Das grappig, want dat is zeer waarschijnlijk hetzelfde vliegtuig; budgetair is geen luchtvaartmaatschappij, maar een soort reisbureau dat een vast aantal tickets afneemt bij luchtvaartmaatschappijen (bijvoorbeeld Delta naar New York) en ze dan met korting aan kan bieden. Vaak wordt dit dan gedaan als zijnde 'witte ticktets' waarvan je pas op het laatst te zien krijgt met welke maatschappij je vliegt (dit uit concurrentieoverwegingen) Grote kans dus dat er mensen met een budgetair ticket in hetzelfde vliegtuig zitten.quote:Op woensdag 4 mei 2005 22:36 schreef Porto het volgende:
Ik vlieg trouwens met Alitalia via Rome, dit omdat anderen die meereizen niet met Budgetair mee wouden omdat het onbetrouwbaar zou zijn (het was een rechtstreekse vlucht en 25 euro goedkoper als Alitalia) maargoed ik wou niet moeilijk doen en ga voor de gezelligheid![]()
Dat zei ik dus ook, alleen we konden niet zo 123 vinden welke maatschappijen het waren (iemand die het wel weet? heenweg: CR terugweg: XX) en volgens hun was het iets van Croatia air en XX? aironbekendquote:Op woensdag 4 mei 2005 22:46 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Das grappig, want dat is zeer waarschijnlijk hetzelfde vliegtuig; budgetair is geen luchtvaartmaatschappij, maar een soort reisbureau dat een vast aantal tickets afneemt bij luchtvaartmaatschappijen (bijvoorbeeld Delta naar New York) en ze dan met korting aan kan bieden. Vaak wordt dit dan gedaan als zijnde 'witte ticktets' waarvan je pas op het laatst te zien krijgt met welke maatschappij je vliegt (dit uit concurrentieoverwegingen) Grote kans dus dat er mensen met een budgetair ticket in hetzelfde vliegtuig zitten.
bronquote:Horrorvlucht met Onur
Passagiers in doodsangst na brand in motor
SCHIPHOL, vrijdag
Talloze doodsbange Nederlanders die reisden met de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air, zijn hun geld kwijt omdat ze op Schiphol zijn uitgestapt nadat hun toestel daar met een brandende motor was teruggekeerd.
Veel toeristen die op weg waren voor een meivakantie aan zonnige stranden in Turkije, zagen hun reis in het water vallen.
We durfden, net als heel veel andere mensen, niet meer in te stappen, ook niet toen het toestel volgens de maatschappij gerepareerd was", zei Anita Massop uit Doorn gisteravond huilend aan de telefoon. "Ik was ingestapt met mijn kostbaarste bezit: mijn man en twee kinderen. Maar dit willen we nooit meer meemaken."
"Toen mijn dochtertje van tien jaar na drie of vier harde explosies en vlammen die uit de motor sloegen, zei: ’Mama ik zie allemaal brandweerauto's, wat nou…', had ik het niet meer. Je houdt je groot. Maar toen ik de stewardessen zag huilen en rennen, wist ik dat het menens zou worden."
Het Onur-toestel moest na de explosies met een brandende motor boven de Noordzee brandstof lozen voor een veilige landing op Schiphol.
Onur Air blijkt afgelopen dagen enkele malen in grote problemen te zijn geraakt met vliegtuigen vol vakantiegangers. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat maakte begin deze week nog bekend dat de maatschappij onder verscherpt toezicht is geplaatst, vanwege het niet serieus nemen van de veiligheidsregels.
Het is ongelooflijk dat er nog reisorganisaties zijn die passagiers vervoeren met deze maatschappij", aldus Jan Mossink uit Alphen aan de Rijn, een andere verontruste passagier.
De piloot zei dat er een haas door de motor was gezogen. Maar er was heel veel meer aan de hand", vervolgt Anita Massop. "Het aanbod om weer in te stappen, was geen alternatief voor veel passagiers. Niet weer in een vliegtuig van deze maatschappij. We vonden het bij het instappen al een vreemd vliegtuig. Veel mensen zijn in paniek naar huis gegaan", aldus de emotioneel aangedane moeder die nu met haar gezin thuis de meivakantie moet vieren.
Het reisbureau waarschuwde op Schiphol al dat de passagiers hun geld kwijt zouden zijn als ze niet zouden instappen. Anita Massop: "Onbegrijpelijk. Na zo'n ervaring konden we niet meer vrolijk verder op vakantie gaan. Onze kinderen zijn gisteravond huilend in bed gestapt. De angstige blikken op de gezichten van de huilende stewardessen zien we nog steeds voor ons. Maar we leven gelukkig nog. Misschien moeten we daar nu maar aan denken, dat is onze bevrijdingsdag."
Ook in Istanboel moest een vakantievlucht van Onur Air een gedwongen landing maken. Passagiers hebben elf uur moeten wachten voordat ze naar Antalya doorvlogen. "De service was zeer slecht. Pas na lang aandringen kregen we uiteindelijk wat te drinken. Deze Turkse maatschappijen moet verboden worden nog langer te vliegen, voor er een neerstort", meldt Riet Kreeft die het allemaal meemaakte.
Ronduit ergernis wekken de reisorganisaties die ondanks de maatregelen van de luchtvaartinspectie, annuleringen van vakanties niet accepteren met de inmiddels enkele berispte maatschappijen, die voor onwaarschijnlijk lage prijzen vliegen.
De Nederlandse luchtvaartautoriteiten hebben de Turkse regering enkele dagen geleden al met klem verzocht te voorkomen dat verouderde en slecht onderhouden vliegtuigen ons luchtruim binnenkomen. Het ging daarbij met name om twee ingehuurde verouderde Lockheed Tristarvliegtuigen, die niet aan de veiligheidseisen voldeden en bleken te zijn geregistreerd in Sierra Leone en Kirgizstan.
Aanleiding voor de veel strengere controles van de luchtvaartinspectie is de felle concurrentiestrijd, waarbij erkende reisorganisaties de allergoedkoopste vakanties aanbieden zonder de veiligheidsconsequenties te kunnen overzien.
"We hopen dat de ogen van de heren reisorganisatoren nu opengaan. Al hebben zij niet de kennis om te zien wat er mis is met dit soort maatschappijen, de lage prijzen zouden voor gezonde achterdocht moeten zorgen", aldus een van de inspecteurs op Schiphol.
De Inspectie van Verkeer en Waterstaat besloot vorige week al de Thaise maatschappij Phuket Air een vliegverbod op te leggen. Vele duizenden vakantiegangers werden daardoor gedupeerd. De maatschappij voerde voor dumpprijzen vluchten uit voor Nederlands grootste reisconcern TUI, dat bekende reismerken als Kras, Holland International en Arke voert.
In het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) groeit de weerstand tegen het prijsstunten door bekende reisorganisaties ten koste van de veiligheid, omdat daarmee de betrouwbaarheid van ANVRreisorganisaties teniet wordt gedaan.
quote:Laatste waarschuwing voor Onur Air
De Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air heeft een laatste waarschuwing gekregen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Nog één ernstige overtreding of onaanvaardbare tekortkoming en er volgt een vliegverbod op Nederlandse luchthavens. Dat is de maatschappij en de Turkse autoriteiten vrijdag medegedeeld, aldus een woordvoerder van de inspectiedienst zaterdag.
Onur Air staat volgens de IVW-zegsman al ruim een jaar onder verscherpt toezicht. "We hadden een hele tijd het gevoel dat het weer de goede kant opging, maar de laatste week was sprake van verslechtering." Zo moest dinsdagavond laat een vliegtuig van de maatschappij terugkeren naar Schiphol wegens problemen aan de motor, die vervangen moest worden.
Tot verbazing van de inspectiedienst wilde Onur Air na wat proefdraaien direct weer vertrekken. "Storing aan een motor kan op zich iedere maatschappij overkomen, maar wij vonden een diepgaande controle nodig. Later bleek ook dat de motor absoluut niet oké was en vernieuwd moest worden."
Bovendien constateerde de IVW afgelopen week dat Onur Air zich niet aan veiligheidseisen had gehouden bij het inhuren van verouderde toestellen uit het Midden-Oosten, die weer geregistreerd stonden in Sierra Leone en Kirgizië. "Op een gegeven moment maken we van een opstelsom van incidenten. Als we dan tot de conclusie komen dat het niet meer verantwoord is, trekken we de landingsrechten in." Daarvoor is volgens de IVW-woordvoerder nog één ernstige tekortkoming nodig en dat kan variëren van verlopen papieren tot technische mankementen.
De inspectie maakt zich grote zorgen over kleine buitenlandse prijsvechters als Onur Air, Fly-Air en Phuket Air. De toestellen vertonen te veel gebreken en daarom staan dergelijke vervoerders onder verscherpt toezicht. Een week geleden heeft de IVW de landingsrechten van het Thaise Phuket Air al ingetrokken.
Dan heb je niet goed opgelet van te voren. Dat wordt namelijk wel duidelijk bekend gemaakt dat er geen eten/drinken verstrekt wordt aan boord (athans, niet gratis). Je had dus ook op de heenweg al zelf wat kunnen meenemenquote:Op zaterdag 7 mei 2005 13:06 schreef stinkie het volgende:
Ik ben vorig jaar ook met Onur naar Turkije geweest. Nou dacht ik dat die NL prijsvechters slecht waren, maar dit sloeg wel alles ja. Geen problemen gehad met het vliegtuig (voor zover ik weet tenminste) maar qua service etc was het minder dan niks. Een glaasje water had op z'n minst leuk geweest. Op de terugweg zag je ook dat iedereen zelf flessen drinken had meegenomen
Precies. Het is te kort door de bocht om te stellen dat je het aan jezelf te wijten hebt als je met een onveilige maatschappij vliegt "want dan had je maar meer geld moeten uitgeven".quote:Op zaterdag 7 mei 2005 13:21 schreef ozzietukker het volgende:
Je moet erop kunnen vertrouwen dat alles wat op schiphol land en vertrekt veilig is
behalve dat we een reis hadden geboekt waar dat wel bij zou zitten. Het is ook wel meteen de eerste en laatste keer geweest dat ik op zo goedkoop op vakantie ben gegaanquote:Op zaterdag 7 mei 2005 13:17 schreef thaduck het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed opgelet van te voren. Dat wordt namelijk wel duidelijk bekend gemaakt dat er geen eten/drinken verstrekt wordt aan boord (athans, niet gratis). Je had dus ook op de heenweg al zelf wat kunnen meenemen
Bij Fly Air btw afgelopen jaar kon je gratis (!) een broodje krijgen. Maar ze stonken zo erg dat ik maar overgeslagen heb![]()
Bron: RTL Nieuwsquote:Laatste waarschuwing voor Onur Air
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de Turkse prijsvechter Onur Air een laatste waarschuwing gegeven.
Motorproblemen
Dat gebeurde nadat afgelopen dinsdag een toestel moest terugkeren naar Schiphol wegens motorproblemen. Er dreigt een vliegverbod voor Onur Air dat, al enige tijd onder verscherpt toezicht staat, onder meer vanwege gebreken aan de vliegtuigen.
Prijsvechters
De inspectie maakt zich grote zorgen over kleine buitenlandse prijsvechters als Onur Air, Fly-Air en Phuket Air. De toestellen vertonen te veel gebreken en daarom staan ze onder verscherpt toezicht.
En da's dan de dérde keer dat dit bericht in dit topic geplaatst wordt.quote:
Weet iemand eigenlijk wat de regels daarvoor zijn? In kan me er namelijk best wel wat bij voorstellen dat je niet meer in wilt stappen als je met een brandende motor bent teruggekeerd.quote:Het reisbureau waarschuwde op Schiphol al dat de passagiers hun geld kwijt zouden zijn als ze niet zouden instappen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |