abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27735033
Oké, ik zit met het volgende.

Ik ben nooit goed geweest in verhaaltjes schrijven die fijn lezen.
Nu heb ik dus een soort dagboek bijgehouden van mijn stage. Ik wil deze gaan uitwerken in de vorm van een week-verslag.

Maar hoe pak ik dit nou precies aan?
Want als ik nou iets zou moeten typen, zou het er bijvoorbeeld zo uit komen te zien:

"Deze week heb ik de website van *bla* onder handen genomen.
Ik heb hierbij de layout aangepast en heb hier met tabellen gewerkt."

Dit is natuurlijk te kort, maar het gaat erom dat ik zoiets niet fijn vind lezen.

Wat is nou een goede manier om een verslag te schrijven? Iemand tips?

Dit is overigens de eerste keer dat ik een stageverslag moet maken. Ook hebben we geen richtlijnen gekregen en dus moet ik eigenlijk álles zelf verzinnen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:07:28 #2
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_27735249
Ik neem aan dat het om een meeloopstage gaat?
Sowieso kun je je beter richten op de doelgroep waarvoor je het verslag schrijft. Of je het zelf fijn vindt lezen is van ondergeschikt belang, probeer te achterhalen wat de lezers verwachten.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:08:10 #3
47385 CybPraetorian
Master of Science
pi_27735269
aha ijsmeis moet ook nog gewoon stagelopen dus...

tja ik zou zeggen, lees een aantal boeken waarin verslagen schrijven aanbod komt...
leren communiceren komt je misschien wel bekend voor...
Welcome to DerOllie's Car Channel!
http://www.youtube.com/DerOllie
pi_27735412
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:07 schreef JDude het volgende:
Ik neem aan dat het om een meeloopstage gaat?
Sowieso kun je je beter richten op de doelgroep waarvoor je het verslag schrijft. Of je het zelf fijn vindt lezen is van ondergeschikt belang, probeer te achterhalen wat de lezers verwachten.
Ja, een 'meeloopstage'. .

Ik denk dat mijn doelgroep gewoon mijn klasgenoten zijn.
Het is sowieso iets anders dan andere stageverslagen.

Ik moet namelijk een Multimedia Presentatie maken. Ik doe dit dan in de vorm van een website waar ik netjes alle informatie op zet.
Ik heb er een aantal onderwerpen op gezet namelijk:
Het bedrijf.
De competenties.
Het verslag.
Het werk.
De uren.

Maar het gaat me nu dus om het verslag zelf.
Uiteraard hoeft de schrijftaal niet supernetjes te zijn en dus ook geen "u" gedoe.
Maar ik heb de neiging om heel erg veel "ik" in het verhaal te zetten.
En als ik dan het verslag af heb ben ik er dus niet tevreden over omdat het niet fijn leest.

Hoe kan ik bijvoorbeeld het "ik" gedoe vermijden?
pi_27735465
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:08 schreef CybPraetorian het volgende:
aha ijsmeis moet ook nog gewoon stagelopen dus...

tja ik zou zeggen, lees een aantal boeken waarin verslagen schrijven aanbod komt...
leren communiceren komt je misschien wel bekend voor...
Weet je toevallig een aantal titels? .

Ik heb wel een Nederlands (Communicatie) boek, maar ik geloof dat daar niets over verslagen in staat.
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:16:38 #6
47385 CybPraetorian
Master of Science
pi_27735516
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:14 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Weet je toevallig een aantal titels? .

Ik heb wel een Nederlands (Communicatie) boek, maar ik geloof dat daar niets over verslagen in staat.
ja het boek Leren Communiceren, ISBN 90-01-80826-3 van wolters noordhof
Welcome to DerOllie's Car Channel!
http://www.youtube.com/DerOllie
pi_27735581
Heyhey!

Ik ben nu aan het afstuderen, en ben bijna klaar. Ik ben dus al behoooorlijk wat aan verslaggeving gedaan. Uiteraard ook een derdejaars stage achter de rug.

Probeer in ieder geval zoveel mogelijk in punten te werken. Dus je tekst op te delen door middel van kopjes. Werk ook lekker met opsommingen met puntjes (bullets).
Ik begrijp dus dat jouw stageverslag min of meer een verslag is van wat je per week hebt gedaan. Voor mijzelf heb ik tijdens mijn afstuderen ook een voortgangsrapportage gemaakt. Deze bestond voor iedere week uit ongeveer 1,5 A4. Eerst begon ik dan met een klein tabelletje met daarin de dagen van die betreffende week en de dingen die je daarin opgelevert, deadlines enzo. Daarna kreeg je de volgende tussenkopjes:

- Deze week in het kort (werk met puntjes). Bijvoorbeeld: Deze week de opdracht gekregen om x te gaan doen. Begonnen met boek y te lezen. Weet ik het allemaal...
- Opgeleverde producten. Bijvoorbeeld: Testverslag website y.
- Actiepunten. Bijvoorbeeld: De volgende week werken aan z.
- Eerstvolgende deadline. Bijvoorbeeld: x mei.

