ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.
wij zijn redelijk tolerant, maar dit loopt de spuigaten uit. ik weet niet meer wat ik moet doen want alles wat ik zeg is tegen dovemansoren (lees suf hoofd) gezegd. wat me met name zorgen baart is het feit dat hij van de vroege ochtend tot de diepe nacht stoned is en dat hij liegt en bedriegt. hij beweert dat blowen het enige is, behalve muziek, dat hem vreugde geeft, dat hij geen doel heeft in zijn leven anders dan muzikant worden, waarvan hij ook nog eens denkt dat het nauwelijks haalbaar is omdat hij geen geld heeft.
'zoek dan een baantje,' zeg ik, maar bij alles heeft hij wel een excuus om het niet te doen zoals: ';jij denkt misschien dat baantjes voor het oprapen liggen, maar geloof me dat is dus niet zo' of 'je begrijpt me niet.'
dat gaat dan natuurlijk ook nog eens met schelden gepaard als dom wijf, of iets dergelijks (soms nog erger).
waarschijnlijk heeft hij last van faalangst, hij kan in ieder geval niet zo goed overweg met afwijzing. ik heb er een tijdje geleden voor gezorgd dat hij ergens aan de slag kon, maar drie weken later was hij ontslagen. het geld dat hij daarvan heeft ontvangen zou hij gebruiken om zijn vrienden en mij af te betalen, maar hij heeft zijn 'dealer' zo noemt hij het zelf, afbetaald en is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht. zijn vrienden zijn woest op hem en ik natuurlijk ook, om over mijn man (niet zijn vader) maar te zwijgen. ik ben doodsbang dat hij afglijdt en straks helemaal niks meer wil, nu komt er af en toe nog een zinnig woord uit, maar die zijn steeds maar tijdelijk. hij belooft namelijk veel, maar komt vrijwel niks na, houdt dingen ook niet vol. zijn school heeft hij niet afgemaakt, hij doet nu avondschool en zegt nu al dat hij het toch niet gaat redden. ondertussen klaagt hij steen en been dat hij geen geld heeft. en krijgt hij het niet, dan neemt hij het, stelen dus van mij. ik heb hem twee maanden geleden het huis uitgemieterd omdat ik het spuugzat was en heb hem toch weer in huis genomen omdat hij beterschap beloofde.
thuis voert hij helemaal niks uit overigens. alles wat je vraagt is hem teveel. ondertussen heeft hij continu commentaar over hoe wij de zaken hier aanpakken.
vanochtend heb ik een stevig gesprek met hem gevoerd toen ik erachter kwam dat hij het geld aan zijn 'dealer' heeft gegeven en gedreigd dat ik die vent ga opzoeken en hem ga aangeven of iets ergers doe. en ik ben ook echt van plan om iets te ondernemen want zo kan het niet langer. wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?
[ Bericht 2% gewijzigd door Meditrinea op 29-05-2005 17:23:59 ]