abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:01:08 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_27740570
quote:
Toussie Salomonson (93) overleden
AMSTERDAM (ANP) - Toussie Salomonson is maandag op 93-jarige leeftijd overleden. Dat heeft haar familie woensdag bekendgemaakt. Toussie, bekend van haar kooklessen en kookboeken, overleed in haar woonplaats Amsterdam.


Oud-uitgever Hens Gottmer uit Haarlem was nog op Toussies negentigste verjaardag. De vrouwen werkten jaren samen. ,,Mijn broer volgde eens een van haar beroemde kooklessen in de Beethovenstraat. Daarna ontstond het idee een kookboek te schrijven. Het is niet bij één gebleven, het werd een hele reeks'', vertelt Gottmer.

De kooklessen waren geliefd onder bekende Nederlanders, maar veel kregen ze bij Toussie niet te doen. ,,Toussie kookte en de deelnemers mochten toekijken en opschrijven wat ze deed. Dat moest je dan thuis maar eens uitproberen'', zegt Gottmer. Het koken van de deelnemers beperkte zich tot af en toe in een saus roeren.

Toussie Salomonson bracht in de jaren '70 tien tot vijftien boeken uit, meestal aan de hand van een thema. ,,Ik heb hier Het groot saladeboek en een boek over wild. Een van haar laatste boeken was een boek over bruschettes (Italiaanse tussendoortjes). Dertig jaar geleden had je nog niet zoveel kookboeken en zeker niet per thema. Toussie's boeken waren echt bijzonder. Ze was er zelf ook heel kritisch op'', herinnert Gottmer zich.

Toussie Salomonson, onder haar officiële naam Hermine Jeanette kent vrijwel niemand haar, wordt donderdag in Amsterdam gecremeerd.
Bron: Spitsnet

Wie heeft er nog een boek van haar in de kast staan, of bij de ouders? Was het te doen om de recepten klaar te maken? Was het lekker eten en had ze haar status verdient?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 8 juni 2005 @ 19:34:46 #2
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27751769
Ken haar niet maar ga van hetweekend eens bij mijn ouders tussen de kookboeken kijken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')