Tis alweer ff geleden
![]()
Het zet er naar uit dat de aannemer nu toch bereid is om dingen te gaan oplossen. Hij wil ieder geval een afspraak maken. Dus dat is goed nieuws. Maar goed.
Voor de bouwkundigen hier:
Een houtskelet aanbouw aan een bestaande stenen gevel met spouw. Moeten ze zijwanden van de aanbouw nou langs een mooi afgezaagde buitenmuur gebouwd worden zodat de natte buitenmuur niet in contact komt met de binnenwand,
Of mag je gewoon de boel afhakken/zagen en de hele aanbouw tegen de buitenwand aanzetten.
Nu is het namelijk zo dat het gips van de binnenwand gewoon dwars tegen de afgezaagde buitenmuur aanzit. Probleem daarbij is dat er dus vocht van de natte buitenmuur welke direct tegen het gips aangedrukt zit doortrekt naar binnen.
Het zit nu zeg maar zo: (van bovenaf gezien, de ruimte ertussen is de spouw zeg maar)
De bovenste streep is de oude binnenmuur, de onderste de oude buitenmuur. De rest is allemaal hout (vertikale deel en 2e hor deel)
------------|
------------|
xxxxxxxx| |---------------------
xxxxxxxx| |------------------------
Maar het moet volgens mij zo:
-----------|
---------| |
xxxxxxx| |
xxxxxxx| |----------
xxxxxxx|--------------------
Op deze manier kan er dus in principe nooit vocht bij je binnenmuur komen omdat het dan via de spouw verdwijnt.
Bouwers die dit beamen of loop ik te lullen (en dus ook het expertisebureau)
Zoals het nu dus is, loopt de goot van de buren dus ook mijn uitbouw in. Op de andere manier kan de goot tegen de buitenwand al afgekapt worden en loopt bij lekkage het water niet bij mij naar binnen als het goed is..
[ Bericht 1% gewijzigd door basset op 02-11-2005 10:48:34 ]