abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27262937
Hoi,

Ik mag stemmen dit jaar voor het eu. grondwet... Maar nu wil ik weten hoe het met de drugs zit? wordt het na een tijd verboden als de eu. grondwet in werking gaat als de grondwet in nederland actief is? en hoe zit het met werk, ik bedoel dat straks "goedkope" poolse arbeiders komen die al het werk van ons zeg maar afpakken? of is die grens nog gesloten?

bvd,

mark

ps. ik weet niet of dit in de goeie forum is... anders verplaat/delete hem maar.
  maandag 23 mei 2005 @ 06:29:04 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_27264161
Alles wat jij noemt staat los van de grondwet.

Drugs blijft illegaal in Nederland, maar gedoogd.
En Polen mogen onze baantjes en huurhuizen al inpikken.
So we just called him Fred
  maandag 23 mei 2005 @ 11:36:01 #3
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27269076
quote:
Om slagvaardiger te kunnen samenwerken doen de EU-landen met invoering van de Europese grondwet op de meeste terreinen afstand van het recht om een veto uit te spreken over een te nemen besluit. Hierdoor wordt voorkomen dat waar 24 landen iets willen, één land dat tegen kan houden. De besluitvorming blijft daardoor wel democratisch. Over het grootste deel van de onderwerpen van Justitie en Binnenlandse Zaken wordt straks met meerderheid beslist. Bij wetgeving krijgt het Europees Parlement een rol die vergelijkbaar is met die van ons parlement in Nederland.

Overigens houden de nationale parlementen ook nog enige zeggenschap. Zij kunnen bezwaar maken tegen een Europees voorstel voor een regeling. Als ze dat met tenminste zes landen doen, gaat de regeling niet door.

Wanneer het om onderwerpen gaat die lidstaten heel erg belangrijk vinden, kunnen ze bij de Europese Raad bezwaar maken tegen een voorgenomen regeling. Dan wordt nog eens opnieuw bekeken of de regeling er wel moet komen. Hoewel er geen enkele discussie over bestaat, zou dit kunnen gelden voor voorstellen tot een verbod op euthanasie.
Bron: justitie
Dus vijf medestanders vinden/zoeken, anders een verzoek indienen (dat de Europese Raad naast zich neer zal leggen). Gedoogbeleid is nl. juridisch niet houdbaar, omdat het er op neer komt dat je instemt met overtreding van de eigen regels.
Wasserwunderland
pi_27351342
Het blijft zoals het is, volgens de verhelderende flyers. Wat ik me dan afvraag is wat er gebeurt als straks driekwart Europa ons drugsbeleid onder druk zet.
pi_27361145
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 20:27 schreef Theeboon het volgende:
Het blijft zoals het is, volgens de verhelderende flyers. Wat ik me dan afvraag is wat er gebeurt als straks driekwart Europa ons drugsbeleid onder druk zet.
Dan gebeurt er nog steeds niets. Omdat wij een veto recht hebben.
lollig
pi_27361971
Nederland kan, wanneer 15 landen met 65% van de bevolking tegen softdrugs blijken te zijn, en er een probleem van maken dat nederland gedoogd, zeggen dat het een fundementieel nederlandse beleidsdeel is, en kan dan beslissing naast zich neer leggen.

Polen die in nederland willen werken (wat al gebeurd) moeten zich houden aan de nederlandse COA's met ziekenfondsheffing, ww, woa enzovoort. Als de polen dan goedkoper willen werken, en dat dan ook mogen van de werkgevers (werk waarvoor goede nl'se taal niet nodig is) waarom niet? Heb je als nederlander soms meer recht op werk, dan een europeaan?

Maar dit heeft nauwelijks iets met de grondwet te maken. De 'goedkope' polen zijn vaak illegalen. Die dus zonder verplichte toeslagen werken.
pi_27424543
Artikel III-271:
quote:
Bij Europese kaderwet kunnen minimumvoorschriften worden vastgesteld betreffende de
bepaling van strafbare feiten en sancties in verband met vormen van bijzonder zware criminaliteit met
een grensoverschrijdende dimensie die voortvloeit uit de aard of de gevolgen van deze strafbare feiten
of uit een bijzondere noodzaak om deze op gemeenschappelijke basis te bestrijden.

Het betreft de volgende vormen van criminaliteit: terrorisme, mensenhandel en seksuele uitbuiting van vrouwen en kinderen, illegale drugshandel, illegale wapenhandel, het witwassen van geld, corruptie,
de vervalsing van betaalmiddelen, computercriminaliteit en de georganiseerde criminaliteit.

Wanneer een lid van de Raad van oordeel is dat een in de leden 1 en 2 bedoeld ontwerp van
Europese kaderwet afbreuk zou doen aan fundamentele aspecten van zijn strafrechtstelsel, kan hij
verzoeken dat het ontwerp aan de Europese Raad wordt voorgelegd.
Wat zegt dat? Dat de Europese Raad softdrugs in Nederland kan verbieden mits het voorstel door de Raad kan worden geloodsd, wat wel redelijk pittig zal zijn, maar met de nodige druk wel zou kunnen lukken (Balkenende mag dan niet veto'en).
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_27427650
Wat betreft deze zaken verandert er niks ten opzichte van de huidige situatie.
pi_27427803
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 01:58 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Artikel III-271:

Wat zegt dat? Dat de Europese Raad softdrugs in Nederland kan verbieden mits het voorstel door de Raad kan worden geloodsd, wat wel redelijk pittig zal zijn, maar met de nodige druk wel zou kunnen lukken (Balkenende mag dan niet veto'en).
Dat zegt dat de Europese Unie Nederland kan dwingen mee te werken aan grenscontroles en dat soort dingen om drugshandel te voorkomen. Het Nederlandse interne drugsbeleid is voorlopig geen beleidsterrein waarop de Europese Unie beslissingen mag nemen en vanuit het subsidariteitsbeginsel ook niet snel een beleidsterrein waarop de Europese Unie zich zal begeven. Voor een stem over de Europese Grondwet valt er dus praktisch geen stemadvies op dit punt te geven, omdat er eigenlijk bijna niets verandert op dit terrein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')