abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27476082
Ik wil op zolder een vliering maken die ongeveer 3,5 meter gaat overspannen. Omdat ik geen aannemer ben heb ik niet echt een idee van wat voor balk dikte ik moet nemen om er voor te zorgen dat mijn zooi uiteindelijk toch weer beneden uit komt.

Iemand een idee?
pi_27476446
Daar kan je baddingen voor gebruiken. Balken van ongeveer 63X150 mm.
pi_27476674
vuistregel uit mijn tabellenboek voor de bouw (de bouwbijbel)

hoogte: 1/15 tot 1/20 van de overspanning
breedte: 1/3 tot 1/4 van de hoogte

dus bij 3,5 meter: 150 tot 175 mm hoog en 60 tot 75 mm breed (wat dirkh dus zegt)
pi_27477659
Thanks!
  maandag 30 mei 2005 @ 23:16:45 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_27497779
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:31 schreef Gurb het volgende:
hoogte: 1/15 tot 1/20 van de overspanning
Uit welk jaar komt dat tabellenboek dan?

Volgens mij is het voor betonnen balken:
Aan 2 zijden scharnierend d = 1/10 . L
Aan 1 zijde scharnierend en aan 1 zijde ingeklemd d = 1/12,5 . L
Aan 2 zijden ingeklemd d = 1/15 . L

Hier komt dan nog een dekking bij deze is afhankelijk van de milieuklasse, maar meestal ligt deze rond de 20 mm voor gewone constructies.

En b ligt dan tussen de 1/2 en de 3/4 van h.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ixnay op 30-05-2005 23:23:27 ]
pi_27497860
en om de hoeveel meter/cm een balk zetten?

70?
  maandag 30 mei 2005 @ 23:32:10 #7
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_27498351
En voor hout:

Voor een houten balklaag: d=1/20 . L
en b= 1/60 . L

Voor de afstand tussen de balken: minimaal 450 mm hart op hart, en maximaal 750 mm hart op hart.
Hoeveek het precies is kun je uitrekenen, hoeveel gewicht/moment kan een balk dragen, bereken wat je belastingen zijn, en wat je maatgevende aantal balken zijn.
  maandag 30 mei 2005 @ 23:38:16 #8
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_27498582
Kijk ook wat voor sterkteklasse voor hout je pakt.
K17 is standaard en kan 10 N/mm22 aan
K24 en LH24 is speciaal constructiehout en kan 15 N/mm22 aan.
LH30 kan 21 N/mm2 dragen.
LH is gelamineerd hout en dus sterker want er zitten dan geen noesten in.

Als je even zegt wat de precieze theoretische overspanning is, en wat voor hout je wil gaan gebruiken, hoe de balken bevestigd zijn en wat de balken allemaal moeten dragen. Maak ik wel even een constructieberekening.
pi_27503265
quote:
Op maandag 30 mei 2005 23:16 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Uit welk jaar komt dat tabellenboek dan?

Volgens mij is het voor betonnen balken:
Aan 2 zijden scharnierend d = 1/10 . L
Aan 1 zijde scharnierend en aan 1 zijde ingeklemd d = 1/12,5 . L
Aan 2 zijden ingeklemd d = 1/15 . L

Hier komt dan nog een dekking bij deze is afhankelijk van de milieuklasse, maar meestal ligt deze rond de 20 mm voor gewone constructies.

En b ligt dan tussen de 1/2 en de 3/4 van h.
Het tabellenboek komt uit 2000.
maar ik neem aan dat de TS geen betonnen balken wil gaan gebruiken voor een vliering.

en wat betreft die hart op hart afstand: ik zou gaan voor 61 cm, aangezien osb of underlayment platen (de meest gebruikte platen voor eenvoudige vloeren) 122 x 244 cm lang zijn, en je kan precies mooi uitkomt met de naden.

en ik denk dat een constructieberekening een beetje overkill is voor een vliering, daar zijn toch geen doorbuigingseisen voor, en hout kan een hoop hebben voor het bezwijkt

mocht TS nog een gipsplaten plafond eronderhangen, iets zwaardere balken nemen (1/15 van de overspanning)
  dinsdag 31 mei 2005 @ 19:07:16 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27521611
En wat kun je dan het beste als vloer gebruiken?

Denk er ook over om een vliering opmijn zolder te maken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27524309
Ik ben eergisteren toevallig ook aan zo'n projekt begonnen.

Nu kan ik eindelijk mijn garage eens opruimen zonder dat ik vervolgens ergens anders een bende heb staan.
pi_27533861
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 19:07 schreef Martijn_77 het volgende:
En wat kun je dan het beste als vloer gebruiken?

Denk er ook over om een vliering opmijn zolder te maken
gewoon 18 mm osb plaat of underlayment, dat is allebei sterk genoeg, maar osb plaat is aan twee kanten lelijk, en underlayment kan je krijgen met één of twee zichtkanten.
  woensdag 1 juni 2005 @ 19:05:40 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27552353
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 08:42 schreef Gurb het volgende:

[..]

gewoon 18 mm osb plaat of underlayment, dat is allebei sterk genoeg, maar osb plaat is aan twee kanten lelijk, en underlayment kan je krijgen met één of twee zichtkanten.
Oke en wat kost dat per M2?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27567359
ligt er een beetje aan waar je het haalt en hoeveel je nodig hebt, als je drie plaatjes nodig hebt, kan je beter gewoon de bouwmarkt bezoeken, anders kun je beter een houthandel bellen, die bezorgen het dan meteen voor je

maar reken op 10 to 20 euro per m2 afhankelijk van het materiaal en de zichtzijdes
pi_38380979
Aargh constructies haha

ik moet op stage een simpel balklaagje uitekenen, maar ik kom er niet uit met de belastingcombinaties enzo... constructie is nooit mijn sterkste vak geweest.... heeft iemand maybe een simpel voorbeeld van hoe je een houten balklaag uitrekent voor een tuinhuis? veiligheidsklasse 1....
pi_38383043
geef eens iets meer gegevens, dan moeten we er hier wel uit komen denk ik
  dinsdag 30 mei 2006 @ 20:07:39 #17
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_38383469
Interessant topic.

Mijn zolder is op het breedste punt 6 meter breed. Hoe zou ik dat moeten oplossen ?
En kun je op een vliering lopen of donder je er dan doorheen ?
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 30 mei 2006 @ 20:11:42 #18
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_38383686
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 19:15 schreef mithrandirrr het volgende:
Aargh constructies haha

ik moet op stage een simpel balklaagje uitekenen, maar ik kom er niet uit met de belastingcombinaties enzo... constructie is nooit mijn sterkste vak geweest.... heeft iemand maybe een simpel voorbeeld van hoe je een houten balklaag uitrekent voor een tuinhuis? veiligheidsklasse 1....
Er zijn 2 methodes.

Bij de eerste bepaal je de h.o.h. afstand en bereken je de benodigde balkafmetingen.
Bij de tweede bepaal je de balkafmetingen, en bereken je de maximale h.o.h. afstand

Voorbeeld methode 1:

Stap 1: Geometrie
Bepaal je h.o.h. afstand van je balken, zodat je weet hoeveel oppervlak een balk "vangt"
Bepaal hoe het statische schema eruit ziet, bij een cheapass thuinhuisje, zou ik gewoon beide opleggingen als scharnierend beschouwen.
Bepaal je theoretische overspanning, dit is dus de lengte van je balk, en tel daar voor de veiligheid maar gewoon 0,1 of 0,2 meter bij op.
Kies voor de voorlopige balkhoogte: overspanning/20
En voor de breedte: overspanning/60

Stap 2 Belastingen
Bepaal eerst de permanente belastingen, die altijd aanwezig zijn dus. Die op een strook die per strekkende meter van de balk op de balk optreden.
Dat is natuurlijk als eerste het eigen gewicht van de balk. Doe een aanname voor de afmetingen voor deze balk, omdat je de definitieve afmetingen nog niet weet. Doe wel een veilige aanname, beter te groot dan te klein.
Dan tel je daar het gewicht van de platen die erop liggen met afwerking etc bij op.
Dan veranderlijke belastingen, dit ois zowiezo sneeuw (0,56 kN per m2) maar aangezien het een klein dak is, zijn personen en materieel waarschijnlijk maatgevend, deze mag je niet over meer dan 10 m2 verspreiden, neem maar aan dat personen en materieel (1,75 kN per m2) maatgevend is.
Je weet nu de representatieve belastingen per balk
Dan ga je deze belastingen combineren.
Je rekent met veiligheidsklasse 1, dus je doet:
Permanent x 1,35
en (Permanent + Veranderlijk) x 1,2
De hoogste waarde hiervan is de maatgevende belasting (q) per m en die gebruik je als (veilige) rekenwaarde voor je spanningsberekening.

Stap 3: Maximum moment
Je balk is aan beide zijden scharnierend bevestigd.
Maximale moment = (1/8) x q x (theor. overspanning)2

Stap 4 Sterkte hout:
Kies je type hout:
Een paar posts hierboven postte ik:
quote:
K17 is standaard en kan 10 N/mm2 aan
K24 en LH24 is speciaal constructiehout en kan 15 N/mm2 aan.
Dat weet ik niet meer precies uit mn hoofd, maar reken maar met f = 10
Hoogtefactor brengen we niet in rekening en houden we op 1
Klimaatklasse en belastingduurklasse, bij een tuinhuisje... 0,75
Voor de sterkte zou ik kiezen (10/1,2) x 0,75 x 1 = 6,25 N/mm2

Stap 5: Spanningscontrole:
Kies op basis van de vuistregels in stap 1 een balkbreedte en reken het weerstandsmoment uit:
W = (1/6) x breedte x (hoogte)2
Reken nu de buigspanning uit:
Spanning = Maximum Moment / W
Is deze spanning groter dan de sterkte uit Stap 4, dan moet je grotere balkafmetingen kiezen.
Is deze veel kleiner, dan mag je de balk kleiner kiezen.
Reken de spanning opnieuw uit, en kijk of hij nu wel voldoet.

Stap 6: Vervormingscontrole
De toegestane doorbuiging van een balk, is de theoretische overspanning, gedeeld door 250.
De optredende doorbuiging is (5 x q x (theor. overspanning)4) / (384 x E x I)
I = traagheid = (1/12) x breedte x (hoogte)3
E = voor hout ong. 7500 N/mm
De optredende doorbuiging moet nu kleiner zijn dan de toegestande doorbuiging.
Is dit niet zo? Pas dan de afmetingen aan. Totdat hij voldoet.

Beetje een wazige omschrijving, is ook moeilijk uit te leggen zo, maar als je dit al eens gehad hebt, komt het je wel bekend voor. Het is niet exact volgens de NEN, maar als ik dat zou moeten doen wordt het een te lang verhaal, en ik heb die norm niet bij de hand.
pi_38393736
hartelijk bedankt!! hier heb ik zeker wat aan!

het betreft een tuinhuis met een parralel vorm. er zijn drie balken met een (aangenomen) afmeting van 71 x 171 mm. hier op ligt een balklaag van 46x146 mm, h.o.h. 600 mm. de lengte van deze balken bedraagd 2.1 meter.

ik had hier een bouwaanvraag voor ingediend, maar kreeg bericht terug dat de gemeente wilde zien dat de constructie wel oke is, aan de hand van berekeningen.

met je omschrijving ga ik zeker verder morgen!
pi_38403505
balklaag is berekend, hij voldoet. nu moet ik de balk berekenen waar deze balklaag op steunt. hoe zie ik dat dan? in principe allemaal puntlasten? (van de balklaag), of gewoon een extra eigen gewicht van 0,36 kN/m2 (tabellenboek, plat dak met balken en beschot)? en tel dit bij het eigen gewicht van de balk op en ga dan hetzelfde te werk als voor de balklaag?
  woensdag 31 mei 2006 @ 18:39:21 #21
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_38418528
Je wil de balklaag ondersteunen door nog een balk in het midden?

Die balk werkt dan als een verend steunpunt onder je balklaag.
Dus onder iedere balk in de balklaag moet je dus een verend steunpunt beschouwen.
Maar, deze veerconstantes zijn niet voor iedere balk hetzelfde, in het midden buigt de balk namelijk meer door dan aan de zijkanten. Dus is in het midden minder kracht nodig om hem 1 mm door te laten buigen. Deze veerconstantes moet je apart uitrekenen dan.

De reactiekrachten die opgenomen worden door die "veren" werken inderdaad als een puntlast op je ondersteunende balk. Vegeet niet dat een deel van deze puntlast permanent en een deel veranderlijk is.

Het moment in de balklaag wordt nu wel kleiner, je zou de balkhoogte in de balklaag dus mogen reduceren.

Ik zou voor deze berekening wel software gebruiken, anders moet je echt wiskunde gaan gebruiken.

Of bedoel je dat die balklaag op een andere manier ondersteund wordt?
pi_38420710
het is een beetje lastig uit te leggen, het is een appart ontwerp, maar ik zal kijken of ik er morgen een screenshot van maken.

het rekenen heb ik inmiddels aardig onder de knie, alleen komt het probleem om de hoek kijken dat de balken TE grote afmetingen krijgen... de spanning zit wel snor, echter de doorbuiging wordt te groot. 20mm is toegestaan (5000 / 250), en zelfs met een balk van 91x246mm kom ik daar niet uit...

ik zal even snel autocad opnieuw installeren en dan even schematisch tekenen wat ik bedoel, beetje lastig uitleggen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')