quote:
Op maandag 6 juni 2005 18:15 schreef SaintOfKillers het volgende:[..]
Ik had een walkover voor Nicholson verwacht, ik begrijp het ook niet. Nicholson doet misschien vaak vergelijkbare dingen, maar Depp speelt ook erg vaak ietwat wereldvreemde types die een beetje gek, maar toch ook tof zijn. Dat lijkt bij dit duel dus geen argument. Voor Nicholson ga ik naar een film, voor Depp niet. De naam Depp schept weliswaar enige verwachtingen, maar niet meer dan dat. Depp levert altijd goede prestaties, nooit slecht, maar ook nooit super vind ik. Gewoon altijd goed, niet uitzonderlijk.
Toch vind ik Nicholson een éénzijdige acteur, steeds hetzelfde trucje, wat hij overigens fantastisch beheerst. Niet zozeer zijn rollen maar vooral de manier waarop hij ze speelt.
Bij Depp is wel een grotere veelzijdigheid, de dronken piraat, of de saaie Comander in Astronauts wife (slechte film overigens), de rustige vreemdeling in Chocolat, de erg actieve Sands in Once upon a time in Mexico. En dan speelt Depp ook nog eens makkelijk in films die in het verleden afspelen. Pirates, Neverland, Sleepy Hollow, From Hell.
Misschien ligt het aan de films die ik van beide heb gezien maar voor mij is het wel een reden. En Ja, Depp is meer van deze generatie, Nicholson brak door met easy rider (toch?), een film uit 1969. Depp met Edward (toch?) een film uit 1990.
Beide vind ik overigens erg goede acteurs en in tegenstelling tot Pacino en De Niro, kiest Nicholson nog steeds goede films. De andere twee halve finalisten zijn de laatste jaren toch wat afgegleden door hun filmkeuzes, uitgezonderd een paar films.