Nee. Het is denk ik iets van 16 jaar geleden?quote:Op zondag 29 mei 2005 13:06 schreef dahei het volgende:
Een joegoslavische pita kun je niet meer kopen. Het is óf een Kroatische of een Servische...
Als je het hebt gegeven kun je toch wel herinneren wat het was?
Bij ons werden de termen gewoon door elkaar gebruikt, pita en burek. Maar in principe is burek (zoals ik het begrepen heb) een soort pita. Burek is dan de gehaktvariant. Ik zal straks wel ff googlen om te zien of ik er meer over kan vinden.quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:16 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
Pita, lekker! Overigens zijn er ook joegoslavische restaurants in nederland waar je dit soort gerechten kunt eten. Bijvoorbeeld in helmond zit het balkan restaurant mostar. Erg lekker, wel enigsinds prijzig eten daar. Helaas kon ik er geen sarma eten (rolletjes zuurkool gevuld met gehakt en rijst). Maar ik heb altijd een beetje moeite met het verschil tussen pita en burek (zo geschreven?)
Volgens mij is bladerdeeg met spinazie of vlees of kaas burek en pita is meer cake-achtig hoewel het met dezelfde vulling kan zijn (dus vlees, spinazie of kaas) klopt dat?
quote:verschillende soorten 'pita': de 'burek' (met gehakt rundsvlees), de 'sirnica' (met kaas), de 'zeljenica' (met spinazie), de 'kupusom' (met witte kool) of de 'krompirusa' (met aardappel). Meestal worden ze gegeten met yoghurt en een portie kost amper 2-3 KM. Een zoete versie is de 'pita jabukom' met appel en gemalen nootjes.
dan zie je het maar als ovenschotel.quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:36 schreef Houniet het volgende:
omg, taart van zuurkool.. dat meen je nietgadver
het blijft ranzig.. eerlijk=eerlijkquote:Op donderdag 2 juni 2005 17:42 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan zie je het maar als ovenschotel.
Ik heb ook eens lopen googlen, er lijkt zowat in elk land wel een andere pita te bestaan.quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:44 schreef zoalshetis het volgende:
ot: de naam pita, als in iets anders dan een broodje warme kaas, is nieuw voor mij. zo leren we elke dag weer wat.
En die zuurkooltaart dan?quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:52 schreef zoalshetis het volgende:
pi·ta (de ~ (m.), ~'s)
1 pitabroodje
pi·ta·brood·je (het ~)
1 dun, rond broodje uit het Midden-Oosten, Griekenland en Turkije dat gevuld wordt met bv. shoarmavlees => pita
daar rept de nederlandse vandale niet over. wellicht een oost-europees woordenboek?quote:
Dus het komt toch altijd weer terug op die broodjes.quote:Op donderdag 2 juni 2005 18:09 schreef skiczukie het volgende:
Griekse pita;
Pita Soevlaki (Vlees stokjes met griekse pita brootjes) en Pita Gyros.
Maar de Joegoslavische niet.quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:29 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dus het komt toch altijd weer terug op die broodjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |