abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juni 2005 @ 20:48:37 #1
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_27720967
quote:
Dit topic is bedoeld voor Gitaarspelend Fok!
Elke gitarist is welkom:
Het maakt niet uit of je akkoestisch of elektrisch speelt,
jazz of metal Speelt, snel of langzaam bent etc.
Samples zijn erg welkom, het is leuk om elkaar te beluisteren.
Respecteer elkaars smaak en mening.

Rock on!
Laatste bericht van meneer Fixxxer uit het oude topic.

Haha, altijd als ik zo zit krijg ik op een gegeven moment een slapend been of voet. Ik zie hem al na een concert met 2 handen zn benen van elkaar halen

@ Ibanez: zitten best vette stukjes in dat nr'tje
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 19:23 schreef Maidenfan het volgende:
Is daar soms een regeltje voor? Je kan proberen op een zo laag mogelijke snaar te spelen voor een maximale toon maar 't is dan ook nog zoeken of er geen andere manieren zijn...
Je bedoelt een regeltje voor het vinden van dezelfde noot op andere snaren? (welliswaar octaafje (samson ) hoger of course)

Klein vraagje tussendoor: iemand die weet watvoor een mongolische timing dat is in communication breakdown van Zeppelin? en hoe je die onder de knie krijgt?

[ Bericht 67% gewijzigd door JAM op 07-06-2005 20:54:33 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:01:56 #2
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_27721499
Dat liedje van Zeppelin is toch gewoon een 4/4 maat? Het accent van die 'omkering' ligt na de eerste tel.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:02:16 #3
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:04:04 #4
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_27721581
Heel brutaal ook nog even mijn verzoek uit het vorige topic:

Onlangs heeft mijn nichtje van 13 mijn oude elektrische gitaar en een rammelend versterkertje van me gekregen. Ze wil het 'gewoon eens proberen' en dat stimuleer ik van harte. Maar eerlijk gezegd: dat gaat natuurlijk helemaal mis. Er zijn nu al snaren gebroken, en waren ze dat niet, dan waren ze wel totaal ontstemd.

Ik heb besloten haar wat lesjes te geven. Dat wil zeggen: we gaan een paar liedjes die zij leuk vindt samen spelen. (Weet nog niet welke, maar zal wel Good Charlotte-achtige rommel worden.)

Nu wil ik echter dat ze niet alleen maar tabjes leert en dat het daarmee ophoudt. Ik wil ervoor zorgen dat ze ook de basale theoretische kennis meekrijgt. Welke toon waar op de gitaar zit, waarom sommige akkoorden wel of niet bij elkaar passen, misschien the occasional toonladder. Ik denk dat ze dat goed kan gebruiken om te begrijpen wát ze nu eigenlijk speelt, en misschien in een later stadium wel bij het componeren.

Hierbij heb ik jullie hulp nodig. (Misschien geven sommigen van jullie zelf wel les?) Welke dingen moet ik haar sowieso leren? En hoe doseer ik het? (Dat ze niet tijdens de eerste les gillend wegrent van 'al die theoretisch onzin'.) Ik heb een les of vijf van een uur of twee tot mijn beschikking.

Dank voor de hulp!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:05:43 #5
56821 beyond_cool
Whosa numbah one now? LUIGI
pi_27721638
Als ik me niet vergis is er niets mis met dat nummer en loopt het gewoon in 4/4. De drums vallen echter op een vreemd moment in waardoor het hele nummer met een kwart verschuift.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:15:41 #6
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27722025
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 21:04 schreef broer het volgende:
Hierbij heb ik jullie hulp nodig. (Misschien geven sommigen van jullie zelf wel les?) Welke dingen moet ik haar sowieso leren? En hoe doseer ik het? (Dat ze niet tijdens de eerste les gillend wegrent van 'al die theoretisch onzin'.) Ik heb een les of vijf van een uur of twee tot mijn beschikking.

Ik zou beginnen met eenvoudige dingen die vrij praktisch zijn, bijv. de namen van de noten op de twee laagste snaren zodat ze barre-accoorden snel zal kunnen terugvinden. Heel eenvoudige harmonieleer kun je ook snel toepassen, bijv het harmoniseren van een C majeurladder met drieklanken (C- Dm - Em - F - G - Am - Bdim - C).

Meestal kun je dat soort theorie het beste uitleggen aan de hand van een praktisch voorbeeld, bijv. een simpel Beatles-nummer (of Good Charlotte of whatever) en dan de functie van de verschillende accoorden in het nummer laten zien (wat is de tonica, de subdominant, dominant etc.).
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:37:20 #7
91306 GF
Kingwood
pi_27722892
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 21:02 schreef TeleluvR het volgende:
tvp!
Unspoken words were understood
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:42:48 #8
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_27723122
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 21:02 schreef TeleluvR het volgende:
tvp!
kap nu eens met die tvp's

tvp
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:44:48 #9
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_27723209
ow, JAM weet je een beetje een instap nummer (tab) voor flamenco muziek? wil het wel eens proberen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  dinsdag 7 juni 2005 @ 22:08:34 #10
37950 JAM
pi_27724089
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 21:44 schreef Jorikjet het volgende:
ow, JAM weet je een beetje een instap nummer (tab) voor flamenco muziek? wil het wel eens proberen
Santuario van Paco Pena, moet je op www.mysongbook.com kunnen vinden.

Het is niet zo moeilijk om de goede nootjes daarvan in het goede ritme te spelen, maar het is nog wel stront moeilijk om het te spelen, zeg maar. .
Mocht je vragen, tips, ideeen daarvoor willen, meldt het me dan maar.

Overigens, over dat lesgeven.

Sinds kort geef ik een vriend van me op totaal kosteloze basis, God, wat ben ik toch weer een lieve jongen, basgitaarles. Niet dat de basgitaar mijn instrument is, maar aangezien hij een absolute beginner is wil ik dat nog wel even doen.
Ondanks dat ik geen ervaring heb met echt lesgeven, zijn er wel een paar dingen waarvan ik denk dat het goed is om ze te leren.
Leer de mensen een paar vingeroefeningen, of liedjes waarbij alle vingers goed worden geoefend, dat is echt belangrijk voor het spel. Ik heb hiervoor de volgende twee wereldhits uitgezocht:

1
2
3
4
5
6
E
B
G
D                                   0          1          0
A            0        3                                            3            0
E  3  

Ook wel bekend als: 'Boer er ligt een kip in 't water.

en:

1
2
3
4
5
6
E
B
G
D                                                                  1       2
A                                      0       2        4   
E      0         2           4     

Ook wel bekend als: 'De toonladder van E-groot.'

Ik vind deze twee erg goed omdat ze en een beetje redelijk in het gehoor liggen en ook de vingers afzonderlijk trainen. Zoals wel blijkt uit de tabs.

Verder behandel ik ook altijd een klein beetje solfege. Het is wel aardig dat je allemaal muziektheorie kent, enzo, maar zonder dat je ook kan horen wat er allemaal gebeurt en dat benoemen, heb je er ook niet zoveel aan. We doen nu een beetje intervalherkenning, mijn lieve leerling kent al de prime, grote secunde en grote terts, volgende week komt daar een kwart en een kwint bij. .

Nou ja, zo pak ik het een beetje aan, in ieder geval. Dit is in ieder geval naar mijn idee wel aardig voor een absolute les nr. 1.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_27724834
Nu ik hier toch dit zit te lezen...
Ik zat een beetje naar het liedje Jailhouse Rock van Elvis Presley te luisteren, omdat ik de bas-tabs op internet er niet echt goed van vond...

Ik heb nu een redelijk accurate versie (in mijn ogen) die ik wel een halve toon hoger wordt gespeeld (eigenlijk tune down half step moeten de snaren)

Ik heb echter nog een klein onzekerheidje in de tab, namelijk als er na het begin 12 maten het eerste verse zijn geweest, en ze naar het chorus gaan, begint de bas bij 3 tellen eerder zeg maar.

op internet staat er dan dat er op de lage E snaar wordt gespeeld:
1E  0 2 3

ik ben echter van mening dat dit 0 2 4 moet zijn. (Ik kan het niet goed horen)

Hij zit dan zeg maar in het E akkoord, en gaat naar de A7
E heeft E F# G#, en A7 heeft E F# G

De vraag is dus welke zou juist moeten zijn.. of via de muziektheorie of via beter luisteren naar het liedje dan ik
pi_27724895
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 21:01 schreef Svyatagor het volgende:
Dat liedje van Zeppelin is toch gewoon een 4/4 maat? Het accent van die 'omkering' ligt na de eerste tel.
Ahja k heb er een tab bij gepakt en tis wel handig te zien dat ie idd 9 1/8 noten pakt, nu lukt ie wel Ik zat eerst maar wat op die E-snaar te rammen. tnx.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_27724935
n00b question: wat is een tvp?
  dinsdag 7 juni 2005 @ 22:30:00 #14
37950 JAM
pi_27724972
Wat belangrijk hierbij is is denk ik die leidtoon. Die G# werkt naar een A, dus dat is zo op het eerste gezicht wat waarschijnlijker, ook zit er geen G in de toonladder van E. Dus! Dus! Dus!

Verder moet ik zeggen dat de vraagstelling me een beeeeetje onduidelijk is. .
  dinsdag 7 juni 2005 @ 22:30:58 #15
37950 JAM
pi_27725019
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 22:29 schreef -Dries- het volgende:
n00b question: wat is een tvp?
Ene Terug Vind Post, zodat je dit topic later kan terugvinden in je lijst met actieve topics. .
pi_27725061
ja ik ben heel slecht in vragen goed stellen :p

maar je antwoord is een goed antwoord op de vraag dus ik neem aan dat je t wel begreep
Echter in een A7 zit wel een G ... dus
  dinsdag 7 juni 2005 @ 22:33:36 #17
37950 JAM
pi_27725130
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 22:31 schreef Ghosty het volgende:
ja ik ben heel slecht in vragen goed stellen :p

maar je antwoord is een goed antwoord op de vraag dus ik neem aan dat je t wel begreep
Echter in een A7 zit wel een G ... dus
Ja, maar dan fungeert die septiem niet als leidtoon.

Dit in het kader van volkomen nutteloze toevoegingen.
pi_27725190
owkee

mooi dat is inderdaad een redelijk goede redenatie en ik zal er wel even 0 2 4 van maken nu mijn mening bevestigd is

danke
  dinsdag 7 juni 2005 @ 22:49:45 #19
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_27725796
*meldt zich weer eventjes
pi_27730512
Zin in een beetje soort van Afrikaanse muziek?

Paul Simon met The Coast.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Capo op de 3e volgens mij

^ = Pull Off

1                             2
E:-1^0------------------------|----------------------------|
B:-----3-1--0-------0----1-1--|-1^0-------------0---0--1-3-|
G:---------------2-------0-0--|-----2-0--0----2------------|
D:-----------------------2-2--|----------------------------|
A:----------------------------|----------------------------|
E:----------------------------|----------------------------|

3                             4
E:-1^0------------------------|----------------------------|
B:-----3-1--0-------0----1-1--|-1^0-------------0----------|
G:---------------2-------0-0--|-----2-0--0----2-----0------|
D:-----------------------2-2--|----------------------------|
A:----------------------------|----------------------------|
E:----------------------------|----------------------------|

Wat een heerlijk riffje is dit

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2005 02:51:36 ]
pi_27733864
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaa
aaa
aa
arrrrgghhhh!! NUMMER 24!!!!!!!!!!!!!!!!!

tvp
In The Presence Of Enemies!
pi_27734801
post om trug te vinduh
pi_27734900
Mensen, kennen jullie mischien nog een nummer die een must is voor een gitatist om te spelen?

Enkele (bekende) nummers die ik momenteel goed kan spelen:
Stairway to Heaven
Nothing Else Matters
Good People
lijntje trekken, iem. aan het lijntje hebben, in het lijntje lopen, langs het lijntje kijken
pi_27735058
Sweet Child O'Mine

eigenlijk alles van GnR
  woensdag 8 juni 2005 @ 11:05:25 #25
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_27735193
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 10:54 schreef Lijntje. het volgende:
Mensen, kennen jullie mischien nog een nummer die een must is voor een gitatist om te spelen?

Enkele (bekende) nummers die ik momenteel goed kan spelen:
Stairway to Heaven
Nothing Else Matters
Good People
Stairway to heaven is iig al een heel goed begin!

Andere 'verplichte' kost:

Smoke on the water (deep purple)
Knocking on Heaven's door (gnr versie)
Little wing (Jimi)
Purple haze (jimi)
Fade to black (metallica, niet die van de dire straits)
Hotel California (eagles)
Sunday bloody sunday (u2)

En als je wat gevorderd bent natuurlijk de eindsolo van Novermber rain!

Als je deze allemaal kan, ben je iig wel 'traditioneel' onderlegd, en zla geen enkele gitarist zeggen dat je je classics niet kent!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')