abonnement Unibet Coolblue
pi_27821696
Waar denk je aan bij Texel? Ik aan standaard gezinnetjes die lekker drie weken op de camping gaan zitten en aan losgeslagen zestienjarige pubertjes die alleen in eigen land op vakantie mogen van papa en mama en zich helemaal klem zuipen. Maar als je begin juni naar Texel gaat moet dat wel meevallen, toch? Idd

Dag 1
Om 9 uur vertrokken wij (ondergetekende en Nolius) vanuit Tilburg naar Den Helder. Om om 11.35 aan te komen bij de haven. En hoe laat vertrekt de boot? Juist, 11.30 Maar niet getreurd, want ineens bleek er ook om 12.00 een boot te varen, ipv alleen op het halve uur Na 24,50 betaald te hebben voor een auto incl. inzittenden (kan het nog duurder? ) maken we een twintig minuten durende overtocht naar Texel, constant vergezeld van een groep zeemeeuwen die wrs hoopten op een lekker hapje.

Op de boot viel het al op: Texel lijkt wel een Duitse enclave Ik dacht dat WOII inmiddels al voorbij was? Maar goed, op naar ons pensionnetje in het lieflijke dorpje De Koog. Met een heus politiebureau, een postkantoor en uiteraard een fietsenverhuurbedrijf is dit plaatsje nog redelijk groot te noemen. In dé dorpsstraat stikt het zelfs van de eettentjes (pizza's op dinsdag maar 5,50 ), maar eerst hebben wij het strand verkend. En daar waait het Niet te zuinig Helaas geen strandweer, dus de meegebrachte badkleding (hoop doet leven), maar in de tas gelaten.
Na het strand, is Ecomare aan de beurt. Deze attractie is natuurlijk bekend van de lieve zeehondjes die er rondzwemmen maar de bezoeker wordt natuurlijk ook nog even ingeleid in het wel en wee van de wadden. Mocht je nog naar de wadden willen gaan, ga dan snel, want als je alle info moet geloven kan het volgend jaar al wel eens gedaan zijn met alle flora en fauna

Na een lekkere pizza, hebben we de vuurtoren op het noordelijke puntje van het eiland nog bezocht. Het was niet mogelijk om dichtbij te komen (er lag een enclave van een paar huisjes omheen die hun gebied afschermden met een verboden toegang bordje), maar ook van een paar meter afstand was de toren goed te zien Het nabijgelegen De Cocksdorp nog even ingegaan, maar zelfs Epe-Zuid is op een suffe zondagmorgen nog bruisender


Dag 2
Een bezoekje aan Den Burg, de grootste 'stad' van het eiland Een erg gezellig centrumpje, dat vol zit met leuke winkeltjes. De toeristenmeuk ontbreekt niet, maar is gelukkig niet erg massaal aanwezig. Je wordt daarentegen wel doodgegooid met schapen. Schapenknuffels, schapenrugzakken, schapenbeeldjes, schapenmelkzeepjes en -badschuim, het kán niet op. Shoarma was trouwens ook flink te verkrijgen, maar geen nood: Volgens mij telt Texel 20 keer meer schapen dan inwoners, dus voorlopig vlees zat

Om 11 uur de boot naar Den Helder genomen (op woensdag is er wel een uursdienst, maar de dag erna voer de boot weer wel om het halve uur ) en een bezoekje gebracht aan attractiepark Cape Holland (zie de FP binnenkort) en nog even Den Helder ingelopen. 's Avonds lekker gegeten in Den Burg (mosselen ) en daarna het eiland nog een beetje rondgereden. De Waal en Oosterend ff gezien (voorbijgereden ) en toen op weg naar de Slufter. Ik wist dat het iets met water was, maar de rest was ik kwijt. Dus overtrof het alle verwachtingen Een prachtig natuurgebied waar de zee door een gat in de duinen vrij spel heeft en het gebied dus steeds onder water zet, waarna het weer leegloopt. Op een klein deel (de rest is gereserveerd voor de vogels) mag je vrij rondlopen, wat je tussen de schapen kunt doen Beesten die trouwens bang zijn van honden, vandaar dat ze aan de lijn moeten lopen. Wat bezoekers uiteraard weer niet doen En de hoeveelheid troep viel me ook tegen. Het was niet heel veel, maar net iets te veel om aangewaaid te zijn, heb ik het idee.

Dag 3
Het zit er weer bijna op, maar de ochtend is gebruikt om twee begraafplaatsen te zoeken. Op Texel word je doodgegooid met de Georgische opstand die aan het einde van WOII heeft plaatsgevonden. Straatnaambordjes, gedenksteentjes, enz. Dus van de begraafplaats verwachtte ik heel wat Maar dat viel best tegen. Een plakkaat en wat bosjes op een rij, meer niet. Dan was de geallieerde begraafplaats een stuk mooier, met voor elke aangespoelde of neergestortte soldaat een kruis, eventueel een naam en ook nog eens achtergrondinformatie in een soort boek dat onder een afdakje lag en dus altijd geraadpleegd kan worden.

Enkele opmerkelijk zaken die ik nog even kwijt wil
  • Op Texel kun je de Fonteinsnol en Kampeersnol vinden. Waarbij het woord pas ná de -s wordt afgebroken (Fonteins-nol en Kampeers-nol dus )
  • De bushalte 'Reddingsboot' nabij De Cocksdorp was niet voorzien van een printer. De tijdentabel was nl niet getypt, maar keurig uitgeschreven op een gelinieerd blaadje :')

  • Meeuwen zijn brutaal. Ze jatten vissen uit de bek van de zeehonden
  • Schaapjes zijn liev
  • Je kunt op Texel wrs mooie fiets- en wandeltochten maken, maar in drie dagen tijd lukt dat niet zo als je het hele eiland wil zien.
  • pi_27821854


    En over die Georgische opstand: Hoe Texel toch nog oorlog kreeg...
    pi_27822189
    Leuk verslag!!!! Ik ben nog nooit op Texel geweest, wel op Schiermonnikoog, 1 dagje, maar vond het zeer de moeite waard. Enne zeehondjes blijven natuurlijk en schaapjes vink ook lief
    pi_27822237
    lol
    pi_27822276
    Texel is oké Wij gaan meestal in voor- of najaar en dan liefst niet tijdens vakantieperiodes. Heerlijk die rust, prachtige omgeving, heerlijke restaurantjes...wat wil een mens nog meer?
    #geen
      vrijdag 10 juni 2005 @ 23:46:38 #6
    7446 Pippi
    Crazy cat woman
    pi_27822593
    Ik mis iets in je reisverslag...
    Een parachutesprong!
    pi_27822733
    Was net vandaag Texel weer eens langs gekomen.

    Maar op Texel hoef je je inderdaad echt niet te vervelen.

    En in de zomer is het nog erger met de Duitsers.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_27823132
    quote:
    Op vrijdag 10 juni 2005 23:46 schreef Pippi het volgende:
    Ik mis iets in je reisverslag...
    Een parachutesprong!
    Ik was er maar drie dagen

    En volgens mij is dat keiduur
      zaterdag 11 juni 2005 @ 00:06:56 #9
    41885 kless
    morgen? waarom niet overmorgen
    pi_27823303
    IETS met oerol festival... moet op ander eiland zijn toch?
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
    pi_27824738
    quote:
    Op zaterdag 11 juni 2005 00:06 schreef kless het volgende:
    IETS met oerol festival... moet op ander eiland zijn toch?
    Terschelling toch?
    #geen
    pi_27824904
    quote:
    Op zaterdag 11 juni 2005 01:11 schreef DuchessX het volgende:

    [..]

    Terschelling toch?
    Een tien met een griffel.

    Zie ook http://www.oerol.nl/.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
    pi_27852640
    Texel heeft de ronde om Texel
    pi_27853023
    Heb je voor het eerst ontdekt dat je smiley's kan gebruiken?

    Wat betreft parachute springen:
    Je brevet halen om parachute te springen kost 600 euro. Dan maak je 20 sprongen. Vervolgens moet je om je brevet te behouden 4 keer per jaar springen, dat kost 35 euro per keer.
    pi_27861660
    quote:
    Op zondag 12 juni 2005 12:23 schreef harlingen het volgende:
    Heb je voor het eerst ontdekt dat je smiley's kan gebruiken?
    Nee, dat heeft ze niet. Maar het maakt het wel leesbaarder
    quote:
    Wat betreft parachute springen:
    Je brevet halen om parachute te springen kost 600 euro. Dan maak je 20 sprongen. Vervolgens moet je om je brevet te behouden 4 keer per jaar springen, dat kost 35 euro per keer.
    Da's dus niet echt een aanrader
    pi_27872526
    quote:
    Op zondag 12 juni 2005 12:03 schreef Nolius het volgende:
    Texel heeft de ronde om Texel
    En het Texel Blues festival.
    Work mode_ [ ] on
    __________ [x] off
    relax mode_ [x] on
    __________ [ ] off
      Moderator maandag 13 juni 2005 @ 10:05:09 #16
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_27878480
    Je kan ook een duo-sprong maken. Dat kost een stuk minder. Of alleen een rondvlucht boven het eiland. De prijzen daarvan vielen best mee. Maar dan praat ik wel over 15 jaar terug of zo.

    Zijn jullie in Oosterend nog naar het juttersmuseum geweest?
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_27878556
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 10:05 schreef UIO_AMS het volgende:
    Zijn jullie in Oosterend nog naar het juttersmuseum geweest?
    Nee, dat vonden we net ff niks.

    Overigens vond ik het wel mooi dat Texel een vliegveld heeft
    pi_27878831
    Het juttersmuseum klonk niet heel uitnodigend moet ik zeggen. Maar we hadden voor de rest genoeg te doen,dus hebben het niet gemist
    pi_27903067
    quote:
    Op zondag 12 juni 2005 23:26 schreef buitenbeentje het volgende:

    [..]

    En het Texel Blues festival.
    .. en niet te vergeten: het Tevoko buitentoernooi.
    "There are no short cuts to any place worth going"
    - Beverly Sills
    pi_27905077
    Misschien handig om ook de uitgaansgelegenheden te vermelden:
    In de zomer moet je sowieso naar De Koog, daar is vrij veel te doen.

    De Toekomst, grootste disco van Texel, 5 euro entree en muntjessysteem. Persoonlijk hou ik er niet van, kille sfeer, kutmuziek en onnodig duur.

    De Danze, disco Danze gekoppeld aan de bar De Blauwe Piste, eerstgenoemde is vaak leeg en klein, De Blauwe Piste is meestal wel gezellig, leukere muziek, maar een beetje een krampachtige Apres Ski sfeer, die uiteraard compleet misplaatst is.

    Wijsneus, tent die altijd helemaal vol zit. Hier moet je ook niet heen voor een goed gesprek, muziek staat tiefushard. Persoonlijk vind ik het een leuke tent, ondanks dat de helft van het publiek 25+ is. Muziek is prima.

    Bilder, nieuwe tent, onhandige indeling dus te krap, bier schijnt wel goedkoop te zijn.

    het Dorp, gezellige bar, wel een beetje een oude rockers imago maar prima om beetje te chillen.

    Verder heb je nog wat andere barretjes/disco's/cafés zoals de Sjans, Le Berry en dergelijke, maar dat zoeken jullie zelf maar uit .
    Sea Shepherd
    Virtus omnia vincit
    pi_27905372
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 10:08 schreef Nolius het volgende:

    [..]

    Nee, dat vonden we net ff niks.

    Overigens vond ik het wel mooi dat Texel een vliegveld heeft
    Ben ik ooit een keer met een Fokker naartoe gevlogen vanaf Schiphol Om te kijken naar de vliegshow daar. Verder niks van Texel gezien
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
      maandag 13 juni 2005 @ 23:44:05 #22
    42436 errrrr
    aka HaQDaQ
    pi_27906032
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 10:05 schreef UIO_AMS het volgende:
    Je kan ook een duo-sprong maken. Dat kost een stuk minder. Of alleen een rondvlucht boven het eiland. De prijzen daarvan vielen best mee. Maar dan praat ik wel over 15 jaar terug of zo.

    Zijn jullie in Oosterend nog naar het juttersmuseum geweest?
    Dat is dus in Oudeschild, zo'n 200 meter voor mijn huis
    "What a splendid head, yet no brain."
    "Why use Windows when there is a door?"
    pi_27909157
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 23:44 schreef errrrr het volgende:

    [..]

    Dat is dus in Oudeschild, zo'n 200 meter voor mijn huis
    Tja, jij woont dichter bij, maar ik zit weer dichter bij de haven

    Oh en als je texel nu al druk vond, moet je in de zomer eens komen...
      dinsdag 14 juni 2005 @ 08:27:52 #24
    98665 MrAli
    A.K.A. 'Immortal Ali'
    pi_27909191
    Ach, dan meld ik me als volgende Texelaar ook maar even.
    # "Een niet opgeruimde kamer en bureau vol troep is het kenmerk van een genie!"
    # "Winnen is belangrijker dan meedoen!"
    # "Alles wat niet mag is leuk om wel te doen!"
    # Hendrik Johannes Cruijff
      dinsdag 14 juni 2005 @ 08:28:28 #25
    98665 MrAli
    A.K.A. 'Immortal Ali'
    pi_27909194
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 08:24 schreef NerdoNielso het volgende:

    [..]

    Tja, jij woont dichter bij, maar ik zit weer dichter bij de haven

    Oh en als je texel nu al druk vond, moet je in de zomer eens komen...
    He bolle, jij hoort op school te zitten.
    # "Een niet opgeruimde kamer en bureau vol troep is het kenmerk van een genie!"
    # "Winnen is belangrijker dan meedoen!"
    # "Alles wat niet mag is leuk om wel te doen!"
    # Hendrik Johannes Cruijff
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')