Je geeft de antwoorden zelf eigenlijk al. Je moet gewoon oefenen. En als je aan het einde van een gesprek denkt van: "op die reactie had ik anders moeten reageren of wat anders moeten zeggen" moet je daar je les uit trekken. Let ook op dat je niet in cirkels gaat lullen: "Lekker weer heh, morgen wordt nog beter voorspeld" en even later: "Gisteren was echt rotweer, maar morgen..." (praten over het weer is sowieso niet handig btw).
Ik raak regelmatig in de trein in gesprek met een medepassagier(e) over de meest maffe dingen.
Zo kwam er gister een meisje schuin tegenover mij zitten in zo'n 4 zits hoekje. Komen er op een gegeven moment een accordionspeler en iemand met een geldbakje de coupé binnen. Dat meisje doet meteen d'r ogen dicht alsof ze slaapt. De accordeonspeler komt langs en ze doet haar ogen een beetje open. De accordeonspeler draait even later om en de ogen gaan weer dicht. Ik vond dit echt geinig om te zien en keek haar dus ook met een
![]()
aan. "Jah, je moet toch wat! Dit is al de derde of vierde keer dat ik ze hier zie!" verontschuldigde ze zich. En je hebt meteen wat om over te lullen.
Maar ik vind sowieso dat we hier in nederland een beetje 'einzelgangers' zijn. In de trein wordt bijna alleen maar gesproken tussen mensen die elkaar kennen en tussen een passagier en de conducteur! In andere landen is dat heel anders. Vooral landen waar de trein lange afstanden aflegt zoeken mensen elkaar sneller op om 'iets te doen' te hebben.