abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 mei 2005 @ 20:42:33 #1
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27492343
De provincie Nederland ( :') ) kent veel ambtenaren en het algemene beeld is dat deze mensen om 16:30 al richting huis gaan na het nuttigen van teveel koffie en bijna niks uitvoeren. Ze werken dan ook voor een, hoe zal ik zeggen, instituut dat een bepaalde service moet leveren die toch wel gedaan moet worden en ergo er is geen echte drijfveer om door te werken. Er is geen winst dat gemaakt moet worden zoals bij een normaal bedrijf. Althans dat is het beeld dat ik ervan heb maar nu snap ik net niks dus misschien zie ik het fout.

Als ze meer werken dan hebben we er minder nodig en dit zou het goedkoper moeten maken. De vraag is dus: Hoe krijgen we ambtenaren aan het werk?
Of is het veel beter om de het op een moeten we het op een andere manier goedkoper te maken? Automatisering? Minder regels?

Please press the issue
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27492372
Mijn vrouw is ambtenaar en ik kan je verzekeren dat zij harder werkt dan jij...
  maandag 30 mei 2005 @ 20:48:05 #3
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27492517
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:43 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Neuh
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27492570
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:48 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Neuh
Heus wel. Ik zie jou regelmatig overdag hier posten. Zij heeft daar geen tijd voor. Wie werkt er dus het hardst?
  maandag 30 mei 2005 @ 20:51:52 #5
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27492633
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:49 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Heus wel. Ik zie jou regelmatig overdag hier posten. Zij heeft daar geen tijd voor. Wie werkt er dus het hardst?
Ik werk gewoon efficiënt. De vraag van het topic is dus hoe we ambtenaren ook efficiënt kunnen laten werken.
pi_27492685
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:42 schreef livEliveD het volgende:
De provincie Nederland ( ) kent veel ambtenaren en het algemene beeld is dat deze mensen om 16:30 al richting huis gaan na het nuttigen van teveel koffie en bijna niks uitvoeren. Ze werken dan ook voor een, hoe zal ik zeggen, instituut dat een bepaalde service moet leveren die toch wel gedaan moet worden en ergo er is geen echte drijfveer om door te werken. Er is geen winst dat gemaakt moet worden zoals bij een normaal bedrijf. Althans dat is het beeld dat ik ervan heb maar nu snap ik net niks dus misschien zie ik het fout.

Als ze meer werken dan hebben we er minder nodig en dit zou het goedkoper moeten maken. De vraag is dus: Hoe krijgen we ambtenaren aan het werk?
Of is het veel beter om de het op een moeten we het op een andere manier goedkoper te maken? Automatisering? Minder regels?
* Wombcat is ambtenaar, drinkt geen koffie en gaat zelden om 16:30 naar huis (meestal pas 17:30)
* Wombcat geeft wel toe dat hij meestal pas 8:30 begint (half uurtje middagpauze tussendoor)

Weliswaar is winst geen drijfveer om te werken, wel de vragen uit de politiek ('t was bij ons nogal een hoop heen en weer geren vandaag bv.) en de wens iets voor de burger te betekenen (want dat is toch wel mijn reden om liever bij de overheid te werken dan bij het bedrijfsleven: ik probeer nu iets voor de burger te doen. Die zal er niet altijd blij mee zijn, maar je kunt niet iedereen tevreden stellen. In het bedrijfsleven gaat het alleen om de winst van je baas of de aandeelhouders).

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 20:54:45 (ging niet helemaal goed met kwoten) ]
pi_27492790
lama

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 20:57:02 ]
pi_27492910
Ik ben nog nooit een hardwerkende ambtenaar tegengekomen, wel van die nerveus heen en weer lopende mensen die zeggen dat ze het zo druk hebben, maar die eigenlijk weinig uitvoeren.
Er zullen best uitzonderingen zijn, maar dat zijn meestal de laagste in rang.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 30 mei 2005 @ 21:02:23 #9
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_27492984
om even te reageren op de TT.... niet, dat wordt em gewoon niet... helaasch
Neerkomen wel!
pi_27493021
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:59 schreef longinus het volgende:
Ik ben nog nooit een hardwerkende ambtenaar tegengekomen, wel van die nerveus heen en weer lopende mensen die zeggen dat ze het zo druk hebben, maar die eigenlijk weinig uitvoeren.
Er zullen best uitzonderingen zijn, maar dat zijn meestal de laagste in rang.
Nou, mijn chef heeft 't anders behoorlijk druk de afgelopen weken (en ikke ook).
Maar dat geloof je vast niet.

Ook in het bedrijfsleven zijn er anders genoeg voorbeelden van mensen die zo hard werken, amar ondertussen niet veel doen (mijn broer is vrachtwagenchauffeur, en bij zijn eerste werkgever was hij tijdelijk (was maar een contract voor een paar maanden, vandaar). Hij deed de rondes circa twee uur sneller dan anderen, omdat 'ie niet overal zo lang koffiedronk. Zijn collega's waren daar niet zo blij mee, want toen werd duidelijk dat het toch wel sneller kon).

En toen ik studeerde had ik eens een baantje bij Deloitte en Touche. Er moet iets opgeruimd worden (een rommelhok: stel PCs formatteren en zo). Ze dachten dat dat wel een paar dagen zou duren. Ik had het in een halve dag afgerond.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 21:04:54 ]
pi_27493393
Beloning meer laten afhangen van prestatie, en regels drastisch versoepelen om mensen te ontslaan als ze hun werk niet meer fatsoenlijk willen of kunnen doen.

Iemand ergens maar laten werken "omdat hij er nou eenmaal al tien jaar zit" is belachelijk. En die buitenproportionele gouden handdrukken ook, dat bedrijven dit doen moeten ze zelf weten (het is hun eigen geld) maar dat mensen zulke regelingen bij overheidsinstanties loskrijgen is een schande.

Hier een aardig voorbeeld in België, ik betwijfel ten zeerste of het hier beter geregeld is. En ik heb wel eens gehoord over mensen die bij de belastingdienst werken en weigeren met computers om te gaan. Dan kun je dus je werk niet meer fatsoenlijk doen, en moet je eruit. Ook las ik een keer een artikel (weet helaas niet meer welke gemeente) over een paar ambtenaren die zich ooit ziek hadden gemeld wegens wat problemen in de werksfeer (ruzie o.i.d.) en vervolgens TIEN JAAR à vijf ruggen per maand thuis konden blijven zitten zonder dat daar consequenties aan waren verbonden.

Diréct afschaffen dat soort waanzin!
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_27494167
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:14 schreef Jace_TBL het volgende:
Iemand ergens maar laten werken "omdat hij er nou eenmaal al tien jaar zit" is belachelijk.
Helemaal mee eens. Maar ook bij gemeentes geldt een bedrijfseconomisch principe, en als iemand al lang bij de overheid werkt, dan moet je wachtgeld betalen en in tegenstelling tot bij bedrijven (waar het in de loonkosten zit verdisconteerd), moet je best lang door blijven betalen (dat wachtgeld dus) en dan is het goedkoper om 'm toch maar iets te laten doen.
  maandag 30 mei 2005 @ 21:40:28 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27494334
@TS:
Om de door jouw genoemde redenen is het nodig dat de overheid kleiner wordt en meer toegeeft aan het bedrijfsleven. We zullen moeten accepteren dat ambtenaren paupers zijn maar als we nou zorgen dat we er zo weinig mogelijk van hebben is het nog wel te slikken. Dus op naar een nachtwakersstaat.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_27494404
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:40 schreef McCarthy het volgende:
@TS:
Om de door jouw genoemde redenen is het nodig dat de overheid kleiner wordt en meer toegeeft aan het bedrijfsleven. We zullen moeten accepteren dat ambtenaren paupers zijn maar als we nou zorgen dat we er zo weinig mogelijk van hebben is het nog wel te slikken. Dus op naar een nachtwakersstaat.
Of je het leuk vindt of niet, de huidige samenleving is complex en kan niet zonder regeltjes en dan heb je een overheid nodig.
  maandag 30 mei 2005 @ 21:47:28 #15
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27494579
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Of je het leuk vindt of niet, de huidige samenleving is complex en kan niet zonder regeltjes en dan heb je een overheid nodig.
ach, de ambtenaren bij ontwikkelingshulp kunnen zo de deur uit hoor.
Als we nou een eenvoudiger belastignstelsel hebben scheelt dat ook weer 90% (pessimistische schatting, serieus) van de ambtenaren op die afdeling.

En denk eens aan al die ambtenaren in Brussel die met zo iets idioots bezig zijn als EU landbouwbeleid

ergo (wat een kutwoord, waarom gebruik ik het?): De overheid maakt het express complex om haar bestaan te rechtvaardigen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_27494697
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:36 schreef Wombcat het volgende:
Helemaal mee eens. Maar ook bij gemeentes geldt een bedrijfseconomisch principe, en als iemand al lang bij de overheid werkt, dan moet je wachtgeld betalen en in tegenstelling tot bij bedrijven (waar het in de loonkosten zit verdisconteerd), moet je best lang door blijven betalen (dat wachtgeld dus) en dan is het goedkoper om 'm toch maar iets te laten doen.
Helaas ja, die wachtgeld regeling moet dan ook worden afgeschaft.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_27502671
Gelukkig dat de ambtenaren niet zo hard werken, want 95 % van de regeltjes die door hen opgesteld, gehandhaafd en gecontroleerd worden, dienen ervoor om burgers en ondernemers tegen te werken, c.q. dwingen burgers en ondernemers veel tijd (=geld) te steken in het invullen van formulieren en allerlei investeringen te doen in bijzaken, maar wel gewongen worden wegens boetes etc. En als je dan protesteert zeggen ze "het is de schuld van Brussel, die bedenken de regels, wij moeten ze handhaven"
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 09:42:46 #18
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27503953
Nou, regels om tegen te werken zullen het niet zijn. Wel lijkt het me zo dat regels meer regels produceren. Uitzondering zus op regel zo en aanvulling Y op terugkoppeling Z. Allemaal 'als, als, als' regels en het is best te begrijpen als mensen het niet meer snappen. Hebben andere landen dit trouwens ook of zijn wij simpelweg moeilijk in veel dingen? Minder is ook minder fouten lijkt me en dus ook minder werk.

En een vraag aan de ambtenaren: Is een deel van jullie werk te automatiseren? Bepaalde controles of berekeningen? Ik zie hier dat sommige heel hard werken maar dan lijkt het me juist een goed topic om ideeen aan de hand te doen om ook je collega's aan het werk te helpen. Dat beeld van ambtenaren komt toch niet uit de lucht vallen.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 09:51:43 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27504175
Nouja, ambtenaren werken dan niet zoveel, maar ze krijgen wel voldoende beweging doordat de koffieautomaat vaak ver van ze verwijderd is.
pi_27504467
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:43 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Ze zullen best wel hard werken, alleen is het werk dat ze doen vaak het gevolg van overdreven bureaucratie en dus niet nodig. Verspilling van ons geld dus!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 10:35:02 #21
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27505488
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 08:38 schreef Oud_student het volgende:
Gelukkig dat de ambtenaren niet zo hard werken, want 95 % van de regeltjes die door hen opgesteld, gehandhaafd en gecontroleerd worden, dienen ervoor om burgers en ondernemers tegen te werken, c.q. dwingen burgers en ondernemers veel tijd (=geld) te steken in het invullen van formulieren en allerlei investeringen te doen in bijzaken, maar wel gewongen worden wegens boetes etc. En als je dan protesteert zeggen ze "het is de schuld van Brussel, die bedenken de regels, wij moeten ze handhaven"
ach, je moet die formuliertjes niet invullen, alleen loop je dan wel subsidie mis
en laat die subsidie nou net je eigen geld zijn dat de overheid tijdelijk even heeft geconficeerd en waar je nu dus idioot veel moeite voor moet doen om het terug te krijgen

overheid
  dinsdag 31 mei 2005 @ 10:39:00 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27505635
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:42 schreef livEliveD het volgende:
Nou, regels om tegen te werken zullen het niet zijn. Wel lijkt het me zo dat regels meer regels produceren. Uitzondering zus op regel zo en aanvulling Y op terugkoppeling Z. Allemaal 'als, als, als' regels en het is best te begrijpen als mensen het niet meer snappen. Hebben andere landen dit trouwens ook of zijn wij simpelweg moeilijk in veel dingen? Minder is ook minder fouten lijkt me en dus ook minder werk.
Portugal schijn nog veel erger te zijn, er was eens een rapport met de conclussie dat meer dan 50% van de Port. ambtenaren niet allean niks uitvoerde maar zelfs tegenwerkte en de boel frustreerde, alleen maar om zich zelf aan een baantje te helpen.

Zal eens op zoek gaan naar een link.
pi_27506926
Laat ze kennis maken met de term: verantwoordelijkheid nemen en daarop afgerekend worden..

Dan gaat het tempo hard omhoog...
Yeah baby Yeah!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 11:25:05 #24
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27507244
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 11:15 schreef Elgigante het volgende:
Laat ze kennis maken met de term: verantwoordelijkheid nemen en daarop afgerekend worden..

Dan gaat het tempo hard omhoog...
Dat gaat nogal moeilijk zonder goede reden waarom ze dat zouden moeten doen. Das niet flauw maar simpelweg hoe de meeste mensen in elkaar steken.
pi_27507401
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:42 schreef livEliveD het volgende:

En een vraag aan de ambtenaren: Is een deel van jullie werk te automatiseren? Bepaalde controles of berekeningen? Ik zie hier dat sommige heel hard werken maar dan lijkt het me juist een goed topic om ideeen aan de hand te doen om ook je collega's aan het werk te helpen. Dat beeld van ambtenaren komt toch niet uit de lucht vallen.
Die regels worden veroorzaakt door de (landelijke) politiek. Die hebben iets wat ze willen, en dat moet dan in regels omgezet worden, omdat het op dezelfde manier voor iedereen moet gelden.
Ik ben wel met je eens dat er regels zijn die nergens over gaan (uit mijn eigen praktijk ken ik een procedure uit de Wet geluidhinder (bijna) altijd moeten doorlopen bij de gemeente waar ik werk als er een nieuwbouwproject is. En dat is een procedure die naar mijn idee helemaal niets toevoegt en gemakkelijk geïntegreerd kan worden in de bestemmingsplan- of bouwvergunningsprocedure. Kost echt alleen maar extra tijd is mijn ervaring.
Helaas heb ik de procedure niet verzonnen, maar da's door het ministerie van VROM gebeurd, en die zijn er heilig van overtuigd dat het nut heeft. In sommige gevallen is dat ook wel zo, maar in 95% van de gevallen echter niet.

In Nederland is wel veel gereguleerd. Ik ben zelf beleidsmedewerker milieu en betrokken bij ruimtelijke ordening (dus bestemmingsplannen en zo). Qua ruimtelijke ordening is Nederland heel erg zwaar gereguleerd, maar dat heeft ook te maken met de beperkte ruimte die we hebben, en keuzes van de landelijke overheid om hier op een bepaalde manier mee om te gaan. Ik vind dat wel goed eigenlijk, want daardoor ziet het er (imo) bij ons wel wat beter uit dan België. Ook de bescherming van de burger is bij ons beter, want als ik door België rijd, zie ik regelmatig flats pal langs de snelweg staan zonder iets van geluidsschermen of zo, en daar is in Nederland toch een stuk beter in voorzien.

Qua automatisering wordt er best wel een en ander geautomatiseerd. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met berekeningen en contorles automatiseren. Het is echt niet zo dat ambtenaren op een kladje en met een rekenmachine in de hand allerlei ingewikkelde berekeningen maken. Dt gebeurt zoveel mogelijk automatisch, of wordt extern uitbesteed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')