Ik ben sinds begin vorig jaar bezig met een erg leuk projectje. Ik had al een tijdje radio grafisch bestuurbare monstertrucks, maar vooral voor het langzame offroad/klim/trial werk. Ik krijg dus altijd de volgende vraag: "hoe hard rijdt tie?" Nou niet hard dus...bij 25 km/h houdt het wel op. (Waarna je een verhaaltje krijgt over brandstof karretjes die wel 150 gaan.....) Daar stoorde ik mij nogal aan, het is dus tijd om terug te slaan.
![]()
Ik zal niet rusten voordat ik deze truck over de 100 km/h gebracht heb. Het leek me verstandig om het geheel te baseren op een TXT-1 van Tamiya, omdat mijn "crawler" dit ook is. (beetje voorkennis is nooit weg.) Leuke bijkomstigheid, het ding heeft starre assen, waardoor het totaal niet handelbaar zal zijn. :')
Dit is een standaard txt-1:
![]()
Na een paar weken brainstormen begon ik een CAD tekening van het chassis te maken, dat voor dit doel geschikt zou zijn. Het geheel zou een laag zwaartepunt moeten krijgen, en een groot aantal stel opties moeten hebben. Ik heb denk ik 10 verschillende varianten gemaakt. Toen ik op een nacht mijn laatste tekening aan het bijwerken was, viel het me op dat het ding wel wat weg had van een 2 koppige draak. In Harry Potter is de Hebridean Black een zwarte draak met paarse ogen. Dat leek me dus wel een geschikte naam. Een week of 3 daarna werdt het prototype gesneden:
![]()
Het prototype heb ik gebruikt om te kijken of het allemaal goed zou passen, dit was voor het grootste gedeelte wel het geval. Na wat kleine aanpassingen, kon ik het echte chassis laten snijden. (titanium) In de tussentijd had ik besloten de truck ook kwa uiterlijk wat mooier te maken, een mix van prestatie en show. Helaas kost show wat meer geld.
![]()
Ik heb in Amerika een aantal onderdelen laten anodiseren in het paars:
![]()
Omdat ik stalen tandwielen in de transmissie wilde hebben, en de vertanding zelf wilde bepalen, had ik niets aan de transmissie van een txt-1, die heb ik dus vervangen door een E-maxx transmissie. Die houdt de spur en de pinion buiten het huis, zodat je zo hoog of laag kunt gearen als je maar wilt.
![]()
De Maxx tranny is gemaakt voor 2 motoren, maar aangezien ik maar op 1 motor rij, moest ik de motormount ook zelf ontwerpen, het leek me verstandig de mount zo lomp mogelijk te maken omdat er nogal wat kracht op komt te staan. Mijn motor zit nu ook weer in het midden, zodat de balans goed is.
Transmissie met gedeelte van de motormount:
![]()
Nadat al dat paars gearriveerd was, en ik het chassis had gecoat, kon ik alvast beginnen met het opbouwen:
Een as:
![]()
En een paar (voorzichtige) uurtjes later:
![]()
![]()
Daarna ben ik het interne gedeelte gaan tekenen, waar de 3e batterij en alle electronica moest komen. Ik was eerst van plan om hier een carbon standaard oplossing voor te gebruiken, maar dat zou wel erg afbreuk doen aan het ontwerp. Na een paar weken, had ik het volgende voor de snijder:
![]()
Ik was ondertussen met Plettenberg (de fabrikant voor de brushless motor) aan het onderhandelen, standaard hebben ze alleen maar blauwe motoren, maar dat leek me geen optie. Na wat heen en weer gemail, hebben ze voor mij een zwarte gemaakt.
![]()
Ik dank ze daar nu nog voor.
![]()
Deze motor levert op vol vermogen 1800 watt en maakt dan rond de 70000 RPM. Ik heb in mijn berekeningen echter 45000/50000 aangehouden.
En er was ook weer wat meer paars binnengekomen, zodat de internals na lang wachten ook ingebouwd konden worden:
![]()
![]()
![]()
Onder deze fan komt de speedcontroller, zodat tie "mooi" koel blijft.
![]()
![]()
Ondertussen heeft de truck nog een flinke tweak gehad, de dempers zijn wat lager gezet, en de wielbasis is verlengd, zodat het geheel nog wat lager bij de grond ligt. De bandjes heb ik op tijdelijke velgen gemonteerd. Deze velgen zouden direct afknappen bij volgas. Ik wacht dus op iets van aluminium of fiberglass. De Ford F650 body is ook binnen, en wacht ondertussen op een afspraak bij een airbrusher. Hier de laatste foto's:
(de body moet nog geknipt worden.)
![]()
![]()
Ik ga dit weekend 2 weken op vakantie, dus al mijn bestellingen moeten wachten tot na die 2 weken. Ik ga er dan weer flink tegenaan, ik moet de volgende punten nog aflopen:
Een stabillisator stang systeem, zodat de assen zoveel mogelijk aan de grond blijven.
Een wheeliebar, mochten ze toch niet aan de grond blijven.
Het stuursysteem, helaas nog niet uitgebracht, wachten dus
De velgen, ook nog niet uitgebracht.
De speedcontroller, en het 2,4 ghz zender/telemetrie systeem.
batterijen, waarschijnlijk 3 stuks a 7,2 volt per stuk op 3700 mah. Dan kan ik ongeveer 7 minuten rijden. (als het soldeersel niet smelt....
![]()
)
aandrijfassen. (tussen de transmissie en de assen.)
Skidplates voor onder de assen.
Sierplaatjes voor aan de bumper.
Tandwielen voor de spur en pinion.
Ik gok dat het geheel ergens in November wel gaat rijden.
![]()
Ik zal (als er interesse is) zo af en toe wat updates posten.