abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27406428
Alleen bedoeld voor vragen en info, en dus geen discussie!.

Wat voor vragen? Hoe moet je stemmen, wat kun je stemmen, wanneer hebben andere landen een referendum enzovoort.

Of informatie over het referendum, uitslagen uit frankerijk, of interessante programma's op tv/radio. Boeiende artikelen uit kranten, maar zonder opinie en discussie! Daar zijn er genoeg andere topics voor.

Mijn vraag, hoe laat zijn de stembussen in Frankerijk gesloten zondag? Ofwel, hoelaat kan de uitslag verwacht worden (hoe stemmen ze daar? Wel per stemcomputer, of nog per briefje?
pi_27406536
Een nog handige herinnering: Vandaag is de laatste dag dat je je stemkaart mag omzetten naar een kiezerspas, zodat je ook in een andere stembureau kunt stemmen, dan dat op je stemkaart staat.

Hoe? Naar de gemeentehuis met je stemkaart (hoeft niet persee, is wel zo handig) en ID.

* Disheaver Is weg
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:14:10 #3
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27406616
Op maandag 30 mei is bij TweeVandaag Live het grote fractievoorzittersdebat te zien over de Europese grondwet. Twee dagen voordat Nederland zich gaat uitspreken in een referendum, zullen zes politici met elkaar de degens kruisen over de Grondwet.

Deelnemers aan het debat zijn onder anderen: Maxime Verhagen (CDA), Wouter Bos (PvdA), Jan Marijnissen (SP) en André Rouvoet (ChristenUnie) . De Economische Faculteitsvereniging Rotterdam organiseert dit debat in samenwerking met TweeVandaag en komt live vanuit de Erasmus Universiteit. Het debat staat onder leiding van Ferdinand Fransen en Antoinette Hertsenberg.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_27406618
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:06 schreef the_disheaver het volgende:
Alleen bedoeld voor vragen en info, en dus geen discussie!.

Wel per stemcomputer, of nog per briefje?
Het is geen Angola dus lijkt me de stemcomputer ja.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_27406622
Is er een overzicht met de Checks & Balances die opgenomen zijn in de grondwet? Heb nog niet zoiets kunnen vinden, tis wel handig.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:16:43 #6
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27406664
Al geratificeerd:
Litouwen parlement 11 november 2004
Hongarije parlement 20 december 2004
Slovenië parlement 1 februari 2005
Spanje referendum 20 februari 2005
Italië parlement 6 april 2005
Griekenland parlement 19 april 2005
Slowakije parlement 11 mei 2005
Oostenrijk parlement 25 mei 2005
Duitsland parlement 27 mei 2005.

Een beslissing over ratificatie volgt nog:
Frankrijk referendum 29 mei 2005
België parlement mei 2005
Estland parlement mei 2005
Letland parlement mei 2005
Nederland referendum 1 juni 2005
Cyprus parlement juni 2005
Luxemburg referendum 10 juli 2005
Malta parlement juli 2005
Denemarken referendum 27 september 2005
Finland parlement najaar 2005
Portugal referendum december 2005
Zweden parlement december 2005
Groot-Brittannië referendum begin 2006
Tsjechië referendum medio 2006
Ierland referendum datum onbekend
Polen referendum datum onbekend.

NightH4wk: checks and balances?
pi_27406797
wdn > thanks

tevens tvp
pi_27406921
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:16 schreef wdn het volgende:
(..)

NightH4wk: checks and balances?
Yeh, hoe de verschillende machten elkaar precies in de gaten houden.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:25:26 #9
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27406925
RTL4
Datum/tijdstip: 27 mei 2005, 21:30-22:30 uur

Wat stem ik?

Dat is een vraag die heel Nederland de afgelopen tijd bezighoudt. Op 1 juni spreken alle stemgerechtigde landgenoten zich uit voor of tegen instemming van de Europese Grondwet, maar waar stemmen we nou eigenlijk voor of tegen? Het interactive live-programma Wat Stem Ik?, gepresenteerd door Reinout Oerlemans, schept hierin duidelijkheid en beweegt mensen om in elk geval hun stem uit te brengen.

ItaloDancer: keim Problem

NightH4wk ik ben bang dat je dan wat tekst moet lezen
http://www.europese-grond(...)FDSTUK_I/AFDELING_1/

Want ik verwacht niet dat het eenvoudig uit te leggen valt.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:40:55 #10
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27407363
Gekwalificeerde meerderheid
55% van de lidstaten, maar minimaal 15, die minstens 65% van de bevolking vertegenwoordigen.

blokkerende minderheid
Minimaal 4 landen bestaan, die meer dan 35% van de bevolking vertegenwoordigen. Onthoudingen tellen mee bij het berekenen van de blokkerende minderheid!

In een aantal gevallen wordt de drempel voor het aantal inwoners verhoogd van 65 naar 72%. Dat gebeurt als het betreffende voorstel niet afkomstig is van de Commissie of van de EU-minister van Buitenlandse Zaken (is alleen op het gebied van Justitie en Binnenlandse Zaken).

De gekwalificeerde meerderheid is een compromis tussen de macht van soevereine staten en de macht van het getal. Als alle lidstaten evenveel invloed zouden hebben, zou het nietige Malta evenveel te zeggen hebben als Duitsland, waar 200 keer meer mensen wonen. Anderzijds is datzelfde nietige Malta wel een zelfstandige staat, dat zich niet zomaar aan de wensen van grotere landen hoeft aan te passen. Vandaar dat gekozen is voor een formule waarin zowel het aantal inwoners als het aantal staten meetelt.

Waarom deze methode?

De economen Baldwin en Widgren hebben hier een aantal papers over geschreven. Zij concluderen onder meer dat de besluitvaardigheid onder de grondwet twee keer zo groot wordt als in de huidige situatie, omdat er veel meer combinaties mogelijk zijn die een gekwalificeerde meerderheid vormen.
Hun paper (engels): http://hei.unige.ch/~baldwin/policy.html

De Poolse wiskundigen Zyczkowski en Slomczynski pleiten voor toepassing van de wet van Penrose: de beste verdeling is die waarin elk land een aantal stemmen krijgt evenredig aan de wortel uit het aantal inwoners. Zij stellen voor om alleen het aantal inwoners als criterium te gebruiken, met 62% als minimum voor een meerderheid.
Hun paper (engels): http://www.arxiv.org/abs/cond-mat/0405396

Hier is een interactieve stemmachine: http://www.europese-grond(...)eve-stemmachine.html
pi_27407576
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:14 schreef Sjakie01 het volgende:

[..]

Het is geen Angola dus lijkt me de stemcomputer ja.
Engeland gebruikt (iig bij de parlementsverkiezingen een maandje geleden) oog gewoon nog papier.
pi_27407746
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:40 schreef wdn het volgende:
Gekwalificeerde meerderheid
55% van de lidstaten, maar minimaal 15, die minstens 65% van de bevolking vertegenwoordigen.
<<snip>>
Natuurlijk interessant, maar graag geen posts over de inhoud (en gevolgen) van de grondwet, maar enkel over het referendum, en het circus eromheen.

(ja, misschien is het een artikel uit een krant oid, maar past beter in een discussietopic. )
  vrijdag 27 mei 2005 @ 15:04:11 #13
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27408072
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:54 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Natuurlijk interessant, maar graag geen posts over de inhoud (en gevolgen) van de grondwet, maar enkel over het referendum, en het circus eromheen.

(ja, misschien is het een artikel uit een krant oid, maar past beter in een discussietopic. )
Ok het is uw topic
pi_27417504
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 15:04 schreef wdn het volgende:

[..]
Ok het is uw topic
pi_27421044
Kan je ook ergens anders stemmen(dus niet in je eigen woonplaats?)
  vrijdag 27 mei 2005 @ 23:30:36 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_27421251
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 23:22 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Dat had gekund ja. Als je je oproepkaart uiterlijk vandaag (vrijdag) had omgezet in een kiezerspas. Dat wordt dus lastig. . Als je dat niet hebt gedaan kun je alleen maar in het stembureau terecht wat op de oproepkaart staat.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 23:31:35 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_27421285
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:48 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Engeland gebruikt (iig bij de parlementsverkiezingen een maandje geleden) oog gewoon nog papier.
Er zijn ook in Nederland nog een aantal (kleinere) gemeenten die met stembiljetten werken. Is Amsterdam inmiddels al omgeschakeld?
pi_27421723
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 23:22 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Als je gemeente op vrijdagavond openingstijden tot 24 h dan kan het nog
pi_27421742
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 23:31 schreef freako het volgende:

[..]

Er zijn ook in Nederland nog een aantal (kleinere) gemeenten die met stembiljetten werken. Is Amsterdam inmiddels al omgeschakeld?
Volgens mij was Amsterdam de enige. Ze willen wel omschakelen, maar volgens mij is dat nog niet het geval
pi_27427222
Nou,dan kan ik niet stemmen
pi_27427629
Je kunt iemand volmacht geven om te stemmen. Diegene moet dan 2 (die van jou, en zijn/haar eigen) in haar stembureau (of elders indien ze wel een kiezerspas heeft) uitbrengen.

Misschien dat een oplossing? Of zorg je dat een familielid thuis voor je stemt, of wanneer je weg bent met meerdere personen, en iemand heeft wel een kiezerspas: laat hem stemmen voor je.
pi_27427858
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 23:31 schreef freako het volgende:

[..]

Ik vind het de ultieme schande dat Amsterdam zijnde de hoofdstad nog altijd met papier rotzooit. En op die manier eeuwig en altijd de uitslag ophoudt, omdat het allemaal handmatig geteld wordt. Daarbij is het nog slecht voor het milieu ook.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_27427919
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 10:53 schreef the_disheaver het volgende:
Je kunt iemand volmacht geven om te stemmen. Diegene moet dan 2 (die van jou, en zijn/haar eigen) in haar stembureau (of elders indien ze wel een kiezerspas heeft) uitbrengen.

Misschien dat een oplossing? Of zorg je dat een familielid thuis voor je stemt, of wanneer je weg bent met meerdere personen, en iemand heeft wel een kiezerspas: laat hem stemmen voor je.
Moet dat iemand zijn die bij mij thuis woont dan?Want mijn moeder stemt niet,en mijn vader woont niet hier?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 11:18:54 #24
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_27428046
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 11:10 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Moet dat iemand zijn die bij mij thuis woont dan?Want mijn moeder stemt niet,en mijn vader woont niet hier?
Het moet iemand zijn die onder hetzelfde stemdistrict valt. Dat kunnen dus ook bijv. buren zijn.
pi_27428075
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 11:18 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het moet iemand zijn die onder hetzelfde stemdistrict valt. Dat kunnen dus ook bijv. buren zijn.
Oke.bedankt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')