Ik weet eigenlijk 100% zeker dat dit geen mythe is.quote:Op maandag 13 juni 2005 21:54 schreef Oosthoek het volgende:
Laat me je dit vertellen: mythes zijn hardnekkig, maar zelden waarheid.
Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP .quote:Op maandag 13 juni 2005 21:58 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Maar niet weten waar de klepel hangt?!
Typisch... Heb je ook een petje op in je auto?
Een batterij is ook zo te vergelijken met een automotor, hé. Die werken precies hetzelfde!quote:Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef ijsmeis het volgende:
Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Wie zegt dat ik het over moderne auto's hebquote:Op maandag 13 juni 2005 22:03 schreef RetepV het volgende:
Het enige waar een motor lui van wordt is een te vroege of te late ontsteking.
...maar ook dat is in moderne auto's met een computer geregeld.
Dank. Zal ik eens doen.quote:Op maandag 13 juni 2005 22:05 schreef frenkck het volgende:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Lees dit maar eens door.
Eindelijkquote:Op maandag 13 juni 2005 22:07 schreef frenkck het volgende:
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
quote:Op maandag 13 juni 2005 22:08 schreef robber57 het volgende:
Dat is een broodje aap verhaal, althans tegenwoordig.
er was een tijd waarin dat verhaal mogelijk een bepaalde waarde had maar nu niet meer.
De achterliggende gedachte is dat een zuiger/cilindercombinatie ingereden moet worden met een bepaalde minimale hoeveelheid belasting.
Als de belasting voldoende is slijten de delen op elkaar in en voltrekt zich dus het "inlopen' met als resultaat dat daarna de compressie hoger zal zijn, de verbrandings temperatuur en druk hoger zal zijn, de motor dus efficienter loopt en bijna geen olie gebruikt.
Als de belasting niet voldoende hoog is zullen de delen niet op elkaar inslijten en komt hoofdzakelijk de compressie en daarmee samenhangend de verbrandingstemperatuur/druk nooit op peil en zal ook de motor olie blijven verbruiken.
Om een voldoende inlopen te garanderen werden motoren vroeger dan ook af fabriek gevuld met "inloop olie" oftwel een olie met nagenoeg geen verbeterings dopes zodat deze dus eigenlijk heel slecht smeert maar daardoor dus het inlopen bevordert
Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde, de bewerkingskwaliteit/materiaalkwaliteit en vooral consistentie in bewerkingsruwheid zorgt er voor dat een moderne motor erg goed en vooral erg snel inloopt ongeacht of je de motor swaar of licht belast.
Rustig en vooral met wisselende belasting inrijden is daarmee niet overbodig geworden want er is nog altijd wel een voordeel en dat is levensduur; een goed ingereden motor leeft langer.
De reden daarvoor is dat het aluminium van de zuigers moet uitharden/uitgloeien.
Er wordt bij het produceren van de zuigers rekening gehouden met het feit dat door de thermische belasting op de zuiger deze als het ware een veredelings behandeling ondergaat als gevolg van de hoge verbrandings temperatuur.
Bij dat "nagloeien" in de motor doorloopt het aluminium een verandering in kristalstructuur en daarbij kan als gevolg van de plastisiteit van het aluminium de zuiger zich optimaal vormen (zetten) naar de vorm van de cilinder.
Dat proces heeft tijd nodig, als je met een te hoge belasting inrijd krijgt dat proces te weinig tijd en zal de zuiger zich nooit optimaal gaan zetten naar de cilinderwand en dat kost levensduur en prestaties.
quote:Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600
Benzineverbruik is ook omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....
dude, dat van die toeren ben ik niet zeker van, maar de rest welquote:Op maandag 13 juni 2005 22:31 schreef Oosthoek het volgende:
[..]Geloof je het zelf dat je door een paar keer je auto tot vol vermogen te pushen je het toerental aanpast?
Mocht het zo zijn: neem de moeite het principe van een versnellingsbak te leren kennen.
fwnk... dat kan dus ECHT NIET he... dan zouden je bakverhoudingen aangepast zijn door rijgedragquote:Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600
Benzineverbruik is ook omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |