quote:Tweemaal werd door de president van de Verenigde Staten aan het NDVN de Distinguished Unit Citation toegekend en tweemaal werd door het detachement de Presidential Unit Citationvan de president van de Republiek Korea in de wacht gesleept. Individuele onder- scheidingen waren er ook. De us-Silverstar& werd aan 14 Nederlanders toegekend, de us Legion of Merit, Degree of Legionaire vier keer en de us Bronze Starwerd verdiend door 62 Nederlanders. Van de Koreaanse regering mochten 49 Nederlanders een persoonlijke onder scheiding ontvangen. Bovendien werden aan individuele leden van het detachement in Nederland drie Militaire Willemsorde's, vijf Bronzen Leeuwen en negentien Bronzen kruizen uitgereiki Maar de prijs die daarvoor moest worden betaald was afschuwelijk hoog: 163 doden, waaronder 123 Nederlanders en 40 Koreanen, 3 vermisten en 463 gewonden.
De zaak waarvoor je vecht bepaald niet hoe dapper het vechten is.. Ze vochten tegen een overmacht, de amerikanen noemde het 'human sea tactics'. En tegen die overmacht hebben ze zich kranig geweerd..quote:Op maandag 30 mei 2005 20:52 schreef gelly het volgende:
Wat is er dapper aan het vechten voor een kansloze zaak,
Maar waarom is het zo onbekend? Ik heb soms het idee dat men in Nederland steeds minder begrip heeft voor Veteranen en wat ze doormaken...quote:Maar ja, de oorlog in Korea is niet zo heel bekend, da's waar.
Dat kun je achteraf dapper vinden ,op dat moment had men geen keus.quote:Op maandag 30 mei 2005 20:56 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
De zaak waarvoor je vecht bepaald niet hoe dapper het vechten is.. Ze vochten tegen een overmacht, de amerikanen noemde het 'human sea tactics'. En tegen die overmacht hebben ze zich kranig geweerd..
Kansloos? Ooit van Zuid Korea gehoord? Het bestaat nog als zelfstandige democratie, dus kansloos zou ik niet zeggen..quote:Op maandag 30 mei 2005 20:52 schreef gelly het volgende:
Wat is er dapper aan het vechten voor een kansloze zaak, die je eigen ook nog niet eens is. De meeste jongens die daar vochten hadden zelf niet het idee dapper bezig te zijn denk ik.Maar ja, de oorlog in Korea is niet zo heel bekend, da's waar.
wat klets je nou, die gasten zijn allemaal vrijwillig naar Korea gegaan hoorquote:Op maandag 30 mei 2005 20:52 schreef gelly het volgende:
Wat is er dapper aan het vechten voor een kansloze zaak, die je eigen ook nog niet eens is. De meeste jongens die daar vochten hadden zelf niet het idee dapper bezig te zijn denk ik.Maar ja, de oorlog in Korea is niet zo heel bekend, da's waar.
Het onderscheid tussen hetgeen uit Gelly zijn aars komt en hetgeen zijn mond (in dit geval typvingers) verlaat is inderdaad soms minimaal.quote:Op woensdag 8 juni 2005 07:55 schreef sp3c het volgende:
wat klets je nou, die gasten zijn allemaal vrijwillig naar Korea gegaan hoor
Generaal Majoor BD Tack over Overste Den Ouden RMWOquote:Ook de commandant van het NDVN luitenant-kolonel M. P.A. den Ouden RMWO sneuvelde tijdens de gevechten. Het NDVN leed de zwaarste verliezen die ooit bij de koninklijke landmacht in bataljonsverband zijn voorgekomen. Trivizier sprak met de op een na oudste nog in leven zijnde officier van het detachement, generaalmajoor tit. b.d. G. N. Tack (81) voorzitter van de Vereniging van Oud Korea Strijders (VOKS). "Korea? Sommigen hebben alle foto's al ingeplakt. Maar ik ben nog niet klaar met Indië. Ik ben het Nederlandse bataljon in september 195o een maand vooruit gereisd. Toen de club van boord ging, stond ik met een Amerikaanse officier, die in de Tweede Wereldoorlog gevochten had, op de kade. 'Seasoned soldiers', was zijn commentaar. De meesten hadden al in Indië gevochten. We werden ingedeeld bij het 38e regiment van 2 us Infanteriedivisie en kregen Amerikaanse wapens en uitrusting. Onderweg hadden de troepen aan boord les gehad in het hanteren van de Amerikaanse wapens. Bij aankomst waren we nog met ons oefenprogramma bezig, toen we met spoed bij de Tweede Divisie werden ingedeeld, omdat de Amerikanen zware ver- liezen hadden geleden bij de inval van de Chinezen. De samenwerking verliep rimpelloos, maar één keer hebben we wel om de Amerikanen moeten lachen. We zaten in een oude stelling van Koreaanse mariniers. Die hadden links en rechts telefoonkabels aangelegd. De Amerikanen vonden dat maar niets. Zeker niet op de paden. Want iedereen struikelt daar maar over.
Op een gegeven moment kregen we van het regiment te horen, als er nu niks gebeurt, dan laten we al die draden wegknippen. Als je wilt weten hoe je niet met kabels moet omgaan, ga dan maar bij de Nederlanders kijken, was het Amerikaanse commentaar; Wij zaten dus goed op de kast. Nou zeiden we, knip die draden dan maar door. En wie hadden er toen nog verbinding? Wel de Nederlanders maar niet de Amerikanen! Ik was S3, stafofficier ope- raties, bij het Nederlandse bataljon. Uiteraard kan ik me onze eerste dode nog herinneren. Een sergeant-majoor ziekenverpleger. Altijd natuurlijk het rotgevoel van weer iemand dood, maar absoluut geen paniek. We waren het gewend door Indië. Zo stond je nog met iemand te praten en even later was hij gesneuveld.
Het eerste echte man-tegen-man gevecht dat ik meemaakte, was bij Hoengsong. Er gingen twee Koreaanse divisies met Amerikaanse ondersteuning in de aanval. Maar dat liep niet. De Chinezen kwamen met een tegenaanval. Er waren 's morgens al infiltraties door de voorste lijnen van de aanvalstroepen. Als die in het achtergelegen gebied bij de artillerie terecht komen, dan weet je dat het niet goed zit. Die twee Koreaanse divisies moesten terugtrekken. Wij hadden opdracht gekregen stand te houden, om de terugtrekkende troepen te beveiligen. In de loop van de dag kwam er een Koreaans onderdeel rechts van ons te liggen. We dachten dat de zaak op die flank afgesloten was. Maar ze zijn kennelijk bij duisternis weggetrokken, zonder ons dat te melden. De Chinezen zijn het gat binnen- gevallen en het eerste waar ze tegenaan blunderden was de commandopost en onze staf- compagnie.
Op een gegeven moment werd er vlak bij ons geschoten. De motortransport officier de tweede luitenant Sas, kwam verschrikt melden dat het Chinezen waren. Toen zijn we met z'n allen naar buiten gestormd. Overste Den Ouden heeft nog opdracht gegeven om een
versterkt peloton naar de stafcompagnie te sturen. Het werd man tegen man. Ik stond
te schieten, toen ik ineens een klap onder tegen mijn arm kreeg. Mijn pistool vieluit m'n hand. ik had een Chinees gezien. Waarschijnlijk heeft die een handgranaat naar me gegooid. Er was een scherf onderin mijn arm ingedrongen. Bovenop mijn arm zat een bobbel met de scherf er in. Ik kon mijn vingers niet meer bewegen. Me dood houden was toen de enige oplossing.
Die Chinees stak me met z'n bajonet. Gelukkig niet in mijn buik, maar in m'n bovenbeen. Nee, dat valt absoluut niet mee om jezelf dood te houden als er een bajonet in je been gestoken wordt, maar je moet wel. Als je begint te spartelen, steekt hij nog een keer. Er zaten ook granaatscherven in mijn enkel. Maar die voelde ik toen niet eens. Het is een wonder dat ik hier nog zit. Nee, nooit nachtmerries van gehad. Maar op het moment zelf denk je wel dat het afgelopen is. Je doet een snel gebed. Ik realiseerde me, dat het daar een bekeken zaak was. Ik had nog papieren bij me en kaarten voor de volgende opstelling. Want een deel van onze staf was al vooruit gegaan om de nieuwe stelling te verkennen. Naast onze hut brandde een vuurtje. Daar wist ik de papieren nog in te steken. Binnen heb ik onze compagnieen nog per telefoon opdrachten gegeven en toen tegen de centralist gezegd dat hij verder geen dienst meer hoefde te doen en een granaat in de centrale moest gooien.
Vlak daarna hoorde ik dat overste Den Ouden gesneuveld was. We hebben hem gevonden en geprobeerd om hem het muurtje op te krijgen, maar dat is ons niet gelukt. Ik werd wel tegen het muurtje opgeholpen en via een kerkje konden we aan de hel ontsnappen. Op de weg kwamen we terugtrekkende Amerikaanse troepen tegen. Die hebben me op een wagen geladen en afgevoerd naar een verzamelplaats gewonden. Uiteindelijk ben ik naar Tokio gevlogen, waar ze mij hebben geopereerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |