abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27736465
Oke..dit is niet een bash-topic maar gewoon de realiteit en tevens een wake up call for iedereen die de chinese keuken denkt goed te kennen. Ik heb het dan over de zondagavond 'kaaskop' die zich met of zonder familie naar de lokale chinees op de hoek(of waar dan ook) begeeft om zijn zondagportie babipangang (of noem maar een chinese naam) te gaan nuttigen danwel mee te nemen.

Een van de meest gehoorde opmerkingen is dat het eten zo heet is.
Heet als in: "Je bek brandt".
Alleen is dat wel zo? Is dat "heet zijn" wel vanwege de pikantheid?
Ik heb het dan niet over de extra peper die je er toevallig in hebt gesodemieterd.
Ik heb het dan over je mond/tong die om veel drank schreeuwt om die prikkeling te blussen.

Allereerst:

De Chinese Keuken is van oorpsprong helemaal niet heet.
Andere keukens ( Maleisische,Thaise,Indonesische..) in Azie zijn "heter" als in "pikanter".
"Heet" is voor de gemiddelde nederlanders eigenlijk gewoon warm. Het eten is te warm en niet "heet" oftewel..pikant.
Daarbij is de chinese keuken gebasseerd op het zoet-zuur principe.

De reden dat men dus zoveel dorst heeft tijdens het nuttigen van deze 'hete' chinese maaltijd is niet zo zeer vanwege de "heetheid" maar eerder vanwege het feit dat men maizena erin kiepert.
Maizena is een bindmiddel! maar wordt in de Chinese keuken veelvuldig gebruikt om vooral de saus volume te geven zodat het er voller uitziet als saus. Alleen het addertje onder het gras is ook dat hierdoor de klant zijn dorstpupillen extra worden aangewakkerd wanneer hij niets vermoedend de saus van zijn bestelde maaltijd zit te nuttigen.

M.a.w: Je bestelt vervolgens dat extra glaasje bier niet omdat het "eten zo heet is" maar puur omdat de met maizena verwerkte saus de boosdoener is.

Nou..hoe kun je checken of de saus van je maaltijd is overgoten met maizena?

Simpel:
Wanneer je gerecht is geariveerd(maak niet uit welke),schep dan met je lepel even de saus omhoog en laat het dan terugvallen in de schaal. Als de saus snel terugvalt dan heb je nergens last van en is het normaal.
Valt het tergend langzaam( alsof het siroop is) terug dan kun je je opmaken voor een hele hoge drank-rekening.

Kun je maizena vrij eten bestellen?

Jazeker! Sterker nog, het is een recht dat je zelfs vooraf kan eisen zoals je bijvoorbeeld dat ook doet wanneer je vegetarisch wilt eten.
Het veel gehanteerde excuus van de lokale chinees dat het niet kan, is onlang nog van tafel geveegd door zowel het Kantongerecht in Amsterdam en zelfs in hoger beroep door het Hof dat je hier kunt nalezen.

De chinese keuken kan maizena vrij koken is bewezen.
Alleen vanwege het simpele gemak(zeg maar luiheid een goede saus te maken) doet men dat niet en kiest men voor deze 'standaard' methode vooral ook omdat men de meeste gerechten om 12:00 uur 's midags al voorbereidt in grote potten en pannen zodat het snel geopend en verwerkt kan worden wanneer de klant zijn bestelling komt doen.

Je treft deze maizena rijke keukens vooral aan bij de lokale zondag-chinees(ja ook die duur uitziende restaurants) en waar veelal autochtone nederlanders wonen omdat die deze 'europese' chinees nu eenmaal lekker vinden en vaak ook niet beter weten.

Waar kan ik dan wel maizena vrije Chinese keukens aantreffen?

Vreemd genoeg zijn dat de kleine snackbar-achtige chinese eetzaakjes die je in Amsterdam achter op de West-zeedijk e.d. hebt zitten.
Simpel(vaak ook goedkoop) maar o zo traditioneel in hun keuken zoals je dat aantreft in Hongkong,China-Town(USA) en Soho(London-Engeland) en!...bij die chinese restaurants waar veelal chinezen zelf gaan eten tussen de middag en in de avond.

[ Bericht 4% gewijzigd door i-spy24 op 08-06-2005 12:01:55 ]
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:58:41 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_27736705
oke oke, dus omdat ze maizena gebruiken waardoor je sneller dorst krijgt, naait het gemiddelde restaurant de nederlandse bezoeker? Ik vind het een beetje kort door de bocht.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_27736803
Ik gebruik zelf ook maizena als bindmiddel...
dus ik naai eigenlijk mezelf? Nou drink ik natuurlijk veel meer....
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:09:58 #4
84309 pooier
bling bling
pi_27737036
tell something new asshole

in china vreten ze ook geen bami goreng speciaal ofzo
dit is allemaal westers gemaakt.

maar lekker boeiend, de chinees is altijd lekker!
copyright 2006
pi_27737324
WTF is your problem?

Een gehaktbal bij de keurslager bestaat zeker alleen uit vlees?
Filet Americain is natuurlijk rood?
En in een gemiddeld cafe staat de verwarming altijd aan om dat cafebazen kouwkleumen zijn??

Maar, Ooh jee, als de Chinees maizena in z'n eten gooit, dan zijn de rapen gaar!

Wat ben jij een sukkel!
Het is altijd een feest, als zij zijn langs geweest!
pi_27737409
Ah gut...morons... Heb ik nu je droom verstoort? Durf je nu niet meer zondag je nummer 23 met veel kroepoek te bestellen neushoorn?
pi_27737436
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:23 schreef i-spy24 het volgende:
Ah gut...morons... Heb ik nu je droom verstoort? Durf je nu niet meer zondag je nummer 23 met veel kroepoek te bestellen neushoorn?
Ik zal er niet minder chinees van eten, ass-wipe!
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:25:17 #8
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_27737458
Nou geweldig, zoveel moeite zodat je een glas minder hoeft te drinken. Ik zou dit nu niet echt "naaien" noemen hoor.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:26:38 #9
37248 BertV
Klei indiaan
pi_27737498
Het is mij, kaaskop, al lang opgevallen dat de nasi in Dokkum precies hetzelfde smaakt als in Zevenbergen.

Dat komt allemaal uit dezelfde "nasi fabriek" in pak'm beet Zoetermeer.

Maar het smaakt er niet minder om.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:29:57 #10
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_27737593
Da's een goeie voor in de kroeg: "ik ben geen alcoholist, er zit gewoon teveel maizena in die nootjes hiero!".

Maar goed, aangezien dit blijkbaar voor de TS wel nieuw is: als je nou bij de Mac de volgende keer frietjes zonder zout bestelt, kun je ook een kleinere cola erbij nemen. En denk je echt dat de ladingen ijsblokjes die ze in de frisdrank (of je glas) dumpen echt alleen bedoelt zijn om te koelen, terwijl minstens de helft nog bevroren is voordat je je beker leeg hebt? Zonder blokjes = meer drank (wat dus betekent dat je ipv maizeno-loze saus, maizena-arme saus kan bestellen btw!).
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_27737610
En wat hiermee ook bewezen is, is dat de gemiddelde FOK'r zelfs stront zou eten en geen sjoege heeft wat echt lekker is eten en liever zijn muil volstopt met bagger,vervolgens kilo's aankomt en dan op zijn 40st klaagt over pijn hier,pijn daar en zelf niet nadenkt of al die vette bagger zondagchinees.frikandellen mayo en biertjes/softdrinks de oorzaak is geweest
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:30:43 #12
84309 pooier
bling bling
pi_27737619
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:23 schreef i-spy24 het volgende:
LEZEN

zoals ik al zei: tell something new! en lees ook eens wat WefDiNaini schrijft.
ben jij net onder een steen vandaan gekomen ofzo? in alle horecazaken/winkels gebruiken ze truucs. en tuurlijk blijf ik gewoon mijn nummertjes bestellen.\

moron..
copyright 2006
pi_27737730
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 12:30 schreef i-spy24 het volgende:
En wat hiermee ook bewezen is, is dat de gemiddelde FOK'r zelfs stront zou eten en geen sjoege heeft wat echt lekker is eten en liever zijn muil volstopt met bagger,vervolgens kilo's aankomt en dan op zijn 40st klaagt over pijn hier,pijn daar en zelf niet nadenkt of al die vette bagger zondagchinees.frikandellen mayo en biertjes/softdrinks de oorzaak is geweest
Wat hiermee bewezen is, stront-vlieg, is dat niemand zit te wachten op jouw slimme analyses!
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:34:58 #14
84309 pooier
bling bling
pi_27737737
quote:
vertel vertel, waar eet jij! en wat eet jij! ik hang aan je lip
copyright 2006
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:36:29 #15
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_27737774
Wat ben jij een domme lul zeg. Je opent een topic alsof je het wiel hebt uitgevonden, en bent pissig omdat iedereen het eigenlijk al weet en zich er niet aan stoort.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  Admin woensdag 8 juni 2005 @ 12:38:52 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_27737837
Wat een gezellig topic zeg
Kan er ook normaal gedaan worden?

TS, bedankt, veel dingen die ik niet wist.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:39:28 #17
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_27737847
Zouden de chinezen ook Intel-processoren gebruiken in hun kassa's dat je zo flipt?

.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_27737863
1 oud nieuws
2 chinees blijft lekker
3 bier blijft lekker

ik zie het probleem niet...
...
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:40:55 #19
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_27737883
quote:
Jij eet alleen wat je uit je eigen - volledig van alle mogelijk schadelijke stoffen ontdane - moestuintje haalt? Iedereen weet dat als je buiten de deur eet dat je dan goed moet zoeken voor iets gezonds. Niet alleen fast-food maar ook de betere restaurants gebruiken hoeveelheden vet alsof hun leven ervan afhangt (terwijl dat eigenlijk het leven van de klant is ).
Sommige mensen weten gewoon al dat restaurants zoals die van de Chinezen goedkoop eten hebben en dat ze geld verdienen aan de drankjes. Andere bedrijven geven gratis refills en proberen ergens anders mee te scoren.
En zo doet een supermarkt de luiers in de aanbieding in de hoop dat men ook gelijk wat andere zooi meeneemt waar ze wel aan verdienen.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_27737959
Who gives a shit?

(en dit is geen baggerreactie, maar SERIEUS, who the fuck cares?)
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_27737968
Chinees met maizena smaakt me net zo goed als echte chinees die je bijvoorbeeld in Hong Kong of Peking kunt krijgen. Alleen is Chinees uit China wel heel anders qua gerechten dan Chinees uit Nederland.
Het boeit me verder weinig of ik door de maizena een glaasje extra drink want ik eet toch nooit in een Nederlandse chinees buiten de deur maar haal altijd op en als ik chinees haal dan is dat meestal omdat ik lui ben en als ik lui ben heb ik al veel bier gehad en kan eentje extra dus geen kwaad.
Kijk en dat allemaal zonder scheldwoord
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_27737999
Oh ja en smaken verschillen. De een vind bagger erg lekker op zijn tijd en TS dus duidelijk niet, nou ja jammer dan.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:46:05 #23
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_27738028
Ik heb een keer een babbel gehad met een chinese chef kok. Die heeft mij verteld dat de chinese gerechten die verkocht worden in de reguliere chinese restaurant hier een aanpassing zijn, gedaan aan de hand van wat de nederlanders zelf het liefst aten.
Dit is na de tweede wereld oorlog ingevoerd. De originele chinese gerechten werden slecht verkocht. En de vraag naar wat er nu verkocht word steeg. Dus niet de chinese restaurant naait ons. Maar wij hebben er zelf om gevraagd.

gelukkig zijn er nog wel traditionele chinese en japanse restaurants.
zo goed..?
  woensdag 8 juni 2005 @ 12:46:18 #24
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_27738036
Ik gooi dit topic dicht, is in mijn ogen een (kansloze) poging die ontaarde in een puinbak...
TS mag zich beklagen in foodback als hij wil.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')