Hello,
Dit is weer 1 van de theorieën omtrent de dood van een groot historisch figuur. Mocht het daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen zijn dat Napoleon vergiftigd is dan had dit het laatste hoofdstuk moeten zijn in de honderden biografieën die er gemaakt zijn over Napoleon.
Dit is echter een theorie, het behang verhaal is wellicht minder aannemelijk maar tevens niet te bewijzen.
Over arsenicum ook wel arseen genoemd weet ik niet veel. Behalve dat het populair was bij Alchemisten en dat het in zuivere vorm een staalgrijze brosse metaalachtige stof is (correct me if I'm wrong). Arseen had in het verleden ook een geneeskundige toepassing maar is na de opkomst van Antibiotica vrijwel geheel verdwenen.
Nu is het zo dat antibiotica officieel pas in 1929 ontdekt door Alexander Fleming. Hij ontdekte dat de schimmel Penicillium notatum een antibioticum (penicilline, het oudste en nog steeds meest bekende antibioticum) vormde dat zeer actief was tegen een groot aantal verschillende ziekteverwekkende bacteriën en dat bovendien niet giftig was voor mens en dier. Door de instabiliteit van deze stof slaagde een groep onderzoekers in Oxford er pas in 1939 in de penicillines te isoleren, hetgeen resulteerde in de praktische ontwikkeling van het eerste en misschien wel belangrijkste antibioticum.
Nu mijn eigen these......
![]()
:
Napoleon is in zijn leven meerdere malen ziek geweest en als ik het me goed kan herinneren (uit de boeken) gebruikte hij ook medicijnen. Wellicht dat hij aan die medicijnen is overleden. Het kan zijn dat er in die medicijnen arseen zat. Dit werd immers in de geneeskunde als toepassing gebruikt. Mocht het zo zijn dat hij jarenlang kleine hoeveelheden arseen naar binnen heeft gekregen dan kan hij zijn overleden aan Chronische arseenvergiftiging. Dit is een ziekte bij personen die veel met arseenin aanraking komen. De verschijnselen zijn: hoofdpijn, duizeligheid, verlammingen, huidaandoeningen, verdikking van handpalmen en voetzolen, gestoorde nagelgroei, haaruitval, bloedarmoede. Ook leverfibrose en nierproblemen kunnen voorkomen.
Nu weet ik alleen niet wel ziekteverschijnselen onze beste Bonaparte had!
Maar goed.........wie ben ik
![]()
. Pascal Kintz heeft hier vast ook over nagedacht en hier een jaar lang research over gedaan
Ik ben van mening dat hij zich niet vergiftigd heeft, het was een man van met eergevoel. Mocht hij het gedaan hebben dan had hij het zeker in combinatie gedaan met een sabel of ander wapen.
Er is maar 1 zeker...........we zullen het nooit weten
![]()
[ Bericht 12% gewijzigd door ImmovableMind op 06-06-2005 18:04:44 (Aanpassing ziekteverschijnselen) ]