Zoals ik het begrepen heb zijn er 15 landen nodig om iets door te voeren en zijn er 4 landen nodig om iets tegen te houden. Dus grote landen hebben ook de kleine landen nodig om iets door te voeren. En kleine landen kunnen met zijn vieren de grote landen tegen houden als zij een besluit door willen voeren. .quote:Op maandag 23 mei 2005 13:47 schreef desiredbard het volgende:
Oh ik heb nog wel wat additionele redenen,wat nationalistisch maar toch
Het stemrecht van de kleinere landen (Nederland Belgie Ierland) is nihil
Deze landen hebben Eeuwenlang tegen Spanjolen, Fransozen, Moffen en Britten.
Nederland zelf tegen allemaal, En nu gaan we onze identiteit die met bloed gekocht is verkopen aan een Europese Grondwet in een Europees Klimaat waar juist deze landen het voor het zeggen hebben.
De laatste reden, en slechtste, is heit feit dat den haag het volk als kleine kindertjes dreigt:
Economie naar de vaantjes, werkloosheid, oorlog wwet ik niet wat
Dee euro is me door de strot geramd en nu kan ik zelfs TWEE keer neestemmen....
1x in Nederland
1x in Ierland
De Europese Grondwet komt er sowiezo. Ook voor Nederland; onze afgevaardigden hebben het immers al ondertekend. Bovendien is de grondwet nog helemaal niet conreet vastgelegd qua vorm en zouden er nog veranderingen aan gemaakt kunnen worden, danwel in de vorm van een aanvullend protocol. Nu breekt echter de periode van het onderhandelen aan; de concrete verwezenlijking van doelstellingen die binnen de grondwet genoemd zijn. En een NEE in een adviesgevend referendum stelt onze overheid in staat om aan de concrete verwezenlijking van die doelstellingen onderhand eens wat eisen te stellen die voor de verandering POSITIEF uit zouden kunnen pakken voor ons kikkerlandje.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:57 schreef Sinat het volgende:
[..]
Zoals ik het begrepen heb zijn er 15 landen nodig om iets door te voeren en zijn er 4 landen nodig om iets tegen te houden. Dus grote landen hebben ook de kleine landen nodig om iets door te voeren. En kleine landen kunnen met zijn vieren de grote landen tegen houden als zij een besluit door willen voeren. .
Identiteit? Als Nederlanders? Bah, Geef mij maar een nieuwe identiteit, een identiteit die in de wereld ergens voor staat, geef mij maar de Europese identiteit!quote:Op maandag 23 mei 2005 14:07 schreef Morrigun99 het volgende:
Het streven naar één Europa is een nobel streven, maar dat moet niet ten koste gaan van onze identiteit, economie en sociale welzijn. Daarvoor zien wij als lidstaat té weinig terug.
Goed plan, aangezien ik SP gestemd heb zal ik dus TEGEN stemmen.quote:Op maandag 23 mei 2005 14:32 schreef Vhiper het volgende:
Kom nou eens met echte argumenten of luister eens naar die lui waarvoor je zelf gekozen hebt om ons te vertegenwoordigen op dat niveau en stem VOOR
Doen, nu de rest van Nederland die op VVD, D66, CDA, PvdA en GL hebben gestemd (85%) hetzelfde doen en we kunnen gewoon die grondwet verwelkomen op onze reis naar een verenigd Europaquote:Op maandag 23 mei 2005 14:38 schreef Saleheim het volgende:
[..]
Goed plan, aangezien ik SP gestemd heb zal ik dus TEGEN stemmen.![]()
Ja maar wij hebben gelijk en hullie niet.quote:Op maandag 23 mei 2005 14:45 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Doen, nu de rest van Nederland die op VVD, D66, CDA, PvdA en GL hebben gestemd (85%) hetzelfde doen en we kunnen gewoon die grondwet verwelkomen op onze reis naar een verenigd Europa
Wat een ONZIN! Alsof Hitler Europa bureaucratisch wilde verenigenquote:Op maandag 23 mei 2005 15:12 schreef Oud_student het volgende:
Het is naief te veronderstellen dat een verenigd Europa, waarvan "de grondwet" het fundament moet gaan leggen, op bureaucratische wijze tot stand zou kunnen komen.
Adolf Hitler is het niet gelukt en voordat de VS verenigd waren, lieten miljoenen het leven in de burgeroolog (there is no free lunch)
Juist het feit dat zowel links als rechts voor is, neemt bij mij argwaan weg. Het feit dat extremistische partijen tegen zijn omdat hun principes samenwerking (En dus concessies doen) in de weg staan, neemt zelfs nog meer argwaan weg.quote:Wat ook opvallend is en argwaan wekt is dat "de politiek" van links tot rechts voor de grondwet is.
(dan zie je bijv. "onze" Camiel Eurlings pleiten voor zijn eigen baan)
Alleen principieele partijen als SP en Christen Unie zijn tegen.
Ik heb nog geen enkel rationeel argument dat waar is gehoord.quote:Naast een heleboel rationele argumenten, zal de grote massa Nee stemmen, omdat ze gewoon het gevoel hebben voor de zoveelste keer bedonderd te worden (en gelijk hebben ze).
En dit kan ik ook niet bepaald rationeel noemenquote:Nog een (non) argument, maar wel leuk, om nee te stemmen is om te zien hoe de politici gaan draaien om een duidelijk nee toch in een ja om te vormen.
Het dreigen met oorlog en zelfs concentratiekampen (VVD nog wel) heeft niets geholpen, dus zal het ofwel knoeien met de stembus worden (maar dat is lastig in Nederland) of gewoon draaien liegen en bedriegen om "Nee" in een "ja" om te vormen
quote:Op maandag 23 mei 2005 15:30 schreef M3THoD_MAN het volgende:
Simpel, we kunnen al 50 jaar zonder gezamelijke grondwet. Waarom zouden we nu ineens een grondwet moeten hebben.
(De Europese Grondwet is in principe gewoon een verdrag. De termen zullen elkaar wel eens afwisselen.)quote:Op maandag 23 mei 2005 14:32 schreef Vhiper het volgende:
De grondwet zegt NIETS over waar iemand een uitkering kan gaan innen (Alsof heel Europa zich plotseling bij de Amsterdamse sociale dienst kan gaan melden)
De Grondwet geeft lidstaten inderdaad niet concreet meer of minder macht. Maar als je iets moet beslissen met meer partijen dan voorheen, dan lijkt het mij een logisch gevolg dat jee eerder tot compromissen moet komen dan voorheen.quote:De grondwet geeft individuele lidstaten helemaal geen macht en al helemaal niet meer of minder. Besluiten dienen met een zodanige meerderheid genomen te worden dat grote landen nooit besluiten zonder kleine landen en kleine landen nooit besluiten zonder grote landen kunnen nemen.
Nee stemmen houdt de toedreding van Turkije niet tegen; het geeft enkel een signaal naar Europa af dat wij het er niet mee eens zijn. De grondwet stelt wel mildere eisen tot toetreding omtrent burgerrechen. En het lijkt me dat het je niet vreemd zal zijn dat Turkije zich minder aantrekt van burgerrechten dan Nederland, Frankrijk of Duitsland.quote:De grondwet regelt NIETS over Turkije. De onderhandelingen met Turkije worden niet beinvloed door die grondwet.
Na een afwijzing bij het referendum kan Nederland veel gemakkelijker uitzonderingspaketten bedingen bijvoorbeeld in de vorm van eventuele protocollen. Jij beweert dat dat niet kan?quote:De grondwet afwijzen om een betere grondwet te eisen dmv chantage gaat natuurlijk niet werken.
Maar Polen krijgt dus wél meer stemmen/zetels in het Parlement.quote:En nogmaals, Nederland krijgt helemaal niets minder te zeggen dan andere landen als Polen. Polen krijgt niets gedaan als de kleinere landen zeggen "Niets daarvan"
Wat hij zegt.....quote:"Het heeft even geduurd, maar er waren ook veel argumenten.
{...}
Eigenlijk toch wel helder. Had ik daar nu zo lang over moeten denken?"
Bron: teletekst.nl
Nee natuurlijk niet, ik beweer juist dat je nooit een echt verenigd Europa krijgt langs bureaucratische weg, daar is echt heel wat meer voor nodig.quote:Op maandag 23 mei 2005 15:35 schreef Vhiper het volgende:
Wat een ONZIN! Alsof Hitler Europa bureaucratisch wilde verenigen![]()
Om de scheur te repareren ( = verenigen) moest er dus een oorlog worden gevoerdquote:En de VS hebben nooit een oorlog voor vereniging gevoerd. Ze hebben tegen de Engelsen gestreden om hun onafhankelijkheid en voor de burgeroorlog waren ze al verenigd. Die burgeroorlog is ontstaan omdat er een scheur in het collectief (Slavernij wel/niet afschaffen, waarbij het juist de Zuidelijke staten waren die afhankelijk van slavernij waren voor hun katoeneconomie) ontstond.
There is no free lunch, even if you own your own restaurantquote:En als je honger hebt, mag je bij mij wel een keertje gratis komen lunchen hoor
Werk je zelf of je familie bij het Europees parlement ?quote:Juist het feit dat zowel links als rechts voor is, neemt bij mij argwaan weg. Het feit dat extremistische partijen tegen zijn omdat hun principes samenwerking (En dus concessies doen) in de weg staan, neemt zelfs nog meer argwaan weg.
Riep U iets?quote:
Voorstanders praten wel eens laatdunkend over populisme van tegenstanders, je legt hier een feilloos staaltje daarvan aan de dag. In het verdrag wordt wel vrije vestiging van EU-burgers geregeld, dus wat in Spanje wordt gelegaliseerd kan zich volkomen wettig en legaal hier vestigen. Met de hoogste uitkeringen van de hele wereld kun je hopelijk zelf invullen wat er dan gebeurt?quote:De grondwet zegt NIETS over waar iemand een uitkering kan gaan innen (Alsof heel Europa zich plotseling bij de Amsterdamse sociale dienst kan gaan melden)
De grondwet die geen grondwet is regelt dat besluiten op grond van nummerieke meerderheid genomen worden. Het is dan toch hopelijk niet moeilijk in te zien dat Nederland dan de positie van bijvoorbeeld de CU in de tweede kamer heeft in het EP?quote:De grondwet geeft individuele lidstaten helemaal geen macht en al helemaal niet meer of minder. Besluiten dienen met een zodanige meerderheid genomen te worden dat grote landen nooit besluiten zonder kleine landen en kleine landen nooit besluiten zonder grote landen kunnen nemen.
Dat staat ook nergens, en wordt door de tegenstanders ook nooit zo genoemd. Waarom Turkye er wel bijgehaald wordt is omdat dit land groot is, en daardoor met een systeem van nummerieke vertegenwoordiging wel erg veel macht zou krijgen.quote:De grondwet regelt NIETS over Turkije. De onderhandelingen met Turkije worden niet beinvloed door die grondwet.
Het verdrag zou heronderhandeld kunnen worden, moeten worden. Niets mis mee, wat er nu ligt is belachelijk.quote:De grondwet afwijzen om een betere grondwet te eisen dmv chantage gaat natuurlijk niet werken.
Hoe is je rekenvaardigheid? Eurovisie-songfestival ook gezien? Als Polen iets wil krijgen ze dat altijd voor elkaar.quote:En nogmaals, Nederland krijgt helemaal niets minder te zeggen dan andere landen als Polen. Polen krijgt niets gedaan als de kleinere landen zeggen "Niets daarvan"
Jouw echte argumenten? Nee, dank je.quote:Kom nou eens met echte argumenten of luister eens naar die lui waarvoor je zelf gekozen hebt om ons te vertegenwoordigen op dat niveau en stem VOOR
Je weet hopelijk dat er al jaren een vrij verkeer van personen binnen de Unie is en dat elke Spanjool hier zonder enige vereisten kan komen wonen? Dat betekend echter nog niet dat men dan ook meteen naar de Sociale dienst kan gaan rennen, want dat is immers niet zo en daar verandert die grondwet niets aan.quote:Op maandag 23 mei 2005 15:52 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Riep U iets?
Yup
[quote]Voorstanders praten wel eens laatdunkend over populisme van tegenstanders, je legt hier een feilloos staaltje daarvan aan de dag. In het verdrag wordt wel vrije vestiging van EU-burgers geregeld, dus wat in Spanje wordt gelegaliseerd kan zich volkomen wettig en legaal hier vestigen. Met de hoogste uitkeringen van de hele wereld kun je hopelijk zelf invullen wat er dan gebeurt?
Tsja, Democratie is waardeloos als je niet tot de meerderheid hoort, hmmm? Sorry, maar dit is gewoon een non-argument. Verder staat het iedere lidstaat vrij uit de unie te stappen als de democratie ze te veel wordt, dus we blijven altijd baas in eigen kikkerland.quote:De grondwet die geen grondwet is regelt dat besluiten op grond van nummerieke meerderheid genomen worden. Het is dan toch hopelijk niet moeilijk in te zien dat Nederland dan de positie van bijvoorbeeld de CU in de tweede kamer heeft in het EP?
Nonsense. Turkije kan niets zonder steun van andere landen en heeft dus helemaal niet meer macht.quote:Dat staat ook nergens, en wordt door de tegenstanders ook nooit zo genoemd. Waarom Turkye er wel bijgehaald wordt is omdat dit land groot is, en daardoor met een systeem van nummerieke vertegenwoordiging wel erg veel macht zou krijgen.
Ik zie nog steeds niets waardoor ik deze wet "belachelijk" zou moeten vinden.quote:Het verdrag zou heronderhandeld kunnen worden, moeten worden. Niets mis mee, wat er nu ligt is belachelijk.
Een muziekfestival met televoting, waarbij de plebs bepalen, als voorbeeld nemenquote:Hoe is je rekenvaardigheid? Eurovisie-songfestival ook gezien? Als Polen iets wil krijgen ze dat altijd voor elkaar.
Argumenten om voor te stemmen? De betere samenwerking zorgt voor:quote:Jouw echte argumenten? Nee, dank je.
Zie mijn vorige post.....quote:Op maandag 23 mei 2005 16:23 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Je weet hopelijk dat er al jaren een vrij verkeer van personen binnen de Unie is en dat elke Spanjool hier zonder enige vereisten kan komen wonen? Dat betekend echter nog niet dat men dan ook meteen naar de Sociale dienst kan gaan rennen, want dat is immers niet zo en daar verandert die grondwet niets aan.
[..]
Tsja, Democratie is waardeloos als je niet tot de meerderheid hoort, hmmm? Sorry, maar dit is gewoon een non-argument. Verder staat het iedere lidstaat vrij uit de unie te stappen als de democratie ze te veel wordt, dus we blijven altijd baas in eigen kikkerland.
[..]
Nonsense. Turkije kan niets zonder steun van andere landen en heeft dus helemaal niet meer macht.
[..]
Ik zie nog steeds niets waardoor ik deze wet "belachelijk" zou moeten vinden.
[..]
Een muziekfestival met televoting, waarbij de plebs bepalen, als voorbeeld nemen![]()
Kijk eens hoe zo'n festival zou lopen met deskundige jury's, zoals in het verleden. Ging prima.
[..]
Argumenten om voor te stemmen? De betere samenwerking zorgt voor:
Betere sturing van migratiebeleid
Sterker economisch blok
Betere onderlinge vriendschapsbanden
Goedkopere organisatie, bijvoorbeeld bij defensie
Snellere en actievere besluitvorming
Snellere ontwikkeling van zwakkere landen, waardoor op termijn zij sterkere schouders krijgen en hun bijdragen opgeschroefd kunnen worden, waardoor die van Nederland omlaag kan
etc etc
Ik heb liever een democratie.quote:Op maandag 23 mei 2005 14:36 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Identiteit? Als Nederlanders? Bah, Geef mij maar een nieuwe identiteit, een identiteit die in de wereld ergens voor staat, geef mij maar de Europese identiteit!
En wie beweert dat? een leraartje aan een middelbare school in Frankrijk?quote:Op maandag 23 mei 2005 18:01 schreef dawg het volgende:
Waarom nee? Hierom:
De fundamenten van het grondwettelijk recht
Een grondwet stelt vijf traditionele principes, ontworpen om de burgers te beschermen, centraal:
1. Een Grondwet moet leesbaar zijn om een volksstemming mogelijk te maken
2. Een Grondwet legt geen welbepaalde politiek op
3. Een Grondwet is herzienbaar
4. Een Grondwet beschermt tegen tirannie door de scheiding en de onderlinge controle der machten
5. Een Grondwet wordt niet toegestaan door de machthebbers, maar wordt door het volk zelf opgesteld
Daar gaat niets aan veranderen bij een tegenstem.quote:Op maandag 23 mei 2005 22:06 schreef Kaalhei het volgende:
Nee, omdat:Turkije De grote hoeveelheid geld die vanuit Nederland naar de EU gaat
Ook dat veranderd niet, maar je stemt dan wel tegen een verdrag dat het Europees Parlement volledige medezeggenschap geeft op de landbouw-begroting (artikel I-34 en III-404). Via het EP zijn er meer mogelijkheden om tot hervormingen te komen, dan via huidige achterkamertjespolitiek.quote:Het landbouwbeleid
Dit verdrag is juist een vermindering van bureacratie doordat dit verdrag voor het grootste deel bestaat uit een opgeschoonde bundeling van eerdere verdragen.quote:De bureaucratie van Brussel
Die zijn erg misplaatst inderdaad. Net zoals mensen die vanwege Turkije gaan tegenstemmen.quote:De argumenten van het kabinet (Oorlog!!, Holocaust!!, Economische crisis!!) die mij tegenstaan
Ik stem dan ook niet tegen de grondwet, ik stem tegen de ontwikkelingen in de EU die mij totaal niet aanstaan.quote:Op maandag 23 mei 2005 22:25 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Daar gaat niets aan veranderen bij een tegenstem.
[..]
Ook dat veranderd niet, maar je stemt dan wel tegen een verdrag dat het Europees Parlement volledige medezeggenschap geeft op de landbouw-begroting (artikel I-34 en III-404). Via het EP zijn er meer mogelijkheden om tot hervormingen te komen, dan via huidige achterkamertjespolitiek.
[..]
Dit verdrag is juist een vermindering van bureacratie doordat dit verdrag voor het grootste deel bestaat uit een opgeschoonde bundeling van eerdere verdragen.
[..]
Die zijn erg misplaatst inderdaad. Net zoals mensen die vanwege Turkije gaan tegenstemmen.
Dat dacht ik al te begrijpen ja. Maar je weet niet echt duidelijk te beargumenteren waarom deze grondwet ook weer zo'n slechte ontwikkeling is. Waarom zou je deze bescheiden verbetering niet aangrijpen om die negatieve spiraal van slechte ontwikkelingen te stoppen?quote:Op maandag 23 mei 2005 22:31 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik stem dan ook niet tegen de grondwet, ik stem tegen de ontwikkelingen in de EU die mij totaal niet aanstaan.![]()
Hoe vaak krijg je als burger de macht om je zegje te doen over de EU? Men moet niet denken dat mensen nu alleen maar over de grondwet gaan stemmen, mensen stemmen over de gehele EU.quote:Op maandag 23 mei 2005 22:40 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat dacht ik al te begrijpen ja. Maar je weet niet echt duidelijk te beargumenteren waarom deze grondwet ook weer zo'n slechte ontwikkeling is. Waarom zou je deze bescheiden verbetering niet aangrijpen om die negatieve spiraal van slechte ontwikkelingen te stoppen?
Leg dit eens uit. Het Europese Parlement heeft nog steeds NIETS te vertellen, d.w.z. kan geen nieuwe wetten of regels maken. Ze moet een verzoek doen bij de Europese Commissie om een wetsvoorstel, als de E.C. weigert dan houdt het op.quote:Op maandag 23 mei 2005 22:25 schreef Sidekick het volgende:
Ook dat veranderd niet, maar je stemt dan wel tegen een verdrag dat het Europees Parlement volledige medezeggenschap geeft op de landbouw-begroting (artikel I-34 en III-404). Via het EP zijn er meer mogelijkheden om tot hervormingen te komen, dan via huidige achterkamertjespolitiek.
[..]
Vandaag in het nieuws: Engeland weigert om meer te gaan betalen. Anders gebruiken ze hun veto. Zie ook pagina 125 van teletext. Zelfs ROemenië en Bulgarije zouden na hun toetreding meer gan betalen dan Engeland.quote:Op maandag 23 mei 2005 23:53 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Laten we dan even samenvatten:
UK krijgt al lang tijd veel geld terug omdat ze teveel betaald zouden hebben.
[..]
Wellicht een idee voor de Vara nu Jack weg is. Nodig elke zaterdag een ander land uit die zich een uur lang de pleuris kan lachen om het feit dat Nederland heel veel betaald en zo goed als geen invloed heeft en door de grondwet nog minder krijgt. Daar kan je wel dik een half jaar zaterdagavond TV mee vullen denk ikquote:Op dinsdag 24 mei 2005 00:09 schreef kenz het volgende:
[..]
Vandaag in het nieuws: Engeland weigert om meer te gaan betalen. Anders gebruiken ze hun veto. Zie ook pagina 125 van teletext. Zelfs ROemenië en Bulgarije zouden na hun toetreding meer gan betalen dan Engeland.![]()
Samenwerking in Europa onder het motto: "Ieder voor zich"!![]()
Ja maar de grondwet van Thorbecke is sinds 1983 (behalve art. 23 Gw) niet meer en wat betreft het toetsingsverbod bepalen art. 93, 94 Gw en het Van Gend en Loos arrest dat internationale wetgeving vóór nationale wetgeving komt...quote:Op maandag 23 mei 2005 22:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
En wie beweert dat? een leraartje aan een middelbare school in Frankrijk?
Zou je deze principes op de Nederlandse Grondwet uit 1848 van Thorbecke toepassen, zou deze op 4 van deze 5 punten absoluut slechter ervan afkomen, dan het huidige Europese Grondwetsvoorstel ..:
Enkel de leesbaarheid daarvan is wat beter, maar 120 artikelen, terwijl de EU Grondwet uit 4 delen bestaat, welke 400 pagina's beslaan, overigens deel II is de verklaring der rechten van de Mens, zoals die door de UN is opgesteld ... is dat dan ook een slecht grondverdrag?
En wat is er ondemocratisch aan de EU?quote:
Het verdrag waarover gestemd wordt, is dan technisch ook geen grondwet. Die naam heeft een of andere debiel eraan gegeven om het belang te onderstrepen, maar het heeft dus niet dezelfde werking of juridische houdbaarheid als een echte grondwet.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:01 schreef dawg het volgende:
Waarom nee? Hierom:
De fundamenten van het grondwettelijk recht
Een grondwet stelt vijf traditionele principes, ontworpen om de burgers te beschermen, centraal:
1. Een Grondwet moet leesbaar zijn om een volksstemming mogelijk te maken
2. Een Grondwet legt geen welbepaalde politiek op
3. Een Grondwet is herzienbaar
4. Een Grondwet beschermt tegen tirannie door de scheiding en de onderlinge controle der machten
5. Een Grondwet wordt niet toegestaan door de machthebbers, maar wordt door het volk zelf opgesteld
Lees hier meer voor de onderbouwing.
staat nu in 2 topics, maar ach, het is dan ook erg belangrijk
Veel gehoord argument van de NEE-stemmers. Klein land, weinig invloed.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 00:14 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Wellicht een idee voor de Vara nu Jack weg is. Nodig elke zaterdag een ander land uit die zich een uur lang de pleuris kan lachen om het feit dat Nederland heel veel betaald en zo goed als geen invloed heeft en door de grondwet nog minder krijgt. Daar kan je wel dik een half jaar zaterdagavond TV mee vullen denk ik
Alsof het afwijzen van zo'n vergaand verdrag niets kost. Het mislopen van de extra samenwerking kost vele malen meer dan dat zakcentje wat we Brussel toestoppen. Behandel budgetzaken maar bij de eerstvolgende begroting, in plaats van zo'n randzaak over de rug van dit verdrag te spelen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:53 schreef 1-of-6Billion het volgende:
2 TEGEN argumenten:Het is belachelijk dat Engeland korting krijgt Nederland betaalt te veel en moet korting krijgen... ![]()
![]()
Yup, nu wordt het democratischer, maarja, democratie is alleen leuk als jij tot de meerderheid hoort, he?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:59 schreef 1-of-6Billion het volgende:
[..]
Veel gehoord argument van de NEE-stemmers. Klein land, weinig invloed.
Gaan die niet allemaal voorbij aan het feit dat er nog steeds veel gelobbied zal worden en een land dus NOOIT alleen zal staan om een voorstel er door te krijgen? Krijg je niet genoeg mensen mee, dan deugt er iets niet aan je voorstel. Nu kan 90% VOOR zijn en gaat het feest nog niet door omdat 1 land z'n veto gebruikt....![]()
Dan moet je behalve de posts die één zinnetje bevatten, ook eens proberen de wat langere posts te lezen...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:06 schreef Vhiper het volgende:
Ik heb van die nee stemmers nou nog steeds geen goed argument gehoord...
Maar een applause dat ie kreeg bij Barend en van Dorp...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 00:12 schreef evert het volgende:
komt marijnissen aan met artis: een klacht vanuit london die vanuit het huidige verdrag is ingediend. alsof de europese grondwet hier iets aan veranderd, vanuit het huidige verdrag blijft het ook zo.
wat een aanfluiting, het optreden van marijnissen. terecht op gelijke voet gesteld met Le Pen, Vlaams belang, Wilders, etc.
In 2000 werd in de Franse badplaats Nice het startsein gegeven voor een grootscheepse hervorming van de Europese verdragen. Uiteindelijk is daar deze Europese "grondwet" uitgekomen, deze grondwet vervangt ontzettend veel verdragen die de EU stroperig en duur maken en zal uiteindelijk leiden tot een beter en rijker Europa.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:40 schreef Morrigun99 het volgende:
Belangrijkste punten om NEE te stemmen:
Ik ben niet tegen een Europese Grondwet, maar wel tegen DEZE Europese Grondwet. Nederland loopt door fouten van onze parlementariërs al jaren achter de feiten aan binnen Europa. Het wordt tijd dat ze in Brussel beseffen dat Nederland beter behandeld moet worden door de Unie!!
Stem NEE
Redenatie? Voorbeelden? Iets? Iedereen gooit er maar van dergelijke loze teksten tegenaan...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:41 schreef beestjuh het volgende:
maar ik teken niets wat zo overduidelijk staat voor een slechter Nederland.
Voel ik me niet toe geroepen. Zie sig. en zoek het zelf maar uit.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:45 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Redenatie? Voorbeelden? Iets? Iedereen gooit er maar van dergelijke loze teksten tegenaan...
Overtuig me van de onmetelijke slechtheid voor Nederland van dit verdrag en ik ga ook NEE stemmen
En waarom denk je dat er gekozen is voor de naam 'Grondwet'? Juist ja.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:31 schreef NathraX het volgende:
Ik vraag me nog steeds af waarom ze dat ding een grondwet hebben genoemd. Als het nou gewoon een nieuw verdrag was, was er nooit zoveel commotie zijn ontstaan denk ik. Een grondwet is de fundering van een nieuwe staat. Dat schrikt af.
Typische reactie voor iedereen die gaat stemmen. Veel stellige teksten over hoe goed of slecht het allemaal wel niet is voor Nederland maar NIEMAND kan met steekhoudende argumenten komen of onderbouwde voorbeelden. Vrijwel IEDEREEN bepaald zijn mening op gevoel...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:51 schreef beestjuh het volgende:
Voel ik me niet toe geroepen. Zie sig. en zoek het zelf maar uit.
Oftewel net zo lang doorgaan totdat je een uitslag hebt die je wel zint. En waarom niet andersom meneer Wouter B.? Waarom niet over een jaar weer een referendum houden als er nu wel een meerderheid te vinden is voor de Grondwet?quote:Bos pleit voor tweede referendum
Als Nederland volgende week nee zegt tegen de Europese grondwet, dan moet het referendum over een jaar opnieuw gehouden worden, aldus PvdA-leider Wouter Bos.
Voorwaarde is wel dat Nederland als enige land dwarsligt. Dit zei Bos dinsdag in een interview met het Algemeen Dagblad.
Als Nederland in z'n eentje tegen is, volgt overleg in Europa. “Het is zeer de vraag of de andere landen dan bereid zijn opnieuw met ons te onderhandelen'', zegt Bos. “Over anderhalf jaar zijn alle tien de referenda achter de rug. Dan pas weten we of Nederland alleen staat. Het zou heel goed kunnen dat Nederland hierover dan opnieuw een referendum houdt.''
De Belgische premier Verhofstadt zei voor de NOS-radio dat het hem zeer zou verbazen als Nederland de wet afwijst. “Nederland als handelsland heeft juist alle belang bij Europa”, aldus de premier.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:05 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Typische reactie voor iedereen die gaat stemmen. Veel stellige teksten over hoe goed of slecht het allemaal wel niet is voor Nederland maar NIEMAND kan met steekhoudende argumenten komen of onderbouwde voorbeelden. Vrijwel IEDEREEN bepaald zijn mening op gevoel...
Nee, als enige land tegen stemmen en het gekke henkie van Europa worden, dat is goed voor Nederlandquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Oftewel net zo lang doorgaan totdat je een uitslag hebt die je wel zint. En waarom niet andersom meneer Wouter B.? Waarom niet over een jaar weer een referendum houden als er nu wel een meerderheid te vinden is voor de Grondwet?
Het heeft de Britten anders veel goed gedaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:13 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nee, als enige land tegen stemmen en het gekke henkie van Europa worden, dat is goed voor Nederland![]()
Tja, jarenlang het meeste geld in de eu pompen en uiteindelijk er geen reet voor terug krijgen na de grondwet. Europa is niet langer het gekke henkie van nederland....quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:13 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nee, als enige land tegen stemmen en het gekke henkie van Europa worden, dat is goed voor Nederland![]()
Los daarvan, stel dat dat argument juist is. Wat betekent dat dan? Juist ja.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:18 schreef Racerat het volgende:
'k Heb lang getwijfeld, maar ik denk toch dat ik ook voor een NEE ga.
Vanmorgen weer die enge Wouter Bos op de radio gehoord. "Als we NEE stemmen, dan worden we niet meer serieus genomen in Europa, dan wil Europa misschien nooit meer met Nederland onderhandelen". Wat een droeve bangmakerij toch weer.
Ik vind de JA-campagne volstrekt niet overtuigend en de NEE-argumenten behoorlijk steekhoudend.
En Europa stort heus niet meteen in als wij NEE zeggen hier, al willen de Balkenbossen ons dat graag doen geloven.
Dat zijn we al jaaaaaren hoor. Zo nemen ze ons misschien weer serieus. En krijgen wij waar we recht op hebben.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:13 schreef Vhiper het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Het heeft de Britten anders veel goed gedaan.
Ik denk zelfs dat aan een aantal van onze wensen toegekomen gaat worden, in geval van een negatieve meerderheid. Serieus nemen doen ze ons nu al niet nee, we laten alleen maar over ons heen lopen. Terwijl ze ons echt niet zomaar kunnen missen in een "best belangrijk" Europa.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:18 schreef Racerat het volgende:
'k Heb lang getwijfeld, maar ik denk toch dat ik ook voor een NEE ga.
Vanmorgen weer die enge Wouter Bos op de radio gehoord. "Als we NEE stemmen, dan worden we niet meer serieus genomen in Europa, dan wil Europa misschien nooit meer met Nederland onderhandelen". Wat een droeve bangmakerij toch weer.
Ik vind de JA-campagne volstrekt niet overtuigend en de NEE-argumenten behoorlijk steekhoudend.
En Europa stort heus niet meteen in als wij NEE zeggen hier, al willen de Balkenbossen ons dat graag doen geloven.
Vandaar ook "iedereen die gaat stemmen"quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:13 schreef nikk het volgende:
En de voorstemmer zeker wel? Tot nu toe hebben we al een holocaust en allerlei andere doemscenario's voorbij zien komen. Lijkt me lastig dat te overtreffen als Nee-kamp.
En waar hebben we volgens jou recht op? Meer dan normale zeggenschap binnen een democratisch orgaan? Minder dan normaal hoeven bij te dragen aan een orgaan waar we dankzij onze mainportfunctie meer dan gemiddeld aan verdienen?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:25 schreef beestjuh het volgende:
Dat zijn we al jaaaaaren hoor. Zo nemen ze ons misschien weer serieus. En krijgen wij waar we recht op hebben.
De keuze is inderdaad duidelijk: VOOR!quote:Neen, ik ga mijn stem niet van voor tot achter verklaren op Fok. Voor mensen die kunnen lezen, in het bijzonder tussen de regels door vooral en die niet halverwege de zgn. "grondwet" afhaken, want het interessantste staat nogal verstopt, moet de keuze al duidelijk zijn.
Oh? Ik heb nog niemand door het simpelste en wat mij betreft belangrijkste argument zien prikken: Een Ja levert ons een betere en efficientere samenwerking met onze buurlanden op, wat de internationale handel, de backbone van onze economie, zal doen groeien.quote:Als de argumenten van het Ja-kamp betrouwbaar waren geweest, was er niet zo makkelijk doorheen te prikken. De huidige pro-propaganda is niet betrouwbaar en ongenuanceerd.
85% van het Parlement is voorstander, de enige tegenstanders zijn die met principiele gedachten die in het verleden zijn blijven hangen (SP: "Communisme is het systeem", Wilders: "Vroeger was alles beter" en CU/SGP: "Ons 2000 jaar oude boekie moet de basis zijn"). De mensen met verstand (Want die hebben we toch gekozen) zijn in ruime meerderheid dus voor, zowel van links als rechts.quote:Belachelijk om Nee-stemmers af te schilderen als relschoppers of gekke henkies, dat waren we geweest als we ons klakkeloos in het straatje van de regering lieten douwen. Als het verdrag in orde was geweest hadden we die propropaganda niet nodig gehad, en hadden we ons best met een gerust hart achter de regering geschaard.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:34 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Die korting op hun bijdrage doel je op? Die valt in het niet tegen al het economische verlies wat ze al geleden hebben door alleen al de Euro af te wijzen.
Wat een onzin. Hier ga ik niet eens op reageren als je het niet erg vind. Maar als dit kennelijk jouw visie is van de EU en Europees beleid dan wil ik van jou ook niets meer horen over het niet verdwijnen van macht of invloed van Nederland en een niet aangetaste soevereiniteit.quote:Als enige land de grondwet afwijzen is niets meer en niets minder dan jezelf de klas uit sturen en ik heb nog niemand beter zien worden door op de gang te gaan staan.
Kan je nagaan wat de groei geweest had kunnen zijn als ze mee hadden gedaan en hadden geprofiteerd van alle voordelen die één harde munt bieden.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:51 schreef nikk het volgende:![]()
Economisch verlies? Inflatie in Engeland lag lager in die periode, en de economisce groei lag ook hoger in die periode dan het Europese gemiddelde.
Als jouw argumenten op zijn, moet ik mijn mond maar houden? Ik pieker er niet over. Zwaktebod zeg.quote:Wat een onzin. Hier ga ik niet eens op reageren als je het niet erg vind. Maar als dit kennelijk jouw visie is van de EU en Europees beleid dan wil ik van jou ook niets meer horen over het niet verdwijnen van macht of invloed van Nederland en een niet aangetaste soevereiniteit.
Geen idee. Ik heb geen glazen bol. Maar je kunt niet spreken vaen verslechterde omstandigheden zonder de euro. In tegendeel zelfs. Het is onzin om te beweren dat de Britten hebben geleden omdat ze tegen de euro waren.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:59 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Kan je nagaan wat de groei geweest had kunnen zijn als ze mee hadden gedaan en hadden geprofiteerd van alle voordelen die één harde munt bieden.
quote:Als jouw argumenten op zijn, moet ik mijn mond maar houden? Ik pieker er niet over. Zwaktebod zeg.
En meld er dan even bij, dat binnen de huidige besluitvorming in europa, het een beslissing is van de Raad van Ministers, om te beslissen over strafmaatregelen ...quote:Op maandag 23 mei 2005 23:53 schreef UnleashMitch het volgende:
[.... rant over stabiliteitspact....]
Laten we dan even samenvatten:
UK krijgt al lang tijd veel geld terug omdat ze teveel betaald zouden hebben.
Italie pleegt fraude om er binnen te blijven
Duitsland gaat er doorheen en zegt simpelweg 'fuck you'
Frankrijk gaat er doorheen en zegt simpelweg 'fuck you'
De vier grootste landen in Europa hebben blijkbaar weinig op met Europa als het hun niet uit komt en met de nieuwe grondwet gaan we landen stemrecht geven aan de hand van de omvang van de bevolking......
Exact. Met wat er NU ligt ben ik het oneens..alsook met de onnoemelijk lompe manier van promoten door de partijen..nazi, screbrenica en die meuk van met de nek aangekeken worden in het buitenland.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:56 schreef Racerat het volgende:
Ik denk dat ook de meeste NEE-stemmers in principe wel voor een Europese Grondwet zijn, alleen niet zoals 'ie nu wordt voorgesteld.
De meeste mensen zullen het nut wel zien van Europese samenwerking op het gebied van internationale handel, terrorismebestrijding etc, maar er zitten in de nu voorgestelde Grondwet gewoon veel te veel dingen die niet gunstig zijn voor Nederland.
En daarom stemmen de meeste NEE-stemmers nu NEE.
Zodat er over die voor Nederland ongunstige punten kan worden heronderhandeld.
De politiek doet nu net alsof dat helemaal niet kan, en Bakellende zegt dat we al zo vreselijk ons best hebben gedaan tijdens eerdere onderhandelingen, maar we komen er gewoon bekaaid af met deze Grondwet.
Er moeten allerlei punten worden aangepast (zie o.a. OP). En als dat gebeurd is, zal ik zeker vóór de Europese Grondwet stemmen.
Meer bureaucratie verstevigt de handel? Bureaucratie is nodig? Bureaucratie is heilig? Als je dat soort stupiditeiten gelooft moet je inderdaad ja stemmen. Want een ja-stem betekent om te beginnen een verdubbeling van de bureaucratie. Dat al die bureaucratie gewoon bakken inproductief geld kost vergeet het voor-kamp altijd te vermelden. Waarom zouden ze ook? Bureaucratie is hun lust en vooral hun leven.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:42 schreef Vhiper het volgende:
Oh? Ik heb nog niemand door het simpelste en wat mij betreft belangrijkste argument zien prikken: Een Ja levert ons een betere en efficientere samenwerking met onze buurlanden op, wat de internationale handel, de backbone van onze economie, zal doen groeien.
De tegenstemmers zijn dan ook gewoon van links naar rechts ruim voorradig. En al die mensen die tegen zijn, weet je, die zijn vooral dom, want zij volgen het geloof, de religie niet, zij wensen zich niet te conformeren aan de riten van de beurocratie, en daarom zijn ze heel erg dom. Die mensen die slaafs achter de eurogoeroes aanhuppelen, die zij in hoge mate intelligent, zij belijden hun geloof met verve, enverdedigen hun kerk tot de laatste snik, dat is heel intelligent.quote:85% van het Parlement is voorstander, de enige tegenstanders zijn die met principiele gedachten die in het verleden zijn blijven hangen (SP: "Communisme is het systeem", Wilders: "Vroeger was alles beter" en CU/SGP: "Ons 2000 jaar oude boekie moet de basis zijn"). De mensen met verstand (Want die hebben we toch gekozen) zijn in ruime meerderheid dus voor, zowel van links als rechts.
Dus nee, zo belachelijk vind ik dat niet.
Deze Grondwet is een ondemocratische. Dat is met veel juridische breedspraak geprobeerd te verbloemen, maar het is wel een feit. Het enige door de kiezers gekozen orgaan (het Europese Parlement) heeft belachelijk weinig te zeggen door deze Grondwet. Dit tezamen met de enorm zware eisen die in de tekst worden gesteld aan een wijziging van deze Grondwet maakt dat deze Grondwet een duidelijke anti-democratische achtergrond heeft: men wil de kiezersinvloed fors beperkt houden. Dat is voor mij een hele belangrijke reden om nee te zeggen. Dit en de volstrekte onleesbaarheid van het document, wat ook geen vertrouwen wekt in de inhoud.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:08 schreef RM-rf het volgende:
[..]
En meld er dan even bij, dat binnen de huidige besluitvorming in europa, het een beslissing is van de Raad van Ministers, om te beslissen over strafmaatregelen ...
oftewel, de 'boeven' zelf, de nationale regeringsleiders ... besluiten zelf of men hen bestraft, voor het overtreden van de samen gemaakte afspraken ....
Juist dat zou de Grondwet veranderen ...
Dan zouden de nationale ministers niet meer te besluiten hebben over het opleggen van strafmaatregelen, maar de Commissie, en het Europees Parlement ..
Dat is het dus in één klap weg met de 'politieke deals', die gesloten worden in de Raad van Ministers ...
Als je echter TEGEN de huidige Grondwet stemt, blijft alles bij het gelijke, oftewel, als een land het stabiliteitspact overtreddt, is het aan de nationale politici om te besluiten of er strafmaatregelen worden opgelegd, iets dat vrijwel altijd zal uitmonden in een politiek spel achter gesloten deuren, waarbij de overtreder 'vrijuit' zal gaan, na wat 'dealtjes' gesloten te hebben...
Juist dát veranderd die Grondwet! .. en dan wil jij daar tegen gaan stemmen?
Niet alleen voor Nederland hoor. Het democratisch niveau van deze Grondwet is slecht voor alle Europeanen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:56 schreef Racerat het volgende:
De meeste mensen zullen het nut wel zien van Europese samenwerking op het gebied van internationale handel, terrorismebestrijding etc, maar er zitten in de nu voorgestelde Grondwet gewoon veel te veel dingen die niet gunstig zijn voor Nederland.
Ik vind de manier van campagne-voeren door de regering ook compleet idioot... Ik durf zelfs te beweren dat juist die vorm van campagne-voeren de lichte meerderheid der JA-stemmers omgevormd hebben tot een stevige meerderheid van NEE-stemmers..quote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:09 schreef Laton het volgende:
Exact. Met wat er NU ligt ben ik het oneens..alsook met de onnoemelijk lompe manier van promoten door de partijen..nazi, screbrenica en die meuk van met de nek aangekeken worden in het buitenland.
een voornamelijk lege zin... bloemrijke beeldspraak om een 'slachtofferrol op te dringen, helaas niet geholpen door enige kennis, enkel paranoiaquote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:14 schreef Jalu het volgende:
[..]
Deze Grondwet is een ondemocratische. Dat is met veel juridische breedspraak geprobeerd te verbloemen, maar het is wel een feit. Het enige door de kiezers gekozen orgaan (het Europese Parlement) heeft belachelijk weinig te zeggen door deze Grondwet.
Absoluut onzin...quote:Dit tezamen met de enorm zware eisen die in de tekst worden gesteld aan een wijziging van deze Grondwet maakt dat deze Grondwet een duidelijke anti-democratische achtergrond heeft: men wil de kiezersinvloed fors beperkt houden. Dat is voor mij een hele belangrijke reden om nee te zeggen. Dit en de volstrekte onleesbaarheid van het document, wat ook geen vertrouwen wekt in de inhoud.
http://etienne.chouard.fr(...)anhetlichtbrengt.htmquote:de veréénvoudigde herzieningsprocedure (20). Deze laat één van de organen van de Unie (de Raad van Ministers) toe om uit eigen initiatief één van de sleutelelementen van de Grondwet te wijzigen die de graad van soevereiniteit bepaalt die door de lidstaten bewaard wordt in dit of dat domein (daar de overstap naar beslissingen bij meerderheid aan allen het blokkeringsrecht doet verliezen) (21) Dit is erg : deze grondwet heeft een variabele spanwijdte maar zonder de direkte instemming der volkeren bij elke variatie.
Juist, waarom is het animo voor de Europeese verkiezingen zo laag?quote:Op maandag 23 mei 2005 23:14 schreef Kaalhei het volgende:
Hoe vaak krijg je als burger de macht om je zegje te doen over de EU? Men moet niet denken dat mensen nu alleen maar over de grondwet gaan stemmen, mensen stemmen over de gehele EU.
Misschien moet je toch de tekst nog eens lezen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:33 schreef RM-rf het volgende:
een voornamelijk lege zin... bloemrijke beeldspraak om een 'slachtofferrol op te dringen, helaas niet geholpen door enige kennis, enkel paranoia
Ik zie in de tekst namelijk een zo goed als monddode volksvertegenwoordiging. Het EP kan wetten blokkeren, daar houdt het mee op. Eigen initiatief vanuit het EP is zo goed als onmogelijk.quote:
III-332 Verzoek aan de Europese Commissie inzake nieuwe initiatieven
Het Europees Parlement kan bij meerderheid van zijn leden de Commissie verzoeken passende voorstellen in te dienen inzake aangelegenheden die naar het oordeel van het Europees Parlement een handeling van de Unie voor de uitvoering van de Grondwet vergen. Indien de Commissie geen voorstel indient, deelt zij de redenen daarvoor aan het Europees Parlement mee.
quote:III-334 Verzoekschriften
Iedere burger van de Unie, alsmede iedere natuurlijke of rechtspersoon met verblijfplaats of statutaire zetel in een lidstaat heeft, overeenkomstig artikel I-10, lid 2, onder d), het recht om individueel of samen met andere personen een verzoekschrift bij het Europees Parlement in te dienen betreffende een onderwerp dat tot het werkterrein van de Unie behoort en dat hem rechtstreeks aangaat.
Klopt. Zelfs het Europees parlement heeft invloed op die benoeming. Maar...quote:De Commissie, de 'regering' wordt aangewezen door de regeringen der lidstaten ... ook die zijn gewoon verkozen hoor ...
quote:
III-350 Taakverdeling
Onverminderd artikel I-28, lid 4, worden de taken van de Commissie overeenkomstig artikel I-27, lid 3, door de voorzitter gestructureerd en over de leden van de Commissie verdeeld. De voorzitter kan de taakverdeling tijdens de ambtstermijn wijzigen. De leden van de Commissie oefenen de hun door de voorzitter toegewezen taak onder diens gezag uit.
Dat is dan ook het enige wat ze kan. En we hebben het hier niet over ultieme macht, slechts over normale democratische grondbeginselen als dat een Parlement de werkelijke Volksvertegenwoording is en dus in ieder geval een substantieel deel uitmaakt van de regerende macht. Dat is met deze Grondwet niet het geval.quote:Verder, een werkelijke democratie wordt niet daardoor bepaald door een verkozen orgaan de 'ultieme macht' te geven ...
essentieler is enkel of een verkozen orgaan bijvoorbeeld essentiele maatregelen _kan_ nemen, zoals het afstemmen van plannen of desnoods de regering ... dat kan het EP el degelijk...
Sorry, maar je draait de zaak om. De opkomstpercentages waren natuurlijk traditioneel altijd zo laag omdat het Europese Parlement toch niets te vertellen had. Deze Grondwet biedt daarin slechts een marginale verbetering maar wordt tegelijkertijd zo vast verankerd dat enige verdere verbetering op dit vlak zo goed als onmogelijk wordt.quote:Ik zou het zelf ook een verbetering vinden als het EP uiteindelijk ook individuele commissarissen kan wegstemmen, maar dat is een punt dat mogelijk in de nabije toekomst ligt, laat eerst de bestuurswijze van de EU als efficient en nuttig bewijzen en de democratische ondersteuning bij het volk, in de vorm van opkomstpercentages bij europese verkiezingen stijgen...
[..]
Het spijt me, met alle respect, maar ik baseer mijn meningen op de tekst van de Grondwet zoals die door voor- en tegenstanders gepresenteerd wordt, en niet slechts alleen op die belachelijk summiere samenvatting van de regering die alle zwakke plekken in deze Grondwet zorgvuldig verzwijgt.quote:Absoluut onzin...
uit een hier eerder aangehaald stuk van een tegstander, die met dat argument aankwam... (welke een grove manipulatie is, een vervormde presentatie van wat er werkelijk in de grondwet aangegeven is over de vereenvoudigde wijzigingsprocedure)
[..]
http://etienne.chouard.fr(...)anhetlichtbrengt.htm
(overigens, hierbij vergeet deze franse leraar eventjes te vermelden dat bij de vereenvoudigde wijzigingsprocedure wel de instemming van de meerderheid van het EP vereist is)
met alle respect, maar je weet echt niet waar je het over hebt ...
Ik zou je absoluut aanraden eens wat serieuser naar de feiten te kijken en je niet enkel te laten leiden door de beweringen van tegenstanders die niet altijd op pure feiten gebaseerd zijn...
Hier ga ik helemaal maar niet op in. Op basis van pure feiten zeg ik dat het Europees Parlement vrijwel niets te vertellen heeft(behalve dat men wat kan dwarsliggen...). Wat mij betreft is dat ondemocratisch.quote:Het is opvallend dat meer Tegenstanders van de Grondwet van zichzelf zeggen dat ze 'heel goed weten wat er in de Grondwet staat'.. maar op basis van pure feiten ze makkelijk de fout ingaan en dingen beweren die er helemaal niet in staan (wat dan natuurlijk weer af te schuiven is op het argument dat de grondwet onleesbaar zou zijn ....)
Hoe verklaar je dan je klacht dat de Grondwet niet te wijzigen is, terwijl ik een link aanhaal van een tegenstander die precies het tegengestelde argument heeft, namelijk dat de Grondwet, als hij eenmaal is geratificeerd, ook eenvoudig via een 'vereenvoudigde procedure' kan worden aangepast...?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:02 schreef Jalu het volgende:
Het spijt me, met alle respect, maar ik baseer mijn meningen op de tekst van de Grondwet zoals die door voor- en tegenstanders gepresenteerd wordt, en niet slechts alleen op die belachelijk summiere samenvatting van de regering die alle zwakke plekken in deze Grondwet zorgvuldig verzwijgt.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan je klacht dat de Grondwet niet te wijzigen is, terwijl ik een link aanhaal van een tegenstander die precies het tegengestelde argument heeft, namelijk dat de Grondwet, als hij eenmaal is geratificeerd, ook eenvoudig via een 'vereenvoudigde procedure' kan worden aangepast...?
quote:
Vereenvoudigde herzieningsprocedure :
art. IV-444 : « 1. Indien deel III voorschrijft dat de Raad op een bepaald gebied of in een bepaald geval met eenparigheid van stemmen besluit, kan de Europese Raad bij Europees besluit bepalen dat de Raad op dat gebied of in dat geval met gekwalificeerde meerderheid van stemmen besluit. Dit lid is niet van toepassing op besluiten die gevolgen hebben op militair of defensiegebied. 2. Indien deel III voorschrijft dat Europese wetten of kaderwetten door de Raad volgens een bijzondere wetgevingsprocedure worden vastgesteld, kan de Europese Raad bij Europees besluit bepalen dat die wetten of kaderwetten volgens de gewone wetgevingsprocedure worden vastgesteld. 3. Ieder initiatief van de Europese Raad op grond van de leden 1 en 2 wordt aan de nationale parlementen toegezonden. Indien binnen een termijn van zes maanden na die toezending door een nationaal parlement bezwaar wordt aangetekend, is het in de leden 1 en 2 bedoelde Europees besluit niet vastgesteld. Indien geen bezwaar wordt aangetekend, kan de Europese Raad dat besluit vaststellen. Voor de vaststelling van de in de leden 1 en 2 bedoelde Europese besluiten, besluit de Europese Raad met eenparigheid van stemmen, na goedkeuring door het Europees Parlement, dat zich uitspreekt bij meerderheid van zijn leden.
Ik heb niet al mijn informatie uit dat Franse document, er zijn gelukkig meer verhelderende sites over dit onderwerp. Om even inhoudelijk op jouw argument in te gaan: bovenstaand artikel betekent dus dat de Grondwet op iniatief van de Raad van Ministers te wijzigen is. Maar dat moet wel unaniem gebeuren ,wat mij betreft is dat niet synoniem met "makkelijk", integendeel. Des te meer reden om van de Unie te eisen dat ze een fatsoenlijke Grondwet schrijven.quote:Ik quotte daar geen samenvatting van de regering, maar een stuk van een TEGENstander, dezelfde man waar jij die stelling, over 'moeilijke wijzigbaar zijn van de Grondwet, vandaan hebt gehaald ...
Van dat hele argument klopt domweg niks... het is niet waar, de Europese grondwet is makkelijker wijzigbaar dan de nederlandse grondwet... het vereist enkel een unanieme Raad van Minsisters en eenmaal een meerderheid in het EP.. (dat volgens jou niks te zeggen zou hebben )
Dat komt mij over alsof mensen enkel op zoek gaan naar alle mogelijk tegenargumenten ....
gewoon om hun bestaande mening bevestigd te zien...
Hij heeft dan wat dat betreft ook gelijk. Je kunt twisten over het al of niet eens zijn met subsidie-politiek, daar heb je helemaal gelijk in. Maar dergelijke zaken horen niet thuis in een Grondwet Net zoals overigens de complete overheersing van het hele document door regels die de "Heilige Vrije Markt" moeten bevorderen.quote:Bv dat het Stabiliteitspact in de grondwet wordt vastgelegd en strafmaatregelen door de commissie worden opgelegd ... is bv voor diezelfde Fransman een sterk Tegen-argument...: hij vind het maar niks, en noemt dat 'politieke statements' binnen de Grondwet, want het verbied subsidie-politiek (oftewel, aloud keynesiaans het begrtingstekort laten oplopen, om de binnenlandse bestedingen te ondersteunen)
Voor mij is dat geen argument. Alhoewel het wel tekenend is voor hoe de machtsverhoudingen liggen binnen de EU, en deze Grondwet maakt dat er voor Nederland bepaald niet beter op...quote:In Nederland is de boosheid over hoe nu Stabiliteitspact-overtredingen niet bestrafd worden, reden om tegen te stemmen ...
waarbij men niet afweegt dat juist de Grondwet betere mogelijkheden biedt om het nu wel 'bindend' landen op te leggen en nu wel te bestraffen, omdat het niet meer de 'boeven' zelf zijn, die over zo'n bestraffing afstemmen.
Sorry hoor, maar dit is echt flauwekul. In Nederland heeft de Volksvertegenwoordiging stukken meer macht dan het Europese Parlement volgens deze Grondwet. Dat het Nederlandse stelsel niet ideaal is, zul je mij niet horen betwisten, ik ben sowieso overtuigd van het faillissement van een pure parlementaire democratie, wat mij betreft is de tijd rijp voor een semi-directe democratie. Maar deze Europese Grondwet is een stap terug in de tijd op dat vlak, de democratie is gewoon uitgehold in dit document.quote:Ooit wel eens afgevraagd of diezelfde argumenten, over 'democratie' toegepast op de huidige nederlandse staatsindeling, zouden betekenen dat je nederland zelf ook een schadelijke staat vind ..
In nederland hebben we bv een zeer machtige regering, waarbij tijdens de formatie een Monarch, die erfelijk wordt aangewezen, en nooit verkozen een enorm direkt invloed daarop kan uitoefenen...
Op dat punt is Nederland dus een stuk minder democratisch, dan de voorgestelde EU....
Ik zal wel iets gemist hebben, maar mij lijkt dit nieuwe verdrag juist het oude, gefragmentiseerde verdrag van Nice te vervangen en de bureaucratische sloomheid te doen afnemen, maar jij gaat me ongetwijfeld een bronnetje geven waarin haarfijn wordt verteld dat de bureaucratie gaat verdubbelen? Of ga je dat niet en geef je dus (indirect, direkt zal je toch nooit doen) toe dat dit onzin is?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:11 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Meer bureaucratie verstevigt de handel? Bureaucratie is nodig? Bureaucratie is heilig? Als je dat soort stupiditeiten gelooft moet je inderdaad ja stemmen. Want een ja-stem betekent om te beginnen een verdubbeling van de bureaucratie. Dat al die bureaucratie gewoon bakken inproductief geld kost vergeet het voor-kamp altijd te vermelden. Waarom zouden ze ook? Bureaucratie is hun lust en vooral hun leven.
Moet ik dit religiegedoe serieus nemen? We praten hier over een internationaal verdrag, niet over een kruistocht.quote:De tegenstemmers zijn dan ook gewoon van links naar rechts ruim voorradig. En al die mensen die tegen zijn, weet je, die zijn vooral dom, want zij volgen het geloof, de religie niet, zij wensen zich niet te conformeren aan de riten van de beurocratie, en daarom zijn ze heel erg dom. Die mensen die slaafs achter de eurogoeroes aanhuppelen, die zij in hoge mate intelligent, zij belijden hun geloof met verve, enverdedigen hun kerk tot de laatste snik, dat is heel intelligent.
Met dergelijke ononderbouwde reacties en religiegepraat begrijp ik het, maar snap ik het niet. Probeer het dus nog eens, maar dan met onderbouwde feiten en zonder religie-onzin.quote:Je begrijpt dat ik je argumenten regelrechte bagger vind?
Het is wordt juist democratischer, dat wij Nederlanders uiteindelijk iets minder te zeggen krijgen in een steeds groter wordende EU lijkt me logisch. Je kunt niet 16 miljoen Nederlanders evenveel "macht" geven dan 82 miljoen Duitsers.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:17 schreef Jalu het volgende:
[..]
Niet alleen voor Nederland hoor. Het democratisch niveau van deze Grondwet is slecht voor alle Europeanen.
Heb jij wel gezien hoeveel Commissies er een plaats in de Grondwet hebben gekregen? Met natuurlijk straks het bijbehorende ambtenarenapparaat ter ondersteuning?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:32 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik zal wel iets gemist hebben, maar mij lijkt dit nieuwe verdrag juist het oude, gefragmentiseerde verdrag van Nice te vervangen en de bureaucratische sloomheid te doen afnemen, maar jij gaat me ongetwijfeld een bronnetje geven waarin haarfijn wordt verteld dat de bureaucratie gaat verdubbelen? Of ga je dat niet en geef je dus (indirect, direkt zal je toch nooit doen) toe dat dit onzin is?
[..]
Overtuig mij maar eens van het democratisch niveau van deze Grondwet. Met een Parlement dat eigenlijk alleen maar een negatieve inbreng kan hebben.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:32 schreef more het volgende:
[..]
Het is wordt juist democratischer, dat wij Nederlanders uiteindelijk iets minder te zeggen krijgen in een steeds groter wordende EU lijkt me logisch. Je kunt niet 16 miljoen Nederlanders evenveel "macht" geven dan 82 miljoen Duitsers.
Ah, daar zijn de bangmaak-tactieken van de voorstanders weer.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:41 schreef more het volgende:
Toen Denemarken "nee" tegen de Euro zei steeg de rente daar met 2%, stel dat dit ook zal gebeuren als Nederland "nee" zegt op 1 juni, dan zal dit de economie behoorlijk hard treffen.
weet je hoe het bijvoorbeeld in nederland gaat?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:31 schreef Jalu het volgende:
Ik heb niet al mijn informatie uit dat Franse document, er zijn gelukkig meer verhelderende sites over dit onderwerp. Om even inhoudelijk op jouw argument in te gaan: bovenstaand artikel betekent dus dat de Grondwet op iniatief van de Raad van Ministers te wijzigen is. Maar dat moet wel unaniem gebeuren ,wat mij betreft is dat niet synoniem met "makkelijk", integendeel. Des te meer reden om van de Unie te eisen dat ze een fatsoenlijke Grondwet schrijven.
De vrije markt is gewoon in de grondwet vastgelegd als en recht van de burgers, net als het een recht is dat de overheid geen extra schulden gaat aanmaken om hun politiek, uiteindelijk op langdurige afbetaling door de burger, te financieren ...quote:Hij heeft dan wat dat betreft ook gelijk. Je kunt twisten over het al of niet eens zijn met subsidie-politiek, daar heb je helemaal gelijk in. Maar dergelijke zaken horen niet thuis in een Grondwet Net zoals overigens de complete overheersing van het hele document door regels die de "Heilige Vrije Markt" moeten bevorderen.
quote:ik ben sowieso overtuigd van het failliesement van een pure parlementaire democratie, wat mij betreft is de tijd rijp voor een semi-directe democratie. Maar deze Europese Grondwet is een stap terug in de tijd op dat vlak, de democratie is gewoon uitgehold in dit document.
Omdat een "nee" het vertrouwen van de financiele markten en grote investeerders kan aantasten.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:44 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ah, daar zijn de bangmaak-tactieken van de voorstanders weer.
Maar vertel eens, waarom zou de rente stijgen bij een Nederlands 'nee' tegen de Grondwet?
Ik ben het daar nog steeds niet mee eens. Wat mij betreft mag een Grondwet best star zijn, maar dan mag hij slechts echt de Grote Lijnen aangeven. Dat doet deze Grondwet niet, deze Grondwet is daarvoor veel te gedetailleerd. Zelfs voor een kleine detailwijziging heb je dus een unanieme Raad van Ministers nodig, wat mij betreft is dat een te grote belemmering voor het wijzigen van deze Grondwet naar iets beters in de toekomst.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
weet je hoe het bijvoorbeeld in nederland gaat?
Daar moeten tweemaal de eerste en tweede kamer gezamelijk bijeenkomen en met 2/3e meerderheid een wijziging instemmen...
Een wijziging van de Grondwet wil je niet _nog_ makkelijker hebben dan dat hier is vastgelegd, omdat anders een wijziging even makkelijk wordt als 'normaal beleid' en je niet eens een grondwet hebt, dan is het hooguit een vage beginselverklaring, die ten allen tijden gewijzigd _kan_ worden...
de huidige opzet voor wijzigingen is een efficiente en niet te trage methode, die wel garaneeerd dat er zowel instemming is bij alle lidstaten (oftewel grote invloed van de soevereinde lidstaten) en een meerderheid in het parlement ...
Klaar, dan moet je niet zeuren dat het 'wijzigen vand e Grondwet' onmogelijk, of te lastig is....
[..]
De Grondwet gaat wel wat verder dan jij hier beweert hoor. Het noemt de Vrije Markt niet als een recht van de burgers, maar als een plicht van de Lidstaten om in alle mogelijke opzichten de markt vrij te geven. Ook hier gaat de Grondwet weer verder dan wat veel voorstanders ons willen doen geloven.quote:De vrije markt is gewoon in de grondwet vastgelegd als en recht van de burgers, net als het een recht is dat de overheid geen extra schulden gaat aanmaken om hun politiek, uiteindelijk op langdurige afbetaling door de burger, te financieren ...
Als een grondwet geen 'burgerlijke rechten' mag vastleggen... dan mag het ook niet andere rechten vastleggen ... ALLES is dan opeens een 'politiek statement'...
Wees eerlijk, juist die grondwettelijk vastgelegde rechten op vrije marktwerking, een onafhankelijke Europese Bank (en onmogelijkheid van budgetpolitiek) ... zijn uiterst gezonden zaken, en noodzakelijk om te voorkomen dat europa bv terugvalt in op de langere termijn desastreuse protectie-politiek ... welke in de tijd van de koude oorlog wel werkte, omdat de amerikanen er garant voor stonden, die teveel te verliezen hadden bij sociale onrust in Europa ....
Op zich ben ik het wat betreft de financiele politiek wel met je eens. Maar anderzijds hoort dit gewoon niet thuis in een Grondwet, de dagelijkse (economische) praktijk is veel te weerbarstig om in een statisch document als een Grondwet op te nemen.quote:Een concurrerend europa, zonder amerikaanse steun, kan echter niet blijven terugvallen op een financiele politiek waar meer wordt uitgegeven dan binnenkomt, in de huidige economische situatie zeker niet....
En het is essentieel dat dat grondwettelijk wordt vastgelegd, om juist te voorkomen dat ipv hervormingen, men makkelijk kortetermijnspolitiek bedrijft, welke enkel gebaseerd is op het verder laten oplopen van financieringstekorten (zoals Bush in amerika nu doet, maar ook amerika zal wat dat betreft de deksel van de honingpot op hun neus krijgen)
[..]
Sorry hoor, of je leest niet goed of ik formuleer het verkeerd, maar wat ik bedoel is dat deze Grondwet een stap terug is op het gebied van de Parlementaire democratie(t.o.v. de nationale situatie in Nederland). Dit terwijl ik voorstander ben van een zo direct mogelijke democratie en voor mij is deze Grondwet dus een dubbele stap terug in de tijd.quote:Eerst beweren dat de grondwet absoluut niet democratisch zou zijn, en dan beweren dat je liever een 'semi-directe' democratie ziet, en zou deze grondwet een stap terug zijn.... meer in de richting van een 'direkte democratie'...?
Het is nu net ens semi-direkte democratie, door de wijze waarop de regeringen van lidstaten de grootste invloed kunnen uitoefenen op de vaststelling van de commissie, en uiteindelijk nationale parlementen ook specifiek beleid kunnen blokkeren ... het is een sterk federale opzet, waarbij de parlementen van de lidstaten nog altijd enorm veel invloed hebben (subsidiariteitsprincipe, wat al in het verdrag van Nice is vastgelegd, echter een 'lege huls' zou zijn zonder deze grondwet).... die nationale parlementen zullen gewoon verkozen zijn..
Alsjeblieft, kom nu niet aan met de stelling dat Europa opeens 'minder democratisch zou moeten zijn, en dat de grondwet het allemaal net iets te democratisch' zou maken ..
je bevestigd enkel mijn stelling... dat sommige tegenstanders zich werkelijk in alle bochten wringen om maar _tegen_ te zijn
Heb je Nederlandse grondwet wel eens goed gelezen? Als je die zou voorleggen in een referendum zou ook de meerderheid tegen stemmen. Wetten zijn nu éénmaal geen spannende roman van john grishamquote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:08 schreef Jalu het volgende:
En dan kom ik toch terug op mijn eerste grote bezwaar tegen deze Grondwet. De tekst is zo juridisch en zo gedetailleerd maar tegelijkertijd zo onduidelijk dat de hele Grondwet op verschillende manieren uit te leggen is, wat zowel voor- als tegenstanders dan ook op grote schaal doen. En niemand weet wie er echt gelijk heeft en hoe zaken in de praktijk gaan uitpakken is erg moeilijk in te schatten. Dit terwijl er juist een Grondwet nodig is om duidelijkheid te verschaffen. Maar deze Grondwet veroorzaakt alleen maar controversie.
Ja, die heb ik inderdaad weleens gelezen ja. En die is in mijn ogen stukken leesbaarder dan het Europese gedrocht waar je volgende week over mogen stemmen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:15 schreef more het volgende:
[..]
Heb je Nederlandse grondwet wel eens goed gelezen? Als je die zou voorleggen in een referendum zou ook de meerderheid tegen stemmen. Wetten zijn nu éénmaal geen spannende roman van john grisham
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:18 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ja, die heb ik inderdaad weleens gelezen ja. En die is in mijn ogen stukken leesbaarder dan het Europese gedrocht waar je volgende week over mogen stemmen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |