Ho ho, tenzij Apple OS X voor 'gewone' PC's uitbrengt en niet alleen voor hun eigen hardware zal noch Windows noch Linux veel merken van de transitie.quote:
Zelfs dan, hoe moeilijk zal het zijn om Open Firmware te emuleren? Iedere beveiliging is gekraakt tot op heden, de Xbox 1 hield het nog het langste vol van allemaal en dat duurde wat, 2 maanden of zo?quote:Op maandag 6 juni 2005 20:16 schreef Jalu het volgende:
Waarop baseer jij die conclusie? Hoe weet jij dat Apple en Intel samen al lang niet een custom mainboard klaar hebben? Die development kit bestaat niet alleen maar uit een OSX for x86 CD, maar uit een PowerMac G5 behuizing met een intel moederbord en CPU.
Ze kunnen het ook simpel ondervangen door bij wijze van spreken een moederbord-chipset te gebruiken die specifiek is voor de Mac. Dan hoeven ze geen drivers voor andere chipsets te ontwikkelen én draait OSX nooit op andere chipsets.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zelfs dan, hoe moeilijk zal het zijn om Open Firmware te emuleren? Iedere beveiliging is gekraakt tot op heden, de Xbox 1 hield het nog het langste vol van allemaal en dat duurde wat, 2 maanden of zo?
Hm, dan lopen ze tegen het zelfde probleem aan als nu met IBM, namelijk een fabrikant voor wie Apple maar een klein klantje is waarvoor men geen extra moeite gaat doen. Het kan natuurlijk, daar niet van maar het grote punt van deze overgang is nu juist dat men kan profiteren van de snelheid waarmee het x86(64) platform vooruitgaat en de duidelijkheid die er is qua toekomstperspectief.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:22 schreef Jalu het volgende:
Ze kunnen het ook simpel ondervangen door bij wijze van spreken een moederbord-chipset te gebruiken die specifiek is voor de Mac. Dan hoeven ze geen drivers voor andere chipsets te ontwikkelen én draait OSX nooit op andere chipsets.
Nee, dat is niet waar. Apple kan dan wel volop meeprofiteren van de ontwikkeling van de x86(64) architectuur.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, dan lopen ze tegen het zelfde probleem aan als nu met IBM, namelijk een fabrikant voor wie Apple maar een klein klantje is waarvoor men geen extra moeite gaat doen. Het kan natuurlijk, daar niet van maar het grote punt van deze overgang is nu juist dat men kan profiteren van de snelheid waarmee het x86(64) platform vooruitgaat en de duidelijkheid die er is qua toekomstperspectief.
De volgende nieuwe iBook of PBook zal vermoedelijk een Intel cpu hebben, denk je niet? Zou onverstandig geweest zijn om met deze revolutie nog even te zeggen "En, oh ja, we hebben nog een nieuwe iBook met een G4".quote:Op maandag 6 juni 2005 20:23 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Damn..tis alweer voorbij. Dus het enige wat we nu weten is dat er Intels in komen en de naam van de nieuwe OS 10.5. Geen nieuwe iBooks, iPods of wat dan ook?
Ik zou niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik gebruik m'n USB-ports allebei met grote regelmaat en op een dag werkte er eentje gewoon niet meer toen ik m'n iBook uit z'n second skin haalde. De andere doet het nog prima gelukkig, anders was ik echt verloren geweest.quote:Op zondag 5 juni 2005 12:08 schreef Jalu het volgende:
[..]
@Tijn: Hoe heeft die USB poort het begeven, spontaan? Of is er iets gebeurt wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Natuurlijk maar ik heb niet alleen over iBooks. Geen enkel nieuw product aangekondigd. Ben wel heel benieuwd wat dit met de koers van Apple gaat doen; ff de juiste widget pakken.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De volgende nieuwe iBook of PBook zal vermoedelijk een Intel cpu hebben, denk je niet? Zou onverstandig geweest zijn om met deze revolutie nog even te zeggen "En, oh ja, we hebben nog een nieuwe iBook met een G4".
Even doordenken, hoeveel prioriteit zou Intel geven aan het fabriceren voor specifieke chipsets voor een paar miljoen units per jaar tov de 200 miljoen 'standaard' chipsets? Ik kan het fout hebben maar ik vermoed eerder dat de oplossing zal liggen in de DRM chips zoals die nu verschijnen op de 945G chipsets.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:26 schreef Jalu het volgende:
Nee, dat is niet waar. Apple kan dan wel volop meeprofiteren van de ontwikkeling van de x86(64) architectuur.
Tja, ik had ook geen nieuwe producten aangekondigd na zo'n mededeling, ok, iPod is een markt apart maar wat hadden ze daar voor nieuwtjes kunnen brengen? Grotere HD? Nieuw design? Geen van beide is vraag naar denkelijk.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:29 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Natuurlijk maar ik heb niet alleen over iBooks. Geen enkel nieuw product aangekondigd. Ben wel heel benieuwd wat dit met de koers van Apple gaat doen; ff de juiste widget pakken.
En wie zegt dat Intel die chipset moet ontwikkelen? Volgens mij ontwikkelt Apple ook de PPC chipsets gewoon zelf. Het is de CPU waar het hier om gaat...quote:Op maandag 6 juni 2005 20:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Even doordenken, hoeveel prioriteit zou Intel geven aan het fabriceren voor specifieke chipsets voor een paar miljoen units per jaar tov de 200 miljoen 'standaard' chipsets? Ik kan het fout hebben maar ik vermoed eerder dat de oplossing zal liggen in de DRM chips zoals die nu verschijnen op de 945G chipsets.
Nee, het is meer dan een cpu, het is een ISA, Integrated Systems Architecture. Ik zou buitengewoon onverstandig vinden van Apple als ze dat gaan doen, Intel maakt nog altijd de beste chipsets voor hun cpu en dat is altijd zo geweest.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:32 schreef Jalu het volgende:
En wie zegt dat Intel die chipset moet ontwikkelen? Volgens mij ontwikkelt Apple ook de PPC chipsets gewoon zelf. Het is de CPU waar het hier om gaat...
De vraag is dan of Apple de tijd rijp acht om OSX als puur softwarepakket, desnoods voor streng geselecteerde moederborden en andere componenten, als rechtstreekse concurrent voor Windows op de markt te gooien. Vooralsnog betwijfel ik dat nog, want nogmaals, MS' eerste reactie zou zijn het ontmantelen van de Mac Business Unit...quote:Op maandag 6 juni 2005 20:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, het is meer dan een cpu, het is een ISA, Integrated Systems Architecture. Ik zou buitengewoon onverstandig vinden van Apple als ze dat gaan doen, Intel maakt nog altijd de beste chipsets voor hun cpu en dat is altijd zo geweest.
Correct en daar is geen sprake van vooralsnog.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:38 schreef Jalu het volgende:
De vraag is dan of Apple de tijd rijp acht om OSX als puur softwarepakket, desnoods voor streng geselecteerde moederborden en andere componenten, als rechtstreekse concurrent voor Windows op de markt te gooien. Vooralsnog betwijfel ik dat nog, want nogmaals, MS' eerste reactie zou zijn het ontmantelen van de Mac Business Unit...
Vooralsnog is Cell natuurlijk nog geen rijp product, er wordt zelfs gezegd dat een Cell in zijn standaard vorm niet geschikt is al een all-purpose CPU voor een normale personal computer.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Correct en daar is geen sprake van vooralsnog.
Wat mij wel enigzins verbaasd aan deze overstap is dit...was Sony/Toshiba/IBM's Cell technology niet het antwoord uit die hoek voor de toekomst? Of heeft IBM gewoonweg tegen Apple gezegd "bekijk het maar, we verdienen veel meer geld aan console chips dan we ooit aan jullie kunnen verdienen" , plus dat Sony en Apple geen vrienden zijn, natuurlijk.
Volgens mij is de Cell-technologie heel specifiek voor media-achtige apparaten zoals consoles bedacht en is het helemaal niet zo makkelijk om er ook in een all-purpose computer winst mee te behalen.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat mij wel enigzins verbaasd aan deze overstap is dit...was Sony/Toshiba/IBM's Cell technology niet het antwoord uit die hoek voor de toekomst? Of heeft IBM gewoonweg tegen Apple gezegd "bekijk het maar, we verdienen veel meer geld aan console chips dan we ooit aan jullie kunnen verdienen" , plus dat Sony en Apple geen vrienden zijn, natuurlijk.
Apple heeft ervaring hoor, met dit soort overgangen, en weet terdege dat je je bestaande customer base niet van je moet vervreemden. Dus de ontwikkeling voor PowerPC staat vooralsnog niet stil. Zelfs nu nog worden er programma's geschreven voor 68040 Mac's... Pas met OS 8.5 werd de support voor de oude 68k CPU uit het OS gehaald, 6 jaar na de overstap van 68k naar PPC CPU's.quote:
Mjah, de waarde van m'n ibookje zal wel sneller droppen dan tot op heden gebruikelijk was voor Macquote:Op maandag 6 juni 2005 20:47 schreef Jalu het volgende:
[..]
Apple heeft ervaring hoor, met dit soort overgangen, en weet terdege dat je je bestaande customer base niet van je moet vervreemden. Dus de ontwikkeling voor PowerPC staat vooralsnog niet stil. Zelfs nu nog worden er programma's geschreven voor 68040 Mac's... Pas met OS 8.5 werd de support voor de oude 68k CPU uit het OS gehaald, 6 jaar na de overstap van 68k naar PPC CPU's.
Ach, misschien krijgt 'ie juist wel een speciale vintage / retro-waardequote:Op maandag 6 juni 2005 20:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mjah, de waarde van m'n ibookje zal wel sneller droppen dan tot op heden gebruikelijk was voor Mac
De laatste PPC ibookquote:Op maandag 6 juni 2005 20:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ach, misschien krijgt 'ie juist wel een speciale vintage / retro-waarde
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |