deze OP van TheGHunter mag natuurlijk niet ontbreken
![]()
27 tm 29 Mei 2005: De Grote Prijs van Europa op de Legendarische NürburgringOp 29 Mei staat alweer Ronde 7 van het Officiële FIA Formule 1 kampioenschap op het programma.
De GP van Europa, zo genoemd omdat een land officieel geen 2 GP's mag organiseren, en Duitsland heeft met Hockenheim al een Grand Prix. De GP van Europa dus, die naar mijn mening de werkelijke GP van Duitsland is, aangezien hij wordt verreden op 1 van de meest legendarische circuits van de wereld, de Nürburgring.
![]()
De Legendarische Nordschleife:![]()
![]()
![]()
De huidige Formule 1 rijdt eigenlijk maar op een fractie van de oude baan, waar vroeger de oude helden naam maakten maar ook de keerzijde van de medaille ondervonden met gruwelijke crashes. Onder andere Niki Lauda (hieronder op de foto) kan daarover meepraten. In 1976 crashte hij zwaar op een deel van de oude baan en verbrandde bijna levend in zijn bolide.
![]()
Maar terug naar het huidige tijdperk. Een tijdperk waarin Ferrari de laatste paar jaren domineerde maar er nu echt een omslag is geweest. Onder leiding van de mannen van Michelin hebben Renault en McLaren eindelijk de goede weg te pakken en mogen ze strijden om het kampioenschap. Door aanvoering van McLaren en met name Raikkonen wordt kampioenschapsleider Renault het vuur aan de schenen gelegd en hij wist dan ook de laatste 2 races met grote overmacht te winnen. Deze race wordt hopenlijk een goed vervolg van de verbeten strijd tussen Fernando Alonso en Kimi Raikkonen.
De ingrediënten zijn daarvoor ruimschoots aanwezig, er worden zomerse temperaturen verwacht komend weekend in de Eiffel, en het publiek heeft de weg naar het circuit ook weer gevonden nu het kampioenschap dreigt te bezwijken onder de spanning. In vergelijking met vorig jaar verwacht men in duitsland 25 tot 30 procent meer toeschouwers.
Pluspunt is ook dat BAR na 2 wedstrijden schorsing weer haar pitboxen mag vullen. Button en Sato zullen ongetwijfeld gebrand zijn op een goed resultaat.
Het circuit![]()
![]()
Kilometers per ronde: 5.148km
Raceafstand: 60 ronden - 308.863km
Ronderecord: Michael Schumacher in 1:29:468
Aantal bochten: 8 linker- en 8 rechterbochten
Uitloopstroken: 28.400 vierkante kilometer
Bandenstapels: 2.580 meter
Officiële FIA afrastering: 760 meter.
Kampioenschap![]()
Historie laatste 3 jaar2004 - Winnaar: Michael Schumacher | Pole Position: Michael Schumacher
2003 - Winnaar: Ralf Schumacher | Pole Position: Kimi Raikkonen
2002 - Winnaar: Rubens Barrichello | Pole Position: Juan Pablo Montoya
TijdenVrijdag 27/051e Vrije Training 11:00 - 12:00
2e Vrije Training 14:00 - 15:00
Zaterdag 28/053e Vrije Training 09:00 - 10:00
3e Vrije Training 10:15 - 11:15
Officiële kwalificatie 13:00 - 14:00
Zondag 29/05 Großer Preis von Europa 14:00 - ?Belangrijkste verandering van dit seizoen tot nu toe:quote:
Kwalificatie Formule 1 terug naar één dag
PARIJS - De internationale automobielfederatie (FIA) wijzigt met onmiddelijke ingang de kwalificatieprocedure voor de F1. De tweede kwalificatiesessie op zondag wordt geschrapt. Daarmee komt de FIA tegemoet aan de eis van de teams.
Die lieten afgelopen weekend in Monaco horen terug te willen keren naar het oude systeem. Voorheen werd immers enkel op zaterdag gekwalificeerd, maar daar werd dit seizoen voor het eerst van afgeweken. De tweede kwalificatie op zondag werd echter geen succes. Fans vonden het systeem waarbij de resultaten uit de tweede kwalificaties werden samengeteld immers niet echt overzichtelijk. Een belangrijk argument, maar ongetwijfeld niet zo belangrijk als de geringe media-aandacht die de tweede sessie maar kreeg.
Geen wonder dus dat de FIA maar wat graag gehoor gaf aan de unanieme eis van de teams om de kwalificatie op zondag te schrappen. Dit weekend al krijgen de rijders op de Nurburgring maar één kans meer om te tonen hoe snel ze zijn. Op basis van die tijden wordt dan de startlijst voor de race van zondag vastgesteld.