quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:45 schreef vanBoeschoten het volgende:
een 3 en 4 op MBO ICT beheer
Einstein
Omdat ik een vak heb genaamd Bedrijfsadministratie wat ontzettend saai is, ik heb ook geen zin om me goed in de stof te verdiepen, maar nu moet dat wel. Totaal zijn het 30 toetsen ofzo, waarvan ik zeker de helft amper heb geleerd en toch gehaald, maar sommige modules waren wat pittiger en die heb ik dus niet gehaald.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:53 schreef Faceoff het volgende:
Ey maar als de school zo kut is en mbo hoe haal jij dan in godsnaam zulke lage cijfers?
Omdat de gebruiker anders verkeerd achter zijn bureau gaat zitten, met als gevolg nek en rug klachten van de slechte houding, hoofdpijnen van het op de verkeerde manier staren naar beeldschermen, enzovoort. Hiervoor is de werkgever dus verantwoordelijk, en jij als systeem beheerder bent in veel gevallen daarvan de uitvoerende (nee, niet alle systeem beheerders komen te werken bij grote bedrijven, het gros komt in het MKB terecht, waar de systeem beheerder naast systeembeheerder ook manusje-van-alles-waar-knoppen-aanzit is.)quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:09 schreef Geqxon het volgende:
Nog een klein puntje: Waar slaat het op dat een systeem-beheerder bureau's volgende arbowetgeving moet inrichten, en bijvoorbeeld contracten moet opstellen?
Ik doe het ook in 2,5 jaar.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:56 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Ik had 2,5 jaar nodig voor die 4 jarige opleiding en heb nooit een les gevolgd
Ok, maak jij ff in Visio een volledig gebouw met bedrading alles, de bijbehorende netwerksimulatie met Packet Tracer, een lijst van alle aangeschafte hardware, en nog een SLA (dat strict juridisch klopt)..... dan praten we dan even verder.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:45 schreef vanBoeschoten het volgende:
een 3 en 4 op MBO ICT beheer
Einstein
als je 1 onderdeel mist maar de rest maak je wel perfect haal je een 4?quote:Op donderdag 9 juni 2005 14:35 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ok, maak jij ff in Visio een volledig gebouw met bedrading alles, de bijbehorende netwerksimulatie met Packet Tracer, een lijst van alle aangeschafte hardware, en nog een SLA (dat strict juridisch klopt)..... dan praten we dan even verder.
Ik heb wel zeker hard gewerkt, maar als je 1 onderdeel mist heb je hier een onvoldoende, en kijken ze niet eens meer naar de rest... Ik heb het inderdaad gevraagd, of ik nog iets kon doen om het cijfer hoger te krijgen. Maar totaal herkansen gaat niet lukken, aangezien dit een project van 8 weken is.
Meeste MBO-ers komen bij netwerkbeheer terecht, op middelbare scholen enzo denk ik...quote:Op donderdag 9 juni 2005 23:34 schreef Harry_Sack het volgende:
wat leer je uberhaupt op een mbo ICT-beheer opleiding? Volgens mij werkt zo'n beetje alles met ITIL tegenwoordig, dus het maakt geen ruk meer uit wat je precies kan, er wordt per definitie hbo-denk en werknivo gevraagd, hoe suf zoiets ook mag klinken..
Naast ITIL en de praktische Cisco en serverbeheer (voornamelijk Windows en een klein beetje Linux) lessen leer je niets op het MBO. De hele opleiding is een regelrechte aanfluiting, het beste is nog om de hele boel onder te brengen bij het VMBO, alleen leer die marocjes in de VMBO praktijk lessen maar eens engels voor de Cisco-practica.quote:Op donderdag 9 juni 2005 23:34 schreef Harry_Sack het volgende:
wat leer je uberhaupt op een mbo ICT-beheer opleiding? Volgens mij werkt zo'n beetje alles met ITIL tegenwoordig, dus het maakt geen ruk meer uit wat je precies kan, er wordt per definitie hbo-denk en werknivo gevraagd, hoe suf zoiets ook mag klinken..
Nou, leer daar wat modellen als SDM en NIAM bij en je bent hbo'erquote:Op donderdag 9 juni 2005 23:39 schreef Geqxon het volgende:
Uhm, ff opsommen wat ik geleerd heb:
-Acces-databases maken
-Websites maken
-VB.NET programmeren (vrij simpel)
-VB.NET programmeren (iets lastiger, volledig fotoalbum met een hoop side-features)
-Mensen voorlichten over hardware, systemen kunnen samenstellen
-Simpel Windows XP netwerk
-Geavanceerd Windows 2003 server netwerk met 4 DC's, 500 clients en een shitload een side-features als DHCP, IIS en nog meer meuk
-Een gebouw voorzien van netwerkapparatuur. Denk hierbij aan het berekenen van subnetten, diverse VLAN's, Visio tekeningen en een hoop kennis over bekabeling
-ARBO-Wetgeving, Service Level Agreement maken enz. enz.
Zelf ga ik de richting van Applicatie-beheer inslaan, wat er op neerkomt dat ik veel projecten ga doen die lijken op mijn eerste rijtje (acces, vb.net enz.)
DIt is zo'n beetje wat ik mijn eerste schooljaar heb gedaan. Ik neem overigens aan dat je met ITIL competentie-gericht werken bedoelt?
Als je maar bedenkt, ICT is net zo veranderlijk als het weer. Zo'n MCSE traject is geen ruk waard, het is beter om er wat van te weten dan dat je papieren er van kan laten zien. Misschien is die opleiding die je nu volgt wel een goede bescherming tegen al die zogenaamde marktvoorwaarden.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 00:13 schreef Geqxon het volgende:
Hehe, nu je het zegt. Ik baal er gewoon van dat mensen mij als domme VMBO'er zien. Het laatste jaar ga ik zelfs MHBO doen, wat een verzwaard traject is, maar waarbij ik dus wel een jaar van mijn HBO mag aftrekken!
Daarnaast mag ik ook nog een half jaar van mijn HBO aftrekken omdat de stage van mijn MBO zeg maar meetelt voor mijn HBOTotaaltijd MBO+HBO: 5.5 jaar
Unix is de meest stabiele factor totnutoe, het is bijna niet veranderd, op wat triviale dingetjes na bij solaris dan na 2.6. Ik heb dat niet voor niet als specialiteit gekozenquote:Op vrijdag 10 juni 2005 00:26 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Bij ons riepen ze dat Unix eruit ging en dat NT4.0 de vervanger werd.
Zo leerden we alleen maar NT en lieten ze Unix links liggen (naast een beetje C++ programmeren)
En dan stap je bij je werkgever binnen en dan staan daar allemaal novell en unix serversen een enkele w2k/w2k3 server
Daar moet ik je 100% gelijk in geven. Daarom zijn bijna alle MBO opleidingen geswitched naar competentiegericht werken. Dit houd simpelweg in dat je een heel project kan runnen, inclusief de planning en alles. Daarnaast leer je nog wat hoofdkennis, als bijvoorbeeld de bekabeling in het netwerk, meer dan dat soort ongein.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 00:21 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Als je maar bedenkt, ICT is net zo veranderlijk als het weer. Zo'n MCSE traject is geen ruk waard, het is beter om er wat van te weten dan dat je papieren er van kan laten zien. Misschien is die opleiding die je nu volgt wel een goede bescherming tegen al die zogenaamde marktvoorwaarden.
Nu zelfs de opleidingen aan zware bluf doen, denk ik niet dat het ooit nog echt goed zal komen met de wild-west business die zich ICT noemt.
Als ik je nu vertel dat als je een een sollicitatie op een hbo-functie doet, dat het ongeacht je papieren inhoudt dat je komt solliciteren, je een IQ test maakt en dat je dan door bent voor tenminste 1500 netto in de maand, wil je me dan geloven?
Natuurlijk is het wel goed om officiele papieren te halen, dat helpt je altijd in de onderhandelingen met een werkgever, maar hou bovenstaande in de gaten en neem nooit genoegen met het eerste aanbod als je iets beters kunt krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |