abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 juni 2005 @ 10:03:35 #51
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28264948
Kan me wel voorstellen. Jullie zijn nu al zolang aan het kloten hiermee. Kom op zeg, de woonkamer was net klaar toen Noa geboren werd en die wordt donderdag 2!
***
  maandag 27 juni 2005 @ 10:21:09 #52
64781 bonke
pipo koeie
pi_28265258
vaak worden dikkere balken niet verzink, gewoon omdat zulke dingen met een beetje onderhoud tientallen jaren mee kan gaan
thermisch verzinken of galvaniseren gebeurt 9 van de 10 keer gewoon met constructies waarvan de wand-diktes wat dunner zijn zoals hekwerken, frames of met construkties die in aanmerking komen met chemische troep ( denk eens aan de strontsilo`s bij de boeren, pompen en mixers e,d zijn dan verzinkt vanwege de troep waar ze mee in aanraking komen
schepen worden ook niet verzinkt omdat ze met goed onderhoud ook jaren mee gaan
btw: veel hekwerjes rond balkonnetjes zijn ook niet verzinkt maar zitten goed in de verf ( of zijn geplasticiceerd)

ps: @ basset, ik zie aan de foto van je cv leiding dat dat ook niet helemaal goed is
je hebt namelijk een normale cv pijp verbonden met een knelkoppeling van messing ( deze zijn wel goedkoper dan de standaard koppelingen )
als ik jou was zou ik nmet de tijd toch deze koppelingen gaan vervangen door de koppelingen die bij de leiding horen ( hier zit namelijk een plastic ring in die ervoor zorgt dat de boel niet gaat lekken )
de messing koppeling heeft een messing ringetje die de boel waterdicht zou moeten houden
dit zal een aantal jaren wel goed kunnen gaan maar door de electrolytische werking zal hij naar verloop van tijd toch gaan lekken, en dan zal je dus een stuk van je leiding moeten zagen om de koppeling te vervangen ( dit houd dan misschien in dat je leiding te kort word om nog normaal aangesloten te kunnen worden )
Als je je balkon niet vertrouwd kan je altijd nog proberen om de boel met vloeibaar lood een beetje op te knappen
pies on joe toe
pi_28265486
quote:
Op maandag 27 juni 2005 10:21 schreef bonke het volgende:
vaak worden dikkere balken niet verzink, gewoon omdat zulke dingen met een beetje onderhoud tientallen jaren mee kan gaan
thermisch verzinken of galvaniseren gebeurt 9 van de 10 keer gewoon met constructies waarvan de wand-diktes wat dunner zijn zoals hekwerken, frames of met construkties die in aanmerking komen met chemische troep ( denk eens aan de strontsilo`s bij de boeren, pompen en mixers e,d zijn dan verzinkt vanwege de troep waar ze mee in aanraking komen
schepen worden ook niet verzinkt omdat ze met goed onderhoud ook jaren mee gaan
btw: veel hekwerjes rond balkonnetjes zijn ook niet verzinkt maar zitten goed in de verf ( of zijn geplasticiceerd)

ps: @ basset, ik zie aan de foto van je cv leiding dat dat ook niet helemaal goed is
je hebt namelijk een normale cv pijp verbonden met een knelkoppeling van messing ( deze zijn wel goedkoper dan de standaard koppelingen )
als ik jou was zou ik nmet de tijd toch deze koppelingen gaan vervangen door de koppelingen die bij de leiding horen ( hier zit namelijk een plastic ring in die ervoor zorgt dat de boel niet gaat lekken )
de messing koppeling heeft een messing ringetje die de boel waterdicht zou moeten houden
dit zal een aantal jaren wel goed kunnen gaan maar door de electrolytische werking zal hij naar verloop van tijd toch gaan lekken, en dan zal je dus een stuk van je leiding moeten zagen om de koppeling te vervangen ( dit houd dan misschien in dat je leiding te kort word om nog normaal aangesloten te kunnen worden )
Als je je balkon niet vertrouwd kan je altijd nog proberen om de boel met vloeibaar lood een beetje op te knappen
Bonke,

Het probleem is niet dat het niet teientallen jaren mee zal gaan. 1cm staal zal niet snel doorroesten. Het probleem is dat het bouwbesluit eist dat het verzinkt is. Dus als de gemeente kwaad wil dan mag ik het afbreken. Een 2e probleem is dat er wat loodmenie op gesmeerd is en dat ik dus niet op alle plaatsen kan komen om het afdoende te beschermen.

Wat betreft die koppelingen en de verwarming. Dan heb je het echt over een dikke 20 jaar hoor voor het fout kan gaan. Bij mn ouders thuis zitten dit soort koppelingen er al sinds ik er gewoond heb. Dan hebben we het over dik 25 jaar geleden.

Maar die schimmelvorming is niet van de CV afkomstig, maar gewoon van optrekkend vocht van buiten door een slechte constructie.
pi_28312595
quote:
Op maandag 27 juni 2005 10:30 schreef basset het volgende:
Wat betreft die koppelingen en de verwarming. Dan heb je het echt over een dikke 20 jaar hoor voor het fout kan gaan. Bij mn ouders thuis zitten dit soort koppelingen er al sinds ik er gewoond heb. Dan hebben we het over dik 25 jaar geleden.
Waren dat mischien koperenleidingen? Dat kan n.l. ook. Is wel een stuk duurder dan de dunwandige stalen buis die daarom meestal gebruikt wordt. En daar heb je inderdaad speciale koppelingen voor.

Of het snel gaat lekken weet ik niet, er zit wel een redelijk verschil in de warmte uitzettings cooficient van messing t.o.v. staal. Koper en messing zit dicht bij elkaar.
pi_28318236
Ik heb nog geen lekkende koppeling gehad in de 8 jaar dat ik hiet woon. En de meeste koppelingen zaten er toen al gewoon op staal. Kijk voor de grap maar eens in zo'n zilverkleurige "verwarmingskoppeling" koppeling. Die zijn van binnen ook koper of messing. De kleur is volgens mij puur voor het uiterlijk. Je hebt wel stalen koppelingen, maar dat zijn van die fittingen die je er met een apparaatje vast moet drukken
pi_28331033
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 22:02 schreef basset het volgende:
Ik heb nog geen lekkende koppeling gehad in de 8 jaar dat ik hiet woon. En de meeste koppelingen zaten er toen al gewoon op staal. Kijk voor de grap maar eens in zo'n zilverkleurige "verwarmingskoppeling" koppeling. Die zijn van binnen ook koper of messing. De kleur is volgens mij puur voor het uiterlijk. Je hebt wel stalen koppelingen, maar dat zijn van die fittingen die je er met een apparaatje vast moet drukken
UNIPipe is inderdaad zo'n systeem met speciale buizen, koppelingen en gereedschap
pi_31140112
Zou hier al nieuws zijn?
pi_31251637
De zaak gaat naar de advokaat.

De aannemer weigert om op de werkelijke problemen in te gaan. En dan heb ik het niet eens over het al dan niet verzinken, maar over andere constructieve fouten diegemaakt zijn tijdens de verbouwing.

Vermoeiende shit dit
pi_31253564
en hoe is het met de rommel?
pi_31255546
We kunnen gewoon wonen, alleen er zijn zichtbare zaken waar ik nieks aan doe, omdat als het aangepast wordt het toch beschadigd wordt. Verfwerk en zo. Nog steeds vlekken van lekkage op het plafond. Buitenboel die alleen maar in de grondverf gezet is. Alsook de binnenkant van de openslaande deuren, omdat er nog aanpassingen aan gemaakt behoren te worden.

Mn enige zorg is als de slaapkamerverdieping aangepast moet worden, dan moet waarschijnlijk zowel de babykamer als onze slaapkamer de wand een stuk overnieuw gedaan worden.

Maar vooralleer er een uitspraak komt of wij het er zo met elkaar eens worden zijn we denk ik wel een tijd verder. Zeker niet dit jaar meer of voor de zomer.
pi_31256649
ik wil weleens dat bouwbesluit zien waarin staat dat een constructie thermisch verzinkt moet worden.

Het is natuurlijk wel een stuk slimmer om te doen, aangezien achteraf beschermen nooit zo goed zal zijn als verzinken+coaten.
pi_31257480
volgens mij wordt in het bouwbesluit een NEN norm gemeld, waarin weer wordt beschreven hoe staal bij verschillende situaties behandeld moet worden
pi_31258681
Dat er een norm bestaat die aangeeft dat je constructies moet beschermen tegen corrosie bestaat waarschijnlijk wel (alhoewel ik hem niet zo 123 kan vinden via het bouwbesluit online), maar daar wordt zeker niet in gezegd dat alle constructies verzinkt moeten worden, iets dat de TS wel aangeeft. Bescherming kan ook op een andere manier dan verzinken (hoewel dat wel de beste is, maar goed dik in de verf zetten is ook een vorm van bescherming).

Er bestaat een tabel (NEN-ISO 9223) met verschillende klimaatklassen (van C1 tot C5). In de zwaarste klasse heb je een corrosiesnelheid van ongeveer 0,20mm/jaar.
De klasse die gehanteerd wordt voor het buitenklimaat van Nederland is C3, en daarbij hoort een corrosiesnelheid van 0,08 tot 0,12mm/jaar.

Op deze manier kun je bepalen hoe goed je je constructie moet beschermen.
pi_31890238
Tis alweer ff geleden

Het zet er naar uit dat de aannemer nu toch bereid is om dingen te gaan oplossen. Hij wil ieder geval een afspraak maken. Dus dat is goed nieuws. Maar goed.

Voor de bouwkundigen hier:
Een houtskelet aanbouw aan een bestaande stenen gevel met spouw. Moeten ze zijwanden van de aanbouw nou langs een mooi afgezaagde buitenmuur gebouwd worden zodat de natte buitenmuur niet in contact komt met de binnenwand,
Of mag je gewoon de boel afhakken/zagen en de hele aanbouw tegen de buitenwand aanzetten.

Nu is het namelijk zo dat het gips van de binnenwand gewoon dwars tegen de afgezaagde buitenmuur aanzit. Probleem daarbij is dat er dus vocht van de natte buitenmuur welke direct tegen het gips aangedrukt zit doortrekt naar binnen.

Het zit nu zeg maar zo: (van bovenaf gezien, de ruimte ertussen is de spouw zeg maar)
De bovenste streep is de oude binnenmuur, de onderste de oude buitenmuur. De rest is allemaal hout (vertikale deel en 2e hor deel)

------------|
------------|
xxxxxxxx| |---------------------
xxxxxxxx| |------------------------
Maar het moet volgens mij zo:

-----------|
---------| |
xxxxxxx| |
xxxxxxx| |----------
xxxxxxx|--------------------

Op deze manier kan er dus in principe nooit vocht bij je binnenmuur komen omdat het dan via de spouw verdwijnt.
Bouwers die dit beamen of loop ik te lullen (en dus ook het expertisebureau)

Zoals het nu dus is, loopt de goot van de buren dus ook mijn uitbouw in. Op de andere manier kan de goot tegen de buitenwand al afgekapt worden en loopt bij lekkage het water niet bij mij naar binnen als het goed is..

[ Bericht 1% gewijzigd door basset op 02-11-2005 10:48:34 ]
  woensdag 2 november 2005 @ 10:38:03 #65
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_31890462
Het is met niet helemaal duidelijjk, maar zeg jij dat je een gevel met spouw hebt? Bedoel je hiermee halfsteens gevel, luchtspouw, al dan niet isolatie, en dan een half steens binnenblad? Zo ja. Dan is je binnenspouwblad in principe droog en zou er geen probleem moeten zijn. Je tekeningetjes maken het voor mij niet echt duidelijk
Live life to the Ender :D
pi_31890615
Sorry ff kruisjes gemaakt om de ruimte te doen Buiten is kruisjes.

Het probleem nu is dat het gips van de binnenwand strak tegen de buitenmuur staat. En een buitenmuur is net een spons. Ik heb zeg maar een bakstenen buitenmuur (natte muur) dan een luchtspouw en dan een kalkzandstenen binnenmuur (denk ik).

Het gaat er dus om dat mijn uitbouw tegen de buitenmuur is aangebouwd en de buitenmuur dus nog steeds een stuk naar binnen loopt. Terwijl ze zeggen dat je buitenmuur niet tegen je binnenmuur aan mag zitten.
  woensdag 2 november 2005 @ 10:48:59 #67
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_31890735
lijkt mij op het eerste gezicht niet slim nee, want het is vragen om problemen. Zit er bijvoorbeeld wel een (waterdicht en dampdoorlatend) folie tussen hout en gips. Als het goed is aangebracht zou dat moeten voorkomen dat vocht je gips aantast.
Live life to the Ender :D
pi_31890930
er zit dampremmende folie totaan de buitenmuur. Het gips zit gewoon hard kaal tegen de buitenmuur. en dan zie je de spouw(welke een stukje is volgepropt met steenwol) en dan de oude binnenmuur Nog gekker. Als ik de gipsen binnenwand weghaal kijk ik zo de goot in. Dit ik ook de oorzaak geweest van een grote lekkage doordat de goot overliep, liep het zo langs de wand op het oude balkon waar dus overheen gebouwd is mn woonkamer in. Dit betekent geloof ik ook dat er dus een koudebrug is, wat ook tot vochtproblemen kan leiden. Vochtige lucht waait dus in principe gewoon mn uitbouw in en wordt door een prop steenwol en een gipsen wandje tegengehouden. Totdat de steenwol zo nat wordt dat het inzakt en het gipswandje zeiknat wordt.
  woensdag 2 november 2005 @ 11:29:08 #69
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_31891785
Ok het is dus van hetzelfde prutswerk als dat het was.
Live life to the Ender :D
pi_31892386
Ja, maar goed, de aannemer heeft nu gezegd dat ie de boel wil komen oplossen.

Maar als ik simpel zeg, dat hij de buitenwand van de aanbouw naar binnen had moeten bouwen en de goot daar tegen laat eindigen dan een spouw en en binnenwand die tegen de binnenmuur aanmoet, dan is dat dus in principe de enige juiste oplossing.

Dus het complete houtskeletraamwerk moet tegen de binnenmuur aangezet worden en de volledige buitenwand (de rabatdelen moet gewoon langs de buitenmuur lopen tot de spouw.
Heb ik dat goed? Ik kan op internet nergens iets van tekekning of zo vinden die daar wat over vertellen helaas.

Zo'n internetsite zou volgens mij goud zijn. Al is het alleen maar als naslagwerk voor bouwers. Hmmm betaalde site waar aannemers op kunnen abboneren
pi_31894363
eigenlijk is het principe heel eenvoudig: je moet altijd zorgen dat je isolatielijn doorloopt / nergens onderbroken wordt.
zolang dit het geval is, heb je de helft van de problemen al onderkend.
ten tweede moet je zorgen voor een dampdichte laag aan de warme kant van de isolatie, om condens tegen te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')