abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 juni 2005 @ 09:27:51 #1
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27628352
De Franse keizer Napoleon Bonaparte is niet, zoals aangenomen, aan maagkanker gestorven, maar hij werd vergiftigd met arsenicum. Dit stelt de voorzitter van de Internationale Bond van Forensisch Toxicologen, Pascal Kintz. Hij kwam tot die conclusie op basis van nieuw onderzoek naar het haar van de voormalige heerser, dat werd uitgevoerd op verzoek van de Canadese Napoleon-kenner
'Napoleon stierf door vergiftiging'

Ben Weidler, schrijver van zes boeken over de vorst en tevens voorzitter van het Napoleontisch Genootschap.

Napoleon stierf op 5 mei 1821 op het eiland Sint Helena in de Atlantische Oceaan. Hij was daar in 1815 naar toe verbannen nadat hij de Slag bij Waterloo verloren had. Wetenschappers twijfelen al jaren over de doodsoorzaak van de keizer. Bij eerder onderzoek werd al arsenicum gevonden in het haar van Napoleon, maar dat werd toegeschreven aan veelvuldig voorkomen van de stof in allerlei middeltjes in die tijd.

De sporen die Kintz vond in twee losse haren zijn echter van anorganisch arsenicum. Daaruit trekt hij de conclusie dat de keizer vermoord is, vermoedelijk door Britten en Fransen die een tweede glorieuze terugkeer naar Frankrijk van Napoleon wilden voorkomen, zoals in het voorjaar van 1815. Toen wist de keizer terug te keren na verbannen te zijn geweest naar het eiland Elba, in de Middellandse Zee. Hij slaagde er toen zelfs in om de macht weer naar zich toe te trekken.

Bron

Speculaties waren er al langer. Dacht zelfs dat het al bewezen was. Maar dit artikel lezende doet me denken dat het eerder alleen vermoedens waren over de oorzaak van zijn dood, en dat vergiftiging pas recentelijk officieel is vastgesteld.
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 09:30:36 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_27628380
Oud verhaal. Al jaren geleden werd dit aangenomen toen er haren van Napoleon werden onderzocht die arsenicum bleken te bevatten. Echter, men is van mening dat dit ook veroorzaakt kan zijn doordat het behang in de kamers gekleurd was met een kleurstof die arsenicum bevatte. Vergiftiging kan dus expres of per ongeluk zijn gebeurd.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_27628423
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 09:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oud verhaal. Al jaren geleden werd dit aangenomen toen er haren van Napoleon werden onderzocht die arsenicum bleken te bevatten. Echter, men is van mening dat dit ook veroorzaakt kan zijn doordat het behang in de kamers gekleurd was met een kleurstof die arsenicum bevatte. Vergiftiging kan dus expres of per ongeluk zijn gebeurd.
quote:
De sporen die Kintz vond in twee losse haren zijn echter van anorganisch arsenicum.
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 09:37:03 #4
66444 Lord_Vetinari
pi_27628454
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 09:34 schreef vdo28 het volgende:

[..]

[..]
Ja, en? Erg knap, als je dat na bijna 200 jaar met zekerheid kunt vaststellen... Om nog maar te zwijgen van het feit dat je totaal niet weet, waar in die tijd anorganisch arsenicum voor gebruikt werd, naast vergiftigingen.
pi_27628460
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 09:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, en? Erg knap, als je dat na bijna 200 jaar met zekerheid kunt vaststellen... Om nog maar te zwijgen van het feit dat je totaal niet weet, waar in die tijd anorganisch arsenicum voor gebruikt werd, naast vergiftigingen.
Ik had het idee dat ze nu toch wel meer weten, het word zo met nadruk gezegd.....
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 09:41:31 #6
66444 Lord_Vetinari
pi_27628494
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 09:37 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Ik had het idee dat ze nu toch wel meer weten, het word zo met nadruk gezegd.....
Als de Britten Napoleon hadden willen vergiftigen of vermoorden, waren er echt wel slimmere manieren te bedenken geweest. Kleine m,oeite om hem te laten benaderen door zogenaamde loyalisten, die hem naar Frankrijk wilden smokkelen en hem vervolgens in volle zee overboord duvelen.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 09:46:34 #7
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27628540
Het zou een ongeluk, maar ook moord kunnen zijn. Je zou best aannemelijk kunnen maken dat hij inderdaad vermoord is. De Fransen en Britten wilden hem niet terug en zouden bereid zijn geweest hem te vergiftigen om zeker te zijn dat ie nooit meer terug zou keren.

Maar dan alsnog: hoeveel reden men ook had om hem dood te willen, het zou alsnog een ongeluk kunnen zijn.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 11:00:50 #8
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_27629452
Zou het geen zelfmoord geweest kunnen zijn? Hij was immers toch een gebroken man die eigenlijk geen reden had om nog te willen leven.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 11:18:48 #9
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27629732
Ik hoorde ook eens iets over dat voor de kleur groen vroeger arsenicum werd gebruikt en dat dit verwerkt zou zijn in de muren van zijn kamer. Jaren levend in nabijheid van hoge concentraties arsenicum.. zou dit er ook niet mee te maken gehad kunnen hebben?
pi_27629770
Het enige waar je misschien over zou kunnen twisten is het tijdstip.
Wel verdacht, hij maakte zijn comeback en legt het loodje.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 4 juni 2005 @ 11:23:42 #11
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_27629797
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 11:21 schreef Oblivion het volgende:
Het enige waar je misschien over zou kunnen twisten is het tijdstip.
Wel verdacht, hij maakte zijn comeback en legt het loodje.
Welke comeback? Daar was toch helemaal geen sprake van op dat moment?
pi_27629815
In de OP staat dat ie zelfs de macht weer naar zich toe wist te trekken....
  zaterdag 4 juni 2005 @ 11:28:41 #13
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27629876
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 11:24 schreef Oblivion het volgende:
In de OP staat dat ie zelfs de macht weer naar zich toe wist te trekken....
Volgens mij doelen ze daar op het voorjaar 1815.
Tenminste, zo lees ik het.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 11:36:08 #14
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_27629982
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 11:28 schreef Natalie het volgende:

[..]

Volgens mij doelen ze daar op het voorjaar 1815.
Tenminste, zo lees ik het.
Ja, ze doelen op zijn terugkeer uit Elba. In 1821 zat hij op Sint-Helena en was er van een terugkeer geen sprake.
pi_27630315
Oh, dan heb ik het verkeerd gelezen...
pi_27630334
zijn lievelingskleur was groen........
Refuse/Resist/Innerself
pi_27632048
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 09:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als de Britten Napoleon hadden willen vergiftigen of vermoorden, waren er echt wel slimmere manieren te bedenken geweest. Kleine m,oeite om hem te laten benaderen door zogenaamde loyalisten, die hem naar Frankrijk wilden smokkelen en hem vervolgens in volle zee overboord duvelen.
Dan hadden zijn aanhangers in Frankrijk geweten dat hij vermoord was, ik denk dat het de schijn moest hebben dat hij aan een natuurlijke dood was gestorven.

Ik heb wel eens gehoord dat hij is vergiftigd door zijn kok, die het middel jaren lang met kleine hoeveelheden door zijn eten heeft gedaan.
  zondag 5 juni 2005 @ 15:40:46 #18
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_27646535
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 09:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat als men daar in Frankrijk achter was gekomen dat men daar niet om kon lachen. Vergif is een veel subtielere manier die als je het goed doet onopgemerkt kan blijven, zeker in die tijd.
  maandag 6 juni 2005 @ 17:57:50 #19
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_27682707
Hello,

Dit is weer 1 van de theorieën omtrent de dood van een groot historisch figuur. Mocht het daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen zijn dat Napoleon vergiftigd is dan had dit het laatste hoofdstuk moeten zijn in de honderden biografieën die er gemaakt zijn over Napoleon.
Dit is echter een theorie, het behang verhaal is wellicht minder aannemelijk maar tevens niet te bewijzen.

Over arsenicum ook wel arseen genoemd weet ik niet veel. Behalve dat het populair was bij Alchemisten en dat het in zuivere vorm een staalgrijze brosse metaalachtige stof is (correct me if I'm wrong). Arseen had in het verleden ook een geneeskundige toepassing maar is na de opkomst van Antibiotica vrijwel geheel verdwenen.
Nu is het zo dat antibiotica officieel pas in 1929 ontdekt door Alexander Fleming. Hij ontdekte dat de schimmel Penicillium notatum een antibioticum (penicilline, het oudste en nog steeds meest bekende antibioticum) vormde dat zeer actief was tegen een groot aantal verschillende ziekteverwekkende bacteriën en dat bovendien niet giftig was voor mens en dier. Door de instabiliteit van deze stof slaagde een groep onderzoekers in Oxford er pas in 1939 in de penicillines te isoleren, hetgeen resulteerde in de praktische ontwikkeling van het eerste en misschien wel belangrijkste antibioticum.

Nu mijn eigen these...... :
Napoleon is in zijn leven meerdere malen ziek geweest en als ik het me goed kan herinneren (uit de boeken) gebruikte hij ook medicijnen. Wellicht dat hij aan die medicijnen is overleden. Het kan zijn dat er in die medicijnen arseen zat. Dit werd immers in de geneeskunde als toepassing gebruikt. Mocht het zo zijn dat hij jarenlang kleine hoeveelheden arseen naar binnen heeft gekregen dan kan hij zijn overleden aan Chronische arseenvergiftiging. Dit is een ziekte bij personen die veel met arseenin aanraking komen. De verschijnselen zijn: hoofdpijn, duizeligheid, verlammingen, huidaandoeningen, verdikking van handpalmen en voetzolen, gestoorde nagelgroei, haaruitval, bloedarmoede. Ook leverfibrose en nierproblemen kunnen voorkomen.
Nu weet ik alleen niet wel ziekteverschijnselen onze beste Bonaparte had!

Maar goed.........wie ben ik . Pascal Kintz heeft hier vast ook over nagedacht en hier een jaar lang research over gedaan

Ik ben van mening dat hij zich niet vergiftigd heeft, het was een man van met eergevoel. Mocht hij het gedaan hebben dan had hij het zeker in combinatie gedaan met een sabel of ander wapen.

Er is maar 1 zeker...........we zullen het nooit weten

[ Bericht 12% gewijzigd door ImmovableMind op 06-06-2005 18:04:44 (Aanpassing ziekteverschijnselen) ]
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 13:22:01 #20
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_27706335
quote:
Op maandag 6 juni 2005 17:57 schreef ImmovableMind het volgende:
Er is maar 1 zeker...........we zullen het nooit weten
Zelfs dat is niet zeker. Zodra de franse authoriteiten een autopsie toestaan, zou dat veel vragen kunnen beantwoorden.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 7 juni 2005 @ 17:11:13 #21
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_27714350
True !
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 21:19:21 #22
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_28526269
quote:
Napoleon leerde taal van aartsvijand

De Franse ex-keizer Napoleon Bonaparte was er op gespitst Engels te leren tijdens zijn ballingschap op St. Helena.

Aartsvijand
Napoleon wilde lezen wat de kranten van zijn aartsvijand Engeland over hem schreven. Dat blijkt uit documenten over Napoleons lessen Engels die openbaar zijn gemaakt.

Tentoonstelling
De fragmenten zijn op een tentoonstelling in Londen te zien. Tijdens zijn gevangenschap na de verloren slag bij Waterloo, leerde Napoleon Engels van een graaf die hem begeleidde. Zijn eerste les was op 17 januari 1816. Hij vertaalde gedicteerde Franse zinnen in het Engels.

Ballingschap
Uit de documenten blijkt dat Napoleon soms fouten maakte. Hij schreef onder meer over zijn ballingschap en over zijn vrouw en zoon. Volgens een Britse historicus kwam Napoleon tijdens zijn studie ook tot andere inzichten. De gewezen keizer concludeerde dat hij heel wat geld voor tolken had kunnen besparen, als hij eerder Engels had geleerd.
Bron

Typisch, maar je moet wat als je daar in ballingschap zit. Dit is overigens de eerste keer dat ik erover hoor. Wel slim overigens, al had hij er -zoals hij zelf ook al lijkt in te hebben gezien- beter eerder met de Engelse lessen kunnen beginnen.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 12 juli 2005 @ 21:49:25 #23
35237 Nuongirl
pi_28750578
Napoleon had talloze liefdesaffaires met vrouwen en verwekte verschillende buitenechtelijke kinderen, naast zijn enige wettige zoon Napoleon II. De eerste belangrijke vrouw in zijn leven was Désirée Clary, de schoonzuster van Jozef Bonaparte ( zij was de zus van de echtgenote van Jozef, Julie Clary) en latere koningin van Zweden. Zij en Napoleon waren sinds 1794 samen en in 1795 en 1796 verloofd. Désirée trouwde in 1798 met Jean-Baptiste Bernadotte, de latere Karel XIV van Zweden.

Napoleon trad in 1796 in het huwelijk met Joséphine de Beauharnais (geboren als Marie-Josèphe-Rose Tascher de la Pagerie), weduwe van Alexandre de Beauharnais, en adopteerde haar twee kinderen Eugène en Hortense. Joséphine werd keizerin der Fransen, maar omdat zij de keizer geen kinderen schonk, liet deze zich op 5 december 1809 van haar scheiden.

Om toch voor nageslacht te zorgenytouwde Napoleon in 1810met Marie-Louise van Oostenrijk, dochter van keizer Frans II/I. Ook zij werd tot keizerin gekroond en schonk Napoleon in 1811 een zoon: Napoleon (II) Frans Karel Jozef, koning van Rome, later hertog van Reichstadt. Deze Frans stierf op 22 juli 1832 op 21-jarige leeftijd te Slot Schönbrunn aan tuberculose. Adolf Hitler schonk zijn stoffelijk overschot in 1940 aan Frankrijk. Het rust nu naast die van zijn vader in de Dôme des Invalides in Parijs.

Gedurende zijn huwelijk met Joséphine verwekte Napoleon twee onwettige kinderen:

* Charles Léon (1806-1881) bij Eleonore Denuelle de la Plaigne
* Alexandre Colonna Walewski (1810-1868) bij Maria Walewska

* Émilie Louise Marie Françoise Joséphine Pellapra bij Françoise-Marie LeRoy
* Karl Eugin von Mühlfeld bij Victoria Kraus
* Hélène Napoleone Bonaparte bij gravin Montholon
* Barthélemy St Hilaire (1805-1895)
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin woensdag 10 augustus 2005 @ 13:48:18 #24
35237 Nuongirl
pi_29538433
Charles Napoleon, ver familielid van Napoleon Bonaparte, opent op 13 oktober in het Legermuseum in Delft de tentoonstelling 'Voor Napoleon; Hollanders in oorlogstijd 1792-1815'. Tienduizenden Nederlanders vochten voor Napoleon.

Eén van de topstukken van de tentoonstelling is de uniformjas van Napoleon, die hij in 1815 droeg, het jaar van de Slag bij Waterloo. Het is afkomstig uit het Paleis Fontainebleau en was nog nooit eerder in Nederland te zien. ,,Het jasje laat niets onverhuld van de omvang die zijn drager destijds gehad moet hebben: de keizer blijkt een kleine man met een dik buikje en een brede nek'', aldus het Legermuseum.

Een ander zeer opmerkelijk tentoonstellingstuk is het opgezette paard Wexy van de latere Willem II, de held van Waterloo. Het beest wordt tot op heden bewaard in de Koninklijke Stallen in Den Haag.

bron

Erg interessant lijkt mij om eens heen te gaan. Deze Charles Napoleon is nu het hoofd van de familie Bonaparte. Hij stamt af van Jerome Bonaparte, de jongste broer van Napoleon.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_29539169
Op die schilderijen heeft hij iig geen wit jaar, dus dat arsenicum komt iig niet van een poging om er half immuun ervoor te worden. De huidige premier van Frankrijk, Mr. de Villepin, is btw een grote fan van em.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')