Sinds up2date van RedHat, en dat bestaat al een tijdje, is dat al erg goed mogelijk. Of een kwestie van yum gebruiken:quote:Op dinsdag 31 mei 2005 01:22 schreef Henno het volgende:
Nu heb ik yum niet gebruikt, dus misschien dat het daarmee beter werkt...
Dat is de reden waarom je het niet als argument mag opvoeren dat ze brakke packages hebben. Of verwacht je dat een collectie aan instabiele packages altijd goed blijft werken? 'Ja maar, hij deed het eerst toch ook?...'quote:Op dinsdag 31 mei 2005 09:50 schreef LintuxCx het volgende:
unstable/x86
het is vaak geplits in 3 delenquote:Op dinsdag 31 mei 2005 09:53 schreef JeRa het volgende:
Dat is de reden waarom je het niet als argument mag opvoeren dat ze brakke packages hebben. Of verwacht je dat een collectie aan instabiele packages altijd goed blijft werken? 'Ja maar, hij deed het eerst toch ook?...'
Goh, dus dáárom hoor ik al die verhalen van gebruikers die zelfs op hun desktop last hebben van fouten als ze unstable draaienquote:Op dinsdag 31 mei 2005 09:59 schreef the_jasper het volgende:
[..]
UnStable: is in praktijk vaak erg stable maar met nieuwere software
Ik zou het RPM systeem zeker niet slecht noemen. Als je het vergelijkt met hoe je op windows software installeert is het natuurlijk honderd keer beter.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 01:06 schreef JeRa het volgende:
Ja. Wat ik dus nog steeds niet begrijpwaarom wordt er zo negatief gekeken naar RPMs? Wat maakt een tool zoals yum ondergeschikt aan apt-get? (behalve het emergen, dan)
Mijn ervaring is dat ik met rpms altijd een prima overzicht heb van wat er is geïnstalleerd en wáár het is geïnstalleerd (er wordt een database bijgehouden), en dat dependencies altijd netjes worden geresolved. De DLL-hell onder Windows hield vooral in dat verschillende applicaties verschillende versies van bepaalde libraries vereisten, maar dat is met RPMs tegenwoordig toch niet het geval?
Volgens mij wel, als het goed is herkent ie OSen gewoon. Zolang je niets installeert op de partitie waarop je andere OS staat, wordt er sowieso niets aan verandert, en een bootrecord kun je sowieso makkelijk herstellen.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 11:35 schreef thomastux het volgende:
ok, heb nu ubuntu-5.04-install-i386 gedownload, en heb hier ook een betrekkelijk recente laptop waarvan de hd erg handig is verdeeld in 2 parties(pre-installed, weinig aan te doen). nu wil ik op een van die parties ubuntu instaleren, regelt die zelf het dualboot gebeuren? ben nml. niet van plan alles op m'n laptop kwijt te raken
Pssst, check dit! Ik denk, "hmm, ff Beep Media Player installeren":quote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:01 schreef FredvZ het volgende:
Linux is het meest ongebruiksvriendelijke besturingssysteem wat ik ooit heb gezien. Je hoeft als gebruiker maar 1 klein dingetje fout te doen en een bepaald programma werkt zonder waarschuwing niet meer naar behoren.
Verder moet je vaak als iets wil gaan installeren eerst het hele zaakje voor je eigen distro gaan compileren. Niet echt bepaald handig als je iets snel wil gebruiken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 | [13:27:42] root@ferro:/home/fubar $ time pacman -S bmp Targets: bmp-0.9.7-1 Total Package Size: 0.9 MB Proceed with upgrade? [Y/n] y :: Retrieving packages from extra... --13:27:53-- http://ftp.belnet.be/linux/archlinux/extra/os/i686/bmp-0.9.7-1.pkg .tar.gz => `bmp-0.9.7-1.pkg.tar.gz.part' Resolving ftp.belnet.be... 193.190.198.20 Connecting to ftp.belnet.be[193.190.198.20]:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 984,891 [application/x-gzip] 100%[====================================>] 984,891 314.39K/s ETA 00:00 13:27:56 (313.49 KB/s) - `bmp-0.9.7-1.pkg.tar.gz.part' saved [984891/984891] checking package integrity... done. loading package data... done. checking for file conflicts... done. installing bmp... done. real 0m35.669s user 0m0.575s sys 0m1.414s [13:28:21] root@ferro:/home/fubar $ uptime 13:28:27 up 1 day, 0 min, 1 user, load average: 7.87, 6.09, 5.51 |
Prachtig artikel.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:14 schreef whoops het volgende:
Eigenlijk mag dit niet want het is propaganda, maar voor de *NIX-liefhebbers:
Windows rapidly approaching desktop usability
Mijn eerste Linux-ervaringen waren met SuSE (7.3) en Mandrake (8.2), die toen beide gebruik maakten van RPM-packages (waarschijnlijk nu nog, geen idee). Als ik dan een programma wilde installeren kreeg ik dikwijls een hoop errors als "libblabla is required". En dan moest ik zelf gaan uitzoeken in welke RPM die library zat en die dan downloaden en installeren. Meestal had dat een sneeuwbaleffect: voor het installeren van de dependency moest ik weer hopen andere RPM's installeren enzovoort. Vooral daarom hielden die SuSE en Mandrake installs het niet langer dan een paar weken uit.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 01:06 schreef JeRa het volgende:
Ja. Wat ik dus nog steeds niet begrijpwaarom wordt er zo negatief gekeken naar RPMs? Wat maakt een tool zoals yum ondergeschikt aan apt-get? (behalve het emergen, dan)
Mijn ervaring is dat ik met rpms altijd een prima overzicht heb van wat er is geïnstalleerd en wáár het is geïnstalleerd (er wordt een database bijgehouden), en dat dependencies altijd netjes worden geresolved. De DLL-hell onder Windows hield vooral in dat verschillende applicaties verschillende versies van bepaalde libraries vereisten, maar dat is met RPMs tegenwoordig toch niet het geval?
Hmm, je zou toch meer verwachten van iemand met als nickname thomastux.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 15:46 schreef thomastux het volgende:
ben nu ubuntu aan het instaleren, maar het is echt niet bepaald voor n00bs(maar dat komt mssn door dualboot)
tja, vroeger toen ik nog droomen hadquote:Op dinsdag 31 mei 2005 16:20 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Hmm, je zou toch meer verwachten van iemand met als nickname thomastux.
De grub-settings staan in /boot/grub/menu.lst.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 16:22 schreef thomastux het volgende:
[..]
tja, vroeger toen ik nog droomen had
maar het draait!
nu nog uitzoeken hoe ik GRUB kan bijstellen(XP na iets als 30 sec. automatisch selecteren)
Om de zelfde reden als waarom een spiegelreflexcamera moeilijker te bedienen is dan een volautomatische Agfaklak, een ruimteschip moeilijker dan een fiets, een driemaster moeilijker dan een roeiboot, een computer moeilijker dan een rekenmachientje.quote:Op maandag 30 mei 2005 22:54 schreef minimax het volgende:
ik vraag me tegelijktijdig wel af waar alles zo moeilijk is in vergelijking met bijvoorbeeld windows.
Nee hoor. Toen ik met computers begon bestond Windows niet eens.quote:Op maandag 30 mei 2005 22:58 schreef Peteritalia het volgende:
[..]
Ja iedereen begint toch met windows
Als je niet weet waar je over praat, laat dan je commentaar achterwege.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:02 schreef the_jasper het volgende:
[..]
standaard als root ingelogt zeker![]()
mjah ieder zijn ding![]()
Vooral de vergelijking ruimteschip-fiets vind ik erg illustrerend in deze!quote:Op dinsdag 31 mei 2005 17:50 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Om de zelfde reden als waarom een spiegelreflexcamera moeilijker te bedienen is dan een volautomatische Agfaklak, een ruimteschip moeilijker dan een fiets, een driemaster moeilijker dan een roeiboot, een computer moeilijker dan een rekenmachientje.
Dit in tegenstelling tot Windows, waar programma's er zonder enige gebruikersinterventie geheel spontaan mee op houden.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:01 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Linux is het meest ongebruiksvriendelijke besturingssysteem wat ik ooit heb gezien. Je hoeft als gebruiker maar 1 klein dingetje fout te doen en een bepaald programma werkt zonder waarschuwing niet meer naar behoren.
quote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:35 schreef LintuxCx het volgende:
Als je met iedereen bedoelt "iedereen uit de generatie die niet meer weet hoe je het woordje "toch" spelt", dan wel ja, vrees ik.
Nee, maar dat ik vervolgens al die Gentoo tweakers (die het geil vinden om unstable te draaien) op mijn dak krijg met de klacht dat mijn software niet klopt, dat zit me wel dwars. En het feit dat de Gentoo/libc maintainers geen zak lijken te geven om deze vrij ernstige libc bug vind ik ook opmerkelijk. Een fprintf() die domweg verkeerde waarden teruggeeft, dat lijkt me totaal niet goed.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 09:53 schreef JeRa het volgende:
Dat is de reden waarom je het niet als argument mag opvoeren dat ze brakke packages hebben. Of verwacht je dat een collectie aan instabiele packages altijd goed blijft werken? 'Ja maar, hij deed het eerst toch ook?...'
Waarom is dat een voordeel? Het mooie van Windows is juist dat de instap zo laag is en je snel aan de gang kan. Als je echt er diep in wilt duiken kan dat altijd nog, maar hoeft niet.quote:Op maandag 30 mei 2005 22:56 schreef the_jasper het volgende:
[..]
omdat je bijna alles in een console moet doen
windows is opgetuigt met allerlei GUI's die het makkelijk maken
hier moet je het echt begrijpen wat je doet
veel tutorials lezen
en veel google gebruiken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |