Is ook een idee!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:00 schreef BBQ-kip het volgende:
Risotto met parmezaan is een klassieker (heb geen recept helaas), je kunt natuurlijk de groenten gewoon als side dish erbij maken.
Ik maak meestal risotto met groene asperges. Verder is parmezaan of pecorrino wel vrij standaard bij elke risotto. Andere favorieten zijn hier limoenrisotto, iets met veel verse kruiden of spinazie. Ook lekker in een klein bakje met een eitje erin, nog even de oven in...quote:Op zondag 22 mei 2005 00:28 schreef Ingrid19 het volgende:
Het is uiteindelijk een groentenmixje geworden. Van stukjes bleekselderij, courgette, tomaat en ui. Met parmezaanse kaas uiteraard. En verse salie en rozemarijn. Smaakte erg goed!
Bluezz kom maar op met de recepten!
Het belangrijkst van een risotto is dat de korrel tijdens het koken aan de buitenkant mooi smeuig wordt, terwijl de kern mooi stevig blijft. Niet alle rijstsoorten zijn hier geschikt voor, er moet veel zetmeel aan de buitenkant zitten. Er zijn eigenlijk drie rijstsoorten die hier geschikt voor zijn; de arborio (en baldo), carnaroli en vialone nano. Allemaal kort-korrelig rijstsoorten met weinig amylose en veel amylopectine, iets vergelijkbaars is de Calasparra, welke in Spanje voor de Paella gebruikt wordt. Sushirijst hoort hier ook een beetje bij.....quote:Op zondag 22 mei 2005 11:02 schreef Martijn_77 het volgende:
Welke rijst kun je het beste gebruiken voor Risotto?
In elke risotto hoort parmezaan of pecorino! Maar goed, gewoon het basis recept en de kaas er op het einde door roeren... Of wil je een heel compleet recept hiervoor???quote:Op maandag 23 mei 2005 02:47 schreef BBQ-kip het volgende:
Drive-r, dat is nou nog een een portie handige informatie
Heb je ook toevallig een recept voor risotto met parmezaan of pecorino?
Wil ik heul graag hebben namelijk *lief kijkt
Ok, ik heb geen officiele recepten bij de hand, maar zoals ik bijvoorbeeld risotto van groene asperges maak:quote:Op maandag 23 mei 2005 09:55 schreef Oblivion het volgende:
Tuurlijk! Ik wel in ieder geval... *ook lief kijkt...![]()
Nog wat tips:quote:
En dan meer bouillon de eerste keer gebruiken zeker? Je kunt trouwens ook risotto op de makkelijke manier doen, door de pan met de 1e laag bouillon in de oven te zetten tot hij ingekookt is... minder lekker alleen...quote:Op maandag 23 mei 2005 10:19 schreef Oblivion het volgende:
Ja, ik doe eigenlijk bijna hetzelfde met de turkse rijst, alleen kan je die helemaal in laten koken. Dus niet elke keer wat boullion erbij.
Veel boter...![]()
Ik doe de turkse rijst zo...quote:Op maandag 23 mei 2005 10:22 schreef Drive-r het volgende:
[..]
En dan meer bouillon de eerste keer gebruiken zeker? Je kunt trouwens ook risotto op de makkelijke manier doen, door de pan met de 1e laag bouillon in de oven te zetten tot hij ingekookt is... minder lekker alleen...
quote:Op vrijdag 18 februari 2005 19:45 schreef Oblivion het volgende:
Doe het tegenwoordig helemaal anders.
Boter in de pan, rijst voorweken, goedje van de Turk (ankara makarnasi) , goudbruin bakken, dan een uitje er door, rijst goed uit laten lekken, erbij bakken, dan groente of wat voor boullion dan ook, erbij, beetje zout, en laten koken tot het vocht weg is, en dan de deksel erop, vuur uit, en 15 minuten laten staan....
Heerlijk!!!!!![]()
Wie geen rijst kan koken, moet slimmer zijn...![]()
Ik maak meestal niet mijn eigen groentenbouillon, runderbouillon en verschillende fonds wel... Maar goed, als je het te zout vindt vanwege de bouillon, dan heb je wellicht hele slechte bouillon of je neemt er veel te veel van, ik heb er in ieder geval nooit last van. Je kunt ook kalfsfonds proberen, die is een stuk minder zout....quote:Op maandag 23 mei 2005 12:55 schreef Lienekien het volgende:
Drive-r, je maakt zelf je groentebouillon? Hoe doe je dat?
Mijn pogingen om risotto te maken heb ik gestaakt omdat ik het veel te zout vond worden, waarschijnlijk door het zout in de bouillonblokjes.
Gewoon, van een blokje ...quote:Op maandag 23 mei 2005 14:47 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik maak meestal niet mijn eigen groentenbouillon, runderbouillon en verschillende fonds wel... Maar goed, als je het te zout vindt vanwege de bouillon, dan heb je wellicht hele slechte bouillon of je neemt er veel te veel van, ik heb er in ieder geval nooit last van. Je kunt ook kalfsfonds proberen, die is een stuk minder zout....
Nou zo...quote:Op maandag 23 mei 2005 12:55 schreef Lienekien het volgende:
Drive-r, je maakt zelf je groentebouillon? Hoe doe je dat?
Mijn pogingen om risotto te maken heb ik gestaakt omdat ik het veel te zout vond worden, waarschijnlijk door het zout in de bouillonblokjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |