abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54902762
www.mr2club.nl Kijk daar eens op. Heel veel vragen over velgenmaten en bandenmaten.
pi_54903090
quote:
Op woensdag 28 november 2007 20:28 schreef tevebe het volgende:
www.mr2club.nl Kijk daar eens op. Heel veel vragen over velgenmaten en bandenmaten.
Daar ben ik al geweest, daar heb ik al aardig wat info vandaan

Het handigst zou zijn als ik ergens de precieze maten van iemands velgen/banden kon bekijken inclusief foto's Maar zoiets heb ik nog niet gevonden.
pi_54903271
Ik meen gelezen te hebben op dat forum voor 7,5j en achter 8,5j. Johnwoo kan je wel helpen
pi_54905814
Bedankt voor de hulp Maar dan heb ik nog één vraag dus, Euro 95 of Euro 98 in een SW20 ?
  woensdag 28 november 2007 @ 22:31:46 #255
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_54906974
quote:
Op woensdag 28 november 2007 21:58 schreef babba het volgende:
Bedankt voor de hulp Maar dan heb ik nog één vraag dus, Euro 95 of Euro 98 in een SW20 ?
kan beide natuurlijk.
moet je wel weten wat het doet.

een standaard motor heeft geen hogere klopvastheid nodig omdat daar met de bouw van het motormanagement al rekening mee gehouden is. Zodra je denkt dat je zelfontbranding krijgt door verhoogde compressie, aangepaste timing o.i.d. moet je benzine tanken met hogere klopvastheid.
pi_54913674
Met Tjabbo. Op een standaard GTi heeft het in ieder geval weinig zin om 98 te tanken. Zelfs een standaard Amerikaanse turbo slikt nog 95, pas als je boost of timing of compressie gaat veranderen wordt 98 een vereiste. In geimporteerde JDM wagens tank je het beste 98 (premium benzine in Japan is 100RON, dus de ECU's van sportwagens zijn daarvoor geprogrammeerd).

Qua velgen, er zijn veel mogelijkheden, maar het wordt wel sterk aangeraden om achter breder dan voor te nemen, om de balans van de auto niet te verstoren (nu zal je met een GTi niet gelijk achterstevoren staan maar op de grens scheelt het zeker, en bij turbo's is het gevaarlijker). Een veelgebruikte maat is voor 7.5J (met 205 of 215 brede banden) en achter 8.5J (met 235 of 245 brede banden), maar ook hier zijn veel combinaties mogelijk (7J/8J, 8J/9J, 7.5/9J, 8J/9.5J, ...). Let wel op dat je de juiste offsets neemt (die zijn voor en achter bij de meeste breedtes ook anders!).

Voor 16" en achter 17" wielen, of voor 17" en achter 18", zie je inderdaad ook wel, dat komt doordat het achterste wiel door de wigvorm van de auto, en de vorm van de wielkasten, _ietsjes_ kleiner lijkt dan het voorste. De standaardvering is achter (waar het gewicht zit) ook hoger dan voor, wat dit nog benadrukt. 17"/18" is trouwens het grootste wat ik onder een MR2 zou zetten, nog groter en het wordt een karikatuur. Ter illustratie, dit is 17"/18".
Als je voor performance gaat (trackdays) is 16" of hooguit 16"/17" optimaal (lagere roterende massa en toch geen al te hoge hoge bandwang).


Nog een plaatje voor de nieuwe pagina:

(GT30R kit, komt ook aan mijn built blok te hangen )

[ Bericht 7% gewijzigd door johnwoo op 29-11-2007 10:11:17 ]
  vrijdag 30 november 2007 @ 21:23:22 #257
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_54955741
heb je die kit van de bak van JW gekocht ?
pi_54968863
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 21:23 schreef Tjabbo het volgende:
heb je die kit van de bak van JW gekocht ?
Nee, wel geinformeerd, maar het was geen kit, alleen de turbo en wastegate los. Voor mij is het interessanter om gelijk de MR2 kit te kopen met alle fittings, downpipe, spruitstuk adapter etc. Bovendien had JW een single entry (wegens spruitstuk) GT3076R en wilde ik liever een twin entry GT3071R voor wat betere spool/minder lag en dus meer mid-end drivability. Het topvermogen van 450 rwhp voor de GT3071R is voor mij al ruim genoeg, liever de betere spool dan de 50 rwhp die de GT3076R meer kan leveren).

Ik neem wel de 800cc Sard injectors van JW over, had al een setje 550'ers van een 2JZ wegens mijn plan om voorlopig op 300 rwhp te blijven rijden, maar ik heb toch een standalone (Nemesis 2) dus kan net zo goed de boost en timing een beetje conservatief houden de eerste periode, scheelt me daarna weer injectors wisselen. Als alles zich goed houdt en het blokje weer is ingereden mag de boost wat omhoog en de Nemesis geremapt worden voor een rwhp of ~360, lijkt me wel voldoende en dan blijft alles nog heel.

Het blok wordt vrij ingrijpend gebouwd (zuigers, drijfstangen, cams, oversized kleppen, port job, MHG, high-flow oliepomp, alle lageringen, ARP materialen) en behalve de injectors wordt ook de rest van het brandstofsysteem onderhanden genomen (Walbro pomp, Aeromotive FPR, Wolfkatz rail met alle fancy fittings) dus als ik het zou willen moet ik de turbo er redelijk mee kunnen maxxen maar ik wil niet alles tot de limit pushen, dus hou ik het in eerste instantie op 300 rwhp en later ook ruim onder de 400.

Hier een vrij complete modlist: http://mr2.johnwoo.nl/sw20mods.html (site is nog work in progress)

[ Bericht 0% gewijzigd door johnwoo op 01-12-2007 16:22:41 ]
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:23:46 #259
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_54971854
Ok gaaf.
Wat heeft je doen besluiten voor een Hydra Nemesis systeem te gaan? Er zijn nog niet veel 3sgte's in NL die succesvol op zo'n ecu gemapped zijn.
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:36:20 #260
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_54972115
Even een onbeschofte TVP plaatsen.
Interessante stof
pi_54978055
Mr2 staat hoog op mijn lijstje om mijn auto te worden als ik terug ben in NL en weer wat gespaard heb. Wel een 92+ model ivm versnellingsbak en roestvorming van de modellen voor 92.
pi_54982479
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:23 schreef Tjabbo het volgende:
Ok gaaf.
Wat heeft je doen besluiten voor een Hydra Nemesis systeem te gaan? Er zijn nog niet veel 3sgte's in NL die succesvol op zo'n ecu gemapped zijn.
Er zijn uberhaupt niet veel 3S-GTE's in Nederland met een standalone EMS
Een paar redenen om voor de Nemesis te gaan:
- Het is een vrij uitgebreid systeem met veel features en mogelijkheden.
- De prijs ligt net wat lager dan andere systemen met vergelijkbare features (bv AEM).
- Dit is een plug&play systeem op de MR2, behalve het omprikken van de stekker moeten er maar 2 dingen gebeuren; een vacuumslangetje naar de (ingebouwde) MAP sensor, en de koudstartinjector vervangen door een MAT sensor.
- In de VS is er veel ervaring met de Nemesis en is het de "EMS of choice" van een paar bekende MR2 tuners. Er is dus veel over te vinden en veel kennis aanwezig op het (grote) Amerikaanse MR2 forum, en er zijn een hele rits vrij nauwkeurige base maps beschikbaar voor verschillende motorsetups.
- De jongen die mijn motor gaat opbouwen heeft zelf ook een Nemesis in z'n MR2 en dus al ervaring met de combinatie MR2 en Nemesis.
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 22:28 schreef tevebe het volgende:
Mr2 staat hoog op mijn lijstje om mijn auto te worden als ik terug ben in NL en weer wat gespaard heb. Wel een 92+ model ivm versnellingsbak en roestvorming van de modellen voor 92.
Er is geen verschil in roestvorming tussen de modellen van voor of na 92 hoor, buiten leeftijd dan. De SW20 heeft een paar gevoelige plekjes (twee strutjes met open uiteinde onderin de motorruimte; onderzijde van de deuren; rond een lekkend T-bar dak) waar sommigen last van krijgen, maar over het algemeen is de auto verder behoorlijk goed bestand tegen roest, in tegenstelling tot de AW11jes die er erg veel last van hebben. In ieder geval heeft een 93'er over een jaar evenveel kans op plekjes als een 92'er nu. Gewoon iedere auto apart bekijken.
  zondag 2 december 2007 @ 16:12:33 #263
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_54992423
Ik vond de hoeveelheid die er te vinden was over de nemesis wel wat tegen vallen.
Heb dat ding terug uitgebouwd voor JW toen hij tegenover (of met, hoe je het zien wilt) zjin tuner wilde bewijzen dat de auto het wél deed met de mods en dat die ecu het probleem was.

anyway lang verhaal kort: zorg voor een goed (duur) usb--com poort omzetter. door het gekloot met een goedkope kwam elke keer de data garbled over in de ecu.
pi_54997651
quote:
Op zondag 2 december 2007 01:28 schreef johnwoo het volgende:

Er is geen verschil in roestvorming tussen de modellen van voor of na 92 hoor, buiten leeftijd dan. De SW20 heeft een paar gevoelige plekjes (twee strutjes met open uiteinde onderin de motorruimte; onderzijde van de deuren; rond een lekkend T-bar dak) waar sommigen last van krijgen, maar over het algemeen is de auto verder behoorlijk goed bestand tegen roest, in tegenstelling tot de AW11jes die er erg veel last van hebben. In ieder geval heeft een 93'er over een jaar evenveel kans op plekjes als een 92'er nu. Gewoon iedere auto apart bekijken.
Ik dacht altijd dat de modellen na 92 minder last van roestvorming hadden, maar schijnbaar niet dan. Toch wil ik liever een 92+ model ook vanwege de extra verstevigingen. Zodra ik terug ben zal ik in ieder geval enkele gaan bekijken.
  zondag 2 december 2007 @ 20:01:44 #265
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_54997789
quote:
Op zondag 2 december 2007 19:57 schreef tevebe het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat de modellen na 92 minder last van roestvorming hadden, maar schijnbaar niet dan. Toch wil ik liever een 92+ model ook vanwege de extra verstevigingen. Zodra ik terug ben zal ik in ieder geval enkele gaan bekijken.
vanaf 1988 zijn alle toyota's verzinkt.
pi_54997988
quote:
Op zondag 2 december 2007 20:01 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

vanaf 1988 zijn alle toyota's verzinkt.
Ik dacht altijd vanaf 1992. Meen ik een keer ergens gelezen te hebben, maar zal dan wel fout zijn.
  zondag 2 december 2007 @ 21:50:01 #267
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_55000926
dat is fout. mijn '89 supra is ook verzinkt, evenals mijn '90 starlet en mijn zus d'r 88 corolla
pi_55001881
quote:
Op zondag 2 december 2007 16:12 schreef Tjabbo het volgende:
Ik vond de hoeveelheid die er te vinden was over de nemesis wel wat tegen vallen.
Heb dat ding terug uitgebouwd voor JW toen hij tegenover (of met, hoe je het zien wilt) zjin tuner wilde bewijzen dat de auto het wél deed met de mods en dat die ecu het probleem was.

anyway lang verhaal kort: zorg voor een goed (duur) usb--com poort omzetter. door het gekloot met een goedkope kwam elke keer de data garbled over in de ecu.
Nou ik moet wel toegeven dat de resources/support van de fabrikant wat mager zijn, je moet het van de community hebben. Heb je op mr2oc gekeken? Daar zit toch best wat Nemesis ervaring, en de leverancier van de MR2 kit (mrcontrols) doet daar erg behulpzaam mee als er vragen zijn.

Mijn laptop heeft nog een ouderwetsche fysieke seriële poort dus dat zal naar verwachting geen problemen opleveren Misschien tik ik voor dit doel zelfs nog wel een keer een tweedehands laptopje op de kop, de mijne is een desktopvervanger met 15" scherm en desktop-CPU waardoor hij maar zo'n 2 uur meegaat op de batterij Het ultieme doel is het RS232 protocol reverse engineeren en (niet voor mappen maar voor data visualisatie) een proggel te bouwen voor op m'n (Windows Mobile) PDA phone
pi_55004210
Het is binnenkort tijd voor deel 2 van dit topic
  maandag 3 december 2007 @ 00:19:24 #270
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_55005302
quote:
Op zondag 2 december 2007 22:20 schreef johnwoo het volgende:

[..]

Nou ik moet wel toegeven dat de resources/support van de fabrikant wat mager zijn, je moet het van de community hebben. Heb je op mr2oc gekeken? Daar zit toch best wat Nemesis ervaring, en de leverancier van de MR2 kit (mrcontrols) doet daar erg behulpzaam mee als er vragen zijn.

Mijn laptop heeft nog een ouderwetsche fysieke seriële poort dus dat zal naar verwachting geen problemen opleveren Misschien tik ik voor dit doel zelfs nog wel een keer een tweedehands laptopje op de kop, de mijne is een desktopvervanger met 15" scherm en desktop-CPU waardoor hij maar zo'n 2 uur meegaat op de batterij Het ultieme doel is het RS232 protocol reverse engineeren en (niet voor mappen maar voor data visualisatie) een proggel te bouwen voor op m'n (Windows Mobile) PDA phone
'We' hadden wat links toen ja, maar ook maar 1 zaterdag om het te fixen en het blok zat nog niet weer helemaal terug in elkaar toen we aan kwamen Dus niet veel tijd gehad.
Waarom moet je zo moeilijk doen om een signaal te krijgen? zit er geen fatsoenlijke output op dat ding?
pi_55010755
quote:
Op maandag 3 december 2007 00:19 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Waarom moet je zo moeilijk doen om een signaal te krijgen? zit er geen fatsoenlijke output op dat ding?
Jawel, werkt prima op de laptop met het Nemesis programma. Maar ik was niet van plan om (als het ding eenmaal is afgesteld) constant met een laptop rond te gaan rijden

Voor zover ik heb kunnen googlen is het seriële protocol dat het Nemesis programma met de ECU praat niet vrijgegeven, al zijn er wel mensen bezig geweest om het te reverse-engineeren. Nou hoef ik echt niet te kunnen mappen (dat werkt toch het best op de laptop) maar het lijkt me erg stoer om in ieder geval de realtime data uit te kunnen lezen en zo dingen als AFR, load, duty cycle etc te kunnen weergeven (en dus ook loggen) op m'n PDA

Wanneer m'n Nemesis is ingebouwd ga ik daar wel een poging voor wagen, het loggen van de data tussen het Nemesis programma op de laptop en de ECU is in ieder geval een eitje; het moeilijke is te ontcijferen wat die bitjes betekenen
pi_55013309
johnwoo, welke ET waarden hebben de velgen op jou bolide? Ik wil namelijk de silver variant van dezelfde velgen gaan bestellen binnenkort
pi_55014729
De maten zijn die welke 5zigen adviseerde voor de SW20:
Voor: 17x7.5 +35
Achter: 17x8.5 +38

Voor staat het netjes flush; achter hadden ze een paar millimeter verder naar buiten gemogen, zeg ET +33. Die wordt helaas niet gemaakt (wel in 18" overigens) maar met een 5mm spacertje zitten ze ook flush. Of je kan ET +30 nemen, dat zal ook nog wel staan, maar is eigenlijk weer nèt iets te ver naar buiten...

Op deze foto waarbij 'ie in z'n veren hangt kan je goed zien dat 'ie achter een paar mm kan gebruiken:

(nog eentje)

[ Bericht 11% gewijzigd door johnwoo op 03-12-2007 16:11:41 ]
pi_55015799
Dank je voor de info
  maandag 3 december 2007 @ 17:42:16 #275
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_55016770
quote:
Op deze foto waarbij 'ie in z'n veren hangt kan je goed zien dat 'ie achter een paar mm kan gebruiken:
[ afbeelding ]
Hey... Fietsbel z'n Supra!
Hoe gaat het met zijn machine?
Ik heb 'm al lang niet meer op Supras.nl gezien
pi_55019436
Die is inmiddels alweer een tijdje geturbo'd, en staat deze winter stil voor weer wat upgrades (14" AP big brake kit, Link ECU, en nog een aantal dingen). Hij post af en toe een update in z'n autofans topic.
  maandag 3 december 2007 @ 20:19:28 #277
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_55019753
Een topic om in de gaten te houden zie ik wel
  maandag 3 december 2007 @ 21:39:54 #278
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_55021429
quote:
Op maandag 3 december 2007 20:06 schreef johnwoo het volgende:
Hij post af en toe een update in z'n autofans topic.
en op shoarmateam forum ook

schaamteloze reclame
  woensdag 5 december 2007 @ 00:11:44 #279
101852 kokos
mividaloca
pi_55048187
MR2
Viva los Vatos Locos
pi_55075696
aw11
pi_55077711
quote:
Op donderdag 6 december 2007 12:20 schreef _Drake_ het volgende:
aw11
Verkeerde topic ja!
Nah, van mij mogen de elfjes er ook wel bij hoor
  donderdag 6 december 2007 @ 17:34:11 #282
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_55082218
quote:
Op donderdag 6 december 2007 12:20 schreef _Drake_ het volgende:
aw11
pi_55112474

800cc Sard injector. Check het verschil in grootte van de sproeigaten tov de 550'ers uit de Supra twin turbo:


Tevens nog een leuk filmpje van een 240SX met GT30R, ongeveer zelfde turbo, zelfde cilinderinhoud, zelfde duratie cams, ongeveer gelijke capaciteit injectors... Benieuwd of ik de snelheidsmeter ook zo rap omhoog zal zien gaan (MR2 is wel ruim 150kg zwaarder)... http://videos.streetfire.(...)c1a-98a00133e9b4.htm
  vrijdag 7 december 2007 @ 22:20:13 #284
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_55113138
Zet 'm maar eens op bokjes
pi_55114087
Lol, ja dan gaat het nog sneller... of in de sneeuw 's winters
pi_55422685
Even een paar brakke telefoonpics van mijn bolide :









Hij schreeuwt gewoon om andere velgen, het is net als iemand die een mooi maatpak aan heeft met gympen eronder

[ Bericht 8% gewijzigd door babba op 20-12-2007 19:24:03 ]
pi_60429745
* johnwoo reanimeert het MR2 topic

In september gaat de motor uit mijn tweetje voor de grote ombouw. Sinds m'n laatste update in dit topic zijn er weer wat parts aan de verzameling toegevoegd:


HKS 264 graden nokkenassen, HKS nokkenastandwielen, HKS distributieriem, HKS SSQV (new type) BOV (die zit er alvast op )


RMR inlaatspruitstuk (zo ziet dat er in de engine bay uit)


Wolfkatz brandstofrail + Aeromotive FPR fitting kit, Walbro brandstofpomp


Aquamist water injectie kit


TRD swaybars, TRD bougiekabels






Garrett GT30R kit, Tial wastegate


Onderweg uit Japan: Ogura ORC409D koppeling+licht vliegwiel set

Nog anderhalve maand.... hopelijk is het in september/oktober nog even goed weer om in te rijden
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:25:32 #288
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_60440841
Volgens mij ligt heel de woonkamer vol met parts of niet?
pi_60454580
Nee, maar de schuur wel
  donderdag 31 juli 2008 @ 10:41:43 #290
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_60461909
Nice.

Hoe ga je de waterinjectie aansturen?
Met een flip switch om de pomp aan te zetten neem ik aan en daarna?
Met een knopje? of met een mooie load/boost/wot switch ?

nu ik het zo typ vraag ik me af of er ook een in-tank return is voor de aquamist pomp omdat je eigenlijk wilt dat het ding tijdens flink trappen al mooi op druk is maar je wilt niet dat hij stuk loopt.

Hoe werkt zoiets eigenlijk?
pi_60462353
Het slangetje van pompje naar nozzle is maar een centimeter of 40, dat is zo op druk. Natuurlijk is het beter om de leiding al te primen maar dan kom je bij een duurder systeem uit. Dit is het instapmodel dat wordt geactiveerd op een ingestelde turbodruk door een MAP sensor, maar voor zover ik kan zien is dat gewoon een comparator die als een soort relais werkt, dus ik denk dat ik het eventueel ook wel voor elkaar zou krijgen om hem door de Nemesis te laten aansturen. Die MAP sensor stel je in op 6~9 psi, dan is 'ie op druk tegen de tijd dat je maximale boost bereikt. Deze set kent geen variabele sprays, het is of aan of uit (je kan de flow wel instellen door een bepaalde nozzle te gebruiken). Verder heb ik een niveausensor gekocht die ik in het tankje ga aanbrengen, zodat de waterinjectie automatisch uitschakelt als het water op is (drooglopen vindt de pomp niet leuk) en er een LEDje gaat branden op het dashboard.
  donderdag 31 juli 2008 @ 15:02:21 #292
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_60467444
Kan je de nemesis ook afhankelijk van het wel of niet aanstaan van de water injectie een andere fuel map laten kiezen ?
pi_60469310
Op het wiring harness zit een switch waarmee je kan wisselen tussen maps; ik neem aan dat je die ook wel zo kan bedraden aan de waterinjectie z'n MAP sensor dat hij overschakelt naar een andere map als de waterinjectie geactiveerd wordt ja.
pi_60473700
Dit is nu eens een mooi project om te volgen

Ik heb mn eigen 11je ook nog trouwens, hij staat nog steeds te koop maar als ik hem niet verkocht krijg dan gaat hij de opslag in voor een paar jaar... Dan moet ik alleen wel nog een opslag vinden...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_60488369
ik zou hem in de stalling, nofi maar je prijs is vrij hoog en de vraag is laag.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 16:02:46 #296
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_60510386
Heb mijn MR2 ook nog. Volgend jaar doe ik hem denk ik weg, want dan is me premie weer gunstig genoeg om iets snellers te nemen.
The more debt, the better
pi_60530191
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 13:49 schreef _Drake_ het volgende:
ik zou hem in de stalling, nofi maar je prijs is vrij hoog en de vraag is laag.
Ja goed, er zit 900 euro aan nieuwe onderdelen in dus gaat hij niet voor een paar tientjes weg daarbij is hij niet rot. Maar het maakt niks uit, als ik hem nu wel verkocht krijg zeg ik over 10 jaar "die auto had ik nooit weg moeten doen".
Hopeloos benzine verslaafd
  zaterdag 18 juli 2009 @ 17:26:15 #298
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_71097615
oeh, er is in dit topic al een tijd niet meer gepost.
maar ik heb ook een Sw20.

zwart, met18" 5zigen velgjes FRN01-c
en ik heb een TEIN superstreet schroefset besteld zonder topmounts

Dit is plug&play nietwaar? Hoef niets over te zetten van mijn originele schokbrekers toch?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_73134406
Het heeft even geduurd, beetje vertraging, maar het blokje is in aanbouw, tijd voor een schop onder de kont van dit topic dus





  zondag 27 september 2009 @ 13:34:05 #300
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_73146094
een béétje vertraging? lol
heb met een maat een 3rd gen voor een celica wrc in elkaar gezet in 2 dagen
...it has to suck.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')