Een onweersstoring, gevolgd door een koufront... dat gaat wel het een en ander aan geknetter opleveren! Het koufront komt op een mooi tijdstip.quote:Vrijdag begint mooi, met zonnige perioden wordt het snel warm. De
maxima lopen in een groot deel van het land op naar zomerse waarden van
25 tot 28 graden, aan zee blijft het koeler. In de middag ontstaat in de
warme lucht een onweersstoring, in de avond gevolgd door een koufront.
Bij onweersbuien moet rekening worden gehouden met windstoten. De wind
ruimt van zwak zuid naar matig zuidwest tot west en het koelt af.
Kom maar opquote:Geldig tot zaterdag 04 juni 2005, 00 UTC.
Opgesteld door het KNMI op donderdag 02 juni 2005 om 12.01 uur.
MODELLEN BEOORDELING:
In de warme sector passeert vannacht een zwakke rug, de stroming krimpt
van zuidwest naar zuid met afnemende grenslaagbewolking en mogelijk
grondmist, met name in het gebied rond de grote rivieren, waar de
bovenwind ook afzwakt. Vrijdagmiddag trekt tussen 14 en 19 uur de
thermische vore over het land, gevolgd in de avond/nacht door het
polaire koufront. Drukverschil tussen UK06 en HR06 is er nauwelijks. Qua
neerslag geeft UK tot 06 UTC nog een motregensignaal aan de kust. In de
dagperiode is HR boven land nog droog, bij UKMO komt een eerste
buiensignaal (2-4 mm) op gang. Daarna volgt een uiterst buiige middag
(beide modellen bijna 10 mm-cellen), hoge onstabiliteitindices (in het
oosten op warmte, vanuit het westen door de optilling en meer vocht op
zeewind en koufront). Temperaturen lopen voor de vore op tot 25-28
graden in de oostelijke helft en 22-25 graden in het westen.
Windstotenberekening levert waarden rond 35 knopen uit.
AANDACHTSPUNTEN:
NEERSLAG:
Geen significante neerslag tot vrijdagmiddag, daarna (onweers)buien,
modelmatig bijna 10 mm.
Nowcasting voor lokale buienexplosies, modelmatig onzeker.
WIND:
Windomslag vrijdagmiddag van zuid naar noordwest, matig, bij
onweersbuien windstoten tot rond 35 knopen. Weinig
modeltwijfel.
Yep, dit heeft aardig wat potentie, maar dan moet alles wel net even op het goede moment en in het juiste tempo gaan.quote:Op donderdag 2 juni 2005 13:10 schreef DemonRage het volgende:
Een combi van warmte-onweer en frontaal-onweer is wel erg lekker.
Ofwel... boven land is al genoeg convectie opgang gekomen voor onweersbuien, doet het koufront er nog eens een schepje bovenop! Denk dat het erg leuk gaat worden morgen.
Heb een nieuw GSMmetje met een mooie digicam erop... Ik zit alvast klaar!quote:Op donderdag 2 juni 2005 15:19 schreef Againzender het volgende:
[..]
Yep, dit heeft aardig wat potentie, maar dan moet alles wel net even op het goede moment en in het juiste tempo gaan.
Uiteraard gaan wij het morgen met z'n allen in de gaten houden
Leg eens uit...quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:48 schreef Weerman het volgende:
denk dat het ook gevaarlijk wordt...
Dat valt nog moeilijk te zeggen nu, maar de ingredienten voor flinke buien lijken inderdaad wel aanwezig....quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:48 schreef Weerman het volgende:
denk dat het ook gevaarlijk wordt...
vooral de laatste zin, dat je de weersverwachting morgen met bijzondere opmerkzaamheid in de gaten moet houdenquote:Am Freitagabend und in der Nacht zum Samstag überquert eine
markante Wetterfront Nordrhein-Westfalen. Dabei sind zum Teil
schwere Gewitter mit heftigem Starkregen, schweren Sturmböen
oder auch Hagelschlag möglich.
Bitte verfolgen Sie die folgenden Warnlageberichte, in denen
die Vorhersagen konkretisiert werden, mit besonderer
Aufmerksamkeit.
Vrije vertaling laatste stukjequote:In der eingeflossenen kühlen Meeresluft hat sich vor allem im Süden Hochdruckeinfluss durchgesetzt. Der Norden und Osten wird noch von einer abziehenden Warmfront beeinflusst. Mit Annäherung einer Kaltfront kommt es am Freitag in der zweiten Tageshälfte von Westen übergreifend zu kräftigen Gewittern, auch unwetterartige Entwicklungen durch orkanartige Böen und Hagel sind möglich.
zo..weer eens een post van mij met echte infoquote:Met het naderen van een koudefront zal het na vrijdagmiddag vanuit het westen erg veranderen: krachtig onweer en ook andere ontwikkelingen zoals orkaanachtige windstoten en hagel zijn mogelijk!
Bijna goedquote:Met het naderen van een koudefront zal het na vrijdagmiddag vanuit het westen erg veranderen: krachtig onweer en ook andere ontwikkelingen zoals orkaanachtige buien en hagel zijn mogelijk!
Om 22:00/23:00 vormt er een lijn.quote:Op donderdag 2 juni 2005 20:14 schreef plankie het volgende:
Die link van de ZDF zat ik ook al te bekijken, ook op deze link ziet het er goed uit
ff de plaatjes zo onder elkaar:
[afbeelding]
[afbeelding]
kan morgenavond vanaf een uur of 8 toch nog wel eens gaan spoken in het hele land als ik het zo bekijk![]()
Da's niet ondenkbaar...quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Om 22:00/23:00 vormt er een lijn.
Misschien selfclouds/wolwolk?
En dat lijkt mij nou precies de juiste opmerking voor morgen! Nowcasting noemen ze dat geloof ik?quote:Op donderdag 2 juni 2005 20:11 schreef Oom_Agent het volgende:
Berichtje van de altijd betrouwbare DWD ( Deutsche Wetterdienst) voor de regio NRW:
[..]
vooral de laatste zin, dat je de weersverwachting morgen met bijzondere opmerkzaamheid in de gaten moet houden![]()
dan zit er in ieder geval aardig wat vocht in de lucht volgens mij, goed voor de buienvorming.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:08 schreef plankie het volgende:
Oom Agent: een dauwpunt van 16-18 graden, is dat ook positief?
16-18 op 28 graden is niet zo heel veel. Plus de GFS kaarten overdrijven vaak qua DP.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:12 schreef Againzender het volgende:
[..]
dan zit er in ieder geval aardig wat vocht in de lucht volgens mij, goed voor de buienvorming.
Ach boeie, als er maar leuke bliksemflitsen komenquote:Op donderdag 2 juni 2005 22:49 schreef plankie het volgende:
[..]
Da's niet ondenkbaar...
Helaas zal het waarschijnlijk tegen die tijd erg donker zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |