abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27354995
ik las gisteren dit bericht: "onsterfelijkheid op komst in 2050" en moest meteen aan schopenhauer denken.

zowel immanuel kant (in "kritik der reinen vernunft") als arthur schopenhauer (in "onvernietigbaarheid van wezen door dood") gaan uit van een onsterfelijke ziel. om schopenhauer te citeren:

in het individueel bestaan manifesteert zich nog een heel ander bestaan, dat daaronder ligt. dit kent geen tijd en dus ook geen voortbestaan of ondergang. op ons eigenlijk en ware wezen zouden de begrippen ondergang en voortbestaan niet van toepassing zijn, omdat die ontleed zijn aan de tijd, en dat is slechts de vorm van de verschijning. wij kunnen ons de onvernietigbaarheid van die kern van onze verschijning alleen voorstellen als een voortbestaan daarvan, volgens het schema van de materie, die, ondanks alle vormveranderingen, duur heeft in de tijd. als nu die kern het voortbestaan wordt ontzegd, dan beschouwen wij ons einde in de tijd als een vernietiging, volgens het schema van de vorm, die verdwijnt als de materie die hem draagt ervan wordt afgenomen.

in beide gevallen is er echter sprake van een 'overgang naar een andere categorie', namelijk een overbrenging van de vormen van de verschijning naar het ding op zich zelf. maar van een onvernietigbaarheid, die geen voortbestaan is, kunnen wij ons zelf nauwelijks een abstracte voorstelling maken, omdat wij die onmogelijk met waarnemingen kunnen staven. inderdaad moeten wij het voortdurend ontstaan van nieuwe wezens en het tenietgaan van bestaande wezens beschouwen als een illusie, die teweeg wordt gebracht door toedoen van twee lenzen welk hulpmiddel wij nodig hebben om iets te kunnen zien: de ruimte en de tijd en in hun wisselwerking causaliteit.

alles wat wij onder deze voorwaarden waarnemen is enkel verschijning, en de dingen zoals die onafhankelijk van onze waarnemingen zijn kunnen door ons niet gekend worden. het bestaan, dat bij de dood van een individu onaangetast blijft, heeft niet de vorm van tijd en ruimte: al wat voor ons reëel is manifesteert zich echter wel in die vorm. daarom stellen wij ons de dood als een vernietiging voor.

het bestaan

in het individueel bestaan manifesteert zich nog een heel ander bestaan, dat daaronder ligt. dit kent geen tijd en dus ook geen voortbestaan of ondergang. op ons eigenlijk en ware wezen zouden de begrippen ondergang en voortbestaan niet van toepassing zijn, omdat die ontleed zijn aan de tijd, en dat is slechts de vorm van de verschijning. wij kunnen ons de onvernietigbaarheid van die kern van onze verschijning alleen voorstellen als een voortbestaan daarvan, volgens het schema van de materie, die, ondanks alle vormveranderingen, duur heeft in de tijd. als nu die kern het voortbestaan wordt ontzegd, dan beschouwen wij ons einde in de tijd als een vernietiging, volgens het schema van de vorm, die verdwijnt als de materie die hem draagt ervan wordt afgenomen. in beide gevallen is er echter sprake van een 'overgang naar een andere categorie', namelijk een overbrenging van de vormen van de verschijning naar het ding op zich zelf. maar van een onvernietigbaarheid, die geen voortbestaan is, kunnen wij ons zelf nauwelijks een abstracte voorstelling maken, omdat wij die onmogelijk met waarnemingen kunnen staven. inderdaad moeten wij het voortdurend ontstaan van nieuwe wezens en het tenietgaan van bestaande wezens beschouwen als een illusie, die teweeg wordt gebracht door toedoen van twee lenzen welk hulpmiddel wij nodig hebben om iets te kunnen zien: de ruimte en de tijd en in hun wisselwerking causaliteit. alles wat wij onder deze voorwaarden waarnemen is enkel verschijning, en de dingen zoals die onafhankelijk van onze waarnemingen zijn kunnen door ons niet gekend worden. het bestaan, dat bij de dood van een individu onaangetast blijft, heeft niet de vorm van tijd en ruimte: al wat voor ons reëel is manifesteert zich echter wel in die vorm. daarom stellen wij ons de dood als een vernietiging voor. maar kan je die gedeeltelijke vernietiging vervangen?

in het kort:

de mens heeft dus een ziel die, in tegenstelling tot het lichaam, niet gebonden is aan de interactie van ruimte en tijd. de dood is daarom slechts een overgang van materie tot iets wat we niet waar kunnen nemen. de ziel heeft echter geen bewustzijn want daar is het intellect -en dus de vergankelijke hersenen- voor nodig. wat dat betreft heb je dus niks aan een computer die alleen een kopie van je hersens maakt. maar stel nu dat je een kunstmatig bewustzijn creëert (biologisch of machinaal; de vorm doet er hier niet toe). dan heb je wel het eeuwige leven. is de sleutel tot het eeuwig leven dan niet gelegen in kunstmatige intelligentie, en dan met name het creeeren van een kunstmatig bewustzijn? of licht het genuanceerder?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_27359002
ik had een reactie maar drukte niet op de knop 'invoeren' maar op de knop 'reageer' en toen ik op de 'vorige' knop drukte was mijn hele tekst weg.

komt er in ieder geval op neer dat iets wat zich niet in een tijd-ruimte continuum bevind ook geen interactie daarmee kan hebben omdat de ruimte-tijd voldoet aan wetten die onderling interactie vertonen en niet met iets wat zich daarbuiten bevind. een ziel zou zich dus nooit kunnen binden aan de hersenen en zou geen interactie ermee kunnen hebben.

daarnaast is het niet gebasseerd op feiten en vind de slotconclusie iets voor mensen die bijna doodgaan en het leed willen verzachten door te denken dat hun ziel zal voortleven.

voor de rest wel leuk leesvoer.
pi_27359980
quote:
zowel immanuel kant (in "kritik der reinen vernunft") als arthur schopenhauer (in "onvernietigbaarheid van wezen door dood") gaan uit van een onsterfelijke ziel. om schopenhauer te citeren:
het probleem met een uitgangspunt is dat je niet kan discussieren wanneer je niet hetzelfde uitgangspunt hebt.
nuff said.
pi_27365485
van alle teksten van schopenhauer is er dit een die ik het minst begrijp.
het is ook merkwaardig dat dit een van de weinige "positieve" visies is van s.
schopenhauer was een pessimistische misantroop, zijn hele filosofie ademt een sfeer van zinloosheid en hij legt de gebreken van de schepping en met name die van de mens onbarmhartig bloot.

van deze man te horen dat de dood niet het definitieve einde is, heeft mij altijd al verbaasd.
zou het komen doordat hij onder de indruk is geraakt van de oosterse filosofie ?

daarentegen wordt niet duidelijk hoe wij ons dit abstracte voortbestaan moeten voorstellen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_27365592
quote:
op woensdag 25 mei 2005 23:23 schreef #ANONIEM het volgende:
daarnaast is het niet gebasseerd op feiten en vind de slotconclusie iets voor mensen die bijna doodgaan en het leed willen verzachten door te denken dat hun ziel zal voortleven.
dit kan imo niet de reden zijn dat schopenhauer dit heeft geschreven.
hij was niet het type om mensen te troosten (understatement)
ook ik weet niet hoe hij aan de conclusie komt
Exaudi orationem meam
pi_27365838
quote:
op woensdag 25 mei 2005 21:57 schreef sizzler het volgende:
in het kort:
de ziel heeft echter geen bewustzijn want daar is het intellect -en dus de vergankelijke hersenen- voor nodig. wat dat betreft heb je dus niks aan een computer die alleen een kopie van je hersens maakt.
wat zeg je hier nu precies? voor bewustzijn zijn (vergankelijke) hersenen nodig, maar onvergankelijke (digitale) hersenen, daar heb je niets aan
pi_27367047
mja.. als je gaat kijken, wat je ziel nou eigenlijk is..

je ziel is je persoonlijkheid, je manier van doen.. hoe word je persoonlijkheid in het leven ieigenlijk gevormd? nou, tot aan je 3e of 4e levensjaar ben je niet zelfbewust, dus zul je weinig invloed hebben over je gedrag.. alles gaat nog via instincten. als je zelfbewust word, ga je dingen bewust opslaan, en er bewerkingen mee uitvoeren.. het is dus van belang dat je je dingen herinnert. vanuit je herinneringen handel je, en vorm je dus je persoonlijkheid... we weten al redelijk goed hoe onze hersenen herinneringen opslaan (door neuronen op bepaalde manieren te schakelen)wat gebeurt er nopu als je doodgaat? nou, je hersenen gaan dood. en verdwijnen.. en daarmee de informatie die je persoonlijkheid bepaald, en voor mij dus ook wat je ziel is.. maar goed, dit is mijn menng
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  vrijdag 27 mei 2005 @ 03:46:34 #8
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_27395767
waarom heeft iedereen het nog steeds over ruimte-tijd

killing time
bekijk hier de streaming : : zeker de moeite waard ("drie maal bekroond op nationale en internationale filmfestivals")

er zijn ontelbare "drugshonden" sommige leven nog en andere zijn al dood.
-- ik leef dus ik besta (als je de streaming hebt bekeken... zie je eigenlijk de ironie van deze stelling). --
pi_27427766
quote:
op vrijdag 27 mei 2005 03:46 schreef drugshond het volgende:
waarom heeft iedereen het nog steeds over ruimte-tijd

killing time
bekijk hier de streaming : : zeker de moeite waard ("drie maal bekroond op nationale en internationale filmfestivals")

er zijn ontelbare "drugshonden" sommige leven nog en andere zijn al dood.
-- ik leef dus ik besta (als je de streaming hebt bekeken... zie je eigenlijk de ironie van deze stelling). --
beetje flauw vind ik dit, dat is net zeggen dat het beeld in een film niet beweegt omdat het allemaal losse foto's zijn achter elkaar. alle veranderingen tussen 2 ogenblikken zijn ook ogenblikken en zo kan je wel doorgaan, volgens mij noemen wij dat gewoon tijd? en wat hij voorsteld dat het niet uitmaakt waar je een ogenblik plaatst klopt ook niet met wat wij meemaken, wij zitten toch ook niet ineens op hawai, daar moeten we eerst een heleboel ogenblikken heen vliegen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 11:42:47 #10
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_27428473
quote:
op zaterdag 28 mei 2005 11:02 schreef _etter_ het volgende:
wij zitten toch ook niet ineens op hawai, daar moeten we eerst een heleboel ogenblikken heen vliegen.
je hoeft er ook niet heen, waarschijnlijk ben je er al. (alleen weet je het zelf nog niet)
killing time is als je er vreemd tegen aankijkt een pleidooi voor het bestaan van parallele werelden.
pi_27428583
quote:
op zaterdag 28 mei 2005 11:42 schreef drugshond het volgende:
je hoeft er ook niet heen, waarschijnlijk ben je er al. (alleen weet je het zelf nog niet)
killing time is als je er vreemd tegen aankijkt een pleidooi voor het bestaan van parallele werelden.
zelf vind ik ook de many world theorie (de transactionele interpretatie om precies te zijn) een mogelijke logische verklaring voor de qm, maar dat is allemaal fysica.
voor een normaal (gezond)mens bestaat er nu eenmaal wel tijd.
de theorie biedt geen enkel soelaas voor iemand die een uur in de file staat te wachten, het blijft een uur wachten.

ot: wat schopenhauer bedoeld heeft hier helemaal niets mee te maken, hoe hij het dan wel bedoelde is moeilijk te zeggen: metafysica ?
Exaudi orationem meam
pi_27428839
quote:
op zaterdag 28 mei 2005 11:42 schreef drugshond het volgende:

[..]

dat begrijp ik er ook wel uit maar waarom die dan time kills?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')