Ziet er goed uitquote:
zal ook met de kristal vorm/lichtinval van het verlichte object te maken hebben, met mijn biertje experiment komt er de ene keer ronde bokeh uit en de andere keer 6-8 hoeken (in dezelfde foto)quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef Elefes het volgende:
Wat mij trouwens opvalt, (misschien dat iemand hier opheldering kan geven) is dat op sommige foto's in bladen en zelfs op de tv met stukjes film, de bokeh in de achtergrond vaak vijf- of zeshoekig is. Ik kan me niet voorstellen dat voor de tv en voor tijdschriften camera's met een "slechte" lens worden gebruikt? Vond het toch een beetje raar... (Zie voor een foto van wat ik bedoel o.a. de rails van deze maand.)
Of kan ik dat hele idee laten varen, van goede lens, minder hoekige bokeh?
Hmm oke dan.. Ik dacht dat de vorm van de bokeh afhing van de vorm van het diafragma (en dus de hoeveelheid "lamellen" waarmee dat gevormd wordt).quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:50 schreef Re het volgende:
[..]
zal ook met de kristal vorm/lichtinval van het verlichte object te maken hebben, met mijn biertje experiment komt er de ene keer ronde bokeh uit en de andere keer 6-8 hoeken (in dezelfde foto)
Ik denk dat de eerste wel bokeh is, alleen zonder rondjes? Vind het wel jammer dat hij niet in kleur is, maar toch leuke foto.quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:37 schreef Lord_Of_Darkness het volgende:
deze dus ook?
[afbeelding]
deze net gemaakt
[afbeelding]
idd ik had het al door...quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:08 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik denk dat de eerste wel bokeh is, alleen zonder rondjes? Vind het wel jammer dat hij niet in kleur is, maar toch leuke foto.
De tweede doet me eigenlijk niet zoveel, en valt denk ik ook niet onder de noemer "bokeh" (maar ik kan er naast zitten...).
Veel moderner AF Zoom lenzen hebben een beroerde bokeh. De vele lamellen om een goede bokeh te hebben kosten plaats. En als er ook nog zoom en AF bij moet, dan is het woekerken met plaats.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef Elefes het volgende:
Wat mij trouwens opvalt, (misschien dat iemand hier opheldering kan geven) is dat op sommige foto's in bladen en zelfs op de tv met stukjes film, de bokeh in de achtergrond vaak vijf- of zeshoekig is. Ik kan me niet voorstellen dat voor de tv en voor tijdschriften camera's met een "slechte" lens worden gebruikt? Vond het toch een beetje raar... (Zie voor een foto van wat ik bedoel o.a. de rails van deze maand.)
Of kan ik dat hele idee laten varen, van goede lens, minder hoekige bokeh?
Nou, hij is binnen hoorquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |