abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 mei 2005 @ 10:14:41 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27474640
In de brugklas vertelde ze altijd dat 2 verschillende lijnen in het platte vlak die evenwijdig liepen melkaar in het oneindige snijden. Dat heb ik altijd maar raar gevonden. De ene kant op snap ik nog wel, als het snijpunt in het oneindige ligt (hoe dat gedefinieert is vegen we dan even onder tafel) dan lopen ze evenwijdig ja, maar de andere kant op heb ik altijd maar raar gevonden, als 2 lijnen evenwijdig lopen snijden ze melkaar niet. Punt. Dus ook niet in het oneindige.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 30-05-2005 15:29:39 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 30 mei 2005 @ 10:23:53 #2
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_27474880
Ws. liggen ze op elkaar ofzo
  maandag 30 mei 2005 @ 10:25:50 #3
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27474922
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:23 schreef Burbo het volgende:
Ws. liggen ze op elkaar ofzo
afgezien van die sitatie natuurlijk
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_27474971
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:14 schreef McCarthy het volgende:
In de brugklas vertelde ze altijd dat 2 verschillende lijnen in het platte vlak die evenwijdig liepen melkaar in het oneidige snijden. Dat heb ik altijd maar raar gevonden. De ene kant op snap ik nog wel, als het snijpunt in het oneindige ligt (hoe dat gedefinieert is vegen we dan even onder tafel) dan lopen ze evenwijdig ja, maar de andere kant op heb ik altijd maar raar gevonden, als 2 lijnen evenwijdig lopen snijden ze melkaar niet. Punt. Dus ook niet in het oneindige.
Klopt helemaal.
"deze reeks loopt door tot in het oneindige" betekent gewoon deze reeks stopt niet.
Het gebruik van oneindig op deze manier is gewoon onzinnig.

Bovendien lijkt de formulering van de evenwijdige lijnen op een soort natuurwet.
Net alsof wiskundigen al eeuwen bezig zijn met het doortrekken van de evenwijdige lijnen om te kijken of ze elkaar misschien toch snijden.

De situatie is echter een geheel andere.
Het is gewoon een axioma van de Euclidische meetkunde dat ze elkaar niet snijden.
In een (definitie van) een andere meetkunde snijden ze elkaar wel.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_27474973
Evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit, anders zijn ze niet evenwijdig.
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_27474998
Ik heb geleerd dat 2 lijnen evenwijdig liggen elkaar nooit snijden in een recht vlak. Dus ook niet in het oneindige.
Ik wil niet meer, ik wil niet meer! Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:Jawel mevrouw, jawel meneer......
nee, nooit meer in m'n leven!
pi_27475005
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:14 schreef McCarthy het volgende:
In de brugklas vertelde ze altijd dat 2 verschillende lijnen in het platte vlak die evenwijdig liepen melkaar in het oneidige snijden. Dat heb ik altijd maar raar gevonden. De ene kant op snap ik nog wel, als het snijpunt in het oneindige ligt (hoe dat gedefinieert is vegen we dan even onder tafel) dan lopen ze evenwijdig ja, maar de andere kant op heb ik altijd maar raar gevonden, als 2 lijnen evenwijdig lopen snijden ze melkaar niet. Punt. Dus ook niet in het oneindige.
Dat is zoiets als zeggen dat de limiet van een reeks oneindig is; er is geen limiet, maar die noem je dan maar oneindig. Vreemde bewoording idd.
  maandag 30 mei 2005 @ 10:29:32 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_27475025
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:27 schreef Jegorex het volgende:
Evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit (in een plat vlak), anders zijn ze niet evenwijdig.
Inderdaad. Wat TS bedoelt is lijnen die oneindig naar elkaar toe bewegen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 30 mei 2005 @ 10:30:01 #9
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_27475042
Officieel is de stelling: evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit in een plat vlak, of delen alle punten met elkaar...
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
  maandag 30 mei 2005 @ 10:30:20 #10
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27475047
Dat noemt men projectieve meetkunde. Men definieert gewoon dat twee (niet samenvallende) rechten op oneindig snijden als en slechts als ze parallel zijn. En dan bekom je een prachtige nieuw soort meetkunde, die veel leuker is om mee te werken.
  maandag 30 mei 2005 @ 10:30:54 #11
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27475060
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:27 schreef Jegorex het volgende:
Evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit, anders zijn ze niet evenwijdig.
volgens brugklas VWO snijden ze elkaar in het oneindige
  maandag 30 mei 2005 @ 10:32:49 #12
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27475099
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:30 schreef _joepie_ het volgende:
Officieel is de stelling: evenwijdige lijnen snijden elkaar nooit in een plat vlak, of delen alle punten met elkaar...
In de Euclidische meetkunde, ja.
Als je met hyperbolische meetkunde werkt snijden twee rechten bijvoorbeeld altijd.
  maandag 30 mei 2005 @ 10:33:37 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_27475115
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:32 schreef placebeau het volgende:
In de Euclidische meetkunde, ja.
Als je met hyperbolische meetkunde werkt snijden twee rechten bijvoorbeeld altijd.
In de hyperbolische meetkunde heb je geen plat vlak. (althans, volgens mij bedoelen ze dat daarmee)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_27475193
Een juistere formulering is
"Door een punt dat niet op een gegeven lijn ligt, gaat precies 1 lijn die de gegeven lijn niet snijdt"

En voor een ander meetkunde:
"Door een punt dat niet op een gegeven lijn ligt, gaat geen lijn, die de gegeven lijn niet snijdt"
of
"Door een punt dat niet op een gegeven lijn ligt, gaan oneindig lijnen die de gegeven lijn niet snijden"
etc.

De niet Euclidische meetkunden bleken waardevol voor de natuurkunde, Einstein heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt. Daarvoor werd het gezien als wiskundige speeltjes.
(moraal van het verhaal: je kunt nooit a priori zeggen dat een consistente wiskundige theorie onwaar, zinloos of niet toepasbaar is)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 30 mei 2005 @ 10:40:13 #15
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27475247
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:33 schreef speknek het volgende:

[..]

In de hyperbolische meetkunde heb je geen plat vlak. (althans, volgens mij bedoelen ze dat daarmee)
In het platte vlak zoals wij die kennen heb je ook geen punten op oneindig. Pas in het projectieve vlak, en dat is groter dan het Euclidische (namelijk de compactificering ervan).
  maandag 30 mei 2005 @ 10:50:48 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_27475456
Als definitie van evenwijdigheid klinkt het idd wat vaag, maar als definitie van oneindigheid vind ik het al een stuk beter
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  maandag 30 mei 2005 @ 10:54:43 #17
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_27475541
Ik blijf het een beetje vreemd vinden. Een snijpunt is toch altijd te bepalen?! (Tenminste, voor de slimme wiskundigen?)
Action is the enemy of thoughts
pi_27475670
broodje aap ;-)
pi_27475784
day heb ik vroeger ook nog wel mee gekregen dat ze elkaar snijden in het oneindige

Het zal ooit wel eens een bedoeling zijn om sommige dingen te kunnen bereken of op meerdere problemen een oplossing vind die op papier niet klopt en de practijk wel.
pi_27475830
als ze evenwijdig liggen, wil zeggen dat er ALTIJD een bepaalde afstand tussen de lijnen ligt, bijvoorbeeld 2cm, dus in het oneindige ligt er 2cm naast ook nog steeds die ene zelfde lijn.
zodra ze elkaar kunnen snijden betekend het dat ze NIET evenwijdig liggen
>> www.tighthead.nl << Hardcore mixjes te downloaden
  maandag 30 mei 2005 @ 11:11:13 #21
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27475974
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:05 schreef M.Picanto het volgende:
als ze evenwijdig liggen, wil zeggen dat er ALTIJD een bepaalde afstand tussen de lijnen ligt, bijvoorbeeld 2cm, dus in het oneindige ligt er 2cm naast ook nog steeds die ene zelfde lijn.
zodra ze elkaar kunnen snijden betekend het dat ze NIET evenwijdig liggen
In projectieve meetkunde bestaat afstand niet.
  maandag 30 mei 2005 @ 11:29:54 #22
67670 Skv
Cynist.
pi_27476609
Fucking nerds.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 30 mei 2005 @ 11:32:05 #23
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_27476678
Mijn vriendin blijft vol houden dat haar leraar natuurkunde via een (geldende) berekening kon laten zien dat twee evenwijdige, parallel lopende lijnen elkaar in het oneindige snijden. Volgens mij geeft dat alleen maar aan dat die formules fout zijn. Maar volgens natuurkundige formules kan het dus wel. Logica geeft een andere uitkomst.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_27476705
Ik hoorde ditzelfde laatst ook, vond het maar raar... Iemands moeder, die filosofie gestudeerd heeft, vertelde dit toen ze ging vertellen over axioma's. Ze noemde dit als voorbeeld. Twee evenwijdige lijnen snijden elkaar in het oneindige. Ze zei ook dat ze hier niet de details vanaf wist, maar dat het wel een heel belangrijk axioma schijnt te zijn... In welke gevallen is het belangrijk om aan te nemen dat 2 evenwijdige lijnen elkaar in het oneindige snijden?
=)
pi_27476773
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:11 schreef placebeau het volgende:

[..]

In projectieve meetkunde bestaat afstand niet.
ik nam de afstand maar als voorbeeld, maar het lijkt mij dat een lijn 'naast' een lijn (dus evenwijdig) altijd 'naast' die lijn zal blijven, in principe bestaat 'het oneidige' niet, want je kan niet zeggen voorbij het oneindige
>> www.tighthead.nl << Hardcore mixjes te downloaden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')