New World Order was zn tijd ver vooruit, als CounterStrike concurrent.
Helaas begonnen met teveel bugs en performance problemen en daarna nooit meer in staat geweest om een grote fanbase op te bouwen. Ik heb t met heel veel plezier gespeeld en het ziet er nu (meer dan 3 jaar na release) nog steeds fantastisch uit met features als dynamic lighting (je kunt dus lichtbronnen uitschieten), je kan je eigen lichaam zien, full featured shadowing (je ziet dus de schaduwen van je tegenspelers als ze je ergens staan op te wachten, en je ziet ook je eigen schaduwen zoals die worden geworpen vanuit meerdere lichtbronnen (doet bv CS:Source nu nog steeds niet), fantastische regen effecten (al is er maar 1(custom) map die dat ondersteunt) en een uitstekende physics engine, die vooral gebruikt wordt voor de kogels en hulzen maar niet zozeer voor losliggende objecten, alles zit vast wat dat betreft (maar we hebben t hier over een 2002 release) en ook zaten er nog geen ragdoll physics in.
De onderliggende engine DVA was revolutionair en kan nog steeds mee met de betere. Ik zit eigelijk met smart op iets van een opvolger te wachten maar tot nu toe nog geen enkel geluid van de publisher/developer daarover (zie linky).