abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27391189
Even een apart topic want in het algemene NEE-topic kreeg ik niet echt duidelijk antwoord en ik tast nog steeds in het duister

Ik heb over dit veto nog wat meer inhoudelijke vragen.

De 2e kamer en vooral Zalm (als verantwoordelijke) zijn erg verheugd met het veto-recht op Financieen. Wanneer Nederland het niet eens is met de begroting kan men dit veto uitspreken en wordt de begroting voor volgend jaar bevroren.

Op dit moment echter bereikt men bijna het akkoord over de meerjaren begroting van de EU voor de jaren 2007 tot 2013.

De vragen:
1. Wanneer er een veto uitgesproken wordt, hoe sterk is dit ? Is dit dan ook meteen bindend of krijgen we zoiets als 'de commissie gaat het heroverwegen en heeft daarna drie opties: doorvoeren, wijzigen, verwerpen en de commissie kan onafhankelijk beslissen' ?

2. Heeft Zalm uberhaupt wel de mogelijkheid/het recht een veto uit te spreken als hij straks akkoord gaat met de meerjarenbegroting ?

3. Of heeft Zalm slechts de mogelijkheid/het recht een veto uit te spreken als de EU boven de gestelde begroting uit komt ?

Daar zat ik even mee, de antwoorden op deze vraag geven namelijk wel een aardig antwoord op de vraag of het veto op Financieen een aanwinst is of een kat in de zak.

Kan iemand me hier helpen want ik kom er niet echt uit ?
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  donderdag 26 mei 2005 @ 23:37:07 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27391950
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 23:16 schreef UnleashMitch het volgende:

De vragen:
1. Wanneer er een veto uitgesproken wordt, hoe sterk is dit ? Is dit dan ook meteen bindend of krijgen we zoiets als 'de commissie gaat het heroverwegen en heeft daarna drie opties: doorvoeren, wijzigen, verwerpen en de commissie kan onafhankelijk beslissen' ?
Een veto is uiteraard bindend.
quote:
2. Heeft Zalm uberhaupt wel de mogelijkheid/het recht een veto uit te spreken als hij straks akkoord gaat met de meerjarenbegroting ?
Hoe bedoel je dat? Eerst akkoord gaan en daarna opeens niet?
quote:
3. Of heeft Zalm slechts de mogelijkheid/het recht een veto uit te spreken als de EU boven de gestelde begroting uit komt ?
Daar zijn geen criteria voor.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27392311
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 23:37 schreef Sidekick het volgende:
Hoe bedoel je dat? Eerst akkoord gaan en daarna opeens niet?
Zalm (en de rest natuurlijk) zijn bezig om de meerjarenbegroting voor 2007-2013 te maken. Zit Zalm daar dan meteen aan vast ? Of kan hij bv in 2011 nog zeggen 'ja goed die van 2012 vind ik veels te hoog, hup veto' ?

Zo niet dan is dat veto een beetje een vreemd iets, ze gaan dat straks al vast leggen (zonder dat NL die uitzonderingspositie krijgt want de grondwet is nog niet aangenomen) en dan ligt het dus vast tot 2013. Wat is zo'n veto dan nog waard ?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 01:40:46 #4
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27394759
Bij een veto wordt de op dat moment oude (geaccepteerde) begroting aangehouden en gaat men verder met onderhandelen. Als er nu een afspraak komt voor de begroting van 2007-2013 dan staat deze dus inderdaad al vast maar na 2013 hopen we ook nog een Unie te hebben lijkt me

Voor de begroting zitten we dan dus vast tot aan 2013 TENZIJ er dingen gebeuren die de begroting openbreken (toevoegen van een ander land is meen ik een reden).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_27395006
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 01:40 schreef wdn het volgende:
Bij een veto wordt de op dat moment oude (geaccepteerde) begroting aangehouden en gaat men verder met onderhandelen. Als er nu een afspraak komt voor de begroting van 2007-2013 dan staat deze dus inderdaad al vast maar na 2013 hopen we ook nog een Unie te hebben lijkt me

Voor de begroting zitten we dan dus vast tot aan 2013 TENZIJ er dingen gebeuren die de begroting openbreken (toevoegen van een ander land is meen ik een reden).
Dus eigenlijk houdt de regering de gedachte in stand dat Nederland qua financieen altijd aan de noodrem kan trekken terwijl de werkelijkheid is dat daar pas na 2013 weer over gesproken kan worden.
pi_27395153
1. Het veto is net zo bindend als de afspraken die gemaakt werden over de begrotingstekorten.

2. Nee. Tenzij hij doet als de grote jongens en terugkomt op een beslissing. Helaas heeft ie niet zo'n grote vinger in de pap, dus zal het weinig uitmaken.

3. ja. Tenzij de grote jongens vinden dat het in het belang van de EU is om af te wijken. Zie nr. 1 over het begrotingstekort. Zalm maakte wat opmerkingen hierover en werd naar z'n mandje verwezen.

De zak maakt dus in ieder geval mauwende geluiden.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 08:45:49 #7
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27396873
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 02:01 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Dus eigenlijk houdt de regering de gedachte in stand dat Nederland qua financieen altijd aan de noodrem kan trekken terwijl de werkelijkheid is dat daar pas na 2013 weer over gesproken kan worden.
Tenzij iemand ballen krijgt en zijn bek opentrekt is jouw redenering korrekt
Zalm zal de stelling aanhangen: afspraak over begroting tot 2013 is afspraak terwijl als hij lobby't en met goede argumantatie komt (dus niet in het wild rond blaten zoals wel eens gebruikelijk is) denk ik dat het mogelijk is de begroting te heropenen en te veto'en als er geen overeenstemming komt.
pi_27398767
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 08:45 schreef wdn het volgende:
Tenzij iemand ballen krijgt en zijn bek opentrekt is jouw redenering korrekt
en wanneer er een forse overschrijding van de begroting plaats vindt kan Zalm zeker ook niet ? Dat weet men natuurlijk pas als het te laat is en Zalm kan dan wel gaan veto-en maar de begroting van het jaar daarop blijft hetzelfde als ze straks al afspreken en dus heeft Zalm niets om over te veto-en.
pi_27399115
Zalm moet zich kapot schamen. blij met een dooie mus.
Wij betalen veel te veel, laat hij daar maar is wat aan gaan doen voor we JA stemmen. !

Zalm is de grootste EURO leugenaar die er rondloopt in NL.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 10:16:30 #10
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27399323
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 09:55 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

en wanneer er een forse overschrijding van de begroting plaats vindt kan Zalm zeker ook niet ? Dat weet men natuurlijk pas als het te laat is en Zalm kan dan wel gaan veto-en maar de begroting van het jaar daarop blijft hetzelfde als ze straks al afspreken en dus heeft Zalm niets om over te veto-en.
Wacht even.

Nu is het zo:
Veto = begroting wordt bevroren en gaat MET een opslag door naar het volgende jaar.
Het wordt:
Veto = begroting wordt bevroren. Eerst overleg en na instemming van allemaal (dus geen veto meer) wordt de begroting vastgesteld.

Een overschrijding van de begroting is geen onderdeel van het overleg van een begroting maar de realiteit: overschrijding vind plaats een aantal maanden/1jaar nadat deze al is vastgelegd. Voor overschreiding van de begroting zouden dus sancties vastgelegd moeten worden EN (zeer belangrijk) natuurlijk ook uitgevoerd moeten worden.

Een veto is dus niet een instrument voor overschreiding maar slechts om de begroting tegen te kunnen houden. Een sanctie is een instrument om overschreiding te voorkomen.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 10:30:52 #11
3904 Koos Voos
teringhond
pi_27399782

bron: geenstijl
pi_27399992
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 10:30 schreef Koos Voos het volgende:
[afbeelding]
bron: geenstijl
Flikker aub op naar het 'waarom nee' topic. Ik probeer hier daadwerkelijk inzicht in het financieen gedeelte te krijgen en niet zomaar NEE te schreeuwen en Zalm is een oplichter e.d.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 10:43:34 #13
3904 Koos Voos
teringhond
pi_27400137
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 10:37 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Flikker aub op naar het 'waarom nee' topic. Ik probeer hier daadwerkelijk inzicht in het financieen gedeelte te krijgen en niet zomaar NEE te schreeuwen en Zalm is een oplichter e.d.
FF dimmen ja.
Dat veto is gewoon een bullshit argument, kan prima in 1 van de andeere 1000 topics.
Wellicht kan jij ' alwetende ' even aangeven waarom er de afgelopen 10 jaar nog nooit een sluitende EU begroting is geweest ?
pi_27400236
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 10:43 schreef Koos Voos het volgende:
Dat veto is gewoon een bullshit argument, kan prima in 1 van de andeere 1000 topics.
Wellicht kan jij ' alwetende ' even aangeven waarom er de afgelopen 10 jaar nog nooit een sluitende EU begroting is geweest ?
Ik heb het daar geprobeerd maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord, dus dat kan blijkbaar niet. DAt alwetende gaat overigens ook nergens over, zoals je ziet heb ik al vele malen vragen geplaats mbt tot het financiele veto maar goed, terug naar de inhoud
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:36:37 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27407233
Volgens mij is het wel opgelost, en voor verdere vragen kan je terecht in: [EU] Het Referendum Vragen en info topic

Slotje.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')