In Windows valt sowieso niet zo diep te duiken als in Linux...quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:17 schreef gargamel het volgende:
[..]
Waarom is dat een voordeel? Het mooie van Windows is juist dat de instap zo laag is en je snel aan de gang kan. Als je echt er diep in wilt duiken kan dat altijd nog, maar hoeft niet.
Right. Windows tweaken is als sleutelen aan een auto met dichtgelaste motorkap.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:28 schreef whoops het volgende:
[..]
In Windows valt sowieso niet zo diep te duiken als in Linux...
Dat geloof ik eigenlijk niet. Ik zou wel eens een complete noob eerst met WinXP en daarna met Linux & KDE willen zien werken.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:17 schreef gargamel het volgende:
Waarom is dat een voordeel? Het mooie van Windows is juist dat de instap zo laag is en je snel aan de gang kan. Als je echt er diep in wilt duiken kan dat altijd nog, maar hoeft niet.
inderdaadquote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:53 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Dat geloof ik eigenlijk niet. Ik zou wel eens een complete noob eerst met WinXP en daarna met Linux & KDE willen zien werken.
Het is maar wat voor vergelijking je wilt maken. ipv alle schroefjes bij elkaar te moeten gaan zoeken flikker je bij windows er gewoon even een turbo op en kun je lekker rijden ipv de hele dag te sleutelen. Ik zie in elk geval het vermeende voordeel niet van allerlei gesleutel aan systemen, leuk voor de hobby maar er moet ook worden gewerkt.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:48 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Right. Windows tweaken is als sleutelen aan een auto met dichtgelaste motorkap.
Dat is maar hoe je het bekijkt Er valt genoeg te doen binnen windows, alleen houd je je niet met de source bezig. Wat niet wil zeggen dat je niet wel eens met een debugger aan de gang moet. 'niet zo diep' is daarmee een beperkt begrip.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:28 schreef whoops het volgende:
[..]
In Windows valt sowieso niet zo diep te duiken als in Linux...
Oh zoals?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:24 schreef LintuxCx het volgende:
Omdat de moeilijkere dingen doorgaans in Windows (of met een GUI in het algemeen) niet moeilijk, maar haast onmogelijk zijn.
ipconfig renewquote:
We hadden het toch over windows? Dat zit er gewoon standaard in (start, run, ipconfig /renew). als je als gebruiker dat commando niet begrijpt (niet zo vreemd) kun je altijd voor een repair kiezen van je netwerkverbinding. Of je kunt ervoor kiezen het via vbscript op te lossen als je en geen commandline wilt zien maar wel ip gegevens wil bekijken of bewerken.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 20:36 schreef the_jasper het volgende:
[..]
ipconfig renew![]()
zoek die maar eens in een gui
Gui boeit me niet zo, dat is voor gebruikers. We hadden het toch over een het OS? Je kunt bij Windows best de Gui gebruiken zo je wilt maar je hoeft je daar niet tot te beperken.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 20:46 schreef the_jasper het volgende:
het is een voorbeeld voor iets handigs waar geen gui voor is
tenminste ik heb het nog niet gevonden.....
Windows kent een taskscheduler. Dus dat deel heb je vast gehad. Dan heb je zaken als vbscript, activex, wmi of gewoon batch om het te automatiseren. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ze niet bestaan maar ik kan me even niet een programma voor de geest halen wat, wanneer nodig niet via een dergelijke constructie automatisch te besturen was.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:05 schreef LintuxCx het volgende:
In een Unix omgeving is zo goed als elke taak die je normaal uit kunt voeren ook in een script te stoppen dat je dan via cron oid automatisch periodiek laat draaien. Denk aan het maken van backups, denk aan het mirroren van een website, denk aan weet-ik-veel-wat. In een Unix-omgeving maak je een scriptje en zet je 'm in je crontab. Onder Windows moet je maar hopen dat er een tooltje voor bestaat, zo niet, dan moet je 'm zelf maken. Nou zullen er best schedulers bij de meeste backup programma's zitten, maar wat nou als je via rsync naar een bak aan de andere kant van het land wil backuppen?
maar ik kan het bestand niet editen(read-only), heb ik root nodig?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 17:08 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
De grub-settings staan in /boot/grub/menu.lst.
Heb je al eens gewoon op <Enter> gedrukt als hij het pword vraagt? Er is geen standaard root-password.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 23:13 schreef thomastux het volgende:
[..]
maar ik kan het bestand niet editen(read-only), heb ik root nodig?
(zoja, wat is het standaard root wachtwoord echt?)
quote:Op dinsdag 31 mei 2005 23:18 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Heb je al eens gewoon op <Enter> gedrukt als hij het pword vraagt? Er is geen standaard root-password.
Welkom to the world of windows. Jazeker tot op zekere hoogte is dat mogelijk. Overigens kun je je afvragen hoe windows een windows programma is wat geen activex of wmi ondersteund, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 22:48 schreef LintuxCx het volgende:
Met VBScript kun je elk programma scripten? Ook programma's die daar zelf geen interface o.i.d. voor gemaakt hebben?
gargamel. Ik hoor vaak genoeg dat 'alles wat in linux zit, ook wel in Windows kan'. Leuk voor Windows.quote:Op woensdag 1 juni 2005 00:30 schreef gargamel het volgende:
[..]
Welkom to the world of windows. Jazeker tot op zekere hoogte is dat mogelijk. Overigens kun je je afvragen hoe windows een windows programma is wat geen activex of wmi ondersteund, maar dat terzijde.
Het laatste deel van je reactie is ook tekenend. Je geeft hiermee aan dat je het echt niet kent.quote:Op woensdag 1 juni 2005 00:30 schreef gargamel het volgende:
[..]
Maar waar wil je heen eigenlijk, dit zijn nou niet echt dingen die ik als beperking ervaar. Ik zou ook niet in waarom linux nou op dit specifieke vlak zoveel mega superieur zou moeten zijn en wat ik daar dan mee opschiet. Volgens mij ging het erover dat je niet diep de windows wereld in zou kunnen duiken toch?
Het root wachtwoord is onder ubuntu niet bekend tijdens de installatie. (Sterker nog, root is zelfs disabled...quote:Op dinsdag 31 mei 2005 23:22 schreef thomastux het volgende:
[..]
![]()
na even denken zegtie dat username/pasword niet klopt. ook Root, ROOT, root, Admin, admin en ADMIN werken niet
sudu paktie niet, heb de root terminal geopend(vraagt idd om eigenwachtwoord).quote:Op woensdag 1 juni 2005 00:41 schreef whoops het volgende:
[..]
Het root wachtwoord is onder ubuntu niet bekend tijdens de installatie. (Sterker nog, root is zelfs disabled...) Om root taken uit te voeren moet je het commando 'sudo' gebruiken. Als je dus een bestand wil editten als root doe je 'sudo nano <bestand>' . sudo vraagt dan om jouw wachtwoord, en voert de editor uit met root rechten.
thnx! zonder jullie hulp was ik nooit zover gekomen!quote:
Het gaat om 'sudo', niet 'sudu', het zou eigenlijk wel moeten werken.quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:23 schreef thomastux het volgende:
[..]
sudu paktie niet, heb de root terminal geopend(vraagt idd om eigenwachtwoord).
maar als ik nano boot/grub/menu.lst doet opend hij een leeg document.
zelfde gebeurd als ik home/thomastux/test.py probeer te editen
[..]
thnx! zonder jullie hulp was ik nooit zover gekomen!
ik vond het al zo veel op japans lijken(ben dyslectischquote:Op woensdag 1 juni 2005 10:14 schreef whoops het volgende:
[..]
Het gaat om 'sudo', niet 'sudu', het zou eigenlijk wel moeten werken.
En probeer eens 'nano /boot/grub/menu.lst' of 'nano /home/thomastux/test.py' ?
quote:Op woensdag 1 juni 2005 10:14 schreef whoops het volgende:
Voor al je Linux vragen ben je trouwens welkom in: Het Grote Unix-Guru's helpen Unix-Newbies [deel 5]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |