2005 @ 20:44
ff warmrijden, en dan goed wrikken en trekken dan wil hij wel los!
ook_gekwoensdag 15 juni 2005 @ 20:45
auto weggooien en nieuwe kopen
nightfallwoensdag 15 juni 2005 @ 20:48
zoek de echte oliedop, en blijf van de kleppendeksel af!
Rev-woensdag 15 juni 2005 @ 21:08
ik zou trouwens niet bijvullen maar meteen alle olie vervangen
BazzoSwoensdag 15 juni 2005 @ 21:24
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 20:48 schreef nightfall het volgende:
zoek de echte oliedop, en blijf van de kleppendeksel af!
Youpwoensdag 15 juni 2005 @ 21:29
die krengen kunnen wel eens vies vast zitten ja... maar als ik me niet vergis moet je toch een halve of een kwartslag draaien en dan is hij los (heb wel eens aan een KAtje gewerkt maar weet t niet meer zeker)
MissEwoensdag 15 juni 2005 @ 21:40
Nou, ik heb net weer even geprobeerd, maar met geen mogelijkheid los te krijgen. In de handleiding staat 'Open hem door de dop los te trekken'. Ja ja... Morgen maar andere hulp inroepen.
Thanks voor de serieuze reacties en voor de overige reacties
BoJowoensdag 15 juni 2005 @ 21:46
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 21:40 schreef MissE het volgende:
Nou, ik heb net weer even geprobeerd, maar met geen mogelijkheid los te krijgen. In de handleiding staat 'Open hem door de dop los te trekken'. Ja ja... Morgen maar andere hulp inroepen.
Thanks voor de serieuze reacties en voor de overige reacties
waar woon je en ben je blond?
hermandepermanwoensdag 15 juni 2005 @ 22:44
Roep mannelijke hulp!
ook_gekwoensdag 15 juni 2005 @ 23:00
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 20:48 schreef nightfall het volgende:
zoek de echte oliedop, en blijf van de kleppendeksel af!
Dualdudewoensdag 15 juni 2005 @ 23:24
Of gewoon ff langs de forddealer rijden. Zijn meestal wel zo behulpzaam dat ze ff voor je kijken.
Catch22-donderdag 16 juni 2005 @ 00:21
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 20:44 schreef Rev- het volgende:
ff warmrijden, en dan goed wrikken en trekken dan wil hij wel los!
Goed idee!

niet dus
junsdonderdag 16 juni 2005 @ 00:33
mijn ma heeft ook een ka en de oliedop is als het goed is geel en zit vast aan een zwart plastic buisje met een slangetje eraan
als je handig bent trek je gewoon het buisje los dus je pakt het geheel en trekt hem los zo doe ik eht ook altijd en het is makkelijk los te krijgen
HPoidonderdag 16 juni 2005 @ 08:42
Waterpomptang
user-xdonderdag 16 juni 2005 @ 08:43
kindersluiting van de oliedop op een speelgoedautootje
MissEzaterdag 18 juni 2005 @ 22:37
Helaas blijk ik blonder te zijn dan ik dacht....

Het ronde ding met de slangetjes eraan moest er in zijn geheel af, bij olievuldop denk ik aan iets anders, want ik dacht dat het bovenste gedeelte een deksel (dop) was dat eraf moest. En dat ging natuurlijk dus niet.

Anyway, mijn enige excuus is dat ik een oude volkswagen golf heb gehad die gewoon een simpele draaidop had.
JMruleszaterdag 18 juni 2005 @ 23:41
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:37 schreef MissE het volgende:
Anyway, mijn enige excuus is dat ik een oude volkswagen golf heb gehad die gewoon een simpele draaidop had.
Maar dat kost tegenwoordig teveel, dit zal wel de goedkope Ka oplossing zijn. Zelfs mijn grasmaaier heeft een draaidop voor olie (is ook van voor 97 als ik het ding zie staan, 1897 wel te verstaan )
God_de_Vadermaandag 20 juni 2005 @ 13:20
je kan er gewoon een grote griptang op zetten en dan lukt het wel ... bij ford hebben ze een speciale sleuter die presies op de dop past en dan draaien ze hem met een grotere arm los. Het komt omdat het aluminium aan de rand van de dop nogal erg verandert door temperatuur verschillen ... warm rijden is geen oplossing ... beetje logisch nadenken -> Metaal opwarmen -> Uitzetting -> Nog vaster ...wat je wel kan doen is zorgen dat de motor koud is ... dan de dop verwarmen met een haardroger .. handdoek er op en dan draaien ... Lukt ook vaak
RRRobertmaandag 20 juni 2005 @ 13:45
Ik ken dit (Ford-)probleem via een kennis van me, wiens Fiesta dit ook heeft / had. Als ik 't me goed herinner moest er hier idd een tang op worden gezet om de boel los te draaien. 't Heeft schijnbaar iets te maken met onderdruk die in het carter ontstaat, waardoor de dop 'vastzuigt'. Maar als 't niet lukt, ga dan toch ff bij een Ford-dealer langs, die zullen ongetwijfeld wel vaker met dit probleem zijn geconfronteerd.
Juggernautmaandag 20 juni 2005 @ 13:48
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 20:38 schreef MissE het volgende:
onder het randje
ook onder het randje edgar.

ghe ghe ghe
Jaydeemmaandag 20 juni 2005 @ 21:20
quote:
Op maandag 20 juni 2005 13:45 schreef RRRobert het volgende:
. 't Heeft schijnbaar iets te maken met onderdruk die in het carter ontstaat,
zit ik nu helemaal fout of........er zit in het carter normaal toch overdruk??
God_de_Vaderdinsdag 21 juni 2005 @ 11:12
quote:
Op maandag 20 juni 2005 21:20 schreef Jaydeem het volgende:

[..]

zit ik nu helemaal fout of........er zit in het carter normaal toch overdruk??
Hehehehe dat ligt er aan ... als je aan 1 kant van een pomp (want dat is wat er gebeurt in de carter) onderdruk is heb je ergens anders overdruk ... dat is het princiepe van een pomp ... De carter werkt als opvang bakje voor de olie die door de pomp aangezogen wordt ... waarom is dat nu een onderdruk dat is weer zo een typisch ford verhaal ... ze hebben dezelfde olie pomp op de lichtere motoren als op de zwaardere (kosten besparen door globaal gelijke onderdelen) ... gevolg daarvan is dat op de lichte motortjes (kleinere olie kanaaltjes) de pomp dus eigenlijk een beetje zwaar uitvalt en een serieuze onderdruk kan veroorzaken. Dit is dus een goed teken dat de dop vast zit, zo weet je zeker dat hij geen olie verbruikt en zo maar inderdaad wel redelijk irritant. Er bestaan in de handel olie doppen met een kleine luchtklep en filtertje in ... dan heb je dit probleem niet meer maar die dingen raken meestal vrij snel verstopt en zo. Dus ... een Oliedopsleutel van Ford zelf is geen overbodige luxe ... en nee je kan die niet bestellen enkel dealers en garagisten.
Tunemandinsdag 21 juni 2005 @ 11:52
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 00:21 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Goed idee!

niet dus
Idd, behoorlijk stom als je dat doet.