Veel succes eh!
pi_27735593
Het is de bedoeling (dat was bij mij zo in ieder geval) dat je uitlegt hoe je precies te werk bent gegaan. Beschrijf gewoon in stappen hoe je iets hebt aangepakt, waar begon je mee, wat deed je daarna wat ging er fout? Schrijf er gewoon een leuk verhaaltje van, en zuig minstens 50% uit je duim. Succes gegarandeert
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:21:26 #9
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_27735646
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:19 schreef knox_ het volgende:
Het is de bedoeling (dat was bij mij zo in ieder geval) dat je uitlegt hoe je precies te werk bent gegaan. Beschrijf gewoon in stappen hoe je iets hebt aangepakt, waar begon je mee, wat deed je daarna wat ging er fout? Schrijf er gewoon een leuk verhaaltje van, en zuig minstens 50% uit je duim. Succes gegarandeert
precies! je moet der gewoon een heel verhaal van maken in vorm van een verslag
en geen logboek maken dus
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_27735684
Oh en schrijf tussendoor ook wat over de technische kant, gewoon wat theoretisch geblaat
pi_27735688
beschrijvend schrijven, ipv een opsomming van wat je gedaan hebt. hoe was de oude layout, wat was er mooie en lelijk aan. op wat voor manier heb je deze verbeterd, etc...
pi_27735699
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:22 schreef knox_ het volgende:
Oh en schrijf tussendoor ook wat over de technische kant, gewoon wat theoretisch geblaat
verwijzingen van theorie naar praktijk zijn ook altijd goed!
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:23:55 #13
95657 Fisher
I don't think, I drink!!
pi_27735720
Nou oke ik zal ook nog even ot reageren...

Maak een verhaal van in mijn stageperiode ben ik bezig geweest met de volgende dingen en dat heb is op de volgende manier gegaan. Niet exact van week dit heb ik zus gedaan maar gewoon een algemeen verhaaltje
ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!!!!
pi_27735733
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:16 schreef CybPraetorian het volgende:

[..]

ja het boek Leren Communiceren, ISBN 90-01-80826-3 van wolters noordhof
Danku .
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:19 schreef Burnafter het volgende:
Heyhey!

Ik ben nu aan het afstuderen, en ben bijna klaar. Ik ben dus al behoooorlijk wat aan verslaggeving gedaan. Uiteraard ook een derdejaars stage achter de rug.

Probeer in ieder geval zoveel mogelijk in punten te werken. Dus je tekst op te delen door middel van kopjes. Werk ook lekker met opsommingen met puntjes (bullets).
Ik begrijp dus dat jouw stageverslag min of meer een verslag is van wat je per week hebt gedaan. Voor mijzelf heb ik tijdens mijn afstuderen ook een voortgangsrapportage gemaakt. Deze bestond voor iedere week uit ongeveer 1,5 A4. Eerst begon ik dan met een klein tabelletje met daarin de dagen van die betreffende week en de dingen die je daarin opgelevert, deadlines enzo. Daarna kreeg je de volgende tussenkopjes:

- Deze week in het kort (werk met puntjes). Bijvoorbeeld: Deze week de opdracht gekregen om x te gaan doen. Begonnen met boek y te lezen. Weet ik het allemaal...
- Opgeleverde producten. Bijvoorbeeld: Testverslag website y.
- Actiepunten. Bijvoorbeeld: De volgende week werken aan z.
- Eerstvolgende deadline. Bijvoorbeeld: x mei.

Veel succes eh!
Op zich kan ik het verslag ook indelen in punten.
Bijvoorbeeld per week opschrijven wat ik heb gedaan.
Wat daarbij de probleemstellingen waren.
Hoe ik deze heb opgelost.
Wat ik van de week vond.

Maar eigenlijk wil ik het gewoon in een verhaaltje dumpen wat fijn is om te lezen.
Omdat ik het ander allemaal zo statisch en 'officieel' vind.
Dan zou mijn doelgroep wat ouder moeten zijn, vind ik dan.

Maar mijn doelgroep is dus 'jongeren' van 18-24 jaar.
pi_27735761
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:22 schreef Byte_Me het volgende:
beschrijvend schrijven, ipv een opsomming van wat je gedaan hebt. hoe was de oude layout, wat was er mooie en lelijk aan. op wat voor manier heb je deze verbeterd, etc...
Goed idee. Dankjewel .
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:25:27 #16
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_27735764
wat ook belangrijk is in zo'n verslag is dat je erin zet wat je allemaal geleerd hebt
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_27735782
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:25 schreef Geitje82 het volgende:

[..]

wel ff ontopic blijven he
sorry
een puntsgewijs verslag is op zich wel een goed idee, dat maakt het erg overzichtelijk
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:26:33 #18
112687 Teardrop-nl
Drink, maar geniet met je mate
pi_27735793
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:25 schreef Houniet het volgende:
wat ook belangrijk is in zo'n verslag is dat je erin zet wat je allemaal geleerd hebt
Wat zijn de leermomenten van je stage
Inderdaad heel belangrijk om die te vernoemen
Ik verveel me niet, Ik heb gewoon geen reet te doen op mijn werk :')
pi_27735810
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:26 schreef Teardrop-nl het volgende:

[..]

Wat zijn de leermomenten van je stage
Inderdaad heel belangrijk om die te vernoemen
en feedback die je van collega's hebt gehad
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:27:14 #20
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_27735817
quote:
"Deze week heb ik de website van *bla* onder handen genomen.
Ik heb hierbij de layout aangepast en heb hier met tabellen gewerkt."
De werkzaamheden van week BLA bestond uit het corrigeren, verbeteren en aanpassen van een website BLA genaamd. Deze website van BEDRIJFBLA gaat overf BLA en is opgezet met BLA.
De werkzaamheden die uitgevoerd zijn bestond uit het aanpassen van TABEL X door middel van BLA en BLABLA omdat dit beter is BLA want hierdoor.......is het mooier, komt kleur beter naar voren, is het beter leesbaar

natuurlijk zonder dat BLA he.... :
genoeg te verzinnen lijkt me... misschien iets meer beschrijvend schrijven....
ik vermijd ook altijd ik, je, wij..... (heel soms gebruik ik 'men')
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:27:45 #21
89891 missDemeanor
Captured by the game
pi_27735832
Je werkt neem ik aan toch volgens een planning? Deel je verslag vervolgens in aan de hand van die planning, dan heb je een goede opbouw.

Je begint dan met de probleemstelling of de opdracht en dan beschrijf je de fases die je hebt doorlopen. Je moet niet bang zijn dat je niet weet hoe je iets moet gaan opschrijven; jij bent immers degene die de stage heeft gelopen en jij weet er het meest van af. Het is goed om tijdens je stage alles in dagboek vorm op te schrijven, maar in je verslag gebruik je dat als kapstokje en ga je er uitgebreider op in.

Schrijf bijvoorbeeld goed op waar je tegen aan bent gelopen tijdens de uitvoer van je opdracht, en vooral: hoe je die hebt opgelost. Beschrijf in een evaluatie ( ik weet niet of dat verplicht is) hoe je bepaalde dingen achteraf anders had kunnen doen, wat je leerpunten zijn voor een volgende keer etc.

Zoek ook gewoon eens op bijvoorbeeld www.voelspriet.nl bij documenten en typ stageverslag in, of kijk in de bieb op je school, daar liggen toch ook wel verslagen ter inzage?

Succes!
OK en nu ben ik het zat!!!
▒­ ­
Ik heb van je gedroomd vannacht
pi_27735852
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:27 schreef Eronymus het volgende:

[..]

De werkzaamheden van week BLA bestond uit het corrigeren, verbeteren en aanpassen van een website BLA genaamd. Deze website van BEDRIJFBLA gaat overf BLA en is opgezet met BLA.
De werkzaamheden die uitgevoerd zijn bestond uit het aanpassen van TABEL X door middel van BLA en BLABLA omdat dit beter is BLA want hierdoor.......is het mooier, komt kleur beter naar voren, is het beter leesbaar

natuurlijk zonder dat BLA he.... :
genoeg te verzinnen lijkt me... misschien iets meer beschrijvend schrijven....
ik vermijd ook altijd ik, je, wij..... (heel soms gebruik ik 'men')
Perfect .

Ik hoop dat ik die schrijfstijl kan aanhouden .
pi_27735914
Ik lul er altijd een enorm verhaal omheen.

Een zin die heel makkelijk zo getypt zou kunnen worden: Ik heb vandaag de zomeritems op de website gezet.
Kan ook zo: Aangezien het al weer bijna zomer is, en er dus meer intresse is in strand- en badartikelen, heb ik die vandaag samen met mijn collega op de website gezet.

Zo doe ik het altijd Ik hoop dat je er wat aan hebt.

edit: Lama Miss helpt je way beter
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:31:31 #24
24486 Neo666
Dont like it, too bad
pi_27735934
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:25 schreef Houniet het volgende:
En iedereen bedanken die je stage mogelijk gemaakt heeft slijm slijm.
Met: Vlagen van intelligentie.
R.I.P Jolanda my big sister 09-09-1969 - 13-05-2005
pi_27735938
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:27 schreef ijsmeis het volgende:
De mensen die hier denken dat ze grappig zijn en niet ontopic kunnen reageren mogen wat mij betreft nu wel vertrekken.
Ik weet niet precies op wie je nou doelt maar we proberen alleen maar tips te geven.

Mijn docent op school zei dat het altijd professioneel overkomt als je de feedback die je van collega's hebt gehad ook in je weekrapportage zet, bijvoorbeeld hoe jij jezelf nog kan verbeteren en op welke punten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')