Volgens mij is het heel simpel twee evenwijdige lijnen snijden elkaar niet ze blijven oneindig lang parralel langs elkaar lopen. Maar in het oneidigen (vreemde plaats die niet bestaat omdat het nooit eindigt, maar wel gebruikt word in de wiskunden al zijn er ook wiskundige methodes die altijd eindig zijn) snijden ze elkaar. Vertaalt naar nederlands ze snijden niet, pas daar wat eigenlijk niet bestaat.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:14 schreef McCarthy het volgende:
In de brugklas vertelde ze altijd dat 2 verschillende lijnen in het platte vlak die evenwijdig liepen melkaar in het oneidige snijden. Dat heb ik altijd maar raar gevonden. De ene kant op snap ik nog wel, als het snijpunt in het oneindige ligt (hoe dat gedefinieert is vegen we dan even onder tafel) dan lopen ze evenwijdig ja, maar de andere kant op heb ik altijd maar raar gevonden, als 2 lijnen evenwijdig lopen snijden ze melkaar niet. Punt. Dus ook niet in het oneindige.
Nee, het is echt zo dat evenwijdige lijnen elkaar uiteindelijk toch snijden. k Heb het ooit gehad op school, maar dat is dus al weer zo lang geleden dat ik niet meer weet waaromquote:Op maandag 30 mei 2005 11:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Denk dat dit wat te brugklasserig gezegd is, in de trant van treinrails: ze snijden elkaar nooit, maar toch kan je ze in de verte niet meer onderscheiden.
Wanneer we het hebben over evenwijdige rechten en snijdende rechten, hebben we het over meetkunde, niet over natuurkunde. In de natuurkunde heb je niet zoiets als rechten, je kunt ze wel gebruiken, maar dan ben je weer met wiskunde bezig.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:32 schreef Cheiron het volgende:
Mijn vriendin blijft vol houden dat haar leraar natuurkunde via een (geldende) berekening kon laten zien dat twee evenwijdige, parallel lopende lijnen elkaar in het oneindige snijden. Volgens mij geeft dat alleen maar aan dat die formules fout zijn. Maar volgens natuurkundige formules kan het dus wel. Logica geeft een andere uitkomst.
Maar je zult gene vinden.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:50 schreef Allantois het volgende:
Twee haakse lijnen snijden elkaar in het midden.
Kantel je er een, dan snijden ze elkaar naast het midden.
Kantel je hem verder, ligt het snijpunt steeds verder van het midden.
Liggen ze bijna paralel, dan snijden ze elkaar heel ver van het midden.
Liggen ze evenwijdig, dan moet je verder en verder van het middenpunt afgaan om het snijpunt te vinden. Ieder punten dat je gaat controleren snijden ze elkaar niet en moet je verder van het midden om het snijpunt te vinden. Zover door dat je tot in het oneindige door kunt gaan om het snijpunt te vinden.
kijk, dat is het, evenwijdig en snijdend worden vrijwel altijd apart gezegtquote:Wanneer we het hebben over evenwijdige rechten en snijdende rechten
betekend dus NIET dat ze elkaar aan snijden zijnquote:maar toch kan je ze in de verte niet meer onderscheiden
1/n waarbij n -> oneindig is inderdaad hetzelfde principe. Je nadert 0 en komt steeds dichterbij. Daarmee benader je de 0 en als je steeds verder gaat kom je steeds dichterbij. In het oneindige wordt het dus wel nul, omdat je dan dat laatste stapje wel maakt.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:59 schreef placebeau het volgende:
[..]
Maar je zult gene vinden.
het getal 1/n ligt ook dichter en dichter bij 0 als n groter wordt, maar het wordt nooit 0.
De enige "natuurkunde" die ik hier bij kan bedenken is de zogenaamde "geodesic deviation, waarbij je een familie geodeten introduceert en dan 2 vectorvelden introduceert. Vervolgens kun je zien dat de versnelling tussen 2 geodeten afhankelijk is van de kromming tussen de geodeten, en dit kun je ook doen voor de plaats en snelheid ( versnelling en snelheid op een bepaalde manier via die vectorvelden gedefinieerd, en via de covariante afgeleides) . Als 2 geodeten elkaar dan in het oneindige snijden ,dan zou dat betekenen dat in een vlakke geometrie de kromming in het oneindige niet meer 0 is. Dat lijkt mij vrij onzinnig.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:32 schreef Cheiron het volgende:
Mijn vriendin blijft vol houden dat haar leraar natuurkunde via een (geldende) berekening kon laten zien dat twee evenwijdige, parallel lopende lijnen elkaar in het oneindige snijden. Volgens mij geeft dat alleen maar aan dat die formules fout zijn. Maar volgens natuurkundige formules kan het dus wel. Logica geeft een andere uitkomst.
Juist Gr8w8!!quote:Op maandag 30 mei 2005 12:26 schreef gr8w8 het volgende:
Als twee evenwijdige lijnen elkaar ergens snijden, betekent dat toch ook dat ze daarna dus van elkaar verwijderen. Anders waren ze immers evenwijdig en konden ze elkaar nooit snijden, maar waren het in het begin al geen evenwijdige lijnen en zouden ze elkaar al eerder dan in het oneindige snijden en is er dus geen probleem.
Bah. Dit gaat dus weer de hele dag in mijn hoofd zitten.
Dat is net zo'n paradox als dat 1/0 oneindig is...Oneindig is nou eenmaal een lastige factor.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:26 schreef gr8w8 het volgende:
Als twee evenwijdige lijnen elkaar ergens snijden, betekent dat toch ook dat ze daarna dus van elkaar verwijderen. Anders waren ze immers evenwijdig en konden ze elkaar nooit snijden, maar waren het in het begin al geen evenwijdige lijnen en zouden ze elkaar al eerder dan in het oneindige snijden en is er dus geen probleem.
Het is denk ik net wat subtieler als je limietrekening in acht neemtquote:Op maandag 30 mei 2005 12:46 schreef Pinobot het volgende:
Oneindig betekent gewoon nooit.
Zo van:"Als jij nou even loopt naar waar de twee evenwijdige lijnen elkaar snijden dan krijg je 100 euro".
Je zou als tegenbewijs een driehoek ABC kunnen "constueren" met basis AB van 1 en AB = BC = oneindig. Hoek A = 90 graden en Hoek B is ook 90 graden => hoek C is dus 0 (som moet 180 zijn)quote:Op maandag 30 mei 2005 13:19 schreef MrTorture het volgende:
Als je twee lijnen laat snijden, kun je een lijn zo draaien dat de hoek tussen de twee lijnen steeds kleiner wordt. Op het moment dat de lijnen evenwijdig lopen, is de hoek oneindig klein (maar hij is er wel).
Dit is 1 van de theoriën, vind em zelf niet zo sterk, maar ik heb mijn natuurkundeleraar ooit eens iets zien doen waardoor hij kon aantonen dat die lijnen mekaar toch kruisen, ondanks de evenwijdigheid. Weet dus alleen niet meer wat
Ja inderdaad, daarom vond ik die theorie niet zo spannend, k las hem ergens als "serieuze" theoriequote:Op maandag 30 mei 2005 13:26 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Je zou als tegenbewijs een driehoek ABC kunnen "constueren" met basis AB van 1 en AB = BC = oneindig. Hoek A = 90 graden en Hoek B is ook 90 graden => hoek C is dus 0 (som moet 180 zijn)
En 2 lijnen die een hoek van 0 graden maken vallen per definitie samen.
Dus zo'n driehoek bestaat niet, dus evenwijdige lijnen snijden elkaar niet.
zoals ik al zei, bestaan afstanden niet meer in projectieve meetkunde!quote:Op maandag 30 mei 2005 12:26 schreef gr8w8 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |