quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:16 schreef Tup het volgende:[..]
Het is dan blijkbaar een evolutionaire wet dat de politiek/leiders steeds verder vervreemd van de burgers.
Nee hoor. Het is een logische evolutie. Je kunt erover klagen dat de evolutie te snel komt of te snel gaat, maar de verdragstekst zelf behelst niet de dramatische omslag die het nee-kamp tracht te voorkomen. En dan is de misslag van Van Bommel die ik zo-even citeerde nog maar een mespuntje van de klinklare onzin die dat kamp op de grote hoop gooit. Heb je De Winter vandaag gezien in Nova? Die komt niet verder dan 'het gevoel van de burger' als het gaat over een nee-stem. Inmiddels gevolgd door die o zo guitige knaap van Quote Magazine. En dat is dan representatief voor dat deel van het volk dat er nu voor gaat zorgen dat Europa de volgende logische stap niet kan zetten, terwijl Europa, mits het slagvaardig wil blijven, er toch ook niet omheen kan dat de wereld verandert.
Wat heeft vervreemding er dan mee te maken? Waarom is het nu zo strikt noodzakelijk dat de burger bepaalt of een wet goed in elkaar steekt. Vraag het de burger en hij weet of het antwoord niet omdat hij de wet niet kent, of hij weet het antwoord niet, maar antwoordt toch maar dan op oneigenlijke gronden (ik noem het maar even Het Gevoel Van Leon De Winter). Wat is dat toch voor flauwekul? Ik ken de Eurogrondwet niet uit mn hoofd. Maar ik ken het Verdrag van Nice ook niet uit mijn hoofd. Ook niet dat van Amsterdam, Maastricht of Rome. Maar ik ken het non-prolifiratie verdrag ook niet. De vaderlandse Grondwet dan? Ja, artikel 1 kan ik voor een end opdreunen en wat grondrechten en natuurlijk artikel 94 en 95, maar voor de rest.... Nou, iets minder hoogdravend dan, de Wet Milieubeheer? Ja, wordt ook al moeilijk. Een willekeurige AMVB dan? Ja, dat wordt dan weer te specifiek.
Het is helemaal niet de taak van de burger om wetten op hun inhoudelijke merites te beoordelen. De burger kan dat niet en je mag ook niet van de burger verwachten dat hij dat kan. Leg hem die vraag dan ook niet voor, maar behoudt beantwoording van die vraag voor aan de instituten die daarvoor in het leven geroepen zijn, te weten regering en parlement. Beiden bogen in meer of mindere mate op democratische legitimatie, en waarom mag dat dan niet meer voldoende zijn?
Is de paniek zo groot geworden dat het nu echt letterlijk de bedoeling is dat de burger, niet gehinderd door welke mate van kennis dan ook, het vuile werk opknapt?
Sorry hoor, maar op praktische alle punten waarbij de regering uitsluitend in het belang van het land handelt (en dat is niet hetzelfde als de som van de individuele burgerbelangen), dan moet de individuele burger zn smoel houden. Het heeft al te lang geduurd en het richt teveel schade aan.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.