De reden van het algehele vliegverbod ligt niet aan de afzonderlijke incidenten, maar aan de (lange) reeks van incidenten waar Onur Air bij betrokken is geweest: van lekke banden, kapotte remmen tot uren- en dagenlange vertragingen, inhuur van oude en versleten Lockheed Tristars, stewardessen die geen engels spreken/niet op hun taak zijn berekend etc.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:51 schreef Gert het volgende:
Vliegverbod Onur Air buiten proporties
Zo, dat is dan snel! Als ik een glazen bol zou hebben, had ik vast de heren inspecteurs daar kunnen zien: Mooi praatje, een paar dure diners, avondjes stappen met mooie buikdanseressen... Allemaal op de creditcard van meneer Onur Air uiteraard...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:07 schreef Clicks_nl het volgende:
Eind vorige week bekeken Nederlandse inspecteurs de situatie bij Onur Air en bij de luchtvaartautoriteiten in Turkije. Daardoor groeide volgens de IVW het vertrouwen in het bedrijf. Er bleek een basis te zijn voor het veilig hervatten van de vluchten op Nederland.
Bovendien heeft Turkije een stappenplan opgesteld om het onderhoud en de verdeling van het gewicht aan boord van de vliegtuigen te verbeteren. Daar zaten volgens de IVW "goede elementen" in. De inspectiedienst heeft dinsdag dit plan nog eens goed doorgenomen.
inderdaad, ze mogen definitief weerquote:IVW toch akkoord met Turkse plannen: Onur Air mag weer landen
24-05-2005
DRIEBERGEN – Waar in het begin van de avond een toezegging van het IVW aan de Turkse maatschappij Onur Air nog voorbarig werd genoemd is men vanavond om 20.00 uur toch tot overeenstemming gekomen en vliegt de eerste machine waarschijnlijk zaterdag aanstaande weer in het Nederlandse luchtruim. Hiermee is een voorlopige eindig te komen aan het touwtrekken. Ook de andere landen waar Onur Air tijdelijk niet meer welkom was hebben hun landingsverbod ingetrokken.
Ik vind het ook tamelijk snel, maar de enige manier voor Onur Air om te laten zien dat ze serieus hun leven hebben gebeterd is door het in de praktijk te laten zien (met verscherpte controles door het IVW).quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:38 schreef Broddelaar het volgende:
[..]
Zo, dat is dan snel! Als ik een glazen bol zou hebben, had ik vast de heren inspecteurs daar kunnen zien: Mooi praatje, een paar dure diners, avondjes stappen met mooie buikdanseressen... Allemaal op de creditcard van meneer Onur Air uiteraard...
Hoe kunnen ze na zo'n korte tijd op dat besluit terug komen? Volgens mij is er niet eens tijd genomen de vliegtuigen eventjes grondig te inspecteren en inzicht te krijgen in wat er daar nou eigenlijk aan de hand is...
Lijkt erop dat die gasten van het IVW zich gewoon hebben laten omlullen...
Lijkt me tamelijk kansloos. Als je vindt dat alles prima is geregeld, stel je ook geen verbeterplan op. Ze hadden beter kunnen zeggen "hoezo verbeterplan?' bij ons is alles prima geregeld.quote:Advocaat: Onur Air dient definitief schadeclaim in
SCHIPHOL - De Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air voegt daad bij woord en dient " definitief" een schadeclaim in bij de luchtvaartinspecties van vier Europese landen, waaronder Nederland. Dat heeft advocaat F. Vreede woensdag gezegd.
Onur Air kreeg medio mei een vliegverbod opgelegd in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwiterland. Aanleiding waren de vele mankementen aan de vliegtuigen van de maatschappij. Twee weken later was Onur Air echter weer welkom in de landen, omdat er een verbeterplan was ingediend.
De Turkse vervoerder heeft zich altijd verzet tegen de vliegverboden. De vliegtuigen zijn veilig en er was geen reden om ze aan de grond te houden, aldus het bedrijf. Onur Air heeft lange tijd gedreigd met een schadeclaim. Onlangs hebben de advocaten besloten deze daadwerkelijk in te dienen.
De directe schade bedraagt volgens Vreede 30 miljoen euro. "Daar komt nog wel reputatieschade bovenop", voegde hij daaraan toe. In Nederland kan de Inspectie Verkeer en Waterstaat een claim van 15 tot 20 miljoen euro tegemoet zien.
Vreede heeft al een bezwaarschrift bij de Nederlandse inspectiedienst ingediend. Aanstaande woensdag vindt daarover een hoorzitting plaats op het hoofdkantoor van de inspectie in Hoofddorp.
bron
bronquote:Weer zorg over Onur Air
HOOFDDORP - Het gaat opnieuw bergafwaarts met de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air. De laatste tijd heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat een aantal ernstige incidenten geconstateerd. "Er is weer zorg", zei IVW-directeur H. Neppérus woensdag.
De IVW legde Onur Air 12 mei een vliegverbod op wegens de vele mankementen aan de vliegtuigen. Ook in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland was de vervoerder niet meer welkom. Twee weken later werden de vier verboden weer ingetrokken, omdat Onur Air had beloofd zijn leven te beteren.
Lekkende olieleiding
"Het ging de eerste tijd goed." Er waren weinig aanmerkingen, verklaarde Neppérus. Maar afgelopen week kan Onur Air volgens haar de stijgende lijn niet vasthouden. Er werd bijvoorbeeld een lekkende olieleiding aangetroffen bij een van de vliegtuigen. Op het vliegveld van Rotterdam wilde een piloot van de luchtvaartmaatschappij een bepaald deel van de start- en landingsbaan gebruiken, hoewel dat niet was toegestaan.
Er zijn verder geruchten over een noodlanding in Istanbul van een vliegtuig dat op weg was van Ankara naar Amsterdam. De IVW is gebeld door verontruste familieleden van passagiers, aldus Neppérus. De inspectiedienst probeert te achterhalen wat er is gebeurd.
De IVW heeft contact opgenomen met de Turkse autoriteiten om over de problemen bij Onur Air te overleggen. Ook praat de toezichthouder met de ons omringende landen over de incidenten. "We willen weten of het incidenteel of structureel is."
Schadeclaim
Onur Air heeft het in mei opgelegde vliegverbod altijd bestreden. Er was volgens de maatschappij niets ernstigs aan de hand met de vliegtuigen. Het bedrijf wil in de vier betrokken landen een schadeclaim indienen van in ieder geval 30 miljoen euro. De IVW zou daarvan zeker 15 tot 20 miljoen euro moeten betalen, vindt Onur Air.
Advocaat F. Vreede van de vervoerder heeft bij de inspectie een bezwaarschrift tegen het vliegverbod ingediend. Een commissie, die onder meer bestond uit mensen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, heeft dit echter zoals verwacht verworpen. "Gezien de aard van de incidenten was het vliegverbod gerechtvaardigd", lichtte Neppérus toe.
Beetje veel kleine incidenten kennelijk.quote:Op woensdag 27 juli 2005 21:04 schreef Carineke het volgende:
Het zou inderdaad te maken hebben met een opeenvolging van kleine incidenten
Ben je altijd zo verschrikkelijk naief?quote:Op woensdag 27 juli 2005 21:04 schreef Carineke het volgende:
Wij vertrekken zaterdag ook naar Antalya met Onur Air. Wij waren ook eerst redelijk ongerust ivm die luchtvaartmaatschappij. Wij zijn diezelfde week nog naar het reisbureau in Etten-Leur gereden, en sindsdien ben ik redelijk gerustgesteld. Het zou inderdaad te maken hebben met een opeenvolging van kleine incidenten alsook vertragingen. (Een vogel in de motor heeft KLM ook wel eens). Met Onur Air zouden er nog NOOIT slachtoffers zijn gevallen, noch gewonden. Waarom dan die media-aandacht. Tja, geen idee, Onur Air zou in de kaarten spelen van de "betere" maatschappijen zoals Transavia en Martinair. Ik heb zelfs fotos te zien gekregen van een Transavia toestel die een tijdje geleden nog met zijn neus op de grond stond. Waarom staat dat dan niet in de media ?
En daarbij, nu Onur Air zo in de media staat, worden ze dubbel gecontroleerd, van het kleinste mankementje zal die niet opstijgen.
(nu hoop ik geen negatieve reacties te krijgen, anders word ik weer bang![]()
)
Dan zeg ik maar niks.quote:Op woensdag 27 juli 2005 21:04 schreef Carineke het volgende:
(nu hoop ik geen negatieve reacties te krijgen, anders word ik weer bang![]()
)
Weinig verschil met een charter van Martinair of Transavia, waar ik allebei vorig jaar nog mee gevlogen heb...quote:
Niet onaardig.quote:Op woensdag 27 juli 2005 18:19 schreef i-spy24 het volgende:
[afbeelding]
de Onur Air stewardessen in actie
Er mogen 8 mankementjes aan het vliegtuig zijn en dan nog mag het gewoon de lucht in. Pas bij 9 blijft vliegtuig aan de grond. Dit is tenminste bij KLM zo, kan me niet voorstellen dat chartervluchten hier strengere regels voor hebben.quote:Op woensdag 27 juli 2005 21:04 schreef Carineke het volgende:
En daarbij, nu Onur Air zo in de media staat, worden ze dubbel gecontroleerd, van het kleinste mankementje zal die niet opstijgen.
(nu hoop ik geen negatieve reacties te krijgen, anders word ik weer bang![]()
)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |