Een statement wat hieruit naar voren kwam was het volgende, gebaseerd op zijn geloof dat het universum een oneindig aantal planeten bevat.
"We weten dat het universum een oneindig aantal planeten bevat.
We weten ook dat niet elke planeet leven bevat.
Hieruit volgt dat het aantal planeten zonder leven dus eindig moet zijn.
Elk eindig getal gedeeld door oneindigheid is zo dichtbij nul dat het te verwaarlozen valt
Hierdoor is er dus geen leven in het heelal en zijn eventuele wezens die je tegen komt enkel het product van een verwarde verbeelding"
Ik vond het wel een leuk statement, ik zeg hiermee overigens niet dat ik het met dit statement eens ben.
Aangezien ik niet geloof in een oneindig universum is dit statement niet op mij van toepassing.
Maar het leuk me wel een leuke om een discussie over te openen... meningen
Maar goed. om over te stappen van geen leven, naar alles is verbeelding. Volgens mij moet je leven om verbeelding te kunnen hebben. trouwens, "I think, therefor i am".
Zoals je al zei. het heelal is niet oneindig. dus de basis is al fout. dan heeft de rest ook geen zin meer.
quote:Dat het heelal niet oneindig is, is slechts mijn mening, en ik kan me zo voorstellen dat die bij sommigen anders is.
Op zondag 14 oktober 2001 16:10 schreef Hrun het volgende:
Oneindig gedeeld door eindig is altijd bijna 0, dus je kunt ook zeggen dat het aantal planeten ZONDER leven te verwaarlozen is. Maar dat zei hij zelf al. Alleen gebruikt hij het alleen om te "bewijzen" dat leven onzin is.Maar goed. om over te stappen van geen leven, naar alles is verbeelding. Volgens mij moet je leven om verbeelding te kunnen hebben. trouwens, "I think, therefor i am".
Zoals je al zei. het heelal is niet oneindig. dus de basis is al fout. dan heeft de rest ook geen zin meer.
Ik heb overigens mijn eigen variant op "I think, therefore I am." en die luidt "I doubt, therefore I may be"
quote:We weten ook dat niet elke planeet geen leven heeft, dus volgens die zelfde theorie zou elke planeet leven moeten hebben en zijn lege planeten slechts het product van een verwarde verbeelding?
Op zondag 14 oktober 2001 15:26 schreef deGVR het volgende:
Ik had gisteren weer een leuke discussie met een collega van me... over buitenaards leven.Een statement wat hieruit naar voren kwam was het volgende, gebaseerd op zijn geloof dat het universum een oneindig aantal planeten bevat.
"We weten dat het universum een oneindig aantal planeten bevat.
Elk eindig getal gedeeld door oneindigheid is zo dichtbij nul dat het te verwaarlozen valt
Hierdoor is er dus geen leven in het heelal en zijn eventuele wezens die je tegen komt enkel het product van een verwarde verbeelding"Ik vond het wel een leuk statement, ik zeg hiermee overigens niet dat ik het met dit statement eens ben.
Aangezien ik niet geloof in een oneindig universum is dit statement niet op mij van toepassing.Maar het leuk me wel een leuke om een discussie over te openen... meningen
quote:Je leest niet helemaal goed geloof ik...
Op zondag 14 oktober 2001 16:26 schreef Raio het volgende:[..]
We weten ook dat niet elke planeet geen leven heeft, dus volgens die zelfde theorie zou elke planeet leven moeten hebben en zijn lege planeten slechts het product van een verwarde verbeelding?
Er staat juist dat we weten dat niet elke planeet leven bevat, waardoor het aantal planeten dat wel leven bevat eindig zou moeten zijn.
Hierdoor word leven het product van een verwarde verbeelding, niet lege planeten...
verklaar je gedachtengang nader.. want ik ben hem kwijt
quote:Waarom? Oneindig - een aantal onbewoonde planeten is nog steeds oneindig.
Op zondag 14 oktober 2001 15:26 schreef deGVR het volgende:
We weten dat het universum een oneindig aantal planeten bevat.
quote:Ik draai de stelling om met feiten die ook kloppen. (We weten dat niet elke planeet geen leven bevat, waardoor het aantal planeten dat niet leven heeft eindig zou moeten zijn)
Op zondag 14 oktober 2001 16:30 schreef deGVR het volgende:[..]
Je leest niet helemaal goed geloof ik...
Er staat juist dat we weten dat niet elke planeet leven bevat, waardoor het aantal planeten dat wel leven bevat eindig zou moeten zijn.
Hierdoor word leven het product van een verwarde verbeelding, niet lege planeten...
verklaar je gedachtengang nader.. want ik ben hem kwijt
Eigenlijk, hm, waarom zou het aantal planeten met leven eindig moeten zijn als het totaal oneindig is en het totaal uit zowel planeten met leven en planeten zonder leven bestaat?
Ik hoop dat ik wat duidelijker ben, ben nog maar een uur wakker.
Ten tweede, onze eigen aarde lijkt me een planeet die wel leven bevat. Er is dus wel degelijk leven in het heelal. Of vind je collega ook dat hij zelf een produkt is van zijn eigen verwarde verbeelding?
quote:even wat gereken...
Op zondag 14 oktober 2001 16:41 schreef Arcee het volgende:[..]
Waarom? Oneindig - een aantal onbewoonde planeten is nog steeds oneindig.
quote:bron: http://www.galactic-guide.com
Here follows a couple of examples of how one might happily misuse infinity for their own amusement, cheerfully putting a few rules to one side:If I + I = I and I + 2 = I
Then I + I = I + 2
So I = I + 2 - I
Then I = 2But in the same spirit you could also say that:
Since I + 2 = I and I - 4 = I
Then I + 2 = I - 4
So 2 + 4 = 0
Then 2 = -4Which is completely absurd, and is therefore the basis of most of the most advanced forms of modern creative accounting. In fact, all this proves is that infinity is most definitely not a constant value, and trying to use it as one can cause all manner of problems. Trying to fiddle with the rules of infinity can be hazardous to your health.
Leuk he?
I staat dus voor Infinity
Ik doelde in bevenstaand statement ook niet op de al dan niet incorrecte wiskunde die er gebruikt word, meer op het idee van leven in een universum zonder leven.
Zoals ik in het begin ook al zei, was ik het zelf niet eens met het statement, maar ik vind het zeker een leuke discussie.
quote:
Op zondag 14 oktober 2001 16:47 schreef zaiga het volgende:
Ten eerste, het heelal is niet oneindig. Dus wat dat betreft klopt de stelling al niet.mee eens, zoals eerder gezegdTen tweede, onze eigen aarde lijkt me een planeet die wel leven bevat. Er is dus wel degelijk leven in het heelal. Of vind je collega ook dat hij zelf een produkt is van zijn eigen verwarde verbeelding?
je leest niet goed, de aarde bevat leven, maar niet elke planeet bevat leven, dat is wat het argument zegt. dat het universum als geheel geen leven bevat volgt uit de (overigens incorrecte) wiskunde gebruikt in het argument
quote:
Op zondag 14 oktober 2001 16:47 schreef Wisp het volgende:
het heelal is niet oneindig
quote:Wat zit er aan de "randen" dan?
Op zondag 14 oktober 2001 16:47 schreef zaiga het volgende:
Ten eerste, het heelal is niet oneindig
quote:De andere rand.
Op zondag 14 oktober 2001 16:55 schreef Arcee het volgende:
Wat zit er aan de "randen" dan?
quote:Mijn visie is dat het universum geen randen heeft.. maar een immer uitdijende moebius-ring is.
Op zondag 14 oktober 2001 16:55 schreef Arcee het volgende:[..]
[..]Wat zit er aan de "randen" dan?
Ook lege ruimte is iets, als er buiten de radius van alle sterren en planeten en andere hemellichamen lege ruimte zou zijn, was het universum oneindig.
quote:Dit bedoel ik met 3 dimensionaal denken :-)
Op zondag 14 oktober 2001 16:47 schreef Wisp het volgende:
het heelal is niet oneindig, het dijt uit tot een bepaald niveau en veert op een gegeven moment terug tot er niets overblijft
Trouwens Wisp, is dat je eigen fototje? Ziet er wel gevaarlijk aantrekkelijk uit zo :-)
quote:En wat zit er dan buiten die ring?
Op zondag 14 oktober 2001 16:58 schreef deGVR het volgende:
Mijn visie is dat het universum geen randen heeft.. maar een immer uitdijende moebius-ring is.
Wat er op neer komt dat als je aan de ene kant het universum verlaat, je op dat zelfde moment weer aan de andere kant in het universum aanwezig bent.
quote:Er is geen buiten de ring... de ring is niet te verlaten.
Op zondag 14 oktober 2001 17:16 schreef Arcee het volgende:[..]
En wat zit er dan buiten die ring?
quote:mjah is de zangeres van Tristania
Op zondag 14 oktober 2001 17:09 schreef Lightbeing het volgende:[..]
Trouwens Wisp, is dat je eigen fototje? Ziet er wel gevaarlijk aantrekkelijk uit zo :-)
quote:Waarom niet?
Op zondag 14 oktober 2001 17:18 schreef deGVR het volgende:
de ring is niet te verlaten.
quote:Omdat de ring alles is wat er is, en dus niet verlaten kan worden. (vlieg constant rechtdoor en je komt uiteindelijk weer op je vertrekpunt uit)
Op zondag 14 oktober 2001 17:25 schreef Arcee het volgende:[..]
Waarom niet?
Mensen die zeggen dat buiten het universum niets is moeten even goed naggaan bij zichzelf wat het woord niets voor hun betekend. Loze ruimte is namelijk ook iets.
quote:met niets wordt geen loze ruimte bedoeld, maar gewoon niets, alleen kan je je dat niet voorstellen omdat onze hersenen daar niet op ingesteld zijn
Op zondag 14 oktober 2001 17:27 schreef deGVR het volgende:[..]
Omdat de ring alles is wat er is, en dus niet verlaten kan worden. (vlieg constant rechtdoor en je komt uiteindelijk weer op je vertrekpunt uit)
Mensen die zeggen dat buiten het universum niets is moeten even goed naggaan bij zichzelf wat het woord niets voor hun betekend. Loze ruimte is namelijk ook iets.
quote:stel je dan eens voor dat je aan de rand van dat niets komt...
Op zondag 14 oktober 2001 17:29 schreef Wisp het volgende:[..]
met niets wordt geen loze ruimte bedoeld, maar gewoon niets, alleen kan je je dat niet voorstellen omdat onze hersenen daar niet op ingesteld zijn
kun je doorvliegen?
zo ja, dan is er ineens wel iets buiten het universum... (*poef*)
quote:Een ring is een vorm met begrensde afmetingen, dus moet 't heelal dan ook begrensd zijn.
Op zondag 14 oktober 2001 17:27 schreef deGVR het volgende:
Omdat de ring alles is wat er is, en dus niet verlaten kan worden. (vlieg constant rechtdoor en je komt uiteindelijk weer op je vertrekpunt uit)
quote:klopt... dat zeg ik toch ook? hij wordt steeds groter... maar blijft eindig ja.
Op zondag 14 oktober 2001 17:33 schreef Arcee het volgende:[..]
Een ring is een vorm met begrensde afmetingen, dus moet 't heelal dan ook begrensd zijn.
quote:Als-ie eindig blijft, wat zit er dan aan de randen van de ring?
Op zondag 14 oktober 2001 17:34 schreef deGVR het volgende:
klopt... dat zeg ik toch ook? hij wordt steeds groter... maar blijft eindig ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |