abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27901435
Oké, wat ik mij dus al een tijdje afvroeg is "hoe kan dit?" .

Je rijdt jááááren met een auto wat langzaam en daardoor blijft ie langzaam.

Hoe werkt dat nou precies?

Ik zelf dacht dat ie dan dicht slipte.
Hetzelfde als bij een batterij, je laadt hem altijd maar voor de helft op.
Wil je hem een keer helemaal volladen, doet ie dat gewoon niet.

Maar ik wil een betere uitleg en al helemaal als de mijne niet klopt .
  maandag 13 juni 2005 @ 21:54:45 #2
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27901598
Laat me je dit vertellen: mythes zijn hardnekkig, maar zelden waarheid.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27901613
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:54 schreef Oosthoek het volgende:
Laat me je dit vertellen: mythes zijn hardnekkig, maar zelden waarheid.
Ik weet eigenlijk 100% zeker dat dit geen mythe is.
  maandag 13 juni 2005 @ 21:56:45 #4
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_27901661
Tijd voor Mythbusters
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_27901748
Mythe, mythe, mythe.

Wat geen mythe is, is dat je auto meer olie gaat gebruiken op latere leeftijd, wanneer je hem niet netjes inrijdt. Maar ook dat is al bijna niet meer waar omdat er tegenwoordig veel keramische materialen gebruikt worden.
pi_27901779
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:58 schreef R2cksson het volgende:

[..]

Maar niet weten waar de klepel hangt?!

Typisch... Heb je ook een petje op in je auto?
Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP .

Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Want ik weet dat niet nee. Moet je persé alles weten dan?
Nee. Daarom vraag ik het hier.

Nou, ksst als je het antwoord niet weet.
pi_27901825
Na goed, misschien dat je carburateur dichtslibt omdat de benzine er niet snel genoeg doorheen gaat en alle rotzooi niet netjes weggespoeld wordt.

...maar moderne auto's HEBBEN helemaal geen carburateur .
pi_27901899
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef ijsmeis het volgende:
Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Een batterij is ook zo te vergelijken met een automotor, hé. Die werken precies hetzelfde!

Goed. Begin nu eens appels met appels te vergelijken en peren met peren, dan ben je al veel meer op de goede weg dan nu.

Heb je enig idee hoe ingewikkeld een motor in elkaar zit? Hoe kunnen wij het nu uitleggen als jij denkt dat een motor hetzelfde is als een batterij?
pi_27901956
Het enige waar een motor lui van wordt is een te vroege of te late ontsteking.

...maar ook dat is in moderne auto's met een computer geregeld .


En je uitlaat moet je toch al om de zoveel jaar vervangen, dus dat is het ook niet .
pi_27901977
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:03 schreef RetepV het volgende:
Het enige waar een motor lui van wordt is een te vroege of te late ontsteking.

...maar ook dat is in moderne auto's met een computer geregeld .
Wie zegt dat ik het over moderne auto's heb .
pi_27902033
Zucht.

Weet je wat.
Laat maar mooi zitten.

Ik vraag het wel aan mijn vader wanneer deze weer wakker is.

Slotje dan maar!
pi_27902097
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:05 schreef frenkck het volgende:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Lees dit maar eens door .
Dank. Zal ik eens doen.
pi_27902098
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
pi_27902110
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:07 schreef frenkck het volgende:
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
Eindelijk .

Danku !
pi_27902111
*knuffel aan ijsmeis*, domme vragen bestaan, niet alleen domme antwoorden.

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hiernaar. (verkapt tvp)
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
  maandag 13 juni 2005 @ 22:08:54 #17
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_27902124
Dat is een broodje aap verhaal, althans tegenwoordig.
er was een tijd waarin dat verhaal mogelijk een bepaalde waarde had maar nu niet meer.
De achterliggende gedachte is dat een zuiger/cilindercombinatie ingereden moet worden met een bepaalde minimale hoeveelheid belasting.
Als de belasting voldoende is slijten de delen op elkaar in en voltrekt zich dus het "inlopen' met als resultaat dat daarna de compressie hoger zal zijn, de verbrandings temperatuur en druk hoger zal zijn, de motor dus efficienter loopt en bijna geen olie gebruikt.
Als de belasting niet voldoende hoog is zullen de delen niet op elkaar inslijten en komt hoofdzakelijk de compressie en daarmee samenhangend de verbrandingstemperatuur/druk nooit op peil en zal ook de motor olie blijven verbruiken.

Om een voldoende inlopen te garanderen werden motoren vroeger dan ook af fabriek gevuld met "inloop olie" oftwel een olie met nagenoeg geen verbeterings dopes zodat deze dus eigenlijk heel slecht smeert maar daardoor dus het inlopen bevordert

Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde, de bewerkingskwaliteit/materiaalkwaliteit en vooral consistentie in bewerkingsruwheid zorgt er voor dat een moderne motor erg goed en vooral erg snel inloopt ongeacht of je de motor swaar of licht belast.
Rustig en vooral met wisselende belasting inrijden is daarmee niet overbodig geworden want er is nog altijd wel een voordeel en dat is levensduur; een goed ingereden motor leeft langer.
De reden daarvoor is dat het aluminium van de zuigers moet uitharden/uitgloeien.
Er wordt bij het produceren van de zuigers rekening gehouden met het feit dat door de thermische belasting op de zuiger deze als het ware een veredelings behandeling ondergaat als gevolg van de hoge verbrandings temperatuur.
Bij dat "nagloeien" in de motor doorloopt het aluminium een verandering in kristalstructuur en daarbij kan als gevolg van de plastisiteit van het aluminium de zuiger zich optimaal vormen (zetten) naar de vorm van de cilinder.
Dat proces heeft tijd nodig, als je met een te hoge belasting inrijd krijgt dat proces te weinig tijd en zal de zuiger zich nooit optimaal gaan zetten naar de cilinderwand en dat kost levensduur en prestaties.
pi_27902127
Hmm dacht dat dit PTA was en niet onzin.

* Spyronius checked nog een keer.

ja toch PTA.

* Spyronius gaat weer verder.
pi_27902219
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:08 schreef robber57 het volgende:
Dat is een broodje aap verhaal, althans tegenwoordig.
er was een tijd waarin dat verhaal mogelijk een bepaalde waarde had maar nu niet meer.
De achterliggende gedachte is dat een zuiger/cilindercombinatie ingereden moet worden met een bepaalde minimale hoeveelheid belasting.
Als de belasting voldoende is slijten de delen op elkaar in en voltrekt zich dus het "inlopen' met als resultaat dat daarna de compressie hoger zal zijn, de verbrandings temperatuur en druk hoger zal zijn, de motor dus efficienter loopt en bijna geen olie gebruikt.
Als de belasting niet voldoende hoog is zullen de delen niet op elkaar inslijten en komt hoofdzakelijk de compressie en daarmee samenhangend de verbrandingstemperatuur/druk nooit op peil en zal ook de motor olie blijven verbruiken.

Om een voldoende inlopen te garanderen werden motoren vroeger dan ook af fabriek gevuld met "inloop olie" oftwel een olie met nagenoeg geen verbeterings dopes zodat deze dus eigenlijk heel slecht smeert maar daardoor dus het inlopen bevordert

Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde, de bewerkingskwaliteit/materiaalkwaliteit en vooral consistentie in bewerkingsruwheid zorgt er voor dat een moderne motor erg goed en vooral erg snel inloopt ongeacht of je de motor swaar of licht belast.
Rustig en vooral met wisselende belasting inrijden is daarmee niet overbodig geworden want er is nog altijd wel een voordeel en dat is levensduur; een goed ingereden motor leeft langer.
De reden daarvoor is dat het aluminium van de zuigers moet uitharden/uitgloeien.
Er wordt bij het produceren van de zuigers rekening gehouden met het feit dat door de thermische belasting op de zuiger deze als het ware een veredelings behandeling ondergaat als gevolg van de hoge verbrandings temperatuur.
Bij dat "nagloeien" in de motor doorloopt het aluminium een verandering in kristalstructuur en daarbij kan als gevolg van de plastisiteit van het aluminium de zuiger zich optimaal vormen (zetten) naar de vorm van de cilinder.
Dat proces heeft tijd nodig, als je met een te hoge belasting inrijd krijgt dat proces te weinig tijd en zal de zuiger zich nooit optimaal gaan zetten naar de cilinderwand en dat kost levensduur en prestaties.
  maandag 13 juni 2005 @ 22:17:35 #20
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27902476
Allicht dat een slecht ingereden motor minder presteert en meer olie verbruikt dan een goed ingereden exemplaar. Daar ging deze discussie echter niet om. Dit verhaal beweert dat als je een langdurige tijd traag rijdt met je motor (en dus geen volle belasting geeft), je een 'luie' motor overhoudt door aanslag van olie en roet. Dat is pure onzin. Het is natuurlijk wel logisch dat een slecht ingereden motor gewoon kut presteert in vergelijking met een goed ingereden exemplaar. Al maakt dat tegenwoordig veel minder uit dan 30 jaar geleden.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27902663
offtopic verwijderd.....
post alleen als je wat nuttigs bij te dragen hebt......
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_27902862
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...


Benzineverbruik is omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 09:06:02 ]
  maandag 13 juni 2005 @ 22:31:58 #23
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27903003
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600

Benzineverbruik is ook omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....
Geloof je het zelf dat je door een paar keer je auto tot vol vermogen te pushen je het toerental aanpast? Mocht het zo zijn: neem de moeite het principe van een versnellingsbak te leren kennen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27903075
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:31 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Geloof je het zelf dat je door een paar keer je auto tot vol vermogen te pushen je het toerental aanpast? Mocht het zo zijn: neem de moeite het principe van een versnellingsbak te leren kennen.
dude, dat van die toeren ben ik niet zeker van, maar de rest wel
pi_27903143
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600

Benzineverbruik is ook omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....
fwnk... dat kan dus ECHT NIET he... dan zouden je bakverhoudingen aangepast zijn door rijgedrag
Hopeloos benzine verslaafd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')