quote:
Op zondag 12 juni 2005 14:07 schreef huggy_bear het volgende:tsja, aan jouw posts te zien ben je:
a. Nog een broekie, en
b. Een zeer onervaren balkan-ganger
Ten eerste ontraad ik je sterk om naar Servie te liften als je in dit soort landen geen back-up hebt.
Ten tweede ben je verplicht in zowel Servie als in Kroatie om - als je geen hotel neemt - je binnen 24 uur na binnenkomst van het land te melden bij de politie. Doe je dat niet en ze houden je aan (m.n. Servie) dan wordt je trip zomaar voor nader te bepalen tijd verlengt in de bajes. En daar spreken ze geen Engels. Ook niet als ze wel Engels kunnen spreken. Ten derde vraag ik me af hoe je van Novi Sad naar Split wilt reizen. Novi Sad ligt in Servie over de grens bij Osijek, je moet dan een grote omweg door Kroatie maken of dwars door Bosnie gaan. Veel succes zou ik zeggen, in Bosnie is de infrastructuur gewoon niet aanwezig en geen idee welke Serv er zo maar even zijn leven op het spel gaat zetten om jullie naar Split te brengen, net zomin als de kans dat je in Novi Sad een Kroaat vindt die het festival bezoekt (beetje cynisch stukje ik weet het, maar je kunt maar gewaarschuwd zijn). Ten vierde, mocht je al in Split aankomen, nog helemaal enthousiast van je festival, dan zou ik het niet van de daken schreeuwen, want dan zullen er maar weinig komoras of sobas vrij zijn voor jullie. In Kroatie hebben ze namelijk een beetje een hekel aan Serviers. Vanwege een oorlog een jaar of 10 terug. Snap je.
Wat betreft goedkoop vliegen moet je begrijpen dat Servie en Kroatie buiten de EU liggen en er dus geen vliegmaatschappijen als Easyjet en Ryanair daar vliegen. Die vliegen goedkoop omdat ze door EU vliegvelden gesponsored worden. Je zult dus een lijnvlucht moeten nemen. Dat kan met de JAT, de joegoslavische maatschappij. Dan heb je kans op een rechtstreekse vlucht. Anders kun je nog kijken bij Malev, de hongaarse vliegmaatschappij. Moet je eerst naar Budapest en dan in een russisch propellor vliegtuigje naar Belgrado. Zal beiden rond de 250 euro kosten als je geluk hebt.
Bedankt voor de reactie. Jammer dat je zo cynisch bent.
Ten eerste we hebben een back-up in Servië namelijk iemand die in Belgrado woont, bovendien kunnen we altijd nog met de bus/trein gaan: in heel Duitsland kunnen we voor 15 euro reizen met de trein, en vanaf Salzburg is het ongeveer 40 euro naar Zagreb ook met de trein... en dan nog naar Belgrado en/of Novi Sad. De vraag was alleen of iemand wat meer informatie of ervaring had. En je kunt je voorstellen dat als iemand bijvoorbeeld op vakantie gaat naar Servië of Kroatië met de auto, dat wij graag mee zouden rijden. Ik zie niet in wat daar zo griezelig aan is. Het is niet zo dat we in Servië langs de kant van de weg gaan staan.
Ten tweede, wanneer de reis een beetje bekend is kunnen we een hotel gaan boeken in Novi Sad, en dat is geen probleem heb ik me laten vertellen.
Ten derde van Novi Sad naar Split reizen we met de bus (de vriend in Belgrado die wij kennen heeft dit vaker gedaan en dit is goedkoop en redelijk snel.
Ten vierde zijn wij niet de types die op straat gaan schreeuwen waar we geweest zijn
![]()
Wat betreft goedkoop vliegen van Split naar NL (of iets in de buurt).
Je hoeft mij niet te vertellen dat Servië en Kroatië buiten de EU liggen, en het principe van maatschappijen zoals ryanair hoef je me ook niet uit te leggen.
Zoals je misschien wel hebt kunnen zien heb ik zelf via GermanWings een vlucht gevonden van
Dubrovnik naar Keulen voor 60 euro inclusief (en voor 15 euro pp zit je in NL, met het Duitse wochenende ticket met de trein).
Ik vroeg mij alleen af of iemand ervaring/informatie had over bijvoorbeeld treinreizen.
Dus bedankt voor je reactie, maar misschien kun je ipv je 'kritiek'
![]()
wellicht iets meer vertellen over je ervaring met het openbaar vervoer in Servië en Kroatië.