abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 mei 2005 @ 19:28:23 #151
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_27522220
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:17 schreef gargamel het volgende:

[..]

Waarom is dat een voordeel? Het mooie van Windows is juist dat de instap zo laag is en je snel aan de gang kan. Als je echt er diep in wilt duiken kan dat altijd nog, maar hoeft niet.
In Windows valt sowieso niet zo diep te duiken als in Linux...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 19:48:58 #152
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_27522836
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:28 schreef whoops het volgende:

[..]

Right. Windows tweaken is als sleutelen aan een auto met dichtgelaste motorkap.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_27522936
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:17 schreef gargamel het volgende:
Waarom is dat een voordeel? Het mooie van Windows is juist dat de instap zo laag is en je snel aan de gang kan. Als je echt er diep in wilt duiken kan dat altijd nog, maar hoeft niet.
Dat geloof ik eigenlijk niet. Ik zou wel eens een complete noob eerst met WinXP en daarna met Linux & KDE willen zien werken.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 20:03:00 #154
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_27523181
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:53 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Dat geloof ik eigenlijk niet. Ik zou wel eens een complete noob eerst met WinXP en daarna met Linux & KDE willen zien werken.
inderdaad
iedereen heeft eerst windows moeten leren
net als je hele leven autorijden en dan overstappen naar een heli
beide zijn voertuigen maar totaal anders
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_27523776
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:48 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Right. Windows tweaken is als sleutelen aan een auto met dichtgelaste motorkap.
Het is maar wat voor vergelijking je wilt maken. ipv alle schroefjes bij elkaar te moeten gaan zoeken flikker je bij windows er gewoon even een turbo op en kun je lekker rijden ipv de hele dag te sleutelen. Ik zie in elk geval het vermeende voordeel niet van allerlei gesleutel aan systemen, leuk voor de hobby maar er moet ook worden gewerkt.
pi_27523808
Ik ben ook ooit begonnen met Debian Linux,.. ik wist er niets vanaf maar wou wel een server draaien dus ik moest mezelf alles leren, Debian is echt een goede Linux voor beginners er zijn veel howto's te vinden erover die erg makkelijk te begrijpen zijn...

Tegenwoordig draai ik met Redhat9
pi_27523863
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:28 schreef whoops het volgende:

[..]

Dat is maar hoe je het bekijkt Er valt genoeg te doen binnen windows, alleen houd je je niet met de source bezig. Wat niet wil zeggen dat je niet wel eens met een debugger aan de gang moet. 'niet zo diep' is daarmee een beperkt begrip.
pi_27523924
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:24 schreef LintuxCx het volgende:
Omdat de moeilijkere dingen doorgaans in Windows (of met een GUI in het algemeen) niet moeilijk, maar haast onmogelijk zijn.
Oh zoals?
  dinsdag 31 mei 2005 @ 20:36:03 #159
120967 the_jasper
pi_27524140
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 20:29 schreef gargamel het volgende:

[..]

Oh zoals?
ipconfig renew

zoek die maar eens in een gui (in windows)
weet niet of dit precies hetzelfde in een linux GUI zit
heb tot nu toe alleen nog maar in een terminal zitten tikken
pi_27524325
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 20:36 schreef the_jasper het volgende:

[..]

ipconfig renew

zoek die maar eens in een gui
We hadden het toch over windows? Dat zit er gewoon standaard in (start, run, ipconfig /renew). als je als gebruiker dat commando niet begrijpt (niet zo vreemd) kun je altijd voor een repair kiezen van je netwerkverbinding. Of je kunt ervoor kiezen het via vbscript op te lossen als je en geen commandline wilt zien maar wel ip gegevens wil bekijken of bewerken.

Is dit trouwens het niveau 'moeilijke dingen' ik stel me daar toch andere dingen bij voor eerlijk gezegd.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 20:46:13 #161
120967 the_jasper
pi_27524433
het is een voorbeeld voor iets handigs waar geen gui voor is
tenminste ik heb het nog niet gevonden.....
pi_27524678
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 20:46 schreef the_jasper het volgende:
het is een voorbeeld voor iets handigs waar geen gui voor is
tenminste ik heb het nog niet gevonden.....
Gui boeit me niet zo, dat is voor gebruikers. We hadden het toch over een het OS? Je kunt bij Windows best de Gui gebruiken zo je wilt maar je hoeft je daar niet tot te beperken.

Maar handig zou de repair optie zijn denk ik. Echt bedoeld voor de eindgebruiker
pi_27524981
In een Unix omgeving is zo goed als elke taak die je normaal uit kunt voeren ook in een script te stoppen dat je dan via cron oid automatisch periodiek laat draaien. Denk aan het maken van backups, denk aan het mirroren van een website, denk aan weet-ik-veel-wat. In een Unix-omgeving maak je een scriptje en zet je 'm in je crontab. Onder Windows moet je maar hopen dat er een tooltje voor bestaat, zo niet, dan moet je 'm zelf maken. Nou zullen er best schedulers bij de meeste backup programma's zitten, maar wat nou als je via rsync naar een bak aan de andere kant van het land wil backuppen?

En dit is dan even een algemeen voorbeeld, het gaat me even om het automatiseren. Die command-line programma'tjes mogen dan een wat steile leercurve hebben, doordat ze via de command-line werken kun je er leuke scripts mee schrijven, dat is onder Windows (of, wederom, met GUI's in het algemeen) amper mogelijk.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_27525310
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 21:05 schreef LintuxCx het volgende:
In een Unix omgeving is zo goed als elke taak die je normaal uit kunt voeren ook in een script te stoppen dat je dan via cron oid automatisch periodiek laat draaien. Denk aan het maken van backups, denk aan het mirroren van een website, denk aan weet-ik-veel-wat. In een Unix-omgeving maak je een scriptje en zet je 'm in je crontab. Onder Windows moet je maar hopen dat er een tooltje voor bestaat, zo niet, dan moet je 'm zelf maken. Nou zullen er best schedulers bij de meeste backup programma's zitten, maar wat nou als je via rsync naar een bak aan de andere kant van het land wil backuppen?
Windows kent een taskscheduler. Dus dat deel heb je vast gehad. Dan heb je zaken als vbscript, activex, wmi of gewoon batch om het te automatiseren. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ze niet bestaan maar ik kan me even niet een programma voor de geest halen wat, wanneer nodig niet via een dergelijke constructie automatisch te besturen was.
Geen idee of er een windows versie van rsync is maar ik zie daar het probleem in dat geval niet zo mee?

En dit is dan even een algemeen voorbeeld, het gaat me even om het automatiseren. Die command-line programma'tjes mogen dan een wat steile leercurve hebben, doordat ze via de command-line werken kun je er leuke scripts mee schrijven, dat is onder Windows (of, wederom, met GUI's in het algemeen) amper mogelijk.
[/quote]
pi_27528416
Met VBScript kun je elk programma scripten? Ook programma's die daar zelf geen interface o.i.d. voor gemaakt hebben?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_27529226
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 17:08 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

De grub-settings staan in /boot/grub/menu.lst.
maar ik kan het bestand niet editen(read-only), heb ik root nodig?
(zoja, wat is het standaard root wachtwoord echt? )
... en zo staat het geschreven!
The man next to you, that's it, all it is
Dwarsliggers zijn moeilijker te begraven
pi_27529406
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:13 schreef thomastux het volgende:

[..]

maar ik kan het bestand niet editen(read-only), heb ik root nodig?
(zoja, wat is het standaard root wachtwoord echt? )
Heb je al eens gewoon op <Enter> gedrukt als hij het pword vraagt? Er is geen standaard root-password.
pi_27529545
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:18 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Heb je al eens gewoon op <Enter> gedrukt als hij het pword vraagt? Er is geen standaard root-password.

na even denken zegtie dat username/pasword niet klopt. ook Root, ROOT, root, Admin, admin en ADMIN werken niet
pi_27531382
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:48 schreef LintuxCx het volgende:
Met VBScript kun je elk programma scripten? Ook programma's die daar zelf geen interface o.i.d. voor gemaakt hebben?
Welkom to the world of windows. Jazeker tot op zekere hoogte is dat mogelijk. Overigens kun je je afvragen hoe windows een windows programma is wat geen activex of wmi ondersteund, maar dat terzijde.

Maar waar wil je heen eigenlijk, dit zijn nou niet echt dingen die ik als beperking ervaar. Ik zou ook niet in waarom linux nou op dit specifieke vlak zoveel mega superieur zou moeten zijn en wat ik daar dan mee opschiet. Volgens mij ging het erover dat je niet diep de windows wereld in zou kunnen duiken toch?
  woensdag 1 juni 2005 @ 00:37:11 #170
65490 whoops
pi_27531505
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 00:30 schreef gargamel het volgende:

[..]

Welkom to the world of windows. Jazeker tot op zekere hoogte is dat mogelijk. Overigens kun je je afvragen hoe windows een windows programma is wat geen activex of wmi ondersteund, maar dat terzijde.
gargamel. Ik hoor vaak genoeg dat 'alles wat in linux zit, ook wel in Windows kan'. Leuk voor Windows.

Aan je reacties te lezen heb je erg weinig ervaring met Linux. Ik heb absoluut geen zin om inhoudelijk op je reacties in te gaan, maar je kan twee besturingssystemen niet met elkaar vergelijken als je een ervan nauwelijks kent.

Als je Linux beter zou kennen zou je snappen wat ik bedoel met meer 'in het diepe' kunnen gaan, en wat LintuxCX bedoelt met het aaneenschakelen van programma's d.m.v. (shell-)scripts...

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 1 juni 2005 @ 00:39:14 #171
65490 whoops
pi_27531541
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 00:30 schreef gargamel het volgende:

[..]

Maar waar wil je heen eigenlijk, dit zijn nou niet echt dingen die ik als beperking ervaar. Ik zou ook niet in waarom linux nou op dit specifieke vlak zoveel mega superieur zou moeten zijn en wat ik daar dan mee opschiet. Volgens mij ging het erover dat je niet diep de windows wereld in zou kunnen duiken toch?
Het laatste deel van je reactie is ook tekenend. Je geeft hiermee aan dat je het echt niet kent.

Ik zeg ook niet dat je niet diep in Windows kan duiken, ik doe het al jaren voor mijn werk. Ik zeg alleen dat je een stuk dieper in Linux kan duiken, en dan hoef je nog geen regel sourcecode gelezen te hebben.
  woensdag 1 juni 2005 @ 00:41:42 #172
65490 whoops
pi_27531594
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 23:22 schreef thomastux het volgende:

[..]

na even denken zegtie dat username/pasword niet klopt. ook Root, ROOT, root, Admin, admin en ADMIN werken niet
Het root wachtwoord is onder ubuntu niet bekend tijdens de installatie. (Sterker nog, root is zelfs disabled... ) Om root taken uit te voeren moet je het commando 'sudo' gebruiken. Als je dus een bestand wil editten als root doe je 'sudo nano <bestand>' . sudo vraagt dan om jouw wachtwoord, en voert de editor uit met root rechten.

Good luck.
pi_27534791
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 00:41 schreef whoops het volgende:

[..]

Het root wachtwoord is onder ubuntu niet bekend tijdens de installatie. (Sterker nog, root is zelfs disabled... ) Om root taken uit te voeren moet je het commando 'sudo' gebruiken. Als je dus een bestand wil editten als root doe je 'sudo nano <bestand>' . sudo vraagt dan om jouw wachtwoord, en voert de editor uit met root rechten.
sudu paktie niet, heb de root terminal geopend(vraagt idd om eigenwachtwoord).
maar als ik nano boot/grub/menu.lst doet opend hij een leeg document.
zelfde gebeurd als ik home/thomastux/test.py probeer te editen
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 00:41 schreef whoops het volgende:
[..]
Good luck.
thnx! zonder jullie hulp was ik nooit zover gekomen!
  woensdag 1 juni 2005 @ 10:14:28 #174
65490 whoops
pi_27536221
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 09:23 schreef thomastux het volgende:

[..]

sudu paktie niet, heb de root terminal geopend(vraagt idd om eigenwachtwoord).
maar als ik nano boot/grub/menu.lst doet opend hij een leeg document.
zelfde gebeurd als ik home/thomastux/test.py probeer te editen
[..]

thnx! zonder jullie hulp was ik nooit zover gekomen!
Het gaat om 'sudo', niet 'sudu', het zou eigenlijk wel moeten werken.

En probeer eens 'nano /boot/grub/menu.lst' of 'nano /home/thomastux/test.py' ?

Voor al je Linux vragen ben je trouwens welkom in: Het Grote Unix-Guru's helpen Unix-Newbies [deel 5]
pi_27538137
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:14 schreef whoops het volgende:
[..]
Het gaat om 'sudo', niet 'sudu', het zou eigenlijk wel moeten werken.
En probeer eens 'nano /boot/grub/menu.lst' of 'nano /home/thomastux/test.py' ?
ik vond het al zo veel op japans lijken(ben dyslectisch ), thnx het werkt!
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 10:14 schreef whoops het volgende:
Voor al je Linux vragen ben je trouwens welkom in: Het Grote Unix-Guru's helpen Unix-Newbies [deel 5]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')