abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juni 2005 @ 21:50:21 #1
121708 Neohammer
Acromantula in the works...
pi_27756834
Ik ben sinds begin vorig jaar bezig met een erg leuk projectje. Ik had al een tijdje radio grafisch bestuurbare monstertrucks, maar vooral voor het langzame offroad/klim/trial werk. Ik krijg dus altijd de volgende vraag: "hoe hard rijdt tie?" Nou niet hard dus...bij 25 km/h houdt het wel op. (Waarna je een verhaaltje krijgt over brandstof karretjes die wel 150 gaan.....) Daar stoorde ik mij nogal aan, het is dus tijd om terug te slaan. Ik zal niet rusten voordat ik deze truck over de 100 km/h gebracht heb. Het leek me verstandig om het geheel te baseren op een TXT-1 van Tamiya, omdat mijn "crawler" dit ook is. (beetje voorkennis is nooit weg.) Leuke bijkomstigheid, het ding heeft starre assen, waardoor het totaal niet handelbaar zal zijn. :')

Dit is een standaard txt-1:



Na een paar weken brainstormen begon ik een CAD tekening van het chassis te maken, dat voor dit doel geschikt zou zijn. Het geheel zou een laag zwaartepunt moeten krijgen, en een groot aantal stel opties moeten hebben. Ik heb denk ik 10 verschillende varianten gemaakt. Toen ik op een nacht mijn laatste tekening aan het bijwerken was, viel het me op dat het ding wel wat weg had van een 2 koppige draak. In Harry Potter is de Hebridean Black een zwarte draak met paarse ogen. Dat leek me dus wel een geschikte naam. Een week of 3 daarna werdt het prototype gesneden:



Het prototype heb ik gebruikt om te kijken of het allemaal goed zou passen, dit was voor het grootste gedeelte wel het geval. Na wat kleine aanpassingen, kon ik het echte chassis laten snijden. (titanium) In de tussentijd had ik besloten de truck ook kwa uiterlijk wat mooier te maken, een mix van prestatie en show. Helaas kost show wat meer geld. Ik heb in Amerika een aantal onderdelen laten anodiseren in het paars:



Omdat ik stalen tandwielen in de transmissie wilde hebben, en de vertanding zelf wilde bepalen, had ik niets aan de transmissie van een txt-1, die heb ik dus vervangen door een E-maxx transmissie. Die houdt de spur en de pinion buiten het huis, zodat je zo hoog of laag kunt gearen als je maar wilt. De Maxx tranny is gemaakt voor 2 motoren, maar aangezien ik maar op 1 motor rij, moest ik de motormount ook zelf ontwerpen, het leek me verstandig de mount zo lomp mogelijk te maken omdat er nogal wat kracht op komt te staan. Mijn motor zit nu ook weer in het midden, zodat de balans goed is.

Transmissie met gedeelte van de motormount:



Nadat al dat paars gearriveerd was, en ik het chassis had gecoat, kon ik alvast beginnen met het opbouwen:

Een as:


En een paar (voorzichtige) uurtjes later:




Daarna ben ik het interne gedeelte gaan tekenen, waar de 3e batterij en alle electronica moest komen. Ik was eerst van plan om hier een carbon standaard oplossing voor te gebruiken, maar dat zou wel erg afbreuk doen aan het ontwerp. Na een paar weken, had ik het volgende voor de snijder:



Ik was ondertussen met Plettenberg (de fabrikant voor de brushless motor) aan het onderhandelen, standaard hebben ze alleen maar blauwe motoren, maar dat leek me geen optie. Na wat heen en weer gemail, hebben ze voor mij een zwarte gemaakt. Ik dank ze daar nu nog voor. Deze motor levert op vol vermogen 1800 watt en maakt dan rond de 70000 RPM. Ik heb in mijn berekeningen echter 45000/50000 aangehouden.



En er was ook weer wat meer paars binnengekomen, zodat de internals na lang wachten ook ingebouwd konden worden:







Onder deze fan komt de speedcontroller, zodat tie "mooi" koel blijft.


Ondertussen heeft de truck nog een flinke tweak gehad, de dempers zijn wat lager gezet, en de wielbasis is verlengd, zodat het geheel nog wat lager bij de grond ligt. De bandjes heb ik op tijdelijke velgen gemonteerd. Deze velgen zouden direct afknappen bij volgas. Ik wacht dus op iets van aluminium of fiberglass. De Ford F650 body is ook binnen, en wacht ondertussen op een afspraak bij een airbrusher. Hier de laatste foto's:


(de body moet nog geknipt worden.)





Ik ga dit weekend 2 weken op vakantie, dus al mijn bestellingen moeten wachten tot na die 2 weken. Ik ga er dan weer flink tegenaan, ik moet de volgende punten nog aflopen:

Een stabillisator stang systeem, zodat de assen zoveel mogelijk aan de grond blijven.
Een wheeliebar, mochten ze toch niet aan de grond blijven.
Het stuursysteem, helaas nog niet uitgebracht, wachten dus
De velgen, ook nog niet uitgebracht.
De speedcontroller, en het 2,4 ghz zender/telemetrie systeem.
batterijen, waarschijnlijk 3 stuks a 7,2 volt per stuk op 3700 mah. Dan kan ik ongeveer 7 minuten rijden. (als het soldeersel niet smelt.... )
aandrijfassen. (tussen de transmissie en de assen.)
Skidplates voor onder de assen.
Sierplaatjes voor aan de bumper.
Tandwielen voor de spur en pinion.

Ik gok dat het geheel ergens in November wel gaat rijden. Ik zal (als er interesse is) zo af en toe wat updates posten.
Hebridean Black project 90%
pi_27756970
tvp, mooi project
had je niet verwacht!
pi_27757286
damm wat een project zeg
erg mooi allemaal hoor
updates zijn zeker welkom
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_27757427
mooi spul, leuk origineel project

Hopeloos benzine verslaafd
pi_27757519
TVP mooi werk!
pi_27757796
trouwens... teering wat is dat voor een motortje... 70krpm

zeker allemaal state of the art materiaal of niet?
Hopeloos benzine verslaafd
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:16:24 #7
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_27757966
holy cow, mooi gedaan
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_27758638
fet man
Liefde is niet blind, het is achterlijk
pi_27758796
Zeer ambitieus project ! En proper gedaan.
Updates zijn dus welkom, en wie weet misschien een filmpje als het ding rijdt :-)

Waar laat je trouwens al die dingen snijden enzo ? Ze moeten dan toch nog een computer model hebben om die CNC te sturen ? of kan dat gewoon direct met je CAD tekening....en wat kost dat nu ?

edit:

die stroom kabeltjes voor de motor, zijn die niet wat langs de dunne kant ?
Als dat ding 1800 Watt trekt op piek belasting zit je op 250Ampère bij 7.2V (of schakel je die batterijen parallel misschien ? ..
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:47:11 #10
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_27759202
Dit is ook niet zomaar een budget-projectje zo te zien. Goed werk!
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  woensdag 8 juni 2005 @ 23:31:18 #11
121708 Neohammer
Acromantula in the works...
pi_27760832
Thx!

Youp: Dat klopt wel ongeveer, de meeste onderdelen zijn sterker, lichter of op een andere manier beter/mooier dan de originele. De motor is uhh Duitse degelijkheid.

Errorken: Ik wil zeker een filmpje gaan maken als ie klaar is, mocht ik em dan in de prak rijden hebben we toch een leuk filmpje. (maar ik hoop het niet.) Het snijwerk wordt gedaan door "Laser cutter" iemand die ik via het internet ken. Hem ben ik ook eeuwig dankbaar. De kosten vallen reuze mee op deze manier. (ik ben nu rond de 250 euro aan het snijden kwijt) De snijmachine leest CAD files. (DXF, DWG)

Wat betreft de stroomkabeltjes, dat vroeg ik mij dus ook al af, deze zitten er vanaf de fabriek op, dus zou op zich geen probleem moeten zijn. De batterijen worden serieel geschakeld. (het voltage zou dus omhoog gaan.) Ik laat het geheel trouwens nachecken bij ons op school, ik ben absoluut geen expert op het gebied van stroom. Tot nu toe is dit m'n schema:



Wasteil: Ik eet al maanden rijstwafels, of rijstwafelsoep, of extra geroosterde rijstwafel....
Hebridean Black project 90%
pi_27761065
dit zier heel erg cool uit! tvp dus!
2825cc Single Turbo Beast
pi_27761411
1,8 kW

Geweldig project
  donderdag 9 juni 2005 @ 00:01:42 #14
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_27761695
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 23:50 schreef hermandeperman het volgende:
1,8 kW
Ja wtf, das meer dan de gemiddelde brommer
It's okay to be white
pi_27761798
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 00:01 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Ja wtf, das meer dan de gemiddelde brommer
op't gewicht van een bierflesje
pi_27761868
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 00:01 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Ja wtf, das meer dan de gemiddelde brommer
betere shit eh
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27765649
lijp snel dus
  donderdag 9 juni 2005 @ 09:26:32 #18
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_27765737
Ziet er erg goed uit gast
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:03:17 #19
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_27768187
electro

speelgoed


No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:15:53 #20
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_27768557
respect dat je het zelf nog eens rustig re-designed
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:16:59 #21
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_27768580
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:03 schreef MrTorture het volgende:
electro

speelgoed


wat snap je niet aan --->> 1.8 kW <<---
pi_27768644
waarom laat je m niet op brandstof lopen?
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:27:03 #23
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_27768884
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:16 schreef Hugster het volgende:

[..]

wat snap je niet aan --->> 1.8 kW <<---
Rustig maar, ik ken de bouwer en zijn allergie voor het woord "speelgoed"
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:35:05 #24
121708 Neohammer
Acromantula in the works...
pi_27769101
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:18 schreef KonnieKipke het volgende:
waarom laat je m niet op brandstof lopen?
Brandstof is leuk, maar ze worden meestal veel smeriger dan een electro, dan had ik het aluminium beter blank kunnen laten. Ik wil ook graag laten zien dat electro snel kan zijn, maar dat zal ik met een filmpje moeten bewijzen.

Ja Ik ken Torture, iets op batterijen is al gauw speelgoed, maar ja wat wil je als eigenaar van een sexshop.
Hebridean Black project 90%
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:35:42 #25
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_27769123
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:35 schreef Neohammer het volgende:
maar ja wat wil je als eigenaar van een sexshop.
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')