Dat zal best, maar Ruud zei op tv expliciet dat het beter ging lopen door de komst van Maduro.quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:03 schreef SCH het volgende:
[..]
IN de radioverslagen ging het vooral over Van Persie.
Op tv is dit toch makkelijker waarneembaar dan op de radio.quote:Dat Maduro het spel naar zijn hand zette, is een vergissinkje van Ruud, kan gebeuren![]()
quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:05 schreef zjroentje het volgende:
Op tv is dit toch makkelijker waarneembaar dan op de radio.
Een voetballer als van Persie moet je koesteren, juist dat soort spelers kunnen je aan een WK-titel helpen, meer dan een paar combinerende spelers.quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:07 schreef SCH het volgende:
[..]
De Jong deed het slecht dus logisch dat het wat beter liep met een invaller maar de veranderingen kwamen door Van Persie, daar zijn alle analisten het volgens mij wel over eens.
Jij had het over radioverslagen, vandaar.quote:
Van Persie viel ook erg sterk in. Maar de rust, de aanname en het overzicht van Maduro waren geweldig. Met hem stond het middenveld stukken beter.quote:De Jong deed het slecht dus logisch dat het wat beter liep met een invaller maar de veranderingen kwamen door Van Persie, daar zijn alle analisten het volgens mij wel over eens.
Reacties van spelers.quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:09 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Jij had het over radioverslagen, vandaar.![]()
Finland was toen al op.quote:Van Persie viel ook erg sterk in. Maar de rust, de aanname en het overzicht van Maduro waren geweldig. Met hem stond het middenveld stukken beter.
Toen Maduro erin kwam stond het nog 1-0, en had Nederland het nog erg moeilijk. Na de 2-0 was het idd gelopen, en lieten de Finnen dit ook merken.quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Reacties van spelers.
[..]
Finland was toen al op.
quote:Van alle debuterende bondscoaches mag Van Basten zich de succesvolste noemen. Elf interlands gespeeld, acht gewonnen en drie gelijk gespeeld.
Wat die fraaie reeks nog indrukwekkender maakt, is dat Van Basten werkt met een totaal gerenoveerde selectie. Van de spelersgroep die vorig jaar werd afgevaardigd naar het EK in Portugal, is nog maar een kleine kern internationals over. Van Basten bezorgde Oranje een nieuw en fris elan waarmee supporters én sponsors maar wat graag worden geafficheerd.
In een van de eerste interviews die de beginnende trainer Van Basten gaf aan het supportersblad De Ajacied kwam ook het bonds-coachschap ter sprake. Van Basten, in oktober 2002: ''Ik denk dat het coach zijn van het Nederlands elftal iets is voor de eindfase van je loopbaan. Daar komt een heel ander soort benadering en ander soort spanning bij kijken en dat kun je dan wel hebben omdat je dan heel ervaren bent.''
Een half jaar later wisten KNVB-directeur Henk Kesler en Van Bastens persoonlijk adviseur Johan Cruijff hem toch te overreden. De noodzakelijke verjonging van het Nederlands elftal kon in hun ogen niet beter worden doorgevoerd dan door een trainer met een nog ongeschonden blazoen die als voetballer een heldenstatus bereikte.
Kritiek kwam er wel. Omdat oud-Ajacied Van Basten zijn 'Amsterdamse' vriendjes John van 't Schip, Rob Witschge en Stanley Menzo tot zijn assistenten benoemde. En omdat Van Basten de ene na de andere debutant uit de Nederlandse eredivisie plukte, terwijl hij een aantal internationals dat in grotere competities in Europa uitkomt, negeerde.
Maar zijn keuzes waren altijd doordacht, en zijn uitleg helder. Als Patrick Kluivert en Edgar Davids bij hun club niet spelen, komen ze ook niet in aanmerking voor het Nederlands elftal. En als Clarence Seedorf en Mark van Bommel in zijn ogen niet voldoen aan datgene wat hij in het veld van ze verlangt, worden ze niet opgeroepen of, zoals Van Bommel, naar huis gestuurd.
''Middenvelders,'' zei Van Basten drie maanden geleden al over Seedorf en Van Bommel, ''staan voor mij in dienst van de verdediging en de aanval. Niet andersom. Ik ben gewend om met drie aanvallers te spelen. En een aanvaller is iemand die moet scoren, creatief moet zijn en die in stelling moet worden gebracht. Hij heeft ook zijn plicht om mee te verdedigen, maar als hij na bepaalde arbeid zegt: tot hier en niet verder, dan kan ik daarmee leven. Als middenvelders dat ook gaan doen, krijgen we problemen.''
Wat anderen van zijn werkwijze vinden, kan hem gestolen worden. Niets en niemand ontziend voert hij het bevel over Oranje en verschaft de duidelijkheid die onder zijn voorganger Dick Advocaat zo ver te zoeken was. Het enige waar Van Basten nog niet in is geslaagd, is zijn elftal dominant en swingend te laten voetballen. Het was, en is, een van zijn voornaamste strevens.
Maar de toewijding en de saamhorigheid in de begeleidingsstaf en in de spelersgroep maken het team vooralsnog onverslaanbaar. De spanning van het bondscoachschap waarover Van Basten in oktober 2002 repte, krijgt geen vat op hem. Wie een paar uur voor zijn eerste WK-kwalificatiewedstrijd (Tsjechië) op het strand van Noordwijk met een paar toevallige passanten nog een partijtje voetbal speelt, gaat niet gebukt onder de grote druk. Het is bovendien een niet te negeren signaal voor zijn spelers: geniet vooral van wat je aan het doen bent.
Marco van Basten is in een jaar tijd een trainer geworden met een eigen gezicht. Hij heeft als voetballer onder veel verschillende coaches gewerkt.
Van iedereen heeft hij wel wat opgestoken, of dat nu Johan Cruijff was of Arrigo Sacchi.
Dinsdagavond in Helsinki werd hem door een Finse voetbaljournalist gevraagd van welke coach hij het meeste in zich meedraagt.
Van Basten: ''Ik probeer vooral mezelf te zijn. Al is dat nog wel eens moeilijk...'' (Stilte) ''Nee hoor, grapje.''
Dan ben je ook zowat de enige in dit land.quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:47 schreef SCH het volgende:
Nick zei gisteravond na de tweede goal: "je juicht niet eens"- idd, ik kan geen enkele vrolijkheid en binding voelen bij dit Oranje. Erg jammer zo.
Inderdaad geweldig om te zien ookquote:Op donderdag 9 juni 2005 15:49 schreef pfaf het volgende:
De sfeer rondom het elftal voelt echter geweldig, rappende v Nistelrooys, en bovenal er wordt gepraat. Iedereen zegt waar het op staat, van v Basten tot Kromkamp. Dat was wel eens anders.
Mooiste moment van de avond: v nistelrooy die zich rot schrok van de kwaliteit van Maduro.quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:37 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Toen Maduro erin kwam stond het nog 1-0, en had Nederland het nog erg moeilijk. Na de 2-0 was het idd gelopen, en lieten de Finnen dit ook merken.
Goed om te horen inderdaad, dat compliment na afloopquote:Op donderdag 9 juni 2005 15:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mooiste moment van de avond: v nistelrooy die zich rot schrok van de kwaliteit van Maduro.Ruud wist een paar maand terug niet eens wie eht was en nu was hij de belangrijkste man van het veld, en dat uit mond van iemand die samen met Keane en Scholes samenwerkt.
Dat gevoel heb ik ook. Heel Nederland heeft de liefde voor het NL 11-tal weer terug, maar onze Utrechtse zuurpruim niet.quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:49 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dan ben je ook zowat de enige in dit land.
Ik denk toch dat Van the Man lachtte als een boer met kiespijn...quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:50 schreef VoreG het volgende:
[..]
Inderdaad geweldig om te zien ook. Van Nistelrooy die gewoon met een glimlach op de bank zit, omdat het elftal begint te draaien ook dat zie je wel anders. Ik noem een Van Bommel die in 1x de kleedkamers indook.
Ik begrijp het gevoel. De spelers zijn okee. Maar er mist gewoon iets, juist hetgeen wat vBasten zelf achterna jaagt. Jammer dat hierboven nu net niet dat stuk wordt aangedikt in het gequote stuk. Het is nog geen strak voetbal, dit waren geen goals van een team wat er simpelweg stond en klaar is voor meer, ook al is het nog "maar" kwalificatie.quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:47 schreef SCH het volgende:
Ik krijg steeds meer een hekel aan die man - zo slecht spelen en zo arrogant en zelfverzekerd blijven.
Nick zei gisteravond na de tweede goal: "je juicht niet eens"- idd, ik kan geen enkele vrolijkheid en binding voelen bij dit Oranje. Erg jammer zo.
En dan noem jij Van Nistelrooy dom ....quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:55 schreef vanBoeschoten het volgende:
En als Patje bij Valencia weer speelt hij ipv Kuyt !!!
quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:58 schreef popolon het volgende:
Die hardnekkige kruistocht van SCH, hoelang gaat dat nog door?
Ik bedoel, je zou bijna hopen dat Nederland een keer verliest zodat ie "Zie je nou wel." kan zeggen en er van af bent..![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